juni 04, 2024, 12:35:03 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Først ladetrøbbel, så startertrøbbel...  (Lest 1113 ganger)
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« på: mars 22, 2011, 17:03:56 pm »

har byttet dynamo(likestrøm)og regulator.. (fra 6-12 volt)
måler 12.35 volt på batteri før start, 12.05 når motor går.. altså ingen lading.
er den muligheter for å måle regulatoren?
 vil også sjekke dynamo. leser på forum at det går an å måle dynamo når motor går(ca 30volt) men at dette ikke må gjøres lenge.. blir det lenge om jeg starter bilen, går bak å måler, for så gå å stoppe den igjen? vil ikke risikere å ødelegge dynamoen.
Et annet spørsmål.. må en brukt dynamo polariseres?
-Eivind  
« Siste redigering: mars 22, 2011, 19:56:02 pm av Nordtveit » Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #1 på: mars 22, 2011, 18:09:06 pm »

Har ikke funnnet noen god måte å teste regulatoren på. Enkleste er å teste dynamoen, og viss den virker er regulatoren defekt...

Det skal gå greit å starte, gå bak å koble til måleinstrument, få opp turtallet på motoren, lese av volten for så å stoppe motoren igjen.
Er kun det høye turtallet den ikke bør gå for lenge på. På tomgang vil den produsere rundt 12V.

Viss en dynamo har ligget lenge eller vært demontert kan det være nødvendig å polarisere den, men som regel er det kun børstene som sitter fast i hylsen sin viss den har ligget lenge  Glad
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #2 på: mars 22, 2011, 19:53:45 pm »

da har jeg koblet fra laderele, for å sjekke at dynamo gir ca 30volt ut ved litt omdreininger, og det gjor den. altså den er nok ok.
Siden jeg alikevel hold på med lendinger, så polariserte jeg den i samme slenger. det gikk også bra.. den gikk vertfall fint rundt Blunker

Men når jeg da koblet tilbake til slik det var, å prøver å starte, så var det såvidt starteren sveiv rundt.. akkurat som batteriet er tomt for strøm. etter dette er det bare klikk fra starteren. batteriet har fortsatt 12 volt..

Hvorfor? er dette bare tilfeldig, eller har jeg gjort noe galt?
riktignok, så er det en 6 volt starter som fortsatt står på.. men slik jeg har forstått det, så skal denne takle 12 volts batteri..
« Siste redigering: mars 22, 2011, 19:56:41 pm av Nordtveit » Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: mars 22, 2011, 21:24:33 pm »

Du kan jo nett setta batteriet på lading og prøva igjen seinare
men ladinga har vel igrunn ikkje noko med startaren å gjera, men symptoma dine tyder jo på for lite straum.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #4 på: mars 22, 2011, 21:44:49 pm »

Du kan jo nett setta batteriet på lading og prøva igjen seinare
men ladinga har vel igrunn ikkje noko med startaren å gjera, men symptoma dine tyder jo på for lite straum.
ja,tanken min og var lite strøm.. men det er jo en 6 volt starter som vår 12 volt... skulle ikke det holde da?? eller tenker jeg feil?
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
Dragset'n
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Sunndalsøra


tlf 91544358


Vis profil
« Svar #5 på: mars 22, 2011, 21:48:43 pm »

Jeg kjørte en stund med 6 volt starter på 12 volt. Fungerte bra det. Helt til jeg brente starteren.. Da fikk den symptomer som kunne virke som lite strøm.
Loggført

nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: mars 22, 2011, 22:24:43 pm »

Sjekket jording fra karosseri til girkasse?
Loggført
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #7 på: mars 22, 2011, 22:49:36 pm »

ikke sjekket jording enda nei.. får under der en dag å sjekke.. slå litt og banne litt, så  kommer den kansje Blunker
men rart det kom så pluttselig...jaja..
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #8 på: mars 24, 2011, 12:03:07 pm »

brent 50kontakt i tenningsbryteren.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #9 på: mars 24, 2011, 17:52:24 pm »

brent 50kontakt i tenningsbryteren.
det kan være.. forstår jeg det rett om at denne ikke tåler 12 volt? at den også skulle vert byttet ved konventering?
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!