april 20, 2024, 11:13:56 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Batteri problemer  (Lest 1110 ganger)
Fankii-T
Juniormedlem
**
Innlegg: 83
Bosted:


Vis profil

« på: mars 23, 2011, 20:01:44 pm »

Hva er det eg gjør galt med batteriene mine. Var kjøpt nytt for 3 år siden, hadde det til våren. Då tok det ikkje i mot lading lenger. Toppet det opp med veske og satte det innomhus over vinteren. Dette såg bra ut når eg satte det inn igjen til våren, men funket ikkje.
Kjøpte nytt på biltema, tok det inn til vinteren, til våren var det sprukket opp og veske randt ut av det.
Kjøpte nytt på mekk men tok det ikkje inn i vinter som de andre to. Lot det stå i bilen, men garasjen er lun.
Tar ikkje i mot lading, må starte bilen på gir og går bare på den strømmen dynamoen lager. Blinker fortere når du ruser den osv.
Da eg i dag tok det ut av bilen for å ta det med inn til mekk var det heilt og fint. Da eg kom inn der var toppen sprukket opp på flere plasser midt på samt heile veien rundt og bilen min fløyt med veske. Korfor sprikker batteriene og hvorfor må eg bruke 1000kr på nytt hvært år?
Går det an å kjøpe eit 12v som er bygget mye bedre en disse hersens 6v batterien vi kjøper på mekk og biltema og på en eller annen måte rugulerer den ned til 6v?

mvh
Frank RT
Loggført
øystein.
Medlem
***
Innlegg: 248
Bosted: vinje



Vis profil
« Svar #1 på: mars 23, 2011, 20:05:55 pm »

6v funker fint det Osteaktig
Loggført
vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« Svar #2 på: mars 23, 2011, 20:11:55 pm »

støtter øystein. mitt lavvoltbatteri ble fulladet og lagret i oppvarmet bod vinteren over og så ladet opp før sesongstart. fylte på litt vann før start og..... starteren malte fornøyd:)
Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #3 på: mars 23, 2011, 20:16:20 pm »

Batteriene må lades hele tiden. Hvis de blir stående 2-3 måneder uten lading, lades de ut (selvutlading) og blyplatene sulfateres (får et belegg som hindrer syra i å få kontakt med blyet). En dyputlading over 2-3 dager kan være nok til å ødelegge et startbatteri. Batterier i gamle biler og båter med dårlig ladesystem får dessverre korte liv (lades aldri helt opp i normal drift). Derfor er det viktig å sette på vedlikeholdslading jevnlig. Jeg har en lader som flyttes rundt på fire batterier jevnlig gjennom vinteren. (2-3 dager på ett, flyttes til neste 2-3 dager....... gjennom vinteren). Vinterbilene får også 2-3 runder med laderen når det er på det kaldeste. 6 og 12 V batterier er i prinsippet helt like. 3 celler på 6 V, og 6 celler på 12 V (2 V pr celle)
Loggført
Fankii-T
Juniormedlem
**
Innlegg: 83
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: mars 23, 2011, 20:58:21 pm »

Eg skjønner det med celler og batterier. Men eg har problemer med at dem rett og slett går i stykker. Som i dag når eg skulle til mekk, var heilt 100% da eg tok det ut av bil, og ved butikken så var det sprukket i alle kanter, syns det er merkelig. Har hendt med alle sammen. Eg har desverre aldri laddet batterien over vinteren, så de har vell stått i 4-5månder så da skjønner eg korfor de aldri tar i mot ladding lenger. Takker for det..
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: mars 23, 2011, 21:27:28 pm »

Kjøp Thor batteri av Jan Erik Skau.
Tidstypisk og solid Glad

http://vvwklubb.no/Tor%20batterier/index.html

Dessuten en folkevogn-mann!
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Fankii-T
Juniormedlem
**
Innlegg: 83
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: mars 24, 2011, 10:14:23 am »

Se der ja, dette så veldig mer lovende ut.. Og så skal eg lære av å ladde battereiet over vinteren.
Takk alle sammen.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!