Bjørn Hjellestad
Medlem
  
Innlegg: 221
Bosted: Bergen
member of slow children & Niceprice Racing
|
 |
« Svar #30 på: mars 30, 2008, 15:04:40 pm » |
|
Eg har 3flekkar  Ein under motoren (35cm dim.) Ein under venstre aksling (20cm dim.) Ein under Rammehode/Hovedsylindar (25cm dim.) Oljetyper er ukjent men motor og girolje er i vert fall castrol Om det går an å rekna ut kor mangen kr detta har kosta tvilar eg på  Tror ikke jeg har vært flink nok til å forklare hva jeg lurer på... Prøver å finne ut om det er mindre lekkasjer ved å bruke olje beregnet for classic cars, slik som ekspertene sier. Hvor mye kr i olje som ligger på garasjegulvet er vel ikke interessant. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
FosenXpressen
Seniormedlem
   
Innlegg: 343
Bosted: Leksvik, Fosen
TOTO
|
 |
« Svar #31 på: mars 30, 2008, 18:21:41 pm » |
|
Jeg bruker AGIP RACING 10W-60 på min 1915cc www.agip-olje.nowww.vsmotor.no bruker også denne oljen  TOTO!!
|
|
|
Loggført
|
Fahrtknockerz Aircoolerz Member#1 & Founder "We break wind" It`s not the fahrt that kills, it`s the smell
|
|
|
Bjørn Hjellestad
Medlem
  
Innlegg: 221
Bosted: Bergen
member of slow children & Niceprice Racing
|
 |
« Svar #32 på: mars 30, 2008, 20:12:36 pm » |
|
Oljelekkasjer med denne oljen? Jeg har syntetisk på min 1915, lekker som en sil!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #33 på: mars 30, 2008, 20:24:02 pm » |
|
Det er nå også litt slik at når motoren har begynt å lekke som en sil (uansett årsak) så er det vel tvilsomt om det hjelper stort med bare å bytte til en litt tykkere oljetype...Det kan jo være greit å "pakke" om og/eller overhale...
Nå er det mange av dere som er ute å teller oljeflekker nå da?
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #34 på: mars 30, 2008, 21:50:48 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: februar 02, 2011, 11:38:51 am av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #35 på: mars 30, 2008, 21:53:53 pm » |
|
En ting er sikkert - en motor som har gått i alle år på mineralolje, kan godt finne på å begynne å lekke litt hvis den plutselig får syntetisk istedet. Gamle pakninger som er tette med avleiringer som løses opp...
Å stoppe oljelekkasjer med en tykkere olje er nok mest en nødløsning, ihvertfall hvis olja er tykkere enn det det motoren egentlig skal ha.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bjørn Hjellestad
Medlem
  
Innlegg: 221
Bosted: Bergen
member of slow children & Niceprice Racing
|
 |
« Svar #36 på: mars 30, 2008, 22:19:12 pm » |
|
Ifølge classic car olje anbefalerene er det slik at gamle biler har ikke moderne oljetetninger, kjip olje vil renne ut uansett, mye kork og papir på VW. Ikke akkurat nitril!
Kan ikke se at noen har gjort noe point av å helle på tykk olje for å unngå lekkasjer, her er det snakk om kvalitetsolje som er påstått beregnet til formålet.
Har det noe for seg å kjøpe motorolje for classic cars?
1915 motoren som jeg har er kjørt 12000 km med kun syntetisk og lekker som en sil, vil ikke akkurat påstå at VWpakninger er beregnet for syntetisk olje. Sikkert viskositets stabil denne oljen, men trekker igjennon det meste!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
 |
« Svar #37 på: mars 30, 2008, 22:25:49 pm » |
|
20-50 vs. kulde. Hvordan vil det gå?
20-50 er finfint for motoren din om sommeren, men ville ikke brukt det om vinteren, ihvertfall ikke når det er skikkelig kaldt. Den blir for tykk i mange minusgrader.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Varj
Supermedlem
    
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #38 på: mars 31, 2008, 10:23:56 am » |
|
Hva ville man ha brukt om vinteren?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #39 på: mars 31, 2008, 10:47:33 am » |
|
Hva ville man ha brukt om vinteren?
10-40
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #40 på: mars 31, 2008, 11:40:18 am » |
|
Olje er som religion.... vanskelig å diskutere.
10-40 Kendall 20-50 Kendall SAE 50 Kendall 10-60 Miller syntet
Ikke en eneste flekk.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Odd Erik (odder)
Folkevognklubben
Medlem
    
Innlegg: 186
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #41 på: mars 31, 2008, 11:48:56 am » |
|
Har stort sett brukt Biltema olje (Mineral) og det er ingen flekker... på bakken ihvertfall 
|
|
|
Loggført
|
" Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark, professionals built the Titanic." 
|
|
|
laksen
Medlem
  
Innlegg: 101
Bosted: Sør-Odal
|
 |
« Svar #42 på: mars 31, 2008, 12:08:39 pm » |
|
Hva ville man ha brukt om vinteren?
Er det virkelig noen som bruker bobla på vinteren her? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Varj
Supermedlem
    
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #43 på: mars 31, 2008, 12:09:54 pm » |
|
Fine vinterbiler de.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Odd Erik (odder)
Folkevognklubben
Medlem
    
Innlegg: 186
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #44 på: mars 31, 2008, 12:55:32 pm » |
|
Hva ville man ha brukt om vinteren?
Er det virkelig noen som bruker bobla på vinteren her?  De 4 siste årene har min vært helårsbil, så det er fullt mulig 
|
|
|
Loggført
|
" Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark, professionals built the Titanic." 
|
|
|
1303SS
Supermedlem
    
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
 |
« Svar #45 på: april 01, 2008, 18:17:22 pm » |
|
jeg bruker penzoil 20/50 det er høyt oljetrykk i 15 minus men på vei hjem fra mantorp ifjor hadde jeg ikke oljetrykk en stund passerte karlstad så økte det.Utetemperaturen var da endel lavere. Og en gammel VW lekker ikke olje den berre markerer revir 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Phantome
Medlem
  
Innlegg: 137
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #46 på: april 01, 2008, 19:43:33 pm » |
|
Bruker en Shell Classic 10W30. Bilen har nå stått på samme sted i ca et halvt år (jeg er i millitære) det er 2-3 flekker på ca 2-3 cm i diameter. Så jeg er svært fornøyd... 
|
|
|
Loggført
|
<Insert lame ass quote here>
|
|
|
FosenXpressen
Seniormedlem
   
Innlegg: 343
Bosted: Leksvik, Fosen
TOTO
|
 |
« Svar #47 på: april 01, 2008, 22:13:54 pm » |
|
Tett!!! Oljelekkasjer med denne oljen? Jeg har syntetisk på min 1915, lekker som en sil!
|
|
|
Loggført
|
Fahrtknockerz Aircoolerz Member#1 & Founder "We break wind" It`s not the fahrt that kills, it`s the smell
|
|
|
laksen
Medlem
  
Innlegg: 101
Bosted: Sør-Odal
|
 |
« Svar #48 på: april 02, 2008, 02:01:48 am » |
|
Eneste konklusjonen jeg kommer til er at alt som er av luftkjølt lekker som ei sil og olja bør byttes så ofte at selv ikke frityrolje har tid til å gjøre noen skade 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #49 på: april 02, 2008, 05:18:23 am » |
|
Den som tror at synetisk olje er ustabil på viskositet tar feil.
Mitt råd er bruk mineral helt til at du har satt deg inn i dette.
Et råd til på tampen, lekker motoren din så er den utett... fiks den, eller legg en papp plate under den når du parkerer.
En VW motor kan ikke sammenlignes med hva som helst gammelt "veteran" skrammel, den holder tett med single grade 25 og den.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #50 på: april 02, 2008, 09:59:44 am » |
|
Olje er som maling, det er en Base olje pluss masse additiver for å få den slik du vil ha den, Og selvom Felleskjøpet og Biltema har olje fra Statoil så betyr ikke det at det er samme olja. Så først og fremst, IKKE BLAND forskjellige oljetyper, da vil du høyst sannsynlig få mere svetting, evt lekkasjer og ånding som følge av at olja "skummer", er du nødt til å etterfylle med en annen olje enn den du har fra før, bytt olje så fort som mulig og ha litt ekstra i bakhånd for å etterfylle. Er du redd for motoren din Bytt olje 1 gang i året, fin fint å bytte rett før sesongen, Da blir du kvitt evt kondens(vann) som har samlet seg i bunnen av blokka. Lekker motoren vil den lekke uansett, den er som JHU sier UTETT!!! Om du parkerer bilen gjennom vinteren og den lekker så vil den lekke mer med en olje med lavere viskositet ved kaldt vær enn en med høy viskositet ved kaldt vær helt logisk. Når du er ute og kjører og olja er varm, vil det være helt annerledes, da har nesten alle oljer samme viskositet, siden den da skal være lett flytende for å fungere, og dermed vil alle oljer lekke. Såkalte "Classic" oljer kan være tilført ett additiv som skal tette motoren der det eventuelt lekker litt, det blir noe alla det som står i hylla på Torshov og lover deg å tette små olje lekkasjer fra motoren din "Bar's Leak" ol. Dette er olje additiver som de som selger olje kan be om å få tilsatt olja si der den lages. En løsning for dem som ikke vil tette motoren sin på normal måte.... Er disse "Classic" oljene tilført noe sånt ja da kan det være at de holder motoren din mer tett... Ikke veit jeg og jeg kommer ikke til å finne ut av det for jeg skal ikke prøve. Hvilken type olje som man bør bruke er det rett og slett ingen fasit på, nesten alle kan fortelle deg at denne har jeg brukt lenge og den virker bra. Nesten alle oljer virker som den skal, nemlig smøre og kjøle motoren din, olje kan gjøre en masse annet rart også, men det er litt mye å sette seg inn i. Og det med Tetningene i motorene er vel stor sett tull, du skal være passe orginalfrik for å overhale motoren din med NOS pakninger fra 50-60tallet... Nye pakninger tåler nok stort sett all ny olje også, kan vel være at Kork pakningene blir spist opp etterhvert men da kan man jo bytte dem for en 50 lapp eller noe.. Kan dessuten være lurt å ikke kjøpe det absolutt billigste pakningssettet hvis du skal overhale motoren din. Da jeg bytter ofte og kjører lite dvs under 10000km i året så holder jeg meg til Felleskjøpets Mineral oljer, dvs 10w-40 http://www.ecoonline.no/documents/msds/571331.pdf eller 15w-40 http://www.ecoonline.com/ecosuite/applic/shoplink/shoplink.php?msdsCid=1001468&msdsIntL=571338&viewForm=html
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bjørn Hjellestad
Medlem
  
Innlegg: 221
Bosted: Bergen
member of slow children & Niceprice Racing
|
 |
« Svar #51 på: april 04, 2008, 01:36:03 am » |
|
2 gode innlegg her, takk!
Kan konkludere med at kr som evt hadde gått til castrol classic kan brukes på gode pakningssett istedenfor, hvilke pakningssett er gode? Hvilke er ikke?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #52 på: februar 13, 2013, 01:55:19 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|