april 29, 2024, 20:29:07 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: DU arver en original VW av tante Petri og må holde den original - hva gjør du?  (Lest 4238 ganger)
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« på: februar 18, 2011, 12:14:52 pm »

PS: Fredagstråd.

Din fars gamle tante, tante Petri (det er ratt hu tanta til Fusentast det?) forlot denne planet. Hun etterlatte seg bl.a. en gammel flott folkevogn.

Det viser seg at du har arvet denne. Folkevogna er klin original, og har alltid vært innom Harald A. sitt er lokale verksted, seter og paneler har varetrekk, setene har også egne
heklede tepper over seg. Denne 1966-modell folkevogna har fått alt det stell en slik bil kan få. Bilen ser ut som om den har tilhørt en gammel tante, noe som også er tilfellet:)

Bilen trenger ikke hverken sveis eller nye bremser, siden den gikk igjennom EU forrige sommer. På vinteren står den inne i innvendig garasje i huset.

Du får arve bilen på en betingelse: "du må beholde den akkurat som den er, og ikke selge den. Videre må den brukes slik at den holder seg ved like".

Hva gjør DU? Klarer du å beholde bilen?

Husk at gjenganger-uttalelsen på forumet er: "det er din bil, DU bestemmer, og gjør som du vil med den" (til tross for at det er snakk om en gjenstand som vil vare til langt etter vår død).
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #1 på: februar 18, 2011, 12:33:59 pm »

Artig fredagstråd...

Det enkle svaret er jo "jeg beholder den og koser meg med den"...og det vil vel alle her inne svare.

Men - jeg skulle egentlig kommentere en annen ting om akkurat dette, nemlig følgende:

Historien du forteller er i stor grad sann!!! Akkurat dette skjedde i Trondheim for ca 15 år siden. Tanten het imidlertid "Reidun"...og bilen var en blå 1963-modell. Ellers så stemmer alt helt perfekt på en prikk. Og bilen var virkelig akkurat så strøken...

Han lykkelige(?), uvitende ungdommen som arvet denne var ikke på dette forumet og hadde ingen følelser for bilen.. Han tok den rett til sin "lokale Harald A" og byttet den i ..... cash.

Den deilige blå gikk rett ut i bruktbilhallen....alle grunleggerne av TVWK siklet på den i noen uker... men 25-tusen kroner var omtrent det man fikk halve kongeriket for i slunkne studenttider.....ei ukjent, singel, litt hippieorintert dame kjøpte den...meldte seg inn i klubben.....kjrøte den som bruksbil året rundt noen år...den sto parkert ute i gata...så greide hun ikke betale på lånet på den lengre....og den gikk videre til en annen lokal helt for den nye "internettmarkedsprisen" som var etablert for en "OK registrert 63-modell"....10-tusen eller no.. Slik har den nok vandret videre....og i dag er den sikkert i primer, senket rundt baut med volvo-kromringer på felgene og med noen heftige Mobiloil-stickers på... Og eieren sikler garantert på tastaturet hver gang han logger seg på vdub2you-felg-salgs-sidene.

...sånn kan det gå.
Loggført

SCREWDRIVER #2
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #2 på: februar 18, 2011, 12:38:54 pm »

Man jatter med ved overtagelsen. Så fort bilen er registrert i ditt navn så senker du den maximalt Glad
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
B-Bay
Seniormedlem
****
Innlegg: 497
Bosted: Buskerud



Vis profil WWW
« Svar #3 på: februar 18, 2011, 12:52:41 pm »

Det DER er jo drømmen!
Nå har jeg riktignok en nesten sån bil (ikke så dønn strøken altså), men jeg måtte betale for den selv, og den hadde ikke disse flotte heklateppene jeg ser for meg i bilen du beskriver. Jeg må nok hekle selv!
Eieren før meg "arvet" bilen med huset han kjøpte, og han var nok ikke den som likte gamle bobler mest og best.

Men jeg hadde selvfølgelig beholdt den orginal, setetrekkene hadde jeg muligens tatt av, overtalt Møller til og fortsatt utføre service på den, aldri solgt den, og når et av mine barn skulle overtatt den måtte det blitt med en "hake" akkurat som med tante Petris bil. Ikke selge, beholdes orginal, og bli tatt vare på slik det sømmer seg for en sån bil og bli tatt vare på.
Akkurat som med bobla mi.
Den skal selvfølgelig få bli som den er, man endrer ikke en vinner.
Loggført

1973 Boble 1303 Cab
1973 Boble 1300s BUDDY
1977 Westfalia
1969 VW Buss (Prosjekt)
1971 Lillebror
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #4 på: februar 18, 2011, 13:10:36 pm »

Enkelt, jeg sier nei takk, og arver pengene i stedet:
Dermed havner bilen på Finn til mektig overpris, noe jeg selvsagt vet om, for deretter å tipse en rik engelsk VW entusiast om den. Han henter den, ribber den og bygger en gasser-look-a-like-kopi-for-å-bli-helt-i-USA-cal-look-pensjonsitmiljøet-bil med alle de gromme delene jeg egentlig vil ha på den. Deretter venter jeg et par år, til garasjen til engelskmannen er proppfull og han trenger mer plass. Så er det bare å være på rett sted til rett tid, kjøpe bilen for halve summen av det engelskmannen egentlig ga for den, og ta den med hjem.
Så har jeg fått bilen, ferdig slik jeg vil ha den, for halve prisen  Gliser

NO GUTS, NO STORY!!
« Siste redigering: februar 18, 2011, 13:12:41 pm av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
HenningA
Supermedlem
*****
Innlegg: 668
Bosted: Nøtterøy


Mob 95298043


Vis profil
« Svar #5 på: februar 18, 2011, 13:21:16 pm »

Beholder bilen som den er og i forhold til de betingelsene tante skrukke satt.
Skulle restofeberen komme så får jeg heller kjøpe en bil til da :-9
Loggført

63 T1

Har hatt:
57 T1
64 T1
71 1302



____________
Mob 95298043
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #6 på: februar 18, 2011, 13:24:49 pm »

Beholder bilen som den er og i forhold til de betingelsene tante skrukke satt.
Skulle restofeberen komme så får jeg heller kjøpe en bil til da :-9

Jeg hadde også gjort som deg.
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #7 på: februar 18, 2011, 15:32:36 pm »

Det er jo bare å finne fram hatten og kjøre rundt da =)
Loggført

makten1000
Supermedlem
*****
Innlegg: 812
Bosted: Oslo, Disen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: februar 18, 2011, 15:45:22 pm »

Beholder bilen som den er og i forhold til de betingelsene tante skrukke satt.
Skulle restofeberen komme så får jeg heller kjøpe en bil til da :-9

Jeg hadde også gjort som deg.
Og jeg hadde gjort som deg igjen ..
Loggført

www.mollythevwcamper.blogspot.com

1965 T-1 - Magda
1970 T-2 Westfalia Molly
2016 Q5
2016 A3 E-tron
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #9 på: februar 18, 2011, 15:47:21 pm »

Som originalfantast ville dette vært et drømmescenario for meg Glad
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #10 på: februar 18, 2011, 17:08:32 pm »

og i dag er den sikkert i primer, senket rundt baut med volvo-kromringer på felgene og med noen heftige Mobiloil-stickers på... Og eieren sikler garantert på tastaturet hver gang han logger seg på vdub2you-felg-salgs-sidene.

...sånn kan det gå.
drømmer du nå igjen da  Osteaktig   jeg veit hvertfall hva jeg hadde gjort med den   Øyerulling er sikkert fler som veit det også  Kult
Loggført
Håkon88
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: Karmøy



Vis profil
« Svar #11 på: februar 18, 2011, 18:52:36 pm »

og i dag er den sikkert i primer, senket rundt baut med volvo-kromringer på felgene og med noen heftige Mobiloil-stickers på... Og eieren sikler garantert på tastaturet hver gang han logger seg på vdub2you-felg-salgs-sidene.

...sånn kan det gå.
drømmer du nå igjen da  Osteaktig   jeg veit hvertfall hva jeg hadde gjort med den   Øyerulling er sikkert fler som veit det også  Kult

jeg vet også hva jeg ville gjort Glad
Loggført

-1954 Vw boble

#1972 VW transporter dobbelkabiner 1600
#1965 Vw boble 1200
#1966 Vw boble 1600
#1973 Vw boble 1600
#1965 Vw notchback 1500
#1965 Vw pickup
#1976 Vw transporter
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #12 på: februar 18, 2011, 19:01:15 pm »

Det er jo bare å finne fram hatten og kjøre rundt da =)
Blunker
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
A.Hole
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #13 på: februar 18, 2011, 19:27:25 pm »

"til tross for at det er snakk om en gjenstand som vil vare til langt etter vår død"


Gjetter at dette er hovedpoenget med posten. Ansvar for arven...
Men hva er viktigst, vår tilfredshet her og nå, eller forvaltning av historie?

Kanskje bensin er historie ved ca. 2050? Vil noen bry seg om disse "politisk ukorrekte" kjøretøy da?
Kanskje det tvert om er skam (ref: das 3. reich) å nevne kjøretøy basert på fossilt brensel....
Bare en tankevekker...
Loggført
MLH
Medlem
***
Innlegg: 172
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #14 på: februar 18, 2011, 20:18:44 pm »

For min del kan "andre" forvalte historie.. Kjøre rundt, fylle bensin/olje..Jeg vil skru/fikse/,skape nå,! Så en bil som ikke har noen utfordringer, bare forpliktelser. Kan andre arve. Om dem er orginale eller ei...Men hadde den gamle tanta betydd masse for meg....blei det brått en annen historie. Eller?
Loggført

1200 Jeans 1974,kræsjet...
1200 T 1 1955 "Dragon Wagon" gitt bort til kjerringa
1600 Variant 1971, grønn.
1600 Variant 1970 "panel" Rusten!!!
1500 T 1 1969 Muggen
1600 TL  1971 (solgt)
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #15 på: februar 18, 2011, 20:27:40 pm »

Slike klausuler er noe herk!
Tenk på de som arver huset etter tante Petri!
Du kan få det, men da må du holde det i orginastand! Brun velurtapet, vegg til vegg tepper med all den moroa slike har sugd til seg over en 30 års periode, råte bak dursjveggen på badet etc. Og hva gjør man når kloaken ryker? Er det da lov å grave opp å bytte eller blir det sett på som "ombygging" hvis man graver opp å bytter til et nytt rør? Skal man holde det orginalt er det vel mere riktig å la kjeramikkrørene sende gørra ut i naturen.

Nei. Jommen godt å ha papirene i orden i slike tilfeller. Jeg har selv kjøpt bil en gang som jeg lovet selger å holde orginal....... Senkesettet lå klart i garasjen og ventet på at bilen skulle komme hjem på tunet;D
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
vwsolli
Supermedlem
*****
Innlegg: 2447
Bosted: Fredrikstad


1972 Bay & 1976 Bay


Vis profil
« Svar #16 på: februar 18, 2011, 20:31:06 pm »

Man jatter med ved overtagelsen. Så fort bilen er registrert i ditt navn så senker du den maximalt Glad
Enig  her.Få den ned."tante " merker ikke det
Loggført

1968 T1 (Solgt)
1972 T2
1968 T1 (solgt)
1976 T2 (konebil)
Tommy.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: Åsgårdstrand


SCC EVENT


Vis profil
« Svar #17 på: februar 18, 2011, 20:33:57 pm »

Da måtte jeg nok takket nei. Hadde ikke klart og motstå fristelsen med og fått på BRM, smale dekk forran, brede bak, senket forran og stor motor i hekken Glad
Loggført

Make a long story short. Don't tell it.

http://www.sccevent.com/
http://www.telehiv-jumpers.com/
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #18 på: februar 18, 2011, 20:52:26 pm »

Da måtte jeg nok takket nei. Hadde ikke klart og motstå fristelsen med og fått på BRM, smale dekk forran, brede bak, senket forran og stor motor i hekken Glad

tid får senga nå da Far, detti og slått deg på glatta nå da eller har de drukket   Øyerulling
Loggført
janh
Medlem
***
Innlegg: 154
Bosted: Østfold


Vis profil

« Svar #19 på: februar 18, 2011, 21:18:51 pm »

Du får arve bilen på en betingelse: "du må beholde den akkurat som den er, og ikke selge den..." Hva gjør DU?

Jeg plukker en pose fleinsopp av det mer potente slaget, som frysetørkes og blandes i øllen til Berger under neste SCC. Et par timer senere %-} byttes bobla mot forannevnte unge manns Ghia, samtidiig som han underskriver på å beholde bilen original i resten av sin levetid . Dermed er kontrakten oppfylt -- intet salg, bilen beholdes "akkurat som den er" -- og drømmebilen flytter fra Moss til Halden.
Loggført
Knut Andersen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1182
Bosted: Fredrikstad



Vis profil WWW
« Svar #20 på: februar 18, 2011, 21:37:18 pm »

Taksenke'n..4" foran og 2" bak...
Det er løsningen på en slik kjærre... er for høy i karossen i utgangspunktet...
Loggført

Tlf: 41668466, rpm@aircooled.no
1952, T-117 RPB Piraya
1963, T-1, Luftwaffe
1963, T-1, Beach Buggy
1969, T-147, Kleinlieferwagen Fridolin
1970, T-1, Mania Spyder KitCar
1971, T-211, Brannbil
1981, T-251-021, Karmann Gipsy
1991, T-255-299, Caravelle C, Syncro
2001, Chrysler Sebring Cabriolet
2008, Chrysler Sebring Limited HardTop Cabriolet.
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4336
Bosted: Horten


Ække laft før du henger igjen på brosteinen


Vis profil
« Svar #21 på: februar 18, 2011, 22:07:59 pm »

Taksenke'n..4" foran og 2" bak...
Det er løsningen på en slik kjærre... er for høy i karossen i utgangspunktet...
Savner den dærre LIKÆR knappen Gliser
Loggført

Visse biler kler bare ikke høyde
www.telehiv-jumpers.com




Proud member of Senkemafia'n.
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #22 på: februar 18, 2011, 22:42:34 pm »

Hadde tappet den for olje, og kjørt en tur. Vips, ny motor... o.s.v... Gliser
Nei da.. Siden jeg allerede har en ihjelskrudd bil med umbrakobolter og det hele, hadde det vært jækla moro å hatt en klin orginal også.
Super bil å kose seg med.  Blunker
Petter'n.
Loggført

58orgbug
Supermedlem
*****
Innlegg: 628
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« Svar #23 på: februar 18, 2011, 23:15:26 pm »

Jeg hadde holdt den orginal å aldri solgt den, da ern mer verdt, å så er den kjørbare å uten å høvle fartsdumper. jeg vet det ikke er så populært å like kult med en orginal bil, men nå er ikke jeg av den kule typen heller så da passer det jo bra Gliser
Loggført

FOLLO VW KLUBB
nk
Supermedlem
*****
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss



Vis profil
« Svar #24 på: februar 18, 2011, 23:42:49 pm »

Ær ikke senk bare en sånn motegreie a ?  Øyerulling Snart skal alle bila opp igjenn  Gliser Gliser Gliser
Loggført

tlf: 40843606
vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« Svar #25 på: februar 19, 2011, 00:29:56 am »

må umiddelbart selges til en som vet å ta vare på et sånt klenodium.
Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
OilDropMan
Medlem
***
Innlegg: 228
Bosted: Vestby



Vis profil WWW
« Svar #26 på: februar 19, 2011, 00:43:05 am »

Forstår spørsmålet, men ikke problemet Rekker tunge
Loggført
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #27 på: februar 19, 2011, 19:59:05 pm »

Slike klausuler er noe herk!
Tenk på de som arver huset etter tante Petri!
Du kan få det, men da må du holde det i orginastand! Brun velurtapet, vegg til vegg tepper med all den moroa slike har sugd til seg over en 30 års periode, råte bak dursjveggen på badet etc. Og hva gjør man når kloaken ryker? Er det da lov å grave opp å bytte eller blir det sett på som "ombygging" hvis man graver opp å bytter til et nytt rør? Skal man holde det orginalt er det vel mere riktig å la kjeramikkrørene sende gørra ut i naturen.

Nei. Jommen godt å ha papirene i orden i slike tilfeller. Jeg har selv kjøpt bil en gang som jeg lovet selger å holde orginal....... Senkesettet lå klart i garasjen og ventet på at bilen skulle komme hjem på tunet;D

Blir jo faktisk fort slik om man eier et skikkelg gammelt hus som er værna, noen som har sett serien "How not to live your ife" foresten?
Hadde selv faktisk beholdt bilen orginal, er jo ikke så ille det og vil man absolutt bygge om så er det ikke akkurat mangel på folkevogner man kan bygge om. Må vel være greit å ha en orginalbil å sammenligne med også Blunker
Loggført

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #28 på: februar 19, 2011, 21:30:32 pm »

Du får arve bilen på en betingelse: "du må beholde den akkurat som den er, og ikke selge den..." Hva gjør DU?

Jeg plukker en pose fleinsopp av det mer potente slaget, som frysetørkes og blandes i øllen til Berger under neste SCC. Et par timer senere %-} byttes bobla mot forannevnte unge manns Ghia, samtidiig som han underskriver på å beholde bilen original i resten av sin levetid . Dermed er kontrakten oppfylt -- intet salg, bilen beholdes "akkurat som den er" -- og drømmebilen flytter fra Moss til Halden.

Hmmm..må holde meg unna øl`n på SCC skjønner jeg  Blunker Osteaktig
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!