november 01, 2024, 02:48:49 am
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
Har du ikke mottatt
e-post for aktivering
?
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter
: Velkommen til et samlet VWNorge!
Hovedside
Hjelp
Søk
Logg inn
Registrer
VWNorge
>
Forum
>
Problemløseren
>
Problemer med Bosch NBG-1470 55A vekselstrømsdynamo
Sider: [
1
]
Skriv ut
Skrevet av
Emne: Problemer med Bosch NBG-1470 55A vekselstrømsdynamo (Lest 1966 ganger)
JooV
Seniormedlem
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim
Problemer med Bosch NBG-1470 55A vekselstrømsdynamo
«
på:
mars 29, 2008, 18:37:05 pm »
Har en 1 år gammel dynamo som ikke lader. Den gir bare 0.22V ut til ladelampa når jeg skrur på tenninga..hva er gåent da? For dette skal sikkert være 12V?
Loggført
1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
Raymond
Medlem
Innlegg: 149
Bosted: Halden
Sv: Problemer med Bosch NBG-1470 55A vekselstrømsdynamo
«
Svar #1 på:
mars 29, 2008, 19:47:29 pm »
Helt rikitg det, skal IKKE gi spenning til ladelampen når motoren ikke går. Ladelampen fungerer slik at den får konstant +12V fra tenningen på ene siden, og så blir den jordet gjennom dynamoen. Dermed lyser den. Når dynamoen begynner å lade, mater den +12V ut til ladelampen. Dvs den får 12 volt inn på begge sider av glødetråden = 0V spenning over glødetråden = den lyser ikke.
Det interresante er hva som skjer når du starter motoren, gir den fortsatt ikke +12V ut der, så er det noe tull. Sjekk alle ledninger inn på dynamoen, og mål de spenningene som skal være der.
«
Siste redigering: mars 29, 2008, 19:49:22 pm av Raymond
»
Loggført
Den er IKKE søt, den er tøff!!!
JooV
Seniormedlem
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim
Sv: Problemer med Bosch NBG-1470 55A vekselstrømsdynamo
«
Svar #2 på:
mars 29, 2008, 20:46:16 pm »
AHA! that made sense. takker, skal teste mer i mårra
Loggført
1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
Jee
Supermedlem
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim
Sv: Problemer med Bosch NBG-1470 55A vekselstrømsdynamo
«
Svar #3 på:
mars 30, 2008, 01:10:45 am »
Jeg er ikke noe elektrowiz... Men har gjentatte ganger vært borti at disse dynamoene slutter å lade om ikke ladepære er "hel". Høres rart ut for meg. Men slik er de..
Loggført
Pan
Supermedlem
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
Sv: Problemer med Bosch NBG-1470 55A vekselstrømsdynamo
«
Svar #4 på:
mars 30, 2008, 10:23:48 am »
Sitat fra: Jee på mars 30, 2008, 01:10:45 am
Jeg er ikke noe elektrowiz... Men har gjentatte ganger vært borti at disse dynamoene slutter å lade om ikke ladepære er "hel". Høres rart ut for meg. Men slik er de..
Nå er jeg ikke noen ekspert på elektriske ting, men egentlig høres det ganske logisk ut for meg etter å ha lest innlegget over om hvordan denne pæra er kobla. Gåen pære = brutt ladekrets.
Loggført
wide5
Supermedlem
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg
Sv: Problemer med Bosch NBG-1470 55A vekselstrømsdynamo
«
Svar #5 på:
mars 30, 2008, 11:59:18 am »
Høres fornuftig ut.
Ellers ligger det en forklaring på nettet hvis du leter litt, for jeg husker ikke helt hvor.
der står det noe om polarisering eller hva det nå heter av denne typen dynamo. Det er for å skape dette ladefeltet igjen.
vanskelig å forklare, men jeg gjorde dette en gang, og fikk liv i min..
står godt forklart..
Loggført
petter@laugerud-rorservice.no
tlf: 91893456
JooV
Seniormedlem
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim
Sv: Problemer med Bosch NBG-1470 55A vekselstrømsdynamo
«
Svar #6 på:
april 01, 2008, 09:37:16 am »
Ok,ja, det kan være at den har permanentmagneter i seg som mister magnetiseringa. Roterer du en leder i et magnetfelt så får du indusert spenning E = v*B*l, men dette forutsetter B (felt), hvis ikke så blir det indusert en dritt. men nå ble det veldig teoretisk her ;]
Loggført
1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
Sider: [
1
]
Skriv ut
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Forum
-----------------------------
=> Snikk-snakk
=> Originalprat
===> Krigsmodeller
===> Type 1 1946-1957
===> Type 1 1958-1967
===> Type 1 1968-1979
===> 1302/1303
===> Type 2
===> Type 3 og 4
===> Ghia
=> Problemløseren
=> Teknisk, teori og praksis
=> Smak og behag
===> German/Euro-look
===> Rat-look
===> Resto-look
===> Cal-look
===> Old speed
===> Porsche-look
===> Ombygd
===> Drag-race
===> Rundt og rundt/bakkeløp
===> Buggy
=> Hva skjer?
=> Forumexpressen
=> Prosjektgarasjen
-----------------------------
Bruktbørsen
-----------------------------
=> Biler selges
=> Biler ønskes kjøpt
=> Deler selges
=> Deler ønskes kjøpt
=> Eksterne salgs linker
=> Tilbud fra forhandlere
===> Boblegården
===> Dalhems
===> Gasolin
===> Grelland
===> HotShop
===> SCC
===> T-Mek AS
-----------------------------
Min klubb
-----------------------------
=> Agder VW klubb
=> Die Käfer Loge (DKL)
=> Folkevognklubben Østfold
===> Klubb snakk
===> Hva skjer
=> Folk&Vogn
=> Follo VW Klubb
=> Inntrøndelag Volkswagen klubb
=> LP
=> Nord-Rogaland VW Klubb
=> Salten VW
=> Screwdrivers
=> Seaside Volkswagen-club
=> Stormtroopers
=> Sør-Rogaland VW Klubb
=> Telehiv Jumpers Vestfold
===> Hva skjer?
=> Totenbugs
=> Trondheim VW Klubb
=> Vestfold Aircoolers
===> Klubbsnakk
===> Hva skjer
=> Veteran Schwimmwagen Norden
=> Volkswagen Auto Club Mjøsa
=> Volks West
===> Treff og turer
Henter...