november 01, 2024, 01:14:03 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Problemer med Bosch NBG-1470 55A vekselstrømsdynamo  (Lest 1963 ganger)
JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« på: mars 29, 2008, 18:37:05 pm »

Har en 1 år gammel dynamo som ikke lader. Den gir bare 0.22V ut til ladelampa når jeg skrur på tenninga..hva er gåent da? For dette skal sikkert være 12V?
Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
Raymond
Medlem
***
Innlegg: 149
Bosted: Halden



Vis profil
« Svar #1 på: mars 29, 2008, 19:47:29 pm »

Helt rikitg det, skal IKKE gi spenning til ladelampen når motoren ikke går. Ladelampen fungerer slik at den får konstant +12V fra tenningen på ene siden, og så blir den jordet gjennom dynamoen. Dermed lyser den. Når dynamoen begynner å lade, mater den +12V ut til ladelampen. Dvs den får 12 volt inn på begge sider av glødetråden = 0V spenning over glødetråden = den lyser ikke.

Det interresante er hva som skjer når du starter motoren, gir den fortsatt ikke +12V ut der, så er det noe tull. Sjekk alle ledninger inn på dynamoen, og mål de spenningene som skal være der.
« Siste redigering: mars 29, 2008, 19:49:22 pm av Raymond » Loggført

Den er IKKE søt, den er tøff!!!
JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #2 på: mars 29, 2008, 20:46:16 pm »

AHA! that made sense. takker, skal teste mer i mårra Osteaktig
Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #3 på: mars 30, 2008, 01:10:45 am »

Jeg er ikke noe elektrowiz... Men har gjentatte ganger vært borti at disse dynamoene slutter å lade om ikke ladepære er "hel".  Høres rart ut for meg. Men slik er de..

Loggført

Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #4 på: mars 30, 2008, 10:23:48 am »

Jeg er ikke noe elektrowiz... Men har gjentatte ganger vært borti at disse dynamoene slutter å lade om ikke ladepære er "hel".  Høres rart ut for meg. Men slik er de..



Nå er jeg ikke noen ekspert på elektriske ting, men egentlig høres det ganske logisk ut for meg etter å ha lest innlegget over om hvordan denne pæra er kobla. Gåen pære = brutt ladekrets.
Loggført
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #5 på: mars 30, 2008, 11:59:18 am »

Høres fornuftig ut.
Ellers ligger det en forklaring på nettet hvis du leter litt, for jeg husker ikke helt hvor.  Osteaktig
der står det noe om polarisering eller hva det nå heter av denne typen dynamo. Det er for å skape dette ladefeltet igjen.
vanskelig å forklare, men jeg gjorde dette en gang, og fikk liv i min..
står godt forklart..
Loggført

JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #6 på: april 01, 2008, 09:37:16 am »

Ok,ja, det kan være at den har permanentmagneter i seg som mister magnetiseringa. Roterer du en leder i et magnetfelt så får du indusert spenning E = v*B*l, men dette forutsetter B (felt), hvis ikke så blir det indusert en dritt. men nå ble det veldig teoretisk her ;]
Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!