april 28, 2024, 20:16:08 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 15
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bergers Ghia  (Lest 104624 ganger)
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #60 på: desember 03, 2007, 08:08:09 am »

Dato: 20-11-2006 on 21:28

I kveld har jeg satt sammen short-blokk. Tenkte jeg skulle legge ut en bildeserie som viser litt stepp for stepp. Litt kjedelig for dere som har sett dette mange ganger før, men det er sikkert mange som ikke har sett dette før og som synes det er morro også
Her er veiva klar til å legges i blokka. Lager, drev og råder er montert:



* Post-24-6632-PB200236.jpg (31.59 KB, 640x480 - vist 298 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #61 på: desember 03, 2007, 08:08:44 am »

Her er venstre blokkhalvdel klar. Rengjøring er veldig viktig. Jeg har høytrykksvasket halvdelene til den store gullmedaljen, deretter har jeg blås den tørr med trykkluft, grundig i alle kanaler. Så har den tørket, før jeg på nytt har blåst overalt med trykkluft. Til slutt en inspeksjon med lykt i alle kriker og kroker.
Her er det midtre bærelagret for veiva lagt på plass og smurt med monteringsolje:


* Post-24-6633-PB200237.jpg (35.91 KB, 640x480 - vist 304 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #62 på: desember 03, 2007, 08:09:15 am »

Så inn med veiva:


* Post-24-6634-PB200238.jpg (31.48 KB, 640x480 - vist 297 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #63 på: desember 03, 2007, 08:09:52 am »

Siden denne blokka er linjeborret og veiva aldri har vært i denne blokka før, ville jeg sjekke at det ikke klyper noe sted før jeg går videre. Derfor prøvemonterte jeg den andre blokkhalvdelen og dro til de seks store mutterene med riktig monent.
Veiva snurret supert


* Post-24-6635-PB200239.jpg (32.56 KB, 640x480 - vist 279 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #64 på: desember 03, 2007, 08:10:33 am »

Så av med høyre blokkhalvdel igjen.
Inn med nye løftere:


* Post-24-6637-PB200240.jpg (33.62 KB, 640x480 - vist 294 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #65 på: desember 03, 2007, 08:11:21 am »

Så nye kamlager, dobble trustelager. Alt vaskes godt og settes inn med monteringsolje:


* Post-24-6638-PB200241.jpg (34.46 KB, 640x480 - vist 285 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #66 på: desember 03, 2007, 08:12:06 am »

Inn med kammen. De som har fulgt godt med, vil se at kammen har fått noen ørsmå justeringer. Det måtte til, for det ble desverre bittelitt for trangt mellom råde og kam. Den deilige rosa guffa der er innkjøringsfett.
Og så må en selvsagt trippelsjekke at kamdrev står riktig mot drevet på veiva:


* Post-24-6639-PB200246.jpg (36.28 KB, 640x480 - vist 284 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #67 på: desember 03, 2007, 08:12:39 am »

Så klargjøring av høyre blokkhalvdel med løftere og lagre:


* Post-24-6640-PB200247.jpg (29.17 KB, 640x480 - vist 285 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #68 på: desember 03, 2007, 08:13:19 am »

Tynnt lag med tettemiddel på begge blokkhalvdelene, skal tørke i ca 5 min før montering. Egentlig veldig likt kontaktlim:


* Post-24-6641-PB200248.jpg (30.71 KB, 640x480 - vist 302 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #69 på: desember 03, 2007, 08:13:52 am »

Så må en huske pluggen som skal sitte i svinghjulsenden ved kammen
Her er høyre blokkhalvdel på plass, og alle muttere er trukket til med rett moment:


* Post-24-6642-PB200250.jpg (34.83 KB, 640x480 - vist 323 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #70 på: desember 03, 2007, 08:14:48 am »

Det siste jeg gjorde i kveld, var å sett på plass oljepumpa. Benytter en type som har ut/inn i lokket, slik at jeg kan ha eksternt oljefilter. Selve pumpa er Schadek:


* Post-24-6643-PB200253.jpg (26.49 KB, 640x480 - vist 301 ganger.)

* Post-24-6644-PB200254.jpg (23.7 KB, 640x480 - vist 302 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #71 på: desember 03, 2007, 08:19:08 am »

Dato: 23-11-2006 on 07:49

Har støtt på en utfordring med motoren. Noe jeg må innrømme jeg overhode ikke hadde tenkt på, men som jeg ser at jeg helt klart burde ha forutsett...

Det er nemlig slik at siden jeg skal benytte en 87mm sats på denne motoren, har jeg stempler som er utformet likt som 85,5mm (std 1600) sats. Problemet med dette er at skjørtekantene på stemplene er for lange, dvs de treffer både veiv og blokk på vei mot bunnen av sylinderen...
Stemplene som sitter i en stroker sats har mye kortere skjørtekanter har jeg funnet ut, spes på hver side under krysspinnen, hvor det vel ikke er noe skjørtekant i det hele tatt.

Så da er frågan; hvordan løser jeg dette?

Har tenkt frem følgende alternativer:

1. Bytter jeg til lengre råder, dvs råder som er 5,7" flytter jeg stemplet tilstrekkelig langt nok ut til at det går klar når det når bunnen. Bakdelen med dette er at motoren blir nesten 1,5cm bredere på hver side i motsettning til ca 6,5 mm slik jeg hadde planlagt. I tillegg må sylinderene shimses opp tilsvarende, og da bør jeg vel få laget spesialshims.

2. Maskinere ned skørtekantene på stemplene slik at de får den nødvendige klaringen. Men her er det litt usikkerhet om hva som skjer med stemplet når dette gjøres. Mister det styrke? Fare for skjørtebank? Vil det utvide seg feil? Er det noen som har gjort dette før?

3. Bestille nye stempler som har de riktige målene. Men etter hva jeg kan se er det ikke lett å få tak i standard stempler med de målene jeg skal ha, derfor må de antagelig spesialbestilles, dvs grisedyrt...

4. Kapitulere helt og bestille 90,5mm strokersats..... noe jeg har lite lyst til..

Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #72 på: desember 03, 2007, 08:21:04 am »

Dato: 23-11-2006 on 21:39

Har tenkt endel og snakket litt med bror også, han mener også at det å maskinere stemplene burde være problemfritt, så jeg går for den løsningen.

Har brukt kvelden på å lage en mal av et gammelt stempel for å være sikker på at alt snurrer som det skal...



* Post-24-6762-PB230002.jpg (26.07 KB, 640x480 - vist 492 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #73 på: desember 03, 2007, 08:21:39 am »

Dato: 23-11-2006 on 21:45

Videre har jeg målt opp cc i toppen. Målte 55..
Har også målt vendehøyden med shims på plass, den ble 1,25mm.

Dette skal etter kalkulering gi hyggelige 8,8:1 i komp.



* Post-24-6763-PB230003.jpg (35.26 KB, 640x480 - vist 302 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #74 på: desember 03, 2007, 08:24:23 am »

Dato: 26-11-2006 on 19:08

Mens jeg venter på at stemplene skal bli maskinert, blir det litt småpusling.
Har montert alle pinneboltene. Hadde egentlig kjøpt inn lenger pinnebolter, siden sylinderene skal shimses endel, men de pinneboltene ble for lange, tok borti vippestellet. Går fint med de orginale pinneboltene.

Har også målt endeslakken på veiva. Dette pleier jeg gjøre ved å sette i to shims og montere svinghjul, for så å måle endeslakken. Deretter er det bare å ta det målet en får og regne ut hva shims nr 3 skal være. Men som jeg hadde en anelse om, ble det ingen endeslakk med to shims montert. Var slik sist jeg brukte denne veiva også. Så svinghjulet må dreies ned bittelitt bak der hvor det går imot shimsene for å få plass til shims nr 3.

Her er også reimhjulet jeg skal bruke på denne motoren.



* Post-24-6829-PB260007.jpg (32.74 KB, 640x480 - vist 279 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #75 på: desember 03, 2007, 08:25:25 am »

Dato: 15-12-2006 on 22:02

Endelig kom stemplene tilbake etter nødvendig maskinering. Eneste som gjennsto var å vektjustere de og ta "grader" etter fresing.
Etter å ha holdt på litt med vektjustering er det bare en ting å si.....det er relativt MYE gods i ett gram alu!

Vekten varierte med +/- 7 gram inkl. pinnebolter. pinneboltene varierte med +/- 1.gram.



* Post-24-7309-PC150071.jpg (27.5 KB, 640x480 - vist 259 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #76 på: desember 03, 2007, 08:26:12 am »

Justerer inn stemplene slik at de er like på grammet. Skulle vært interresant å veid de før de ble levert til maskinering. De er maskinert eksakt likt, men alikevell var det altså variasjon på 7gr fra det letteste til det tyngste.
Har tatt av gods sånn jevnt over innvendig når jeg har justert.

Det til høyre er justert, det venstre var det letteste, så det ble ikke gjort noe med


* Post-24-7319-PC160072.jpg (26.7 KB, 640x480 - vist 272 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #77 på: desember 03, 2007, 08:27:15 am »

Dato: 18-12-2006 on 08:11

Stempler klargjort for montering, jeg bruker å sette stemplet i sylinder før montering. Setter også i en låsering til pinnebolten før montering i blokka:


* Post-24-7341-PC160073.jpg (40.1 KB, 640x480 - vist 278 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #78 på: desember 03, 2007, 08:27:55 am »

Dato: 18-12-2006 on 08:22

Hadde ganske mye pes med disse shimsene som jeg bruker for å få rett høyde på sylinderene. Bruker tre stk. pr. sylinder. Disse har jeg kjøpt fra CSP. Men ved første monteringsforsøk fikk jeg ganske stor forskjell på vendehøyden på sylinderene. Så da var det bare å ta det fra hverandre igjen. Viste seg at det var ganske stor tykkelsesforskjell på shimsene som i utgangspunktet skulle være like. Varrierte fra 2,16mm til 2,27mm.
Finmålte derfor alle sammen og sorterte de slik at det ble så godt som likt på alle sylindre.
La et tynnt lag med Gasgacinch mellom shimsene og tynnt lag med silikon mellom shims/blokk og shims/sylinder.


* Post-24-7342-PC170078.jpg (32.03 KB, 640x480 - vist 285 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #79 på: desember 03, 2007, 08:28:31 am »

Dato: 18-12-2006 on 08:26

Sylindre på plass, inkl. "glemmeblekket":


* Post-24-7343-PC170077.jpg (39.34 KB, 640x480 - vist 306 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #80 på: desember 03, 2007, 08:29:39 am »

Dato: 18-12-2006 on 08:26

På med toppene og støtstangrør:


* Post-24-7344-PC170079.jpg (40.14 KB, 640x480 - vist 282 ganger.)

* Post-24-7405-PC200082.jpg (45.21 KB, 480x640 - vist 277 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #81 på: desember 03, 2007, 08:30:32 am »

Dato: 21-12-2006 on 07:49

Begynner å ligne noe nå. På tide å få levert kjøleblekka til sandblåsing..


* Post-24-7406-PC200083.jpg (40.94 KB, 640x480 - vist 311 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #82 på: desember 03, 2007, 08:31:16 am »

Dato: 17-01-2007 on 21:19

Støtstengene er kappet i riktig lengde og montert sammen med vippstell. Kjøpt nye slike ventiljusteringsskruer med "elefantfot".


* Post-24-7970-P1170202.jpg (32.04 KB, 640x480 - vist 297 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #83 på: desember 03, 2007, 08:32:17 am »

Dato: 17-01-2007 on 21:21

Montert fordeler, bensinpumpe og reimhjul:


* Post-24-7971-P1170203.jpg (40.4 KB, 640x480 - vist 276 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #84 på: desember 03, 2007, 08:33:03 am »

Dato: 17-01-2007 on 21:32

Svinghjulet har blitt dreid ned 0,30mm på annleggsflaten mot lageret for å få plass til tre shims. Hadde av og på svinghjulet endel ganger før jeg endelig var fornøyd med endeslakken.
Benytter en forsterket svinghjulsbolt på 44,5mm med tilhørende kraftig skive.
Gjorde en oppdagelse når jeg holdt på med shimsejobben; svinghjulsbolten går bare ca halvveis inn i jengene i veiva!? Betyr at bolten fint kunne vært en god del lenger....rart!

Her er jeg i ferd med å trekke til bolten for siste gang. Trekker til med ca 70KgM.


* Post-24-7972-Bilde0170.jpg (38.73 KB, 640x512 - vist 303 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #85 på: desember 03, 2007, 08:33:43 am »

Dato: 19-01-2007 on 16:18

Blekk er tilbake fra sandblåsing. Div tilpassinger må til og da må det prøvemonteres før lakkering:


* Post-24-8029-P1190208.jpg (39.01 KB, 640x480 - vist 307 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #86 på: desember 03, 2007, 08:37:53 am »

Dato: 19-01-2007 on 16:20

Pga økt slaglengde må sylinderblekka tilpasses slik at denne glippa blir borte.



* Post-24-8030-P1190207.jpg (20.46 KB, 640x480 - vist 297 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #87 på: desember 03, 2007, 08:38:54 am »

Slik løste jeg det:
Først brettet jeg ut denne vinklen, for så å lage en ny vinkel 6mm lenger ned. Dermed er breddeproblemt løst.


* Post-24-8290-P1270212_1.jpg (36.14 KB, 640x480 - vist 294 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #88 på: desember 03, 2007, 08:39:28 am »

Så monterte jeg blekket på motoren og banket blekket mot midten av blokka til glippa mellom blekk og blokk var så godt som borte. Vips! problem løst


* Post-24-8291-P1270212_2.jpg (36.61 KB, 640x480 - vist 296 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #89 på: desember 03, 2007, 08:41:29 am »

Dato: 19-02-2007 on 08:32

Har fått lakkert endel deksler og viftehus. Begynner å gå mot slutten av motor prosjektet nå.
Alle spjel på plass
Termostat på plass
Berg Ignitor på plass. Mangler litt tenningsdeler, oljetrykksføler ++ så det skal handles inn nå.


* Post-24-8823-P2180264_web.jpg (47.22 KB, 640x480 - vist 323 ganger.)

* Post-24-8824-P2180267_web.jpg (47.66 KB, 480x640 - vist 280 ganger.)

* Post-24-8825-P2180268_web.jpg (44.54 KB, 480x640 - vist 282 ganger.)

* Post-24-8826-P2180266_web.jpg (42.38 KB, 640x480 - vist 628 ganger.)

* Post-24-9283-P3100283.jpg (44.09 KB, 640x480 - vist 275 ganger.)

* Post-24-9284-P3100284.jpg (33.08 KB, 640x480 - vist 283 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 15
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!