april 27, 2024, 00:23:27 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Vinterstarting av bil  (Lest 2089 ganger)
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« på: desember 05, 2010, 22:11:29 pm »

Det kom opp et interessant emne i en originaltråd, for å ikke ødelegge den tråden er nå disse innleggene dyttet hit.


 Ikke ødelegg motoren din ved å starte den en gang i uka....
« Siste redigering: januar 01, 2011, 21:26:25 pm av JHU » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Indy
Supermedlem
*****
Innlegg: 611
Bosted: Sarpsborg.


61 mod


Vis profil
« Svar #1 på: desember 06, 2010, 13:16:26 pm »

.
« Siste redigering: januar 01, 2011, 22:41:48 pm av Indy » Loggført

Gammel kjærlighet ruster ikke :-)
Zero
Seniormedlem
****
Innlegg: 398
Bosted: Playa del Røra, porsgrunn


Zero. (Tidligere keito)


Vis profil
« Svar #2 på: desember 06, 2010, 14:26:57 pm »

Hva skjer med motoren viss du starter den engang i blant i løpet av vintern  Hæ
Loggført

T1-63 Zero
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #3 på: desember 06, 2010, 14:29:36 pm »

Det tærer veldig på motoren, og bare starte sånn hele tiden, når det er så kaldt!
Men jeg ser ikke det store problemet hvis man lar det gå litt, så den blir ordentlig god og varm Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Zero
Seniormedlem
****
Innlegg: 398
Bosted: Playa del Røra, porsgrunn


Zero. (Tidligere keito)


Vis profil
« Svar #4 på: desember 06, 2010, 16:56:16 pm »

Ok,takk for tips!  Glad
Loggført

T1-63 Zero
Indy
Supermedlem
*****
Innlegg: 611
Bosted: Sarpsborg.


61 mod


Vis profil
« Svar #5 på: desember 06, 2010, 22:25:18 pm »

.
« Siste redigering: januar 01, 2011, 22:41:04 pm av Indy » Loggført

Gammel kjærlighet ruster ikke :-)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #6 på: januar 01, 2011, 17:29:42 pm »

Jeg starter den (er lettstartet) og lar den bli varm og er det føre til det så tar jeg en sving,kan ikke skjønne at det skal tære veldig på en luftkjølt motor,hva da med de som brukte (bruker) bobler i alle år i all slags vær og uansett temperatur,noen brukte (bruker) den mye mens andre lite. Og la den gå i hi ett halvt år uten noe tilsyn,mens alt setter seg for hver dag kan jeg ikke skjønne skal være så mye bedre. Men alle har vel sin mening og måte om hva som er best,jeg vil ihvertfall hilse på den med jevne mellomrom så den er klar for en tur så snart veiene er bare  Blunker

Poenget er at ved oppstart, før motoren er varm, er alle toleranser litt "på tur" og slitasjen absolutt størst. I tillegg er det antakelig ikke så mye olje på alle de viktige plassene, så igjen er slitasjen stor. Dette har ingenting med vann- eller luftkjølt å gjøre, men gjelder generelt for alle motorer. Dette er bl.a grunnen til at noen poengterer i bruktbilannonser at en bil er langkjørt, siden det er allment akseptert at en bil som blir skikkelig varm hver gang den startes generelt har det bedre enn en som bare går småturer og aldri blir varm.

Selv har jeg fyrt opp Ghian et par ganger hittil i vinter, og passer da på å få den skikkelig varm, og tar meg gjerne en rundtur for å lufte den litt hvis vær og før tillater det.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #7 på: januar 01, 2011, 18:48:45 pm »

Et kvarter på tomgang er ikke spesielt bra, lavt oljetrykk og ikke driftstemperatur på motoren. Er nok som Grelland sier. Ideelt bør man KJØRE minst en halvtime, hver gang man starter opp...

 I tillegg masse kondens som går i motor og olja og må ut igjen. Da er ikke ett kvarter bestandig lenge nok. Og kondensen blir til grå gjørme i bunnpanna når den blander seg med olja. Øyerulling

Faktisk er det beste tipset å kjøre en god tur om høsten, stoppe motoren og ikke starte før til våren igjen. Sånn småstarting knekker også tennplugger, pga soting. Har jeg erfart...Tvilende
« Siste redigering: januar 01, 2011, 22:13:31 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Indy
Supermedlem
*****
Innlegg: 611
Bosted: Sarpsborg.


61 mod


Vis profil
« Svar #8 på: januar 01, 2011, 22:42:33 pm »

.
Poenget er at ved oppstart, før motoren er varm, er alle toleranser litt "på tur" og slitasjen absolutt størst. I tillegg er det antakelig ikke så mye olje på alle de viktige plassene, så igjen er slitasjen stor. Dette har ingenting med vann- eller luftkjølt å gjøre, men gjelder generelt for alle motorer. Dette er bl.a grunnen til at noen poengterer i bruktbilannonser at en bil er langkjørt, siden det er allment akseptert at en bil som blir skikkelig varm hver gang den startes generelt har det bedre enn en som bare går småturer og aldri blir varm.

Selv har jeg fyrt opp Ghian et par ganger hittil i vinter, og passer da på å få den skikkelig varm, og tar meg gjerne en rundtur for å lufte den litt hvis vær og før tillater det.
[/quote]
Loggført

Gammel kjærlighet ruster ikke :-)
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #9 på: januar 02, 2011, 00:35:04 am »

Hvorfor starte bilen hvis du ikke skal ut å kjøre? Lad batteriet minst en gang i måneden, start bilen når den skal brukes. Luftkjølt er jo en drøm å lagre: Lad batteriet, sprit i spylevæskebeholderen, tørr lagring. Start opp om våren, tut og kjør.
Loggført
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #10 på: januar 02, 2011, 01:38:51 am »

Ingen tvil om at det ikke er bra for motoren at man starter flere ganger i løpet av vinteren for å la den gå i noen minutter. En ting er soting og slitasje som nevnes over her, mange av oss kjører også med 20/50 olje som er i tykkeste laget når det er minusgrader, og verst av alt er at motor og eksosanlegg fylles av kondensvann som får ligge og godgjøre seg.
Det som kan være lurt er å feks ta av ledningen til coilen så man kan kjøre noen (få) runder på starteren innimellom uten at motoren fyrer. Dette for å forhindre at ventilfjærer og alt annet står i samme posisjon over lengre tid.
Selv har jeg vært litt slem mot ovalen i jula, den har blitt startet og flyttet på nesten hver dag.. Ble litt trangt på verkstedet denne vinteren så den må ut når jeg skal skru bruksbil. Men i dag fikk den seg en lengre tur på usaltet vintervei for å få den skikkelig varm og få ladet det stakkars 6V batteriet litt.
En ting er ihvertfall sikkert, bobler er overlegne på vinterføre samme hvordan de er skodd! Må nesten legge ved et bilde av "vinterdekkene"   Gliser


* Romjul 10.JPG (60.15 KB, 640x480 - vist 194 ganger.)

* Vinterdekk1.JPG (78.38 KB, 640x480 - vist 193 ganger.)
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
mcmad
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Strømmen


RESTAURERT ER IKKE LENGER ORGINALT


Vis profil
« Svar #11 på: januar 02, 2011, 02:20:24 am »

HUSK Å SKIFTE OLJE FØR VINTERLAGRING DA GAMMEL OLJE INNEHOLDER MYE SYRE.
VELDIG VIKTIG : GJØR SOM JEG SIER IKKE SOM JEG GJØR Øyerulling
Loggført

Member of mandagsklubben
CAPSLOCKMONSTERET

1957 panel overhode ikke til salgs uansett pris [CC 83410)
15 stk Opel 1930-1993, 4 Dodge 1944-1976    7+ Tempo 1948-1975 Wauxhall Viva 1970, Volvo 144 1967, Volga 1964, NSU Konsul 500 1953, IFA 125 1953, PANTHER 250 VILLIERS 1959, Suzuki gs 750 1977, 8 traktorer 1952-1982 og diverse veterantilhengere og for lite plass.....
Eva: 2x 1952 Opel Kapitan, 1966 Kadett, 1972 Dart, 1978 Rekord, 1981 HiAce,3x Tempo, AMBASADOR TRI STAR 200 1964, 89 Kadett Cab og 2 leyland traktor
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #12 på: januar 02, 2011, 08:46:10 am »

Starter aldri motoren på vinteren jeg da. "Flytter" motoren rundt litt ved å dra litt i reimhjul/viftreim/dynamo innimellom. Tenkte lade litt på seksvoltsbatteriet nå...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!