juni 01, 2024, 07:00:34 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Fikk ikke motoren til gå.  (Lest 1523 ganger)
Gekk
Nybegynner
*
Innlegg: 5
Bosted:


Vis profil

« på: januar 29, 2011, 12:45:57 pm »

Hei for ca 8 år siden prøvde jeg og overhale min 1600 motor etter og had lagerbank i veiven. jeg fikk sent in veiven til sliping og montert med nye lager. mener og huske jeg satt in nye råder og. Fikk start på den, men fikk ikke til og få den til og gå rent. uanset hvor mye jeg justerte på tening eller forgaser. den startet relativt lett. men ingen futt.
I ettertid har jeg hørt rykter om at man må schimse opp veiven bak svinghjulet. Stemmer det. kan det være så enkelt og få den motoren til og virke igjen?

Motar alle tips med stor takk. da jeg har fått lyst til og sette istand min gamle bil igjen :-)
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #1 på: januar 29, 2011, 13:24:41 pm »

Shimsing av veiv utgjør nok ikke så mye på effekten. Er kam satt i på rett plass?
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Gekk
Nybegynner
*
Innlegg: 5
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: januar 29, 2011, 14:50:17 pm »

kan man få motoren til å gå hvis kamen er satt in feil?
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #3 på: januar 29, 2011, 17:01:36 pm »

kan man få motoren til å gå hvis kamen er satt in feil?

Spørs hvor mye feil den er. Kan fint få starta med 1-2tenner feil.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Gekk
Nybegynner
*
Innlegg: 5
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: januar 30, 2011, 09:44:30 am »

Hei jeg får vel bare til og begyne og dele motoren igjen og se hva jeg har gjort galt. men lurer på og bygge den om til 1835 og montere noen støre gssere. er det noen som har kjenskap til dette settet http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C15%2D1835. eller har noen andre anbefalinger? Hvor stort sylyndre kan jeg montere uten å å frese ut i blokken?
« Siste redigering: januar 30, 2011, 10:31:45 am av Gekk » Loggført
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #5 på: januar 30, 2011, 14:37:16 pm »

Man kan montere 1641 og 1680 uten og måtte frese i blokka, men selv ville jeg gått for gode kvalitetsstempler og sylindre på 1600cc. 1641 og 1680 har tynnere sylinder vegger for og passe i blokka med det økte cc, og de har lettere for og sprekke under hard kjøring og mye varme.
Jeg hadde som sagt enten gått for vanlig 1600 eller fått frest opp blokka til en 1835 eller 1915 Glad
Men da må du også frese toppene!!
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #6 på: januar 30, 2011, 15:53:45 pm »

Man kan montere 1641 og 1680 uten og måtte frese i blokka, men selv ville jeg gått for gode kvalitetsstempler og sylindre på 1600cc. 1641 og 1680 har tynnere sylinder vegger for og passe i blokka med det økte cc, og de har lettere for og sprekke under hard kjøring og mye varme.
Jeg hadde som sagt enten gått for vanlig 1600 eller fått frest opp blokka til en 1835 eller 1915 Glad
Men da må du også frese toppene!!

Du vil ikke ha 1680 for den har tynnere vegger enn orginalt, som er riktig. Men det er det samme med 1835.. Da er det bedre med 1776  Blunker
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
71kg
Supermedlem
*****
Innlegg: 646
Bosted: Kristiansand


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #7 på: februar 01, 2011, 15:06:52 pm »

Man kan montere 1641 og 1680 uten og måtte frese i blokka, men selv ville jeg gått for gode kvalitetsstempler og sylindre på 1600cc. 1641 og 1680 har tynnere sylinder vegger for og passe i blokka med det økte cc, og de har lettere for og sprekke under hard kjøring og mye varme.
Jeg hadde som sagt enten gått for vanlig 1600 eller fått frest opp blokka til en 1835 eller 1915 Glad
Men da må du også frese toppene!!

Du vil ikke ha 1680 for den har tynnere vegger enn orginalt, som er riktig. Men det er det samme med 1835.. Da er det bedre med 1776  Blunker

Hvor mange 1680 maskiner har dere bygget og kjørt varme ?
Loggført
71kg
Supermedlem
*****
Innlegg: 646
Bosted: Kristiansand


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #8 på: februar 02, 2011, 19:07:40 pm »

Det var ikke meningen å drepe tråden, men ville bare få frem at det ikke er noe problem og bygge en 1680 motor som holder.
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #9 på: februar 02, 2011, 21:35:29 pm »

Men jeg har drept en 1680  Øyerulling
Men det var nok heller en kombinasjon av flere andre ting enn bare sylindertykkelsen.

Tilbake til "Gekk" sine spørsmål:
Siden det høres ut til at du har kostet litt på den motoren du har, ville nok jeg heller plukket den ned for å se om alt var riktig satt sammen.
Shimsingen av svinghjulet er viktig, da ting kan gå vel tregt og skjære seg viss det er for liten klaring. Skal være mellom 0,07 og 0,13mm på original og kald motor.

Vil du ha større sylindere (enn 1680), kan det dra med seg en god del ekstra arbeid. Fresing av blokk og topper, dreiing/shimsing av sylindere for rett vendehøyde, dreiing av støtstenger for rett vippegeometri, dysing/bytting av forgassere.
Blir ofte litt mer arbeid enn man tror i starten, men det kan jo være morro det også  Blunker
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
H-1835
Supermedlem
*****
Innlegg: 1131
Bosted: Skien - Telemark


H-1835


Vis profil
« Svar #10 på: februar 17, 2012, 00:03:23 am »

Stemmer...
« Siste redigering: februar 17, 2012, 00:07:46 am av h-1835 » Loggført

Snorre, 92051229
1958, 1958 og 1953 -1200 T1
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!