april 23, 2024, 08:08:46 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvordan demontere bunn og karrosseri fra hverandre på 1302/03  (Lest 1664 ganger)
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« på: april 02, 2008, 07:34:56 am »

Noen ganger kan det være nødvendig å demontere karosseriet fra bunnplaten.
Her kommer en veiledning om hva som må gjøres for å få dette til.

Bilen er skrudd sammen med en rekke bolter under, innvendig og oppi bagasjerommet foran.

Nedi hjulbrønnen er det tre deksler som man vipper opp med skruejern.
To bolter krever 13 mm pipe, disse løsner karosseriet fra bunnplaten.
En bolt krever 17 mm pipe, denne løsner styredemperen fra bunnplaten.

Innvendig finnes det to bolter på tunnelen, like ved siden av pedalsettet.
Disse krever 15 mm verktøy.

Under baksetet finnes det 4 bolter. Fra tunnelen og ut mot sidene. To på hver side. 13 mm verktøy. Spesielle beslag fungerer som stoppskiver.

I hjulhusene bak finnes den en bolt som krever 17 mm verktøy. Ta godt vare på stoppskiven og hylsen som finnes.

Resten av boltene befinner seg under bilen.
Jobber man under bilen så bruker man bukker. IKKE la bilen stå på jekken.

I fremkant av rammehodet, like ved innfesting av stab-staget finnes det en bolt på hver side.
I bakkant av rammehodet finnes det fire bolter, to på hver side. Alle disse boltene krever 17 mm verktøy.

Langs kanalene på hver side finnes det 9 bolter og beslag. Disse krever 13 mm verktøy.
Det finnes en bakenfor jekkefeste. Denne kan være vrien å finne da rust, sand og Tectyl har en tendens til å samles her.

Nå er alle 35 boltene løsnet og karosseriet er i prinsippet løsnet fra bunnplaten.
Det er en fordel å demontere mest mulig fra karosseriet hvis det skal løftes av for hånd.
Ale deler veier og bare dørene veier 12 kg hver.
Men det som må løsnes for å løfte av karosseriet er følgene:
Bremse-rør og bremseslanger i hjulhusene foran må skrues fra hverandre.
Lenkarmer til hjuloppheng må demonteres. Inne eller ute spiller ingen rolle.
Slanger fra bremsevæsketank som går inn på bremsesylinder må demonteres.
Ledning fra sikringsboks til handbrekk må kobles av.
Varmeslanger fra motor samt ledninger til motoren kobles fra.

Da er det bare å løfte. Her har alle sin egen måte å løfte på.
En løsning kan være å løfte etter støtfangeren, og en mann/kvinne i hvert hjørne.
Pakningen mellom karosseri og bunnplaten kan være seig og virke som lim.
Men ved å løfte og holde karosseriet i spenn slipper den til slutt.


* 4382.JPG (52.31 KB, 560x420 - vist 424 ganger.)
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!