april 28, 2024, 02:06:36 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Montere stumt, eller ikke?  (Lest 909 ganger)
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« på: januar 25, 2011, 13:19:57 pm »

Har leita en del på nettet ang. dette temaet, men finner veldig sprikende påstander, slik som egentlig er vanlig å finne på internet forsåvidt.
Ønsker å snevre ned søkefeltet litt, og spør derfor her, om folk har personlige erfaringer med å montere motor og girkasse stumt i bobla, og har opplevd noen negative bivirkninger med det bortsett fra at det uler og bråker mer inne i bilen?

Har lest påstander som at dersom en monterer alt stumt, så sprekker kassa garantert osv, noe jeg har litt vondt for å tro, men vibrasjoner og støt blir jo ikke fanget opp / dempet noe sted, så mulighetene for kassesprekk er vel uansett større, men hvor vanlig det er at dette skjer, det er et annet spørsmål.

Snakker da om trimma gatemotor ( 150 - 250 hk ) og aktiv kjøring på bane og landevei i en ellers lav og stiv fullvekts 1303.


mvh
Der_Butzelmann
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 25, 2011, 14:13:50 pm »

"Alle" rallycrossbobler har montert motor og girkasse stumt fast.
Har ikke sett at girkassen sprekker pga det.
Den sprekker som regel når ring og pinion ikke vil samarbeide og pinionen begynner å klatre over en tann.....
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #2 på: januar 25, 2011, 21:29:25 pm »

"Alle" rallycrossbobler har montert motor og girkasse stumt fast.
Har ikke sett at girkassen sprekker pga det.
Den sprekker som regel når ring og pinion ikke vil samarbeide og pinionen begynner å klatre over en tann.....

Ja, Rallycrossbobler får jo litt tyn også, med pangstarter på aslfalt, så det burde vel være en gjenganger med kassesprekk pga. stumt montert dersom det virkelig var så skadelig som noen vil ha det til. Hvor mange ekstra fester og oppstivere "bruker" det å være på motor og girkasse på Rallycrossboblene forresten? Flere fester til å fordele kreftene på vil vel minimere belastningen på de ulike festepunktene på kasse og blokk?
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #3 på: januar 26, 2011, 16:17:42 pm »

Hvordan er det med erfaringer hos drag gutta?
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: januar 26, 2011, 16:30:17 pm »

sjøl så liker jeg ikke att f.eks kassehus skal ta opp krefter pga vridning i chassis og kaross i tillegg til kreftene inni kassa. spesiel neskonområdet. kasse huset har mer en nok å ta i mot kreftene fra motor.
tipper det er flere sprekte neskon/ hus i de som bruker stumt kontra de som kjører med gummi.
anbefaler gummi, att noe svikter når det vrir seg, gjerne litt heavy duty gummi og extra fester.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!