april 27, 2024, 01:46:37 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ombygging av std skiver til ventilerte....  (Lest 16013 ganger)
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« på: mars 29, 2008, 22:07:28 pm »

Flere av oss har sikkert skiftet bremse på bilene våres og suglet etter noe mer avansert utseende og funksjon.

Kjedelige og mindre effektive bremeskiver kan med letthet moddes til kule , ventilerte og litt racing-inspirerte små gullklumper.

Litt innsats og inspirasjon og så kan en trylle frem de mest vidunderlige skapninger.

La oss ta en liten titt på hvordan :

I mitt tilfelle bruker jeg en cnc men denne prosessen kan en også få til med en deleskive , rundmatebord eller rett og slett millimeterark og kjørnemerker og en bor i en benkboremaskin.

Her er ett par med kjedelige skiver bak til en boblings :


Spenner dem opp i fresen og sentrerer skiven for å lage 3 boltsirkler av 18 huller på hver med individuell radie på hver.


I mitt tilfelle snekrer jeg inn på noen knottetrykk ett lite boltsirkelprogram for å borre hullene

I benkebormaskinen kan en som sagt bruke om så var millimeterark  , overføre hullposisjonene via arket og borre så ut hullene.

Her er jeg i gang med 1ste sirkel av 18  huller på en 90 mm radie


2dre sirkelen underveis med samme 18 huller men med større radie


Jeg bruker her en 4 skjærs fres men en kan lett bruke ett ordinært bor


3dje sirkelen snart ferdig


Etter all boring er ferdig legger ejg en liten kant på alle hullene for å øke bruddstyrken og minske slitasjen på klossene.


Da ble det slik til slutt



Her kan vi se en kjedelig orginal mot en kul moddet og ventilert utgave


Her er så da til slutt de 2 små gullklumpene etter maskinering


Da skulle en jo være klar for litt hardkjør og skivene kan godt lakkes i kul farge for dem som liker det.

Loggført
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #1 på: mars 30, 2008, 00:29:40 am »

Er vell mye arbeid dette når tillsvarende borrede skiver koster $160 (820,-) for et par hos CIP1?

Disse uborrede skivene koster noe disse også, så om alt arbeidet er verd det for å spare 400 kroner kan vell diskuteres.

Jeg hadde kjøpt dem ferdige da jeg ikke har en CNC maskin selv eller kjenner folk som påtar seg denne jobben for 400,-
« Siste redigering: mars 30, 2008, 00:45:30 am av Holmen » Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: mars 30, 2008, 00:46:06 am »

detta har jeg gjort på noen boble skiver... for noen år siden..med søylebormaskin fra biltema.
blei en del hull .tok sin tid.  Glad

PS dette heter vel ikke ombygging til ventilerte skiver , da de ser litt anderledes ut
På fagspråket kalles dette "hullborring"  Hemmelig

hva med slissing ?? har du kordinater til det da... ?  Rekker tunge


Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« Svar #3 på: mars 30, 2008, 08:51:43 am »

Disse ventilerte skivene koster selvfølgelig noe de og......
Selvfølgelig tar det tid å lage dem.....
Ja , du må jobbe for å gjøre det....

På fagspråket kan du kalle det hva du vil.
Disse skivene funker alledeles utmerket , gir bedre kjøling og jeg kjenner til folk som har kjørt nesten 20 000 km med dem på ymse bruk  uten problematikk av noen art Glad

Inspirasjon til å gjøre ting utenfor " A-4 " formatet er nøkkelord her ,,,,ikke begrensinger av noen art.Glad

Loggført
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #4 på: mars 30, 2008, 10:05:37 am »

Kva er i grunn poenget med å komme med "jammen slikt kan ein jo kjøpe for ein slikkepinne og ein dott mose hos ditten og datten" når dette ikkje er ei oppfordring om å droppe nettopp slikt - men heller eit spark i rumpa til folk om å kanskje gjere seg nytte av ting dei har liggande og slenge - og samtidig auke kompetansen sin? Det er vel ikkje poenget her at du skal spare mest mulig pengar, men at du skal sjå nytten i det du har liggande og slenge - og samtidig bli ein bedre DoItYourself..

EBB hadde ikkje blitt den ressursen han er for resten av forumet - og alle andre - om han ikkje hadde gjort slike "stunt" som dette for å heve kompetansen sin. Eg kan ikkje levande forestille meg at EBB var ferdig utlært som 4-åring, men at han heller har bygd kompetanse ved å nettopp gjere slike ting som dette..
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: mars 30, 2008, 11:39:20 am »

Ingen som sier att dette ikke virker.
Men terminologien mener jeg er slik:

en ventilert skive ser slik ut , den har "2 lag" og er ventilert i mellom lagene og er ofte mye tykkere:



en hullborret ser slik ut og er en massiv skive og oftest tynn.



ingen kritikk men
tilleggsinfo til de som evt skal bestille nye skiver og ikke vet forskjellen
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #6 på: mars 30, 2008, 12:37:31 pm »

ventilushn hullborushn,

hembrent har sjel

thumbs up!
Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #7 på: mars 30, 2008, 12:41:52 pm »

Detta her er ordentlig moro lesning, det samme med oljekjøleren Gliser
Detta kunne vært moro å prøvd iallefall  Glad

Men åssen borr bruker du? Hæ Må vel være sterke/harde saker, for en bremseskive er jo stein hard!

Fortsett å del dine kunnskaper med oss. Blunker
Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #8 på: mars 30, 2008, 17:52:25 pm »

Ei ny bremseskive er vel ikke så hard.
Loggført

Mvh

Marius
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« Svar #9 på: mars 30, 2008, 18:08:48 pm »

@Freddy B.
En meget god observasjon du viser her.

Kompetanse kommer via erfaring.
gjennom erfaring kan en gi andre inspirasjon og forhåpentligvis gi andre tips om løsninger som kan være bra til sitt bruk

Som skivene her som er både mer effektive , gir renere klosser og som kjøler bremsene bedre ved hardkjør.
Faktiskt like godt som såkalte " ventilerte " skiver som refereres til her.

@Red Baron
Kjekt at du liker emnet.

@vw1302s
Det er bare å lage , begge deler funker utmerket Glad
Skivene er ikke hardere enn du kan drille dem med en ordninær bor av High speed type.


Loggført
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #10 på: mars 30, 2008, 19:04:30 pm »

Da kan jeg jo bare ta de med i søyleboremaskina da Gliser Osteaktig
Loggført
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« Svar #11 på: mars 30, 2008, 19:33:19 pm »

vw1302s
Mine første forsøk på arbeider som dette ble gjort med passer , vinkel , papir  , dor og bor.
Ble huller ut av det og Glad
Loggført
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #12 på: mars 31, 2008, 01:29:26 am »

@Freddy B.
En meget god observasjon du viser her.

Kompetanse kommer via erfaring.
gjennom erfaring kan en gi andre inspirasjon og forhåpentligvis gi andre tips om løsninger som kan være bra til sitt bruk

Som skivene her som er både mer effektive , gir renere klosser og som kjøler bremsene bedre ved hardkjør.
Faktiskt like godt som såkalte " ventilerte " skiver som refereres til her.

@Red Baron
Kjekt at du liker emnet.

@vw1302s
Det er bare å lage , begge deler funker utmerket Glad
Skivene er ikke hardere enn du kan drille dem med en ordninær bor av High speed type.




det er stor forskjel på hullborede og ventilerte og dette kjøler ikke like godt . når du skriver. Ombygging av std skiver til ventilerte.... så blir jeg inponert men når jeg går inn og ser så driver du og borer . det blir feil i mine øyne . du har gjort en kjempejobb med boringa men og lage ventilerte skiver har du ikke gjort Glad
Loggført

1 up
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« Svar #13 på: mars 31, 2008, 06:51:45 am »

Anders T1
Jeg er tildels enig.
Men dete er kun ett definisjonsspørsmål,,,eller flisespikkeri for dem som vil det.

Ta en titt på de millioner av MC bremseskiver som finnes , hva finner du på mange av dem ?

Fotnote :
Har da Skruzuki , Kwakkasaki ,Honduda og Yamamato alle bommet fullstendig i mange årtider på både design , produksjon og sikkerhet for alle de som har kjørt slike i ( inkludert meg i ørti år ) både under normale gatestunder og EKSTREME banesituasjoner ??

Poenget er at hullborete skiver " ventilerer " skiven og de blir mer effektive til å lede bort varme enn en ren " flat " skive uten huller.

Vil det ikke da være naturlig å kalle det da for ventilert kontra uventilert ?

Men for all del kall dem gjerne hva du vil for meg.... Glad
Loggført
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #14 på: mars 31, 2008, 10:58:52 am »

det er ikke for og flisespikke . det med mc og bil blir feil. skivene på mc ligger på utsiden av felgen og skal stoppe 130kg , på bil ligger den inni som du vet og skal stoppe en del mer kg. mange ventilerte skiver er lagd som en vifte inni . og det kjøler sef best. måtte ta knasten i forsvar da han har rett. og du kan ikke hive rundt deg med komentarer om "såkalt å greier" når det heter de forskjellige tingene så vi kan få riktike deler når vi bestiller.
Loggført

1 up
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« Svar #15 på: mars 31, 2008, 13:07:55 pm »

Nei det er ikke feil å sammenligne.
Har du noen gang tenkt på hvilket kjøretøy skivene sitter på ?
Har du noen gang sett hvordan luftstrømmen kan gå til en skive på forskjellige kjøretøy ?

For meg er det det samme hva du vil kalle dem.
For meg og mange andre jeg kjenner til har disse skivene gjort jobben sin til fulle tilfrestillelse,,,,enten du kaller dem ventilert eller ikke Glad
Loggført
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #16 på: mars 31, 2008, 13:44:24 pm »

Herregud - hva er dette for noe....?

Dette er en "ikke" diskusjon - dette er hullborrede skiver - kall en spade for en spade. Det er mer interessant å vite hvordan et sett hullborrede kan være mer effektive enn et sett ventilerte

Jeg er ikke ute etter å angripe EBB her - men siden diskusjonen i tråden hans blusser opp til MC og det som værre er bremser så synes jeg vi kan bruke disse "how to" trådene å lære hvorfor det er slik - ikke bare "slik gjøres" det.

Jeg har ikke funnet eller sett belegg for at hullborrede er bedre på effekt og kjøling enn ventilerte - men er mer enn gjerne lærevillig og lutter øre til den som vil forklare det til meg. På denne måten vet kjøpere hva de skal se etter neste gang - ikke noe vits med ventilerte (om høyere pris) om man kan klare seg med hullborrede - kanskje man til og med kan spare noen kroner og da er man igjen on topic med denne tråden.

Til slutt må jeg påpeke at jeg synes det er flott med slike tråder - men har som sagt ikke tilgang selv på mye av det utstyret som EBB har - men det gjøkke no Glad


   
Nei det er ikke feil å sammenligne.
Har du noen gang tenkt på hvilket kjøretøy skivene sitter på ?
Har du noen gang sett hvordan luftstrømmen kan gå til en skive på forskjellige kjøretøy ?

For meg er det det samme hva du vil kalle dem.
For meg og mange andre jeg kjenner til har disse skivene gjort jobben sin til fulle tilfrestillelse,,,,enten du kaller dem ventilert eller ikke Glad
« Siste redigering: mars 31, 2008, 13:56:03 pm av TomR » Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #17 på: mars 31, 2008, 13:51:38 pm »

Her har en kar med evner, kunskap og flott utstyr laget en artig tråd om hvordan man kan lage noen litt "utenomdetvanlige" av noen gamle, triste bremseskiver.
Resultatet ser bra ut og greiene har en funksjon.
Hvorfor skal det da kveruleres så voldsomt??? Skulle jo nesten tro at dere var i familie med JHU hele gjengen!!!
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #18 på: mars 31, 2008, 13:54:07 pm »

VW familien ja  Gliser

For all del, jeg gir han da ikke pes for jobben - jeg bare lurte på om virkningsgrad/forskjell kontra ventilerte jeg - for å spare penger om begge er like bra....
Hvorfor skal det da kveruleres så voldsomt??? Skulle jo nesten tro at dere var i familie med JHU hele gjengen!!!
« Siste redigering: mars 31, 2008, 14:02:34 pm av TomR » Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Karmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #19 på: mars 31, 2008, 14:01:51 pm »

Her har en kar med evner, kunskap og flott utstyr laget en artig tråd om hvordan man kan lage noen litt "utenomdetvanlige" av noen gamle, triste bremseskiver.
Resultatet ser bra ut og greiene har en funksjon.
Hvorfor skal det da kveruleres så voldsomt??? Skulle jo nesten tro at dere var i familie med JHU hele gjengen!!!

Å huttetu...grusomt at noen kan være så frekke å stille spørsmålstegn ved hva O'Store Allvitende EBB sier og gjør! Står du på lønningslista hans eller?
Artig at du også trekker inn JHU som ikke har sagt et ord i denne tråden. Seriøst, men det står i stil til resten!
« Siste redigering: mars 31, 2008, 14:05:52 pm av Karmann » Loggført
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #20 på: mars 31, 2008, 14:06:33 pm »

Og da har jeg snakket med en lokal Hi-performance mann i distriktet mitt.
Han mener at hullborede skiver også er ventilerte forde luften sirkulerer gjenom hullene under kjøring. Hullboringen reduserer vekten på skivene og fører til en bedre ventilasjon. Et problem med dette på bilskiver er at siden disse er støpt så kan det oppstå bruddanvisninger fra hull til hull. På motorsykkler gjøres dette helt uten problem forde disse skivene er laget av vanlig stål (og også kan være herdet). Ergo fraråder han å gjøre det på denne måten.
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #21 på: mars 31, 2008, 14:08:43 pm »

Såvidt jeg vet blander dere begrepene her.

Ventilerte gir kjøling pga åpninger i midten som leder luft inn og ut = rask varmeavgivelse

Hullborrede gir gasser som dannes mellom skive/kloss en rømningsvei og dermed bedre bremseeffekt da man ikke har et gasslag som prøver å holde klossen vekke.

Mao - her er begrepene blandet, samt hvorfor man gjør det ene og det andre.
Klart det er mulig at det gir noe bedre kjøling med hullborrede, men det er neppe primær-årsaken til designet.
« Siste redigering: mars 31, 2008, 15:17:57 pm av JTWE » Loggført
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #22 på: mars 31, 2008, 14:10:05 pm »

Og nei jeg verken kjenner eller får lønn fra EBB, men hvis han er interesert så skal han få kontonummeret mitt Glad
Og dette med ...U er forde det er han jeg vanligvis ser kverulere om slikt.

Ha en god dag videre Blunker
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #23 på: mars 31, 2008, 14:12:43 pm »

Se der ja - dette er tilleggsinformasjon  - tusen takk - Glad Når man skal kjøpe bremser så er det vel greit å få valuta for pengene Glad
Såvidt jeg vet blander dere begrepene her.

Ventilerte gir kjøling pga slisser i midten som leder luft inn og ut = rask varmeavgivelse

Hullborrede gir gasser som dannes mellom skive/kloss en rømningsvei og dermed bedre bremseeffekt da man ikke har et gasslag som prøver å holde klossen vekke.

Mao - her er begrepene blandet, samt hvorfor man gjør det ene og det andre.
Klart det er mulig at det gir noe bedre kjøling med hullborrede, men det er neppe primær-årsaken til designet.
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #24 på: mars 31, 2008, 14:26:01 pm »

Jeg har ingen fasit, men dette er det som virker åpenbart på meg.

Edit: funnet på wikipedia:

The design of the disc varies somewhat. Some are simply solid cast iron, but others are hollowed out with fins or vanes joining together the disc's two contact surfaces (usually included as part of a casting process). This "ventilated" disc design helps to dissipate the generated heat and is commonly used on the more-heavily-loaded front discs.

Many higher performance brakes have holes drilled through them. This is known as cross-drilling and was originally done in the 1960s on racing cars. Brake pads will outgas and under use may create boundary layer of gas between the pad and the disc hurting braking performance. Cross-drilling was created to provide the gas someplace to escape. Although modern brake pads seldom suffer from outgassing problems, water residue may build up after a vehicle passes through a puddle and impede braking performance. For this reason, and for heat dissipation purposes, cross drilling is still used on some braking components, but is not favored for racing or other hard use as the holes are a source of stress cracks under severe conditions.

Discs may also be slotted, where shallow channels are machined into the disc to aid in removing dust and gas. Slotting is the preferred method in most racing environments to remove gas, water, and de-glaze brake pads. Some discs are both drilled and slotted. Slotted discs are generally not used on standard vehicles because they quickly wear down brake pads; however, this removal of material is beneficial to race vehicles since it keeps the pads soft and avoids vitrification of their surfaces.
A Mountain Bike Disc brake
A Mountain Bike Disc brake

On the road, drilled or slotted discs still have a positive effect in wet conditions because the holes or slots prevent a film of water building up between the disc and the pads. Crossdrilled discs will eventually crack at the holes due to metal fatigue. Cross-drilled brakes that are manufactured poorly or subjected to high stresses will crack much sooner and more severely.
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #25 på: mars 31, 2008, 14:29:30 pm »

Nå blir dere enige?...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #26 på: mars 31, 2008, 14:38:48 pm »

Såvidt jeg vet blander dere begrepene her.

Ventilerte gir kjøling pga slisser i midten som leder luft inn og ut = rask varmeavgivelse

Hullborrede gir gasser som dannes mellom skive/kloss en rømningsvei og dermed bedre bremseeffekt da man ikke har et gasslag som prøver å holde klossen vekke.

Mao - her er begrepene blandet, samt hvorfor man gjør det ene og det andre.
Klart det er mulig at det gir noe bedre kjøling med hullborrede, men det er neppe primær-årsaken til designet.


Begrepene blir jo enda mer blandet når du kaller kanalene i en ventilert bremseskive for slisser! Slisser er spor på sidene av skiva.


Uansett: EBB lager og prøver ut nye metoder. Det er en drøm å se på! Keep up... EBB! Dette er noe annet enn virkårlig hullborring med et søyleborr.

En annen ting er at dette arbeidet blir lagt ut på et forum der det er veldig lett å svare og mene i vilden sky! (meg selv inkudert...) Hadde mange her stått i garasjen din med arbeidet ditt (både skiver og IC ombygging) i hånda hadde du garantert fått enstydige positive tilbakemeldinger!!

Stå på Kult
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #27 på: mars 31, 2008, 15:04:38 pm »

Slisser, sprosser, åpninger, kanaler : you name it....  Men litt beklagelig kanskje ja.

I forhold til dette er jeg mer interessert i hva effekten er? Looks don`t get you home... Og er dette kun for looks eller gir det en bedre effekt? Kan man kvantifisere denne, eller blir det kun synsing? Vi får håpe EBB gir oss en oppdatering når han prøvd det i praksis.

Et viktig aspekt her er kanskje det at man kan få sprekker i skiven, dvs de kommer unngåelig etterhvert, og derved en katastrofal feil. Er det verdt det for meningmann som ikke sjekker bremsene oftere enn han skifter hjul på våren og høsten?



Men alt under ett, og orker ikke skrive dette i intercooler tråden også:

Dette er knall morsom og interessant lesning! All ære for å være den "Petter Smarten" som prøver, feiler, utforsker og setter ting ut i live. Når man snakker nytte/kostnad og alternativ kostnad kunne nok kanskje mange her heller jobbet overtid og så satt bort jobben, men vi gjør da vel dette fordi vi synes det er gøy? Det må være det helt sentrale i dette, og det tror jeg EBB har når han driver med dette.

Vi kan diskutere opp og i mente om økonomien i dette og hva som trengs av verktøy også videre. Der kommer vi neppe noen vei uansett. Det vi derimot burde diskutere er det praktiske rundt effekt på kjøretøyene våre. Gir det bedre bremser? Er det farlig/risikabelt? Kan man måle forbedringen, eller er det en mer kvalitativ endring. Kjør diskusjon!

Loggført
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #28 på: mars 31, 2008, 15:06:34 pm »

Saksa frå "Black Diamond".

Sitat
Black Diamond
Black Diamond lager bremsekiver i høy kvalitet og har et enormt vareutvalg. Produksjonen er datastyrt og skivene blir i tillegg varmebehandlet for å kunne gi deg de beste produktene som finnes på markedet.

Black Diamond bremseskiver leveres som tre forskjellige typer.

 Slissede skiver
Hard kjøring resulterer som oftest også i harde nedbremseinger. Dette gjør naturligvis til at bremsene blir varme og bremsestøvet kan brenne seg fast i klossen og kan skape en glasseringseffekt som vil resultere i dårligere bremseegenskaper. Slissene hjelper til at støvet forsvinner lettere og holder bremsekivene renere slik at du unngår dette problemet.

 Borrede skiver
Ved hard kjøring kreves det mye av bremsene. Det er viktig å holde temperaturen nede for å ikke miste bremseeffekten. Hullborrede skiver har bedre kjøling enn vanlige skiver og er derfor et must for den aktive sjåføren.


 Kombinerte skiver
Disse skivene kombinerer fordelene fra både hullborra og slissede bremseskiver. Den ultimate bremseskiva for den aktive gatebilisten!


At det ikkje er "ventilerte" skiver EBB har laga, er vel brakt på det reine. Men at dei har ein bedre kjølande effekt er vel ikkje til å stikke under ein stol. Og eg fant den ikkje no, men har sett ein .gif-sak som viser danninga av gass mellom bremsekloss og bremseskive, der hullborra skiver kvittar seg med gassen og gjev bedre bremseeffekt. Noko som bør vere målet med slikt - og ikkje berre "2F2F" AKA TheLook.
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #29 på: mars 31, 2008, 15:21:27 pm »

Problemet med hullborrede skiver er at ved hard bruk (Les Motorsport) danner det seg sprekkdannelser rundt hullene.
Stikk hodet inn under felgen på en Porsche og se selv.
Slisser/spor fører gassen vell så godt bort som borrede hull..
Ingen WRC biler kjører med borrede skiver men bruker slisser av forskjellige slag.

Bilde viser borrede og slissede skiver med mekanisk handbrekk til IRS bakstilling.
Koster komplett kun $370
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=573187


* Slisset og borret.jpg (21.09 KB, 340x292 - vist 361 ganger.)
« Siste redigering: mars 31, 2008, 15:23:30 pm av Holmen » Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!