april 28, 2024, 22:10:06 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Spørsmål angående Airride  (Lest 5456 ganger)
Doka64
Supermedlem
*****
Innlegg: 566
Bosted: Lunde, Telemark



Vis profil
« på: januar 12, 2011, 22:36:14 pm »

Har gått til innkjøp av en -58mod som jeg vurderer å montere luftfjæring på, men er en ting jeg lurer på. Har sett på komplett sett fra Airkewld, men er det noen form for sikkerhetsventil hvis for eksempel en slange skulle ryke til en av belgene? Eller vil bilen da gå rett i bakken?
En arb. kollega har kjøpt en chevrolett Bel air fra Sverige med luftfjæring, å han har fått beskjed av BT at dette ikke er mulig å få godkjent i Norge uten en form for sikkerhets ventil!
Hvis det er slik at lufta i belgen forsvinner skulle en slange ryke så er jo dette livsfarlig å kjøre med..
Loggført

-72 Doka
-58 1200
-64 Doka
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 12, 2011, 23:20:29 pm »

Forhør deg nøye før montering av noen av Airkewld's kit. Har intrykk av at dette er litt for dårlig konstruert.. åkke som.

Jeg har montert et kit på en 58modell. Og det funker egentlig ikke i det hele tatt. Må ha lufttrykk opp mot 16 bar for å løfte en tom bil. Og hvem vil vel ha en tank på 16 bar i bilen sin.

Ente opp med å sveise inn nye fester på bærearmene foran. Dette hjalp. Men måtte fortsatt ha 10bar for å løfte tom bil.

Bak var det bare sorgen. Og belgene har en tendens til å vri seg uansett hvordan du monterer de. Prinsippet i disse kit'ene er å la belgen balansere oppå en "flytende" alu stav... Dømt til å vri seg.

Skjønner ikke helt behovet av en slik ventil du nevner. Hva om selve belgen sprekker?  Rekker tunge
Loggført

Doka64
Supermedlem
*****
Innlegg: 566
Bosted: Lunde, Telemark



Vis profil
« Svar #2 på: januar 12, 2011, 23:40:10 pm »

Det er selvfølgelig også en mulighet at belgen sprekker, men tenker det er større sannsynlighet at en slange ryker.. men vil da bilen gå i bakken eller er jeg helt på jordet her Glad
Ser veldig tøft ut med luft, men fungerer det ikke som det skal er det jo ikke interessant! Har du noen andre tips for å bedre kjøreegenskapene? Montere coil over dempere og uniball for eksempel? Har kanskje ikke noe hensikt med linkpin og swingaksler? Har en større motor som skal inn så kunne tenkt meg å oppgradert litt!
Loggført

-72 Doka
-58 1200
-64 Doka
Odd Ivar Aaram
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Sunndalsøra



Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 13, 2011, 00:09:22 am »

Jeg har airide på min 54, airkwld sitt kit framme men mitt hjemme laga bak:) har laget braket som er sveiset øverst og flyttende stag nede:) dette virker bra, da vil ikke belgen vri seg og sprekke. Skal du ha kjøreegenskaper kjøper du noe annet en luftfjøring. har luft på Audi A8 min og, der og vil jeg si kjørekomforten mangler stort. Jeg løfta bobla mi på 4bar lufttrykk. Er ikke vinklene riktig på belgene så løfter de ikke riktig, da må du ha sinsykt mye trykk for og løfte.
Loggført

Del
Medlem
***
Innlegg: 185
Bosted: -


Vis profil

« Svar #4 på: januar 13, 2011, 00:19:10 am »

edit
« Siste redigering: januar 24, 2011, 21:47:32 pm av Del » Loggført
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #5 på: januar 13, 2011, 05:51:49 am »

Airkweld selger vel også komplett forstilling, med belger.
Har aldri hatt dette selv, men Ole Jørn / OJ54 Hadde jo dette på den blå ovalen. Han lagde mye selv, for å få dette helt optimalt.
Det var ekstremt mye å tenke på i tillegg til å "montere" fire belger og en kompressor...  Blunker Blunker

Petter'n.
Loggført

Danna
Medlem
***
Innlegg: 242
Bosted:



Vis profil
« Svar #6 på: januar 13, 2011, 09:06:16 am »

Jeg har hatt et par biler med luftfjøring fra www.luftfahrwerke.de. Ingenting å si på kvaliteten derfra, men vet ikke om de lager til Boble ?
Uansett, inni belgene var det en "bumpstop" som gjorde at man ikke fikk lagt bilen helt på bakken. Måtte demontere demperne, og fjerne disse før jeg fikk lagt den helt på bakken Glad



Loggført

Ønsker å kjøpe Splitt Pickup eller Panel.
-
  • 58' VW 113
-
  • 58' Karmann Ghia
-
  • 66' Ragtop
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #7 på: januar 13, 2011, 15:31:23 pm »

Sweet
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
Del
Medlem
***
Innlegg: 185
Bosted: -


Vis profil

« Svar #8 på: januar 13, 2011, 23:51:52 pm »

edit
« Siste redigering: januar 24, 2011, 21:45:54 pm av Del » Loggført
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: januar 14, 2011, 09:47:21 am »

Dette er nok korrekt observert, hvorfor skulle de ellers ha fjernet såpass viktige komponenter...
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Seven
Supermedlem
*****
Innlegg: 942
Bosted: Christian Sund



Vis profil
« Svar #10 på: januar 18, 2011, 00:09:00 am »

Er hydraulisk system bedre ? ....har ikke sett så mye til dèn varianten...

http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic.php?f=4&t=72233
Loggført

Shift Happens !
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #11 på: januar 18, 2011, 07:56:36 am »

Står at det bare er å montere dette og dra ut å hoppe.... Om man skal ut å hoppe bør vel chassi forsterkes vesentlig først vil jeg tro! Slik som de gjør på lowridere....
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
mr300
Nybegynner
*
Innlegg: 7
Bosted: Sweden


Vis profil

« Svar #12 på: januar 27, 2012, 08:23:03 am »

Airkewld har uppgraderad sina brackets och är numer mycket bra. VWimporten i Sverige säljer komplett kit http://www.vwimporten.se/airide-kit-komplett
Loggført
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #13 på: januar 29, 2012, 18:19:51 pm »

Det er ikke krav til den sikkerhetsventilen du nevner, men det skal være et stoppersystem som gjør at bilen stopper før den ligger på bakken. Jeg lurer også på luft på noen av mine biler, men jeg vil gå for Airshocks, dvs demper med luftfjæring. Har dette på mc og det fungerer vannvittig bra.


* xxl 003 (Small).jpg (52.95 KB, 640x427 - vist 240 ganger.)
Loggført

Alt MÅ ned!!
TURBO
Gjest
« Svar #14 på: januar 29, 2012, 18:21:53 pm »

Off-topic men,den Polo`n over her,har ikke den gått på Lillehammer,med en som jobbet på Shell-stasjonen til Sveen-familien?
Loggført
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #15 på: januar 29, 2012, 19:13:06 pm »

Det er ikke krav til den sikkerhetsventilen du nevner, men det skal være et stoppersystem som gjør at bilen stopper før den ligger på bakken. Jeg lurer også på luft på noen av mine biler, men jeg vil gå for Airshocks, dvs demper med luftfjæring. Har dette på mc og det fungerer vannvittig bra.

Ikke noe mc fan jeg..... Men sykt fet sykkel Glad
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Sambabuss
Medlem
***
Innlegg: 148
Bosted: Østre Toten



Vis profil
« Svar #16 på: januar 29, 2012, 19:20:37 pm »

Supertøff Kult
Loggført

Samba `65
Ur-quattro `86 mod
westcosta
Supermedlem
*****
Innlegg: 629
Bosted: Sykkylven



Vis profil WWW
« Svar #17 på: januar 30, 2012, 01:56:05 am »

Vi monterer luftbelger på bobiler både foran og bak. Ingen problem med godkjenning på det. Setta vi monterer er tilpasset bil og kan vel ikke samenlignes med "hjemme mekk" .. Gliser
Det viktigste er att bilen går til "dead-stop" og ikke legger seg ned på bakken. Ved montering i front er det ratt utslag begge veier uten konflikt, ved uhell.
Det er ulike typer og godkjenninger for dette. Er det montert som hoved fjæring er det kansje krav om tilbakeslags ventil.
Er luftbelger montert som hjelpe fjæring er kansje ikke så viktig med den ventilen.
Noen sett vi selger er kun godkjent med automatisk nivå regulering.
Alle setta vi har er to-krets system.




* 465632_popup.jpg (32.27 KB, 731x600 - vist 179 ganger.)

* 46705_popup.jpg (42.35 KB, 731x600 - vist 185 ganger.)
Loggført


T1 "Eatonic"
T2 Buss "Metal Jacket"
T4 "Multi"
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #18 på: januar 30, 2012, 07:55:19 am »

Jeg stemmer for tenke selv varianten....

Hydraulisk sylinder som styrer justeringen på en Pumaforstilling. Da har man normal fjæring med dempere og full justeringsmulighet hva angår høyden på bilen foran. For å dra dette videre så kan feks hydraulikkpumpe kobles til motoren med et ekstra reimhjul og vips har man 6V bil med høydejustering fra førerstolen. Der fikk dere høre hva jeg har på tegnebrettet... Glad
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #19 på: januar 30, 2012, 10:57:11 am »

Jeg stemmer for tenke selv varianten....

Hydraulisk sylinder som styrer justeringen på en Pumaforstilling. Da har man normal fjæring med dempere og full justeringsmulighet hva angår høyden på bilen foran. For å dra dette videre så kan feks hydraulikkpumpe kobles til motoren med et ekstra reimhjul og vips har man 6V bil med høydejustering fra førerstolen. Der fikk dere høre hva jeg har på tegnebrettet... Glad

Regner med dette blir montert på min 5tom for en hundrings ekstra?
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #20 på: januar 30, 2012, 11:12:21 am »

Jeg stemmer for tenke selv varianten....

Hydraulisk sylinder som styrer justeringen på en Pumaforstilling. Da har man normal fjæring med dempere og full justeringsmulighet hva angår høyden på bilen foran. For å dra dette videre så kan feks hydraulikkpumpe kobles til motoren med et ekstra reimhjul og vips har man 6V bil med høydejustering fra førerstolen. Der fikk dere høre hva jeg har på tegnebrettet... Glad

Regner med dette blir montert på min 5tom for en hundrings ekstra?

Ikke ta det for gitt Glad
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #21 på: februar 01, 2012, 15:33:46 pm »

Så du senkesystemet fremme på "Der Express" på scc 2008 ? Denne hadde noe liknende det du snakker om men da i form av en spak i cupè med et stag fremover som justerte høyden på pumaen. Ikke helt air ride men tilsvarende. Så ikke helt trygt ut heller....
Loggført

1961 T1 - Custom
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #22 på: februar 01, 2012, 21:24:31 pm »

Så du senkesystemet fremme på "Der Express" på scc 2008 ? Denne hadde noe liknende det du snakker om men da i form av en spak i cupè med et stag fremover som justerte høyden på pumaen. Ikke helt air ride men tilsvarende. Så ikke helt trygt ut heller....


Der Express? Har jeg ikke sett. Funderer og tegner på dette nesten daglig og har nå funnet en fin løsning som muligjør horisontalt plasert sylinder som ligger foran forstillinga. Neste skritt nå er å finne en passende sylinder som jeg kan tegne ut i fra. Skulle også gjerne vist hvor mye krefter som skal til for å løfte en boble i nesa mens den står på bakken og med 100mm lange armer ut fra justeringspunktet....
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #23 på: februar 01, 2012, 22:08:13 pm »

Så du senkesystemet fremme på "Der Express" på scc 2008 ? Denne hadde noe liknende det du snakker om men da i form av en spak i cupè med et stag fremover som justerte høyden på pumaen. Ikke helt air ride men tilsvarende. Så ikke helt trygt ut heller....

Senkemetoden som var brukt på "Der Express" var en så dårlig løsning at selv amerikanerne gav den opp allerede på 70 tallet. Det sier vel sitt? Den nye eieren har satt forstillingen på museum der den hører hjemme og montert konvensjonell alu forstilling.
Loggført
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #24 på: februar 02, 2012, 08:47:50 am »

Finner jeg "Der Express" ved å søke på google?
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #25 på: februar 02, 2012, 08:58:30 am »

Om du har dette bladet:

så er det en artikkel i det om Der Express.

Jeg kan ikke huske å ha sett den spaken inne i bilen, men jeg husker at forstillingen hadde den eldgamle typen av select-a-drop.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #26 på: februar 02, 2012, 09:52:43 am »

Har nok det bladet ja Glad

Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #27 på: februar 02, 2012, 13:00:28 pm »

Skrøplig tegning, men den forklarer prinsippet;-)

Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #28 på: februar 02, 2012, 14:15:12 pm »

Prinsippet er fint og flott, men du får mye bending på vippen din, siden armene på rørene beveger seg innover mens bilen hver/senker seg.
Om du klarer deg uten lenkearmen vil du ikke få slik skjevbelastning.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #29 på: februar 02, 2012, 15:22:21 pm »

Prinsippet er fint og flott, men du får mye bending på vippen din, siden armene på rørene beveger seg innover mens bilen hver/senker seg.
Om du klarer deg uten lenkearmen vil du ikke få slik skjevbelastning.


Planen er å ha slike kuleledd som jeg tidligere har brukt på størdemperene mine slik at det ikke blir bending, men at staget kan bevege seg fritt sideveis. Det er foreløpig her det stopper opp litt fordi bevegelsen inn og ut på dette staget blir opptil flere centimeter hvis stagene fra høydejusteringen blir så lange som jeg først hadde tenkt. Korte stag er positivt på flere måter. Bla. at jeg ikke behøver like langt slag på sylinderen men bilen blir også tyngre for mekanismen når den skal løftes.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!