april 29, 2024, 00:15:21 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvor mye kan man bredde org. felger bak uten å få probs?  (Lest 4560 ganger)
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« på: desember 02, 2007, 18:15:06 pm »

Er det noen problemer å bredde org. 4-bolts felger til 7 1/2 eller 8" (utover) ?
Har skjønt at de fleste går for 6 1/2 eller 7"...men vil jo ikke være som alle andre Blunker
Bilen blir laaav så jeg satser på at negativ camber vil tvinge bredden under skjermene bak. (Er min -68 det er snakk om)

Så dekk.. hvilken dim bør man kjøre på 7 1/2 el. 8" ? Har 135 på 4 1/2" foran.
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: desember 02, 2007, 22:16:37 pm »

Senke først, så måle hvor mye du har å gå på?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
ola
Seniormedlem
****
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #2 på: desember 03, 2007, 15:23:11 pm »

semi OT: men hvor mye koster bredding av orginalfelger?
Loggført

DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #3 på: desember 03, 2007, 15:53:00 pm »

semi OT: men hvor mye koster bredding av orginalfelger?

Jeg har fått en pris på ca 750,- pr. felg hvis jeg bredder de til 7"
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #4 på: desember 03, 2007, 17:16:08 pm »

Mitt svar er at du får problemer så fort du bredder felgene dine så mye som en millimeter, ganske enkelt fordi du ikke får det godkjent..  Blunker  Forhørte meg om dette for noen år siden, enda da skulle Sunnås Hjulservice gjøre jobben oxo, men det godkjente ikke tilsynet..  Trist
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #5 på: desember 03, 2007, 19:02:58 pm »

Nei, når du i utgangspunktet ikke får godkjent BRM felger engang for at det ikke finnes papirer på dem, hvorfor skulle de godkjenne noe greier som er sveiset sammen på et felgverksted oppå Økern?  Hæ Blunker
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: desember 03, 2007, 19:29:36 pm »

Felgstørrelser og dekkdimensjoner som gåes god for finnes hos Møller...

Fin liste og masse som er tillatt, innenfor fornuften.

Hva felgen er lagd av og hvor er mindre viktig så lenge dimensjonen er edrulig. Det er faktisk en ganske vesentlig detalje at man ikke har helt vilt innpress og bredde, samt dekkstørrelse. Ganske enkelt fordi det har en stor innvirkning på konstruksjonen.

For de som ikke dekkes av møller har TUV en del rettledninger som kan være fine å henvise til...
« Siste redigering: desember 03, 2007, 19:32:02 pm av JTWE » Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #7 på: desember 04, 2007, 10:26:38 am »

Om man har felger som er breiere men som ikke endrer sporvidden så vises man nåde hos 'synet.
Bredde like mye ut som inn er trikset.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Espen S
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted: Hønefoss



Vis profil
« Svar #8 på: desember 07, 2007, 21:28:54 pm »

 Kan ikke tenke på hva tilsynet sier hele tiden,da tror jeg veldig mange av oss ikke hadde fått kjørt en meter..
 Jeg kjører på 5,5" og 7". Og ikke blitt stoppa.. Enda.. Gliser
Loggført
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #9 på: desember 09, 2007, 18:08:34 pm »

Dette er jo heller ikke bare avhengig plass under skjermene, men også hvor gøy man synes det er å bytte hjullager.7-8 tommer går greit under skjermene på en svingaksel bil. Men siden jeg synes lager skifte er kjedelig ville ikke jeg bredet til mere enn 6". Dette basert på erfaringer med egen bil som er senket 1 ytterhakk bak. Prøvde også med tette lager bak uten særlig hell også. inpresset på de gamle 7" felgene mine knakk hjullager på 3 måneder. Litt rart dette for jeg har snakket med andre meg lignende "specs" som min bil som ikke har hatt like mye problemer med dette.
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #10 på: desember 09, 2007, 18:19:03 pm »

Om man har felger som er breiere men som ikke endrer sporvidden så vises man nåde hos 'synet.
Bredde like mye ut som inn er trikset.

Bredding innover bak på ei svingaksel boble kan umulig være lett. Rett over fjæra bak er det jo bare noen få millimeter klaring mellom karoseri og dekk/ felg. Mulig plassen her er bedre på en bil som ikke er senket??
Mener faktisk å ha sett at "fienden" min hos veteran vw service har 7" stålfelger i katalogen sin. Men jeg vet ikke om det finnes papirer på disse, eller om de fortsatt finnes. Men det er ikke lenge siden sist jeg så disse på nett siden hans.
Greia hos tilsynet er at felger som er sveiset selv kan ha relatvt stort fare potensiale å kjøre med avhengig av hvem som sveiser disse. Ergo så er alle slike selv bredda felger ulovlige. Og dette er nok sikkert godt ment ovenfor oss medtrafikanter.
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #11 på: desember 09, 2007, 18:55:53 pm »

""fienden" min hos veteran vw service"

Hvem er dette?  Hæ
Loggført
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #12 på: desember 10, 2007, 08:20:07 am »

Er det ikke bare en kar som jobber der?? Sjefen sjøl.
Men nok om det. Ser IKKE noen grunn til å legge ut her om det.
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #13 på: desember 10, 2007, 13:24:25 pm »

Kva er då poenget med å insinuere noko i første omgang..?
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #14 på: desember 10, 2007, 13:55:18 pm »

La oss holde oss til tema, hvis noen vil vite mer om insinueringen hans kan de spørre på PM
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #15 på: desember 10, 2007, 15:26:48 pm »

Enig. Kranglefant!! Osteaktig
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
VW 1303 S
Medlem
***
Innlegg: 219
Bosted: Sandnessjøen


VW 1303 S 1974 og 1300 1967


Vis profil
« Svar #16 på: desember 18, 2007, 21:09:17 pm »

Jeg mener dekkdim følger felger og felger følger bilen? Dvs ATS 7x15 forran og 9x15 bak er godkjent fordi felgene er godkjente av TUV, men selvsagt må dekk/felger gå inn under skjermene.
Loggført

Medlem TVWK & YHMK
Brezel
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: Biri



Vis profil
« Svar #17 på: desember 21, 2007, 23:22:32 pm »

Jeg hadde 7 tom bak på min 69. De var kun breddet utover og jeg måtte fjerne mye av falsen i hjulbuen for å få plass. Da var bilen også ganske senket bak. 
Loggført
Vilhelm
Nybegynner
*
Innlegg: 20
Bosted:


Vis profil

« Svar #18 på: desember 31, 2007, 00:06:39 am »

DEt går å bredde litt innover også hvis du kapper litt av anslaget for gummistopperen. Men ikke senk for mye da du IKKE får smøring av bakhjulslagrene, Disse er smurt av gearkasseolja og når akslene står mye oppover så kommer ALDRI olja ut til lagrene
Loggført
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #19 på: januar 03, 2008, 11:42:59 am »

DEt går å bredde litt innover også hvis du kapper litt av anslaget for gummistopperen. Men ikke senk for mye da du IKKE får smøring av bakhjulslagrene, Disse er smurt av gearkasseolja og når akslene står mye oppover så kommer ALDRI olja ut til lagrene

Da kan jeg bare sette bilen i "smørestilling" om natta... altså med lufta på topp Blunker
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #20 på: januar 03, 2008, 13:30:17 pm »

Jeg har fått godkjent 135/70 på 6" forann Gliser
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Frode
Supermedlem
*****
Innlegg: 973
Bosted: Ås



Vis profil
« Svar #21 på: januar 11, 2008, 20:00:38 pm »

Jeg har tenkt til å kjøre breda orginal felger, 4 " foran og 6" bak.   
Hvordan dek dim blir penest på dem da?....senker 1 hakk bak og puma foran.
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #22 på: januar 12, 2008, 15:12:51 pm »

Jeg har tenkt til å kjøre breda orginal felger, 4 " foran og 6" bak.   
Hvordan dek dim blir penest på dem da?....senker 1 hakk bak og puma foran.

Kommer jo helt ann på hva du liker Glad 135/70 og 195/65 er fint.
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Frode
Supermedlem
*****
Innlegg: 973
Bosted: Ås



Vis profil
« Svar #23 på: januar 12, 2008, 19:45:42 pm »

noen som har noe bilder på forskjellige oppsett.......mail bilder frodenie@broadpark.no
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!