april 28, 2024, 17:38:07 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Vinterkjøring.  (Lest 2125 ganger)
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« på: november 18, 2010, 09:57:16 am »

Ingenting er som iskald morgen, nedfrosset luftkjølt, klart vær, gode klær og varmebokser som funger. Etter å ha brukt 10 min på tomgangskjøring og isfjerner på sprutflaske(måtte skrape litt innside av rute) var det bare å sette seg inn i bobla og legge i vei. Etter ca 10 min med redusert sikt, kom varmen i bilen og rutene var 80% is og fuktfrie. På Skjævelandsveien la jeg bobla i 90 Km/t og jeg skal si det ble godt og varmt. Rett før ankomst jobb, var bilen god og varm, dette tok bare 20 min i lite rush trafikk.
Dette var en god start på dagen, gleder meg allerede til å kjøre hjem i ettermiddag.  Gliser Gliser Kult
Andre som kjører luftkjølt idag?
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
tobii
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Brumunddal



Vis profil
« Svar #1 på: november 18, 2010, 13:38:26 pm »

så fort jeg får lappen og bobla sammen til 20. februar så skal jeg kjøre hver dag i resten av vinteren Gliser
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: november 18, 2010, 14:21:53 pm »

Jeg kjører luftkjølt hver eneste dag, også gjennom hele vinteren.
Elektrisk utegrill under bunnpanna får meg(bilen) i gang på morgenen, og takket være CSP sine 38mm varmepotter, 1915 med høy tenning og magerblanding, blir det rimelig fort varmt. Men skikkelig varmt blir det ikke før du har kjørt en halvtimes tid nei. "Anti"duggkluten ligger klar, sidevindu er åpne og ingen snakker i bilen, untatt nasalt. Veldig nasalt. "-just lovin`it"
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

JonB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2392
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #3 på: november 18, 2010, 14:33:34 pm »

Nasalt
Loggført
Sander
Seniormedlem
****
Innlegg: 284
Bosted: stavenger


Das Auto...


Vis profil
« Svar #4 på: november 18, 2010, 19:53:35 pm »

Kom akkurat tilbake fra Sandnes, fikk utrolig god varme i bilen etter noen minutter på motorveien!
Loggført
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #5 på: november 18, 2010, 21:06:16 pm »

Er det bare jeg som kjører med spjellene igjen på varmepottene ?  Osteaktig
Får fikse det i morra, ikke noe særlig med 10 blå inni bil!
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Lene
Supermedlem
*****
Innlegg: 603
Bosted: Porsgrunn


Bobla mi! Forelska :)


Vis profil WWW
« Svar #6 på: november 18, 2010, 21:16:12 pm »

Åh ingenting måler seg med å starte dagen i isklad boble Glad

Gliser fra øre til øre når jeg vrir om nøkkelen, autochoken virker så turtallet henger høøøyt, verdens flotteste lyd brer seg i garasjen og jeg rygger ut og krabber opp innkjørselen, erfaring fra i fjor tilsier at jeg må snu nesa opp først når det kommer snø for rygge i glatt oppoverbakke gikk ikke... Setter i gang benisnvarmeren og det er varm i løpet av sekunder (hvis den virker, det bestemmer`n sjæl). Is skrape, de-icer, fett stift, låsspray, og en haug doggkluter i veska, og vinduet på gløtt.

Detta er sjarm, og detta har sjel! Kan ikke tenkte meg en bedre start på dagen Glad
Loggført

Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #7 på: november 18, 2010, 21:26:13 pm »

Kjørte selv boble som helårsbil fra 1992 til 2000 da jeg kjøpte ny vannbøffel, minnene mine går i retning av at jeg var kald og lukta eksos på jobb, men frem kom jeg alltid. Hansker og isskrape på innsiden av vindu er et must.

De beste vintrene var etter jeg hadde montert defa kupevarmer og hadde tidsur som slo seg på en time før jeg skulle av gårde.
Loggført

1961 T1 - Custom
Lene
Supermedlem
*****
Innlegg: 603
Bosted: Porsgrunn


Bobla mi! Forelska :)


Vis profil WWW
« Svar #8 på: november 18, 2010, 22:04:15 pm »

hehehe kjenner meg igjen der, fått noen kommentarer på at jeg lukter "motor" Blunker
Loggført

Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #9 på: november 19, 2010, 07:55:42 am »

Ja det samme her. Trenger ikke godlukt på flaske når du kjører boble vinterstid. Lukten av litt brent olje sitter godt i nesa. På -63 min (som er under restaurering) fikk jeg pålegg av kona om ikke å bruke ullgenser eller andre klær som jeg skulle bruke på jobb etc. Det lakk så mye eksos inn i bilen at jeg stinka motor. Hadde egne kjøreklær da, de ble kastet etterpå. Dytta filler etc inn i alle luftehøl i bilen for å hindre eksos. Kjørte fra Skien til Sandnes med vinduer åpne for ikke å bli for rusa.
Hadde ellers nok en fin tur til jobb i dag i 03`en.
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
B-Bay
Seniormedlem
****
Innlegg: 497
Bosted: Buskerud



Vis profil WWW
« Svar #10 på: november 19, 2010, 08:44:04 am »

20 kuldisser er ingen hindring fra å kjøre ungene til skolen i boble, varmt i bilen blir det og. Ungene såg it som to sumobrytere i baksetet, men gliser fra øre til øre. På skolen ser de med medlidende blikk på alle andre stakkare som pyser rundt i sine moderne biler, stressede og kalde og tenker at DE fikk en dårlig start på dagen! Ikke har de vett til og kle seg heller!
Loggført

1973 Boble 1303 Cab
1973 Boble 1300s BUDDY
1977 Westfalia
1969 VW Buss (Prosjekt)
1971 Lillebror
.LP
Supermedlem
*****
Innlegg: 523
Bosted: Ranheim, Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #11 på: november 19, 2010, 09:26:50 am »

Spytte i setet og fryse fast...

På grensa til relevant kanskje dumt spørsmål, kan man kjøre med eber påslått, eller er det bare en "parkerings-varmer"?

.LP
Loggført

-65 T1 Panama beige
http://tvwk.tripod.com/
-------------------------------------------------------------
Jeremy Clarkson:
 “A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”
Lene
Supermedlem
*****
Innlegg: 603
Bosted: Porsgrunn


Bobla mi! Forelska :)


Vis profil WWW
« Svar #12 på: november 19, 2010, 09:30:30 am »

Spytte i setet og fryse fast...

På grensa til relevant kanskje dumt spørsmål, kan man kjøre med eber påslått, eller er det bare en "parkerings-varmer"?

.LP

Jeg kjører med den på...vet ikke om det er riktig...  Sjokkert men blir fort varmt så slår den av og går over til varme fra motoren  Glad
Loggført

Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #13 på: november 19, 2010, 13:55:46 pm »

Skal ikke være noe i veien med å kjøre med eber på. Den har jo eget bensinsystem som går på egen krets.
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
Lene
Supermedlem
*****
Innlegg: 603
Bosted: Porsgrunn


Bobla mi! Forelska :)


Vis profil WWW
« Svar #14 på: desember 21, 2010, 14:37:08 pm »

Noen fine vinterbilder av bobla på bloggen min, velkommen Glad
Loggført

58orgbug
Supermedlem
*****
Innlegg: 628
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« Svar #15 på: desember 21, 2010, 22:13:02 pm »

Flotte bilder av Bobla di Lene, den kler snøen veldig bra Blunker  det ser så jævelig artig ut å kjøre boble om vintern, håper jeg får mulighet til det neste år. God Jul Lene, å stell pent med bobla di Gliser
Loggført

FOLLO VW KLUBB
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!