april 20, 2024, 06:50:12 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ombygging av std skiver til ventilerte....  (Lest 15953 ganger)
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #30 på: mars 31, 2008, 15:33:07 pm »

Måtte ut å lete litt

http://www.sl-i.net/FORUM/viewtopic.php?p=94801&sid=d13ae0e004a5792284dec751f2709f18

Mye interessant info, og det var vel ikke helt samsvar i alt som stod heller. Men gir et litt bedre bilde av dette, og hva som er riktig til hvilken bruk.

Er det estetikk mer enn praktisk nytte, i og med at man kan skaffe bedre bremseklosser og dermed unngå problemer med gassdannelse? Kjøling strides det noe om virker det som, noe tallmateriale er vel ikke så lett å oppspore. Mye avhenger vel også av hvor åpen felgen er, utforming av spolilere og luftleding inn mot skiven.

Tøft uansett, men jeg har så lukkede felger at jeg kan trygt kjøre med mine uventilerte, uborrede skiver Glad
« Siste redigering: mars 31, 2008, 15:35:11 pm av JTWE » Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #31 på: mars 31, 2008, 16:33:03 pm »

Problemet med hullborrede skiver er at ved hard bruk (Les Motorsport) danner det seg sprekkdannelser rundt hullene.
Stikk hodet inn under felgen på en Porsche og se selv.
Slisser/spor fører gassen vell så godt bort som borrede hull..
Ingen WRC biler kjører med borrede skiver men bruker slisser av forskjellige slag.

Bilde viser borrede og slissede skiver med mekanisk handbrekk til IRS bakstilling.
Koster komplett kun $370
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=573187

Helt rett Holmen!  Kjøpte en gang i tiden hullborrede TØFFE skiver til en 911 jeg hadde. Etter et par banebesøk var det fine sprekker i skivene selv om disse var laget av den kjære fabrikat brembo...  Tvilende  Klok av skade tok jeg en prat med en bekjent som var mekaniker for Porsche-cup i tyskland og mekaniker på Porscheverkstedet i Mûnchen, og han hadde følgende forklaring til meg:  Han anså grunnen til sprekk i mine skiver var at jeg hadde "harde" bremseklosser sammen med hullborrede skiver som var en dårlig kombinasjon. Han forklarte at skulle en ha hullborrede skiver, så måtte en nøye seg med std. klosser.. , noe som jeg brukte senere og som da funket fint. For best driftsikkerhet angående bremser på bane/vei, så synes jeg at det funka best med skiver uten hull og da heller gå for heftigere klosser.  Når det gjelder bremseeffekt så er det jo best med både rå´e klosser og hullborrede skiver, men da må man tåle å skifte skiver ofte oxo..  I race-sammenheng blir jo skiver kastet etter hvert race og da er det jo ikke så farlig om det er sprekkdannelser så lenge det holder til mål  Blunker
« Siste redigering: mars 31, 2008, 16:35:00 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #32 på: mars 31, 2008, 17:48:07 pm »

Litt av en diskusjon utav dette, viser bare at det er mange som har greie på eller interesse for temaet og dermed meninger. Har STOR glede av å se faglig skikkelig arbeid utført hver gang, og jeg er lett å imponere enten det er det ene eller andre som gjøres proffesjonelt. Skulle gjerne hatt dreiebenk, fres, TIG og det som "verre" er, men for en enkel amatør som meg så må en jo også ha kunnskapen i å bruke det... Da kommer vel erfaringen etter hvert.
Kreative løsninger er alltid interessant hvem det nå er som utfører det!
Loggført
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« Svar #33 på: mars 31, 2008, 18:58:01 pm »

Dette er helt glimrende !

Jeg klarer ikke å gjøre noe annet enn å stille ett enkelt spørsmål som alle kan selv svaret på :

Hvem av dere har gort dette som tråden handler om og hvem har ikke ?

Når det spørsmålet er stilt så spør dere selv følgende :
Hvis du har gjort selv det som tråden handler om , hvilken erfaring har du SELV da med det som står ?

For meg er det veldig enkelt:

-Jeg har prøvd dette flere ganger
-Jeg vet at det funker bedre enn vanlige skiver
-Jeg vet hva temperaturforskjellene er med probe & IR målinger i repeterte forsøk under like omstendigheter.
-Jeg vet at jeg har kjørt mer enn 20 000 km med slike skiver på gate , bane i opptil 200 km/t-0 km /t
- Jeg vet hva dette koster meg
-Jeg vet hvor lang tid jeg bruker på å gjøre det
-Jeg vet at resultatet er mer enn nok tilfredstillende for mitt bruk

Hvorfor vet jeg dette ?
Lekende lett fordi jeg har som sagt gjort dette flere ganger.....

Så sett deg godt ned,,,,spør deg selv,,, vet DU dette ut ifra egen erfaring som meg,,,ja da vet du også svarene som meg .

For meg betyr det mindre om en ønsker å debattere i det lange og brede om alskens dilletantiske detaljer en kan finne for å prøve å motbevise til hele verden at jeg tar feil,,,,,,,nettopp fordi jeg,,,,vet Glad
 
Loggført
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #34 på: mars 31, 2008, 19:06:59 pm »

Jeg må nok si meg enig med EBB her ja.Jeg har også erfaring med ventilerte skiver fra mc,og nei det er ikke samme vekt vi snakker om men prinsippet blir det samme,Jeg har kjørt bremser røde med vanlige skiver,byttet så til ventilerte og har ikke klart det siden.(har blitt eldre men det ser ikke ut til å hjelpe)
At dette er ventilerte skiver skjønner heller ikke jeg at dere kverulerer på,får de luft imellom?jepp !dDa er de ventilerte!
At det står slissing og hullborret osv er for å beskrive for evt kjøpere hva slags ventilering/utseende det har.Bra jobba!

Et spørsmål bare,Lager du adapter også med ombygging fra vw 5 på 112 til 5 på 130? Gliser
Loggført

Alt MÅ ned!!
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #35 på: mars 31, 2008, 19:14:40 pm »

Få tall da! Det er det som er interessant.

Bremselengede før/etter (hastighet, veidekke, dekk (dim/type etc, kjøretøyvekt)

Temperatur før/etter (hastighet start bremsing, regner med 0 etter brems, utetemp, kjøretøyvekt etc)

Dette savner jeg!


Loggført
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #36 på: mars 31, 2008, 20:26:46 pm »

Trur du de som kjørte på bane og brukte borra skiver  i begynnelsen gjorde det fordi det så kult ut+ Hæ
Loggført

Alt MÅ ned!!
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #37 på: mars 31, 2008, 20:43:17 pm »

en vw jeg hadde for noen år tilbake  laget jeg scoop i fangeren og slanger ned til bremse skivene for å gi di mere luft under kjøring, hadde ikke noe problem med hull borret skiver på denna at di sprakk. og denna vw ble kjørt hardt
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #38 på: mars 31, 2008, 21:20:00 pm »

en vw jeg hadde for noen år tilbake  laget jeg scoop i fangeren og slanger ned til bremse skivene for å gi di mere luft under kjøring, hadde ikke noe problem med hull borret skiver på denna at di sprakk. og denna vw ble kjørt hardt

Hadde du 10-20 nedbremsinger fra rundt 200 km/t i løpet av 10 minutter..?  Blunker   Kjører du feks. på Nurburgring en runde som er over 20km og kjører en bil som går kjapt, så kjører du på under 10 minutter..  I løpet av de 10 minuttene har du vært over 200 km/t minst 10-15 ganger..  Da får du testet dette.. samt bremseveske og hvor mange grader fettet i hjulagrene klarer .. (det sistnevnte var det eneste jeg fikk problemer med på ringen..) Byttet ut til Valvoline fett i lagrene og det ble ingen striper ut på felgene lenger... Felgene var så varme at du brant deg på dem..  Det er under slike forhold at du får testet bremsene.  Når det er sagt så tror jeg at mange vil ut av dette finne ut at de ikke bruker bremsene sine på denne måten og da holder det med enkle hullborrede skiver.. 
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« Svar #39 på: mars 31, 2008, 22:10:16 pm »

Jeg har erfaring med over 100 runder på en helg på Vålerbanen hvor toppfarten på bakstrekket er oppimot 200 km/t og flere sjikaner osv med knallharde oppbremsinger.
Runde etter runde etter runde,,,,,,uten problemer.
Tror jeg hadde 19 runder en gang etter hverandre.
Å ja,,,,kjørte 1.08 min på runden MED 4 ( eller var det 5 ) sjikaner utpå der så jo både rundetiden og farten er relevant til selv de mest krevende på banen.

Å ja,,,glemte å si det,,,men med bremser som er hullboret Glad

Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #40 på: mars 31, 2008, 23:07:03 pm »

Dette blir litt som å sammnligne Original Karmann Cabriolet med Hjemmemekka Roadster
Ja Roadstær'n gir deg vind i håret , solbrent panne  og drag på damene.(Kanksje ikke såå fine damer som med en original Karmann men heller smålubne ,letter frigide og med svak reke odør)
Men de fleste mener vel att en Org karmann er mer riktig å kalle cabriolet.
Noen kaller en roadster en Kabriolet.....men sorry det er en Roadster.
iflg terminologien...     Hemmelig
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #41 på: april 01, 2008, 06:18:31 am »

Litt dumt spørsmål kanskje ,men er det ikke spørsmål om dette er bedre enn orginalskiver,ikke det råeste fra Porshe,Brembo eller lignende?
Loggført

Alt MÅ ned!!
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #42 på: april 01, 2008, 08:00:56 am »

Trur du de som kjørte på bane og brukte borra skiver  i begynnelsen gjorde det fordi det så kult ut+ Hæ

Gårsdagens løsning er ikke nødvendigvis dagens.... Ref det med nye belegg i bremseklosser som da kanskje gjør at denne løsningen ikke er så gunstig som den har vært.

EBB: hvis du har målt, så håper jeg du kan legge ut noen tall. Rett og slett fordi det er interessant å se hvor mye det har å si. Ikke misforstå; jeg betviler ikke at det har en funksjon, men det å tallfeste denne savner jeg. Uansett er det et flott tiltak med slike tråder, og håper det kommer mange flere, og da inkludert litt diskusjon rundt fordeler/ulemper med løsningen.

Loggført
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« Svar #43 på: april 01, 2008, 12:22:17 pm »

Gårdsagen løsninger fungerte utmerket en gang.
De samme løsningene fungerer utmerket idag.
Forskjellen er bare tid.
Tiden har tilført nye løsninger,,,,gjerne bedre men fremdeles vil gårsdagens løsninger være operative for den som vil Glad

@JTWE.
Masse tall er rett og slett kjedelig.
Jeg pleier å si ; Tall er gode men praksis bedre.
Ta heller med deg bilen din og vær med å kjøre på bane,,,så kan du selv få prøve "min"  og vurdere selv om det er godt nok.
Vålerbanen i Mai på Gatebil ,,,,eller Rudskogen om ett par uker....fritt valg.
Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #44 på: april 01, 2008, 12:50:13 pm »

Makan til diskusjon. Bare for at EBB vil vise hvilken muligheter som finnes UTEN å bruke 10000 på bremser.Jeg synes det er et kjempe tiltak at EBB viser hvilken muligheter som finnes. Riktig nok har han tilgang på en maskinpark vi bare kan drømme om. (her tror jeg det ligger mye missunnelse) men ikke minst han har KUNSKAP. (her tror jeg også det ligger mye missunnesle). Så fort noen går litt ut av opptråkket sti, nei da rakker vi ned. det her fint å se hvordan folk plutselig forandrer seg. Tror ikke dette var ment som en diskusjon om det ene er bedre enn det andre. det er klart ventilerte skiver gir bedre kjøling enn hullborede, men det koster en arm. da kan jo dere som mener det kjøpe ventilerte til 10000, legg det på hylla og selge det om 2 mnd for at dere fikk andre planer:) Er jo stort sett det mange holder på med. Det blir "produsert" mye bra bil av det!

Stå på EBB, JEG synes det du legger ut er KJEMPE positivt:)
Loggført

Mvh

Marius
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #45 på: april 01, 2008, 15:58:43 pm »

Mye av hemmeligheten til at de enkle hullborrede skivene fungerer godt nok for EBB på bane er MYE pga. vekta på bilen hans. Mye av grunnen til,at de ikke sprekker er at ventilerte og hullborrede skiver så er "hver enkelt" av de to skivene som da utgjør en skive ofte da er en del tynnere enn en enkel Type 1 skive som er hullborret. Derfor er jeg overbevist om at denne løsningen fungerer bra nok for en lett beach-buggy selv på bane. Og selvfølgelig fungerer enkle hjullborrede skiver bedre enn uten borring. Men når det gjelder hullborrede ventilerte skiver (kall det gjerne dobble skiver), så blir ofte hver enkelt skive så tynn at det er større sjanse for sprekkdannelser og i tillegg til at disse skivene ofte blir brukt på biler som veier minst det dobbelte av en beach-buggy + at dem kanskje gjør 50 km/t mer. En ting er sikkert.... , det å bremse ned fra 250 er noe helt annet enn å bremse ned fra 200 ... En annen ting er pluss mins 300-400 kg...  En beach-buggy veier ikke mye. Men som sagt, jeg er helt sikker på at du får bedre bremser i hastighet selv med enkle skiver som er hullborret..
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« Svar #46 på: april 05, 2008, 06:40:16 am »

@Jærva
ja,,tja,,,,kanskje ikke helt enig ( men er jeg noen gang det da ) mht vekt.
Den tyngte bilen som jag har vært med å lagd " slike " skiver til er en US bil på,rundt 1600 kg, hvis jeg ikke husker feil.

Den gikk på gaten ( gjør det ennå ) men nå under restaurering av chassi ) med slike hullborrede skiver i haugevis med år.
På denne bilen var det ett kjempeproblem med at skivene så absolutt ikke holdt mål som std.
Disse ble , mildere sagt , utrolig vilt borret og sist jeg tittet på den var der ingen huller som hadde sprukket.
Hadde en samtale med han for ikke så lenge siden mht disse skivene og han var meget overbevist over faktumet at uten denne form for "ventilering " ville hans motorbytte vært en skamplett på hans bygge.

Han klarte muligens 2,,,kanskje 3 harde oppbremsinger på std skiver før fading.
Med "ventilerte " skiver ( og std klosser ) var potensialet oppe i repeterbare 7-8 hard oppbrems før fade.

Hvis jeg ikke husker helt feil , (gammel mann vet du ) er det muligens ett dusin biler på rundt 12-13oo kg som jeg kjenner til som har brukt slik løsning , med suksess , hvor sprekker eller annet ikke  har vært en " issue ".

Å jo , det er stor forskjell å bremse ifra 240 enn ofra 200,,,,,,,det samme er det ifra 300-200
Men hvem kjrer så fort med slike dritbiler som vi sitter i ? Glad
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #47 på: april 05, 2008, 10:16:09 am »

At denne løsningen som EBB her presenterer fungerer er det vel ikke tvil om. Bra presentert!!!!
Vedrørende Porsche skiver som sprekker,  dette gjelder i stor del for uorginale skiver som Zimmerman.  Originale Porsche skiver skal ikke ha dette problemet meg fortalt.  Ville ikke tro at Porsche ville levert 993 med originalt borrede og innerluftede skiver dersom de sprekker.  Stålkvalitet er nok en liten nøkkel i denne sammenhengen....
Bruk av hardere/andre bremseklosser kan nok også være med på å påvirke dette.  Snakket med en som drev med banekjøring med Porsche, og han hadde gått tilbake til originale Porsche skiver og klosser og følte dette fungerte best...
Loggført
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!