april 30, 2024, 01:05:05 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Instrumentering - how to  (Lest 3049 ganger)
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« på: april 02, 2008, 20:48:18 pm »

Sitter og lurer på hva jeg trenger av instrumenter, og har kjapt konkludert med

1) Oljetrykk

2) Oljetemp

Resterende er ikke så farlige, selv om CHT (topp-temperatur) kanskje hadde vært interessant.

A) Det selges instrumenter fra VDO, men de i USA har selvfølgelig PSI og Farenheit merking, mens jeg vil ha bar og celsius. Men målerene og senderene er vel helt like, så da kan man vel bare bytte selve merkingen.
Hvordan? Og har noen ferdige vektorgrafikk filer for dette formålet? Vil ha dem i likt utseende som hovedinstrumentet. `Har noen satt på kromringer på disse, for å få dem i stil med resten?

B) Plasseringen av senderene er det mange meninger om. Selv har jeg tenkt å ta alt ut av original-plasseringen, evt plassere en tempføler i en oljekanal. Det å ta tempen rett i sumpen burde vel også være gunstig? Altså sette føleren i bunn tappe-lokket. Dermed måler man jo faktisk temperaturen som suges inn i pumpa. Instrumenteringen vil aldri være helt nøyaktig, men det viktigste i mine øyne er å kunne se om noe plutselig forandrer seg etter man har funnet motorens steady-state verdier. Andre innspill?

C) Ledninger: hvordan trekker dere dem? Jeg har lurt på å prøve å trekke et spiralrør, ala det man bruker i hus, fra C stolpen der ledningsnettet går gjennom kanalen og bak panelet og ut i motorrommet. Noen som har prøvd noe sånt?

D) Plassering av instrumenter: kreative forslag til plassering? Mest mulig skjult og diskre, men må jo være synlig når man kjører. Har vurdert å lage et feste i hanskerom som kan vippes ut og vinkles mot sjåfør, men er litt langt unna. Vil ikke ha dem i høyttaler gitterene, men muligens går det ann å bruke radio-luka uten å sage i selve dashbordet? Altså kunn hullborre selve radio-luka. Noen som evt kan måle høyden på denne, så skal jeg klare å finne monteringshullet til målerene. To andre muligheter er å plassere dem i en brakett under dashboret, og siste som jeg synes kanskje hadde vært ganske kult er å lage en brakett foran girstanga og vinkle dem opp.





« Siste redigering: april 02, 2008, 20:52:04 pm av JTWE » Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: april 02, 2008, 21:13:53 pm »

A:
du får kjøpt fra USAmed Bar og Celsius også. Autometer har i allfall  dette

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: april 02, 2008, 21:14:36 pm »

Ser du ikke vil ha dem i høytalergrillene - men har du sett dette oppsettet? Min favoritt!
Dette er 12V VDO.


* grill.jpg (86.61 KB, 675x506 - vist 256 ganger.)
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: april 02, 2008, 21:26:06 pm »

Knasten: jeg må kikke litt mere ja! Bare sett hos CIP og CB foreløpig...  Spørs bare hvor mye det er å spare kontra Norge.


Erik: NYDELIG!!! De der kan faktisk nesten få stå ved siden av speedometret. Hvem, hva ,hvor? Egenforbedring eller en classic linje eller? ps: takk for mailene med info om oljeplugger og det andre!
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #4 på: april 02, 2008, 21:38:56 pm »

Jeg har Autometer 3327M og 3348M i monteringskopper under dashbordet på venstre siden montert ganske langt bak så de ikke skal synes så godt. Da kan de vinkles mot førerplassen.
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #5 på: april 02, 2008, 23:23:50 pm »

Angående sender, så valgte jeg til slutt oljetempføler i tappepluggen. VDO.

Problemet her er selvfølgelig ledningen. For å få til dette bra, brukte jeg en kobberrør som jeg bøyde til for føring mellom undersiden av motoren og opp til toppen av girkassen.
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #6 på: april 03, 2008, 19:06:19 pm »

Angående sender, så valgte jeg til slutt oljetempføler i tappepluggen. VDO.

Problemet her er selvfølgelig ledningen. For å få til dette bra, brukte jeg en kobberrør som jeg bøyde til for føring mellom undersiden av motoren og opp til toppen av girkassen.

En kan her bruke kabel med spes isolasjon, feks samme type som brukt i komfyrer.. Den tåler fint 350 grader..
« Siste redigering: april 03, 2008, 20:22:57 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: april 03, 2008, 20:38:18 pm »

kopper røret er vel kun mekanisk beskyttelse.??
Da kobber  leder varme MEGET godt og vil være like varmt innvendig som utvendig
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: april 03, 2008, 21:57:11 pm »

Erik: NYDELIG!!! De der kan faktisk nesten få stå ved siden av speedometret. Hvem, hva ,hvor? Egenforbedring eller en classic linje eller? ps: takk for mailene med info om oljeplugger og det andre!

Grillene bestiller du hos John hos Grumpys Metal Fab Inc: Kostet meg ca 90USD for de to: 1+2 hull (Tar paypal)
info@grumpysmetal.com - http://www.grumpysmetal.com/
Super kvalitet!

Når det gjelder instrumentene så vet jeg ikke hvilken serie dette er, men hvis noen har tips er jeg også interessert.
http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,4406.msg65072.html#msg65072 (se nederst i tråden)


* grillgrumpy.jpg (15.81 KB, 320x240 - vist 166 ganger.)

* grill-thai2.jpg (75.85 KB, 675x633 - vist 179 ganger.)
« Siste redigering: april 03, 2008, 22:04:15 pm av erikaa » Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: mai 15, 2008, 10:53:35 am »

Flere tanker?

Spesielt er jeg interessert i om noen har grafikk så man kan modifisere utseende, samt kromringer til VDO instrumenter. Jeg vil helst ha dem til å ligne på noe som i bildene over, dvs et klassisk utseende.
Loggført
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: mai 15, 2008, 13:33:15 pm »

Jørgen det er også en Tysker som lager disse i Rustfritt,
Skal se om jeg finner han igjen så sender jeg info.
Magne
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #11 på: mai 15, 2008, 16:33:35 pm »

Er det denne tyskeren du tenker på? http://www.kaefervwrostfrei.de/

Har vært i kontakt med ham her og hans dash-griller var ikke så interessante:
Svaret hans:
The material that stick to the back of the grill (paper, cardboard...) i don't have.
This Grills are only for the Cockpit with Padding, sorry.
To paint them is no Problem.
The Grills have not the same fixing like the Original.
The Grills must fixed with the Instruments in the metal-dash.
 
Greatings from Norbert


Han har muligens noen andre spennende produkter.
Loggført
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #12 på: mai 15, 2008, 18:07:18 pm »

Det stemmer det,De jeg har kjøpt av han var like orginale platene men med hull på 52mm.Et i det ene og 2 i det andre

Magne
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #13 på: mai 24, 2008, 22:13:34 pm »

Hiver denne opp

1) Er det plass i radio-luka uten å røre selve dashbordet?

2) Finnes det noen som produserer instrumenter i klassisk utseende (passende til Boblas instrumenter)

3) Har noen evt vektorgrafikk filer så man kan lage nye bakgrunner?

4) Har noen brukt Porsche 356/914 måler, der man har både trykk og temp i samme store instrument? Ser for meg det som en mulighet også, og så sette den til venstre for speedometer. Synes det passer bedre med to store instrumenter enn ett stort og 2 små på siden. Er det mekanisk trykkgiver på disse?


Oljetrykket i bobla skal holdes til ca 4,0 bar etter det jeg kan finne ut så 5 bar max måler burde være passende.
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: mai 25, 2008, 20:14:32 pm »

Noe sånt som denne, plassert til venstre for speedometer.

Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #15 på: mai 27, 2008, 23:08:34 pm »

Der var et bilde av andre løsningen jeg kunne tenke meg. Ser ikke ut som om det er kuttet i selve dashbordet, men litt vanskelig å se.





Loggført
Notch67
Supermedlem
*****
Innlegg: 551
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #16 på: mai 27, 2008, 23:35:11 pm »

Motometer lagde disse settene. Små instrumenter, 40mm. Det settet jeg har er med Amp og temp, men det finnes kanskje i andre kombinasjoner.


* DSC00279 (Medium).JPG (53.12 KB, 800x600 - vist 156 ganger.)
Loggført

Patina er for fattigfolk.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!