april 29, 2024, 09:06:06 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Vinduspyling. Hvordan funker det ?  (Lest 6531 ganger)
Knutandre
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Dønna- Helgelandskysten



Vis profil
« på: januar 12, 2011, 21:29:09 pm »

Hei
Har ei 71 modell boble.
Der er tank for spyleveske som det går en slange til dyse foran vindu.
Det skal visst fylles luft på tanken. men det må være noe som er knekt på troppa på tanken.
Men jeg lurer på hvordan skal jeg utløse spylingen når jeg kjører. finner ikke noe knapp el noe i dasjbordet.
Loggført

Nylig kjøpt boble.  71 mod vw automatic
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 12, 2011, 21:33:06 pm »

Hvis du har 71 1302, så har de bryter på dashbordet til vinduspusser, og for å få spyling skal da midten av knappen du vrir på, trykkes inn Blunker
Men i 72 kom vinduspusseren som hendel på rattstammen, denne skal du da trekke til deg for å få spyling Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Knutandre
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Dønna- Helgelandskysten



Vis profil
« Svar #2 på: januar 12, 2011, 21:58:56 pm »

det er hvertfall ikke noe knapp som kan være til det.
Men da gjenstår det bare å få ladet tanken med væske og luft. men koblingen oppå troppen er knekt, også på ladeslangen. så jeg må få tak i det. er vel noe de grynter over på eu kontroll d derr.
Loggført

Nylig kjøpt boble.  71 mod vw automatic
nk
Supermedlem
*****
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss



Vis profil
« Svar #3 på: januar 12, 2011, 23:15:50 pm »

Skal vel være en tynn plastslange til reservehjulet som er koblett inn på tanken.
Loggført

tlf: 40843606
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #4 på: januar 13, 2011, 00:12:29 am »

Du trykker inn midten av knappen til vindusviskaren, det slepper opp trykket og kjøyrer vatnet opp på ruta med ein heidundrandes fart Glad

Toppen av tanken består av ein svart kork som det kjem ein gommislange ut ifrå og i enden er det ein ventil(type vanleg dekkventil) med ei håndpumpa eller kompressor kjøyrer du innpå luft på tanken når du har fyllt på vatn. meinar da e maks 4.3 bar eller noko sånt. skal stå ein lappe i området rundt tanken
Eg har sikkert ein sånn topp/kork til tank med slange vist du treng
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #5 på: januar 13, 2011, 09:09:37 am »

Det originale spylersystemet er sjarmerende, men det er stort sett hva det er. Det står under trykk, 30-40 år gamle slanger råtner opp og lekker, og det er ekstra pes å fylle på luft hver gang man etterfyller spylervæske.

På bilene mine har jeg som mange andre lagt opp elektisk spyler. Flere måter å gjøre dette på. Man kan kjøpe ferdig tank eller bruke eksisterende tank og sette på en løs spylermotor. Den må plasseres like under tanken din. Slangen fra motoren lar du gå rett opp til dysene på frontruten.

Man kan legge opp en egen trykknapp-bryter på dash'en. De fleste gjør det. Eller hvis du vil, kan du koble deg innpå mekanismen på viskerbryteren. Det er litt mer avansert, og krever litt studier av koblingsskjema.

 


* Spyler.jpg (31.52 KB, 415x434 - vist 354 ganger.)
« Siste redigering: januar 13, 2011, 09:13:55 am av JFP » Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #6 på: januar 13, 2011, 09:54:29 am »

Kort oppsummert:

På Bobler flest slår man vindusviskerne av/på med en rund knapp på dashbordet, som sitter like høyt som og til venstre for lysbryteren. For å spyle frontruta, trykker du inn knappen som er i midten av vindusviskerbryteren.

Senere Bobler har som nevnt vindusviskerbryter/vindusspyler som hendel på rattstammen.

Mange Bobler tar trykklufta til vindusspylertanken fra reservehjulet. Dette skal derfor ha ganske høyt trykk. Det skal være en ventil mellom hjulet og tanken som hindrer trykket i dekket fra å bli så lavt at du ikke kan kjøre på det.

På noen Bobler fyller du ganske opp selve vindusspylertanken med luft - og max trykk skal være 3.0 bar, eller 42 psi. Mer enn det, og du risikerer at slanger begynner å hoppe av på kronglete tilgjengelige steder.
Loggført
Knutandre
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Dønna- Helgelandskysten



Vis profil
« Svar #7 på: januar 16, 2011, 11:38:25 am »

jeg har vindusviskerene på hendel bak rattet.
Tror ikke dette systemet tar luft fra reservedekk, det står en påfyllingsventil ved siden a tanken, lik som på sykkelslange.

Ny tropp er på vei nå så vi får se
Loggført

Nylig kjøpt boble.  71 mod vw automatic
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #8 på: januar 16, 2011, 14:56:35 pm »

jeg har vindusviskerene på hendel bak rattet.
Tror ikke dette systemet tar luft fra reservedekk, det står en påfyllingsventil ved siden a tanken, lik som på sykkelslange.

Ny tropp er på vei nå så vi får se

Siden det er en 1302 du har så tar spylesystemet luft fra reservedekket om det fortsatt er det orginale systemet som sitter i bilen.
Fra den påfyllingsventilen går det et tynt plastrør/slange ned til ventilen på reservedekket,
Fra lokket på spylertanken din går det en liten gummislange, enden på den har en (Ventilhette) som du setter på ventilen vedsidenav spylertanken og da får du trykk i spylertanken om det er nok luf i reservedekket.
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
Knutandre
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Dønna- Helgelandskysten



Vis profil
« Svar #9 på: januar 16, 2011, 15:41:41 pm »

stemmer det, har inspisert d i dag. det ser ut som at det er helt som du sier.
Kansje derfor det var lite luft i reservedekke da jeg overtok bobla. Glad


* 13012011434.jpg (139.79 KB, 960x1280 - vist 561 ganger.)

* 13012011435.jpg (126.67 KB, 960x1280 - vist 426 ganger.)
Loggført

Nylig kjøpt boble.  71 mod vw automatic
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #10 på: januar 16, 2011, 16:19:28 pm »

Det er ikke slik det pleier å være. Skrukorken er blokket med en plate i toppen - du får ikke fylt på trykkluft. Den er ikke bygget om til elektrisk spylerpumpe, vel? (følg slangen i bunn av tanken og sjekk).



(P.S.: Ser du har rustangrep på støtdempertårnet. Det bør du få stoppet. Veldig bærende del av konstruksjonen og kostbart å få reparert.)
« Siste redigering: januar 16, 2011, 16:23:36 pm av JFP » Loggført
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #11 på: januar 16, 2011, 16:26:50 pm »


Om du ser godt på den (platen) i korken ser du et lite hull, det er der stussen som slangen skall inn på skall sitte den ser ut til og være knekt og blitt borte,
« Siste redigering: januar 16, 2011, 16:29:02 pm av Andersen VW56 » Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
Knutandre
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Dønna- Helgelandskysten



Vis profil
« Svar #12 på: januar 16, 2011, 19:08:24 pm »

Det er ikke slik det pleier å være. Skrukorken er blokket med en plate i toppen - du får ikke fylt på trykkluft. Den er ikke bygget om til elektrisk spylerpumpe, vel? (følg slangen i bunn av tanken og sjekk).



(P.S.: Ser du har rustangrep på støtdempertårnet. Det bør du få stoppet. Veldig bærende del av konstruksjonen og kostbart å få reparert.)

ja ser det der. får slipe reint å se hvor jævli det er. eventuellt sveise i nytt stål. eller bare sparkle over å late som ingenting Glad

nei det er ikke bygget om til elektrisk pumpe. har fått tak i ny tropp, men trenger slangen som skal over til ventilen på siden.
Loggført

Nylig kjøpt boble.  71 mod vw automatic
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #13 på: januar 18, 2011, 21:16:47 pm »

Er en sånn du mangler men den er ikke god å finne i hel ok tilstand


* 002 - Kopi.JPG (51.37 KB, 640x480 - vist 467 ganger.)
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Knutandre
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Dønna- Helgelandskysten



Vis profil
« Svar #14 på: januar 19, 2011, 00:07:38 am »

jah det er den
Loggført

Nylig kjøpt boble.  71 mod vw automatic
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #15 på: januar 19, 2011, 00:32:23 am »

Er ein sånn eg har putta i konfolutten med ditt navn på, Knut Blunker men det er litt lenger  gommi slange, men da er null problem å justera på, berre dra bak gommi klemma, ta av slangen kappe til og setta på igjen
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!