april 26, 2024, 06:36:59 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Early Bay Panel 69-UPDATE  (Lest 21055 ganger)
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #30 på: mars 21, 2011, 20:57:41 pm »

Hei igjen Are!
Takk for ein kjempefin omvisning i hus og garasje. Verkeleg inspirerande!
Når eg no har sjekka litt på min -69, så ser eg at eg har uendeleg langt fram til der du er no,
men håper at eg på eit tidspunkt kjem der.......
I mellomtid får eg leve med misunnelsen.

Du må supplere med bilder etterkvart som bitane kjem på plass.
Ser fram til det!
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
A R E
Gjest
« Svar #31 på: mars 25, 2011, 23:48:14 pm »

Takk for hyggelig besøk Ivar, håper og tror delebilen kommer til nytte! Kult at man kan utnytte resurser helt ut, ingenting går til spille.

Idag var det innbrudd i heimen, faen ta altså. Rot og hælvete over alt. Bayen står urørt heldigvis. Hadde jeg færska dem skulle jeg rævpult dem med ny elokserte drivaksler jeg har liggende.........
« Siste redigering: mars 25, 2011, 23:53:46 pm av A R E » Loggført
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #32 på: mars 26, 2011, 15:00:50 pm »

kjipt med innbrudd. Håper de ikke tok mye greier. Skikkelig kul bil og hus, blir så bra når du blir ferdig.
Loggført
A R E
Gjest
« Svar #33 på: mai 07, 2011, 22:28:42 pm »

Tiden går og bayèn står.........., klar til SCC ?

Denne uka leverte jeg inn styresnekka til KGK i Oslo for overhaling. Fikk tak i litt av delene på VW klubben via en bekjent, KGK skal sjekke opp om resten er tilgjengelig og de tror det. De tar seg hovedsakelig av ZF snekker og det er jo det som denne bilen har og jeg håper på løsning.

Unneberg får snart de siste bestilte bolter til understellet og da blir det montering etterhvert.

Bilder kommer snart og mer oppfølging.

A
Loggført
A R E
Gjest
« Svar #34 på: august 26, 2011, 20:37:52 pm »

Tiden flyr uten for mye styr......

SCC unnagjordt med fest og morro uten Bay! Annet har tatt tiden siden i vår og bestemt at jeg utsetter Bay til neste år. Bedre å ha god tid og ta dette som den fine hobby det er.

Styresnekka er ferdig hos KGK og har på plass nye deler, NICE. Deilig å få på plass ny styresnekke i bilen.

Skal ta noen bilder snart.
Loggført
Mr T
Supermedlem
*****
Innlegg: 585
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #35 på: august 26, 2011, 22:18:37 pm »

Tiden flyr uten for mye styr......

SCC unnagjordt med fest og morro uten Bay! Annet har tatt tiden siden i vår og bestemt at jeg utsetter Bay til neste år. Bedre å ha god tid og ta dette som den fine hobby det er.

Styresnekka er ferdig hos KGK og har på plass nye deler, NICE. Deilig å få på plass ny styresnekke i bilen.

Skal ta noen bilder snart.

Hei Are

Takk for sist, det var morro.
Gleder meg til en nydelig Bay ruller ut av garasjen din. Stå på

Thomas
Loggført

1952 barndoor panel
1960 pickup Solgt
1960 panel  Solgt
1963 cab     Solgt
1966 highroof orginal statens kantiner  Solgt
1969 panel  Solgt
1969 pickup
1971 dobbel cab Solgt
1972 panel  Solgt
1978 Camper Solgt
cmi
Supermedlem
*****
Innlegg: 2217
Bosted: Buskerud


Vis profil

« Svar #36 på: november 09, 2011, 18:13:39 pm »

Hvordan går det her da? Glad
Loggført

Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! Glad
A R E
Gjest
« Svar #37 på: november 22, 2011, 01:32:12 am »

Det er fremgang i garasjen. Understell og bremser er omtrent helt ferdig nå. Gearkassa henger på plass med drivaksler på.

Det er altså late bay bremser med bremsekraftforsterker på early bay.

Anti swaybars foran og bak.

Alle deler rengjordt, sandblåst/syrevasket og malt eller forsinket i gul farge.

Gearkasse 091 med diffbrems. Late bay midtoppheng for kasse innmontert, skjært ut av en delebil(77).

Motor er klar, skal settes inn til våren;
T4 tunet til ca 105hk. Annen kam, større innsug, høyere komp, større venturi forgassere og større dyser, eksos ikke bestemt enda.
Standard Posche 2,0L 914 sylindere, smidde stempler.

Hjul; Fuchs 15x 5,5" kopi detaljerte med 195/65 15 dekk.

Mye detaljer som skal på plass og dette tar tid.........ombygging og nye deler ikke passer som planlagt, lage nye braketter osv.....

Legger ved noen bilder fra idag.


* snart ferdig 005.JPG (96.58 KB, 680x510 - vist 471 ganger.)

* snart ferdig 016.JPG (89 KB, 612x459 - vist 505 ganger.)

* snart ferdig 022.JPG (87.85 KB, 578x434 - vist 495 ganger.)

* snart ferdig 024.JPG (92.08 KB, 544x408 - vist 496 ganger.)

* snart ferdig 031.JPG (87.75 KB, 680x510 - vist 462 ganger.)

* snart ferdig 035.JPG (84.68 KB, 476x357 - vist 546 ganger.)

* snart ferdig 037.JPG (88.05 KB, 510x383 - vist 501 ganger.)

* snart ferdig 038.JPG (93.67 KB, 612x459 - vist 517 ganger.)
« Siste redigering: februar 19, 2021, 11:47:22 am av A R E » Loggført
RuneA
Supermedlem
*****
Innlegg: 556
Bosted: Oslo/Tallinn



Vis profil WWW
« Svar #38 på: november 22, 2011, 02:26:46 am »

Godt jobbet  Glad
Loggført



1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #39 på: november 22, 2011, 06:26:28 am »

Direkte lekkert!!

Kjenner misunnelsen sliter i meg. Både fasilitetane og bilen.

Om du renner over av arbeidslyst når denne er ferdig, og ikkje veit kva du skal finne på for å få dagane til å gå,
kan du få ""låne" min -69 Øyerulling

Stå på Are! Gleder meg til å sjå denne igjen!!
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #40 på: november 22, 2011, 07:28:33 am »

Et smykke!

Er spent på hvordan krengehemmere fungerer, jeg har planer om tilsvarende senk og krengehemmere på min camper
Er litt båt i svingene nå  Øyerulling

Har også late bay spindler/sliver liggende og bakbrenser fra T3 bus.
kan du si noe mer om hva du måtte gjøre for å få bakbremsene til å passe?
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
jimmi
Seniormedlem
****
Innlegg: 339
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #41 på: november 22, 2011, 08:09:35 am »

Kjempe jobb ARE denne såg veldig fin ut Glad
Loggført

mvh. Jimmi
tlf. 988 92 666
A R E
Gjest
« Svar #42 på: november 22, 2011, 11:01:57 am »

Jeg etterspurte også data fra andre her på forumet vedrørende det å sette inn bremser fra late bay i en early bay. Fikk ikke respons.

Mye detektivarbeid og etterforskning har funnet sted før jeg gikk løs på dette.

Selfølgelig er det mye som må moddes, pedaloverføring er jo ikke likt i og med T2b har servo og masterpumpe sitter bak forstillingsrør i stedet for foran. Men dette plukker man fra en T2b delebil og passer rett på. Må riktignok omplassere væskereservoar til ny plassering feks bak førersetet. Jeg sammenlignet med rl sin 72 Westfalia og brukte den som mal. Bremserør må selvfølgelig bygges om også. Den har fått bremsereduksjonsventil i kretsen til bakbremsene.

Om T3 deler passer vet jeg ikke, det kan du jo finne ut av selv ikke sant?

Bilen skal ha orginalhøyde bak og kun senkes foran slik den står vannrett mot veien. (er planen i hvertfall...)


Vips, så har man servobremser fra late bay på en early bay med hjulboltmønster 5/112............. Gliser
« Siste redigering: februar 19, 2021, 11:55:55 am av A R E » Loggført
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #43 på: november 22, 2011, 11:32:05 am »

bra jobbet are Gliser
Loggført
A R E
Gjest
« Svar #44 på: november 23, 2011, 00:09:09 am »

Takk for support og kommentarer. Mange alenetimer i garasjen er snart over og den får vist seg frem til våren.

Etter å ha studert elektriske sjema i den "orginale" VW verkstedshåndboka fant jeg ut at elsjema ikke er for norske biler.....men amerikanske!

Blinklyssystemene stemte helt enkelt ikke! Snakket med PM fant vi dette ut og norsk elsjema skal snart være på vei og snart kan elektronene løpe rett vei.

A

Loggført
cmi
Supermedlem
*****
Innlegg: 2217
Bosted: Buskerud


Vis profil

« Svar #45 på: november 23, 2011, 07:45:08 am »

Dette blir nice! Blir bare nye bussen til slutt jo Glad
Loggført

Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! Glad
A R E
Gjest
« Svar #46 på: mars 21, 2012, 23:47:47 pm »

Oppdatering følger snart.......

Straks ferdig.....
Loggført
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #47 på: mars 22, 2012, 07:48:44 am »

ikke hold oss på pine benken...... Osteaktig
Loggført
A R E
Gjest
« Svar #48 på: mars 27, 2012, 22:03:46 pm »

Innlegg feilet....prøver igjen....

Da er vogna stort sett ferdig, T4 motor skal inn etter påske med custom exhaust i rustfritt.

Noe småplukk gjenstår så klart...

A


* Ferdig 001.JPG (129 KB, 800x600 - vist 507 ganger.)

* Ferdig 008.JPG (118.6 KB, 800x600 - vist 522 ganger.)

* Ferdig 004.JPG (144.95 KB, 800x600 - vist 494 ganger.)
Loggført
krølle
Supermedlem
*****
Innlegg: 1302
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #49 på: mars 27, 2012, 22:10:28 pm »

Bilen har blitt fin Are Blunker

Men ta av solskjermen..... Synes jeg ødela litt av bilens sjarm....

Gleder meg til å se den Blunker
Loggført

Krølle The Rikskjendis Blunker


Stian Røste
Mob. 91765067
A R E
Gjest
« Svar #50 på: mars 27, 2012, 22:55:11 pm »

Vel, solskjerm eller ikke, skal se det an. Det blir takstativ også hadde jeg tenkt....

Synes forøvrig den er høy bak, tror ikke den kommer til å sette seg mye med motor i. Den er ikke senket foran.....innstilling på max høyde....
Loggført
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #51 på: mars 28, 2012, 07:52:22 am »

Utrolig flott, gratulerer  Kult
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
A R E
Gjest
« Svar #52 på: april 04, 2012, 23:44:11 pm »

Angående felg&dekk;

det kokte ned til felgene som sees på bildene(Fuchs 5,5x15 innpress 20) og Marchall XL dekk med gitt rullevei. 185/65x15 med LI 92 på alle fire. Minus ca 5% på omkrets ifht standard hjul 185x14, altså innenfor regler. Mister litt hastighet, men er vel akseptabelt.

Ihht vognkort kreves LI min 90(omregnet fra 8 lags diagonal), beregnet i fra vognkortets max aksellast.

Det er så vidt de går innenfor skjermkanter.....
Loggført
bru 1966
Juniormedlem
**
Innlegg: 80
Bosted: stange


Vis profil

« Svar #53 på: april 05, 2012, 14:50:21 pm »

nå savner gammle vogna ja slik den ser ut nå hmmm
Loggført
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #54 på: april 05, 2012, 18:30:43 pm »

Eg fekk pes på EU, med for lav LI for tre år sidan.
Har gått for dei foreskrevne 8 laga.
Blir stødig og god med (over-)lass då Gliser
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
A R E
Gjest
« Svar #55 på: juni 09, 2012, 23:35:25 pm »

Da er bussen levert til AR for motormontering.

Fint å se den ute i dagslys gitt........


* Div bilbilder 002.JPG (119.3 KB, 680x510 - vist 437 ganger.)

* Div bilbilder 007.JPG (117.71 KB, 640x480 - vist 417 ganger.)

* Div bilbilder 010.JPG (117.53 KB, 640x480 - vist 450 ganger.)
Loggført
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #56 på: juni 25, 2012, 14:29:07 pm »

Hei Are
Du snakker om late bay er bredere en early bay Spindler
fikk du målt noe på det?
68-70 Er 5 bolt på 5*205mm
Bremser fra 71 til og med 72 (5/112mm) er jo only det
Og deretter er det 73-79 som er like.Du brukte det regner jeg med
da det er mere vanskelig å få tak i 71/72 bremser.
Er calipern like tro?
er nok kun spindelen og nav som er forskjellig.

Mags
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
A R E
Gjest
« Svar #57 på: juni 26, 2012, 21:29:46 pm »

Data fra VW verkstedshåndhok og Haynes har litt ulike sporvidde bredde for de ulike årsmodeller, kan ikke svare på hva som er riktig.

For å sikre meg hyllevare deler ble det valgt 73-79 spindler med kalipere.
Felger med inpress 20 gir bredere sporvidde utover orginalt og går akkurat innenfor skjermkant.
Skal ikke senke nevneverdig foran og unngår derved at hjulet sleper opp i hjulbue på innersiden.

Are
Loggført
A R E
Gjest
« Svar #58 på: oktober 20, 2012, 00:07:50 am »

Da er bussen endelig klar med T4 motor ala AR.

Kjørte hjem fra Brummundal i dag og det ser ut å funke bra så langt, trolig eneste turen i år siden det er så sent på året allerede.

Den ble EU godkjent igår, har ikke vært registrert siden 1982..........dette er skikkelig gøy synes jeg.

Vasket grundig og parkert i vintergarasjen. Får ta post&delivery service til våren:)


Den har fått custom laget exhaust i rustfritt stål og den har veldig lavt og fint lydnivå.


Det er jo et sjokk for meg å kjøre en bil med så gammel teknikk ang styring, selv om orginalsnekka har god funksjon føles det nesten farlig!
Post delivery upgrade planlegges nå med tannstagstyring.

Are
Loggført
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #59 på: oktober 20, 2012, 08:58:44 am »

grattis are  Gliser det var på tide... gi meg en pling når du har tid.....
+++ vi må se bilder av vildyret Osteaktig
Loggført
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!