juni 06, 2024, 19:31:26 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Merged header - lekkasjer på brukt anlegg  (Lest 1181 ganger)
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« på: desember 13, 2010, 07:55:50 am »

Har noen vært ute for at slip-in rørene blir slakke med tiden? Regner med disse skal være tighte og ikke lekke når alt fungerer optimalt. Er et keramikkbelagt anlegg, dim. er vel et 1 1/2" anlegg dette, muligens av denne typen (veldig likt i alle fall)


Her var det surret eksosbandasje rundt hele grenrøret for å beskytte lakken på bakplaten. Min teori er at dette har økt varmen i rørene og fått dem til å utvide seg så mye at det tilslutt er blitt lekkasje. Det blåser friskt ut av alle skjøter...

Så da er spørsmålet: hva er beste løsning her? Snitte "hun"-røret et stykke inn i skjøten med 1mm kappskive og bruke eksosklemmer? Eller tilpasse bredde (dette er en stroker-motor), punkte og helsveise? Takknemlig for alle fornuftige svar som måtte komme;)
Loggført
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #1 på: desember 13, 2010, 11:35:06 am »

Det burde vel holde å sette på noen kraftige eksosklemmer?
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #2 på: desember 13, 2010, 12:03:04 pm »

Tenkte på det, men er redd for at det ikke er nok til å klemme dem fast siden de har ca. 1 mm slakk.
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #3 på: desember 13, 2010, 13:17:41 pm »

Jeg ville brukt en rør ekspander til å øke diameteren på det indre røret., Tror Juula har. eller så pleier eksosanlegg firma å ha dette.
(Jeg har arvet et sexy rørlegger verktøy til dette :-) )

Tanken med slip joint er at det indre røret blir varmere enn det ytre og dermed ekspanderer mer enn det ytre = tett.

mvh
c
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #4 på: desember 13, 2010, 13:23:55 pm »

Thks,  Carsten! Planen var en kjapp fiks av problemet, men da får vi sjekke den muligheten også. Sexy rørleggerverktøy hadde vært kjekt å ha;) Kanskje Vestrheim kan hjelpe?Blunker
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #5 på: desember 13, 2010, 13:59:06 pm »

her er den jeg bruker:
http://www.ridgid.com/ASSETS/AAFA6B0778EA4CC3BB3490FB5C823514/Tube_Expander_Kit_3C.jpg

må varme stålrørenefor å lette jobben litt, da disse er beregnet for kobber -alu.

Mvh
Carstenb
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #6 på: desember 14, 2010, 18:00:10 pm »

bruker du eksospasta fra wurth når du monterer vil det bli tett som bare det.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #7 på: desember 15, 2010, 15:24:45 pm »

Hei igjen, takker for gode tips! Det ble dessverre en hurtigløsning, så på thesamba at noen anbefalte kobberpasta på hun-endene, så jeg smurte dem inn og surret godt med eksosbandasje rund + klemme. Ble mye bedre enn det var, i alle fall!
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!