KnastenradUndKnotenblech
|
|
« på: januar 07, 2011, 14:30:03 pm » |
|
slik jeg har forstått det så skal man bare legge en stripe med plastigauge på lagerbanen og dra til med moment. men blir ikke det litt feil måling da?? den korrekte verdien rundt hele blir vel ikke riktig? lå og tenkte litt på stranda her om dagen og slik blir det i mitt hodet da:
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #1 på: januar 07, 2011, 14:31:04 pm » |
|
burde det heller ikke utføres noe ala dette: ??
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #2 på: januar 07, 2011, 14:33:42 pm » |
|
proporsjonene er blåst litt oopp
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
1303SS
Supermedlem
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
|
« Svar #3 på: januar 07, 2011, 14:55:24 pm » |
|
skal vanligvis bare bruke en tråd som på øverste tegningen det var det jeg lærte på bilmekken og har brukt.Men du kan jo prøve de forsjellige å se om du får ulike verdier/tykkelser.mener det var en rød type tråd og men regner med du har rett type.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #4 på: januar 07, 2011, 15:52:00 pm » |
|
Dette spør på hvordan klaringene er oppgitt, vanligvis er det totalen som oppgis... dvs. det funker fint med plastigauge på bare en side. Det jeg føler er mer tvilsomt er om du får rett måling, siden tingene fint kan være ovalt. Med innvendig mikrometer så kan man sjekke rundheten også.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #6 på: januar 07, 2011, 16:06:57 pm » |
|
ved den øverste prosedyren så deler man bare resultatet på 2 da? eller er det ferdig kalkukert i Fasit'en til plastigauge tro?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #7 på: januar 07, 2011, 16:33:16 pm » |
|
er vel forskjellen i diameter man er ute etter, så da skal man vel ikke dele på 2? I hvert fall i forhold til toleransekravene fra VW
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #8 på: januar 07, 2011, 16:41:27 pm » |
|
Polakkene som står på Ekeberg hver vår og høst har invendige måleur... litt mindre jobb enn "checkere".
Du har nok helt rett i det Grelland.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #9 på: januar 07, 2011, 16:45:53 pm » |
|
ok tenkte det var lagerklaring fra rådetapp til råde. da ved bruk av 1. prosedyre må man jo dele på 2.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
morfen
Juniormedlem
Innlegg: 69
Bosted: Trøndelag
|
|
« Svar #10 på: januar 07, 2011, 17:39:13 pm » |
|
Størst slitasje på veiv/lager ved øvre og nedre dødpunkt. Tørn veivaksel til nedre dødpunkt ved måling, lett og komme til og resultatet gir den største lagerklaringa på leamikken. Obs. på fargen på måletråden, forskjell ang. diameter på akseltappen. Måles ved nøye rengjøring uten olje.
|
|
|
Loggført
|
Boble-54(solgt)T1-64,-67,-71-1302 .Willys Overland 1922,Opel Kaptein-63.10 traktorer.Dnepr 650.Husquarna 98cc-39.Lillebror-61.Opel Astra-98. Tlf.:90945862
|
|
|
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm
|
|
« Svar #11 på: januar 07, 2011, 21:22:08 pm » |
|
Det første innlegget er den riktige måten å gjøre det på Jørn, fargen på tråden angir toleransene de er laget for, så du må vite toleranseområdet du skal måle i når du handler tråd. Bare å rengjøre, legge inn en tråd, skru til med riktig moment, demontere lagerskåla og sammenligne bredden på tråden med avtrykkene på papiret tråden lå i for å lese av toleransen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pungar
Medlem
Innlegg: 247
Bosted:
Er du i tvil, GI GASS!
|
|
« Svar #12 på: januar 10, 2011, 20:51:50 pm » |
|
For å sjekke om noe ikke er rundt, så kan du gjenta målingen med "gaugen" flere posisjoner. Blir riktig med stripen kun på en side. Nb. Ikke bruk olje i lagerene når du måler. Da blir resultatet feil. Hvis du søker på nettet så finner du ganske detaljerte beskrivelser av dette produktet.
|
|
|
Loggført
|
vw T2 pickup 1600, 75mod Lada 1500s 76mod Ford Cortina 1600 70mod Audi 80 1,8 16vt, 90mod
|
|
|
HKE
Supermedlem
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar
Hans Kristian tlf 95718916
|
|
« Svar #13 på: januar 10, 2011, 20:58:53 pm » |
|
ved den øverste prosedyren så deler man bare resultatet på 2 da? eller er det ferdig kalkukert i Fasit'en til plastigauge tro?
Ferdigkalkulert for kun en "stripe"!
|
|
|
Loggført
|
VW 1956 T1
"It don't have to shine, to be fine!!"
|
|
|
|