mars 28, 2024, 13:00:34 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 86 87 [88] 89 90 ... 95
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...  (Lest 847833 ganger)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2610 på: mars 31, 2017, 13:48:33 pm »

Merkelig (høyt) rpm-fall fra 2. til 3.?

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2611 på: mars 31, 2017, 13:51:30 pm »

Merkelig (høyt) rpm-fall fra 2. til 3.?



3. giret er endel lettere enn org, men ikke en veldig tettsteget kasse, ikke tenk drag stripe nå. Gliser
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2612 på: mars 31, 2017, 17:02:22 pm »

Hva tenker dere ang utveksling?

Min plan nå er følgende utveksling
1. 4,11
2. 2,46
3. 1,44
4. 0,89

R/P 3,88



Da blir det weddle racing drev på 1-3 og oem vw på fjerde giret.
Quaife diff ble bestilt for 5 min siden.
Jeg er ute etter en gate racer som man kan ha kjekke langturer i, har syntes at 0,93 fjerdegiret som står i nå er for lett, så kanskje 0,89 blir et greit alternativ?

Gidder ikke drøse rundt 3'de giret siden det er et gir man kun er innom en kort stund allikevel. Da er det MYE viktigere med 4de giret som er det giret du bruker 90% av tiden når man har så mye krefter som det du har. Har du ingen problemer med kjøling av motoren så ville jeg gått for ett så lavt som overhodet mulig 4de gir. Kan du ikke få tak 0.82 fra buss? Mener det skal passe rett på (?)

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2613 på: mars 31, 2017, 17:11:48 pm »

Med dagens 1300S girkasse, dellorto gassere og power pulley klarer den seg fint på 95 blyfri hvis jeg kjører litt friskt.
Om jeg kun cruiser og blir liggende å presse litt i fjerde over fjellveier osv så kan det bli litt varmere slik at 98 blyfri kreves.
Det blir nok lettere å kjøre 95 blyfri når jeg får den over på efi men jeg vurderer å begynne å veksle mellom reimhjul alt etter bruk.

Om jeg skal gå for 0,82 fjerde gir er nok et standard størrelse reimhjul obligatorisk.
Men i 80 så vil endringen fra 0,93 til 0,89 gi et fall på 300rpm og det er egentlig bra nok...
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2614 på: mars 31, 2017, 17:15:55 pm »

0.82 og standard reimhjul er mitt tips. Såklart uten å vite rulleomkrets på hjula dine.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2615 på: mars 31, 2017, 17:55:03 pm »

0.82 og standard reimhjul er mitt tips. Såklart uten å vite rulleomkrets på hjula dine.

Mvh
BB

Hm, da er jeg nede på 2050 rpm når jeg ligger i 80, redd det kan bli litt vel lavt turtall, blir ca 2300 med 0,89 drev.
Hadde den sett flere turer i tyskland hadde jeg nok ikke tvilt ett sekund på å gå for 0,82 drev.

Noen tanker rundt det å bruke org 4. gir?
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2616 på: april 23, 2017, 01:04:24 am »

Olav har fått girkasse og Quaife diffen nå så tar nok ikke så alt for lang tid før jeg får noen kjekke bilder av en ferdig bygget kasse vil jeg tro. Blunker

Gikk også til innkjøp av en gammal slektsbil som svigerbestefar eide fra 69-71 hvor han så hevet kjøpet pga endel småtøys, nye eieren fra 73 har eid den til idag men er nå dement så da var det på tide å hente hjem bilen.
Har kun hatt den en uke men fått gått over alt av slanger, senket den i vater, fikset endel elektrisk, fikset panserlås, polert den og slengte på gamle felg/dekk komboen fra bobla.
Blir deilig med en behagelig daly driver i motsetning til den litt vel faste/friske bobla. Glad



Ang bobla og godkjenningen skjer det fint lite, SVV har fått alt de ba om men har ikke hørt noe fra dem på lenge, får inderlig håpe de finner tid til å gi meg et svar snart så jeg er klar til sesongen...
Loggført

Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2617 på: april 26, 2017, 09:55:06 am »

Ikke dårlig med en ordentlig daily driver, skal blive spændende at følge med på hvornår den skal have ny motor den også Blunker

Cool med tidlig 70-modell!  Kult
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2618 på: april 29, 2017, 21:50:12 pm »

Takk, det blir nok ikke noe stort i den, men har et 1680 kit og en W110 kam liggende i hylla så kanskje det kommer på når motoren skal ut og gjøres tettere...

Under er bilde av utvekslinga på 1300S mot den nye girkassa.


Denne girkassen har vist hatt en endel eiere og flere som har åpnet og sett på den, så det var ikke mye slitasje å finne når Olav åpnet den.
Hvis jeg husker riktig kjøpte Kalle kassen fra KCR og kjøpte samtidig norges første sett med Karpiola akslinger, dette ble så solgt til TomR som brukte den noen run på scc og fikk den sjekket av Andreas Nærby, siste mann før meg var Lasse som slik jeg har forstått det ikke har kjørt med den.

Første bilde fra Olav, Quaife diffen kom trygt frem, kassen ser jeg trenger en lakkering.















Tidlige karpiola fra når de brukte et annet herde firma enn dagens, disse kommer nok for salg da dette er korte akslinger mens jeg har lange. Ta kontakt om du er interessert!
Akslingene ligger hos unneberg frem til litt uti neste uke hvis noen på østlandet vil slippe frakten. Blunker

Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2619 på: mai 02, 2017, 08:26:10 am »

Kjekt å følge med på  Glad

To spørsmål:
1. Er du student?
2. Bygger du muskler?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2620 på: mai 02, 2017, 09:42:11 am »

Kjekt å følge med på  Glad

To spørsmål:
1. Er du student?
2. Bygger du muskler?

1. I ekte  vwacb tradisjon så har ikke bilene menneskenavn, derfor har denne fått navnet "studenten".
Tittelen har blitt værene, da det er litt gøy å se tilbake på hva som var utgangspunktet.
2. Jeg er nok like muskelløs som før jeg begynte å bygge bilen, men bilen vil nok finne litt mer muskler i år også, men neppe før scc. Glad
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2621 på: mai 02, 2017, 12:31:56 pm »

Kjekt å følge med på  Glad

To spørsmål:
1. Er du student?
2. Bygger du muskler?

1. I ekte  vwacb tradisjon så har ikke bilene menneskenavn, derfor har denne fått navnet "studenten".
Tittelen har blitt værene, da det er litt gøy å se tilbake på hva som var utgangspunktet.
2. Jeg er nok like muskelløs som før jeg begynte å bygge bilen, men bilen vil nok finne litt mer muskler i år også, men neppe før scc. Glad
1. Da var det bra jeg spurte, jeg visste ikke at det var bilen som studerte.
2. Bilen din er veldig bra som den er, du trenger ikke mye mer muskler. Men ei lita føne skader ingen  Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2622 på: mai 02, 2017, 13:29:48 pm »

Vi får se etter scc hvor mye den "føna" skadet... Øyerulling
Loggført

folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem
*
Innlegg: 255
Bosted:



Vis profil
« Svar #2623 på: mai 02, 2017, 13:51:35 pm »

Grattis med veldig fin kasse! Svakeste punktet ditt nå er nok original Gleason 3.875 ring og pinion, men jeg tipper det holder i lange baner til din bruk. Jeg ville uansett ha sjekket den grundig for sprekker før du monterer igjen.

Mvh

Folke Vogn
Loggført

11.96@180kmt - SCC2013 Gliser
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2624 på: mai 02, 2017, 14:16:38 pm »

Grattis med veldig fin kasse! Svakeste punktet ditt nå er nok original Gleason 3.875 ring og pinion, men jeg tipper det holder i lange baner til din bruk. Jeg ville uansett ha sjekket den grundig for sprekker før du monterer igjen.

Mvh

Folke Vogn

Få R/P shot peened hvis du har muligheten for det. Det er beviselig den eneste behandlingen som faktisk øker styrken. Jeg fikk mine shot peened hos Volvo fabrikken i Sverige men det ble ikke gjort med denne.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 813
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2625 på: mai 02, 2017, 14:38:20 pm »

Kjekt å følge med på  Glad

To spørsmål:
1. Er du student?
2. Bygger du muskler?

1. I ekte  vwacb tradisjon så har ikke bilene menneskenavn, derfor har denne fått navnet "studenten".
Tittelen har blitt værene, da det er litt gøy å se tilbake på hva som var utgangspunktet.
2. Jeg er nok like muskelløs som før jeg begynte å bygge bilen, men bilen vil nok finne litt mer muskler i år også, men neppe før scc. Glad


Hehe, leste først muskuløs, men det fikk jeg ikke helt til å stemme...  Gliser
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2626 på: mai 02, 2017, 21:50:25 pm »

Jeg håper og tror at Olav har sjekket ut alle delene nøye før han satt den sammen igjen.
Det mest brutale denne girkassen vil få oppleve er frisk slurestart på dragstripa med litt raske girskift, ellers endel banekjøring og kanskje da litt drifting så langt det lar seg gjøre... Gliser
Går som mange andre å krysser fingre og tær for at Fjorden motorpark blir en realitet, i så fall blir det nok mange turer dit!! Glad

Shot-peening vil nok hjelpe på slitasje/levetid og faren for sprekkdannelse fra pitting og annen fretting skader, men har man for mye krefter knekker tennene rett av uansett da behandlingen påvirker bare overflaten.
Loggført

folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem
*
Innlegg: 255
Bosted:



Vis profil
« Svar #2627 på: mai 03, 2017, 07:42:09 am »

Jeg håper og tror at Olav har sjekket ut alle delene nøye før han satt den sammen igjen.
Det mest brutale denne girkassen vil få oppleve er frisk slurestart på dragstripa med litt raske girskift, ellers endel banekjøring og kanskje da litt drifting så langt det lar seg gjøre... Gliser
Går som mange andre å krysser fingre og tær for at Fjorden motorpark blir en realitet, i så fall blir det nok mange turer dit!! Glad

Shot-peening vil nok hjelpe på slitasje/levetid og faren for sprekkdannelse fra pitting og annen fretting skader, men har man for mye krefter knekker tennene rett av uansett da behandlingen påvirker bare overflaten.

Brudd starter gjerne med en liten sprekk Glad Du får ta en prat med Olav og høre hva han har sjekket, men jeg hadde ikke vært bekymret men den bruken du forespeiler.

Mvh

Folke Vogn
Loggført

11.96@180kmt - SCC2013 Gliser
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2628 på: mai 03, 2017, 08:04:20 am »

Jeg håper og tror at Olav har sjekket ut alle delene nøye før han satt den sammen igjen.
Det mest brutale denne girkassen vil få oppleve er frisk slurestart på dragstripa med litt raske girskift, ellers endel banekjøring og kanskje da litt drifting så langt det lar seg gjøre... Gliser
Går som mange andre å krysser fingre og tær for at Fjorden motorpark blir en realitet, i så fall blir det nok mange turer dit!! Glad

Shot-peening vil nok hjelpe på slitasje/levetid og faren for sprekkdannelse fra pitting og annen fretting skader, men har man for mye krefter knekker tennene rett av uansett da behandlingen påvirker bare overflaten.

Brudd starter gjerne med en liten sprekk Glad Du får ta en prat med Olav og høre hva han har sjekket, men jeg hadde ikke vært bekymret men den bruken du forespeiler.

Mvh

Folke Vogn

Har sendt Olav en mail, takk for tipset. Blunker
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2629 på: august 16, 2017, 07:16:17 am »

Hei, lenge siden sist!
Ser at alt av photobucket bilder har gått skeis, får prøve å fikse litt på det i løpet av høsten...
Det har blitt gjort særdeles lite på bilen denne vårene/sommeren av den enkle grunn at jeg har ikke vist når bilen skulle inn til vegvesenet igjen.
Nå ble det dessverre slik at kontrolløren er tilbake på jobb mandagen etter scc så da blir det varianten som får kjørt seg med lillebroren på slep.
Status godkjenning vil jeg si er veldig positiv og håper at vi kommer i mål i løpet av august/september.

Prosessen har vert lang men det hadde nok gått fortere om det ikke var for at jeg ville godkjenne over 200 nm, da det ikke finnes papirer på slik. Det medførte at jeg måtte få simulert en styrkeberegning av bakstillingen/motor og girkasse oppheng. Heldigvis er dette bare en del av "arbeidsdagen" så det gikk fint. Blunker

Av ting som er gjort så har den nye girkassa blitt slipt ren og lakkert med to lag syre grunning og 5 lag med blank svart, denne blir satt inn i løpet av høsten når jeg får bedre tid og kan lakke andre understell komponenter like bra, da de fleste smådeler nå er lakket halvblank.


* Untitled.jpg (43.5 KB. 303x600 - vist 374 ganger.)



Jeg har også kappet en kamei spoiler i filler og ser om jeg kan lage til en litt diskre leppe for å begrense luften under bilen da den er egentlig rimelig høy.
Bilde kommer når det begynner å ligne på noe...

Kjøpte meg også en "Black mamba" noe fruen mente ligna på en svær dildo. Vel jeg kan forså sammenligningen og synes selv den ser litt vulgær ut, men fikk de i alle fall til å lakke revers hendelen svart.


Hadde også en nyoppstartet fotograf innom som ville ha litt bilder til portofolien så da måtte vi ut å ta noen bilder.


* DSC01657.jpg (82.98 KB. 800x450 - vist 460 ganger.)


* DSC01673.jpg (57.92 KB. 750x422 - vist 461 ganger.)

« Siste redigering: august 16, 2017, 08:52:30 am av Dalland » Loggført

Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #2630 på: august 30, 2017, 14:59:48 pm »

Hvordan har det gått med godkjenninga Håkon?
Loggført

Seaside VW Klubb
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2631 på: september 01, 2017, 11:22:25 am »

Hvordan har det gått med godkjenninga Håkon?

Ventet med å svare til idag da jeg nettopp har vert på sluttkontroll med bilen og fikk tommel opp på alt! Gliser Gliser
Nå gjenstår bare litt papirarbeid så kan jeg sette på skilt og kjøre rett på eu-kontroll igjen.

Deilig å endelig se slutten og snart kunne kjøre rundt med landets kanskje mest dokumenterte godkjente boble med nesten 200 hk. Gliser Gliser
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2632 på: september 01, 2017, 11:27:14 am »

Deilig å endelig se slutten og snart kunne kjøre rundt med landets kanskje mest dokumenterte godkjente boble med nesten 200 hk. Gliser Gliser

Velkommen etter får jeg si da  Blunker... begynner å bli noen år siden jeg fikk godkjent motor, senk, bremser, seter og bur. Alt skrevet i vognkortet.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2633 på: september 01, 2017, 11:33:37 am »

Deilig å endelig se slutten og snart kunne kjøre rundt med landets kanskje mest dokumenterte godkjente boble med nesten 200 hk. Gliser Gliser

Velkommen etter får jeg si da  Blunker... begynner å bli noen år siden jeg fikk godkjent motor, senk, bremser, seter og bur. Alt skrevet i vognkortet.

-BB-

Hehe, det var lettere når du var ung... Gliser
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2634 på: september 01, 2017, 11:37:58 am »

Deilig å endelig se slutten og snart kunne kjøre rundt med landets kanskje mest dokumenterte godkjente boble med nesten 200 hk. Gliser Gliser

Velkommen etter får jeg si da  Blunker... begynner å bli noen år siden jeg fikk godkjent motor, senk, bremser, seter og bur. Alt skrevet i vognkortet.

-BB-

Hehe, det var lettere når du var ung... Gliser

Nope... noen måtte jo gå opp stien.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2635 på: september 01, 2017, 11:55:30 am »

Deilig å endelig se slutten og snart kunne kjøre rundt med landets kanskje mest dokumenterte godkjente boble med nesten 200 hk. Gliser Gliser

Velkommen etter får jeg si da  Blunker... begynner å bli noen år siden jeg fikk godkjent motor, senk, bremser, seter og bur. Alt skrevet i vognkortet.

-BB-

Hehe, det var lettere når du var ung... Gliser
Det er jo ikke så mange år siden da. Poenget var bare at han gadd å gjøre det i motsetning til de fleste andre :-) Samme regler gjaldt da som i dag.
Jeg gjorde det samme med 1303'n og er veldig greit å ha alt i vognkortet når man er ute å kjører.
Gratulerer :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 813
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2636 på: september 01, 2017, 13:15:35 pm »

Hvordan har det gått med godkjenninga Håkon?

Ventet med å svare til idag da jeg nettopp har vert på sluttkontroll med bilen og fikk tommel opp på alt! Gliser Gliser
Nå gjenstår bare litt papirarbeid så kan jeg sette på skilt og kjøre rett på eu-kontroll igjen.

Deilig å endelig se slutten og snart kunne kjøre rundt med landets kanskje mest dokumenterte godkjente boble med nesten 200 hk. Gliser Gliser

NICE, Håkon!!!  Gliser Gliser
Vel fortjent etter alt arbeidet du har lagt ned i denne!  Glad
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2637 på: september 01, 2017, 14:15:32 pm »

Deilig å endelig se slutten og snart kunne kjøre rundt med landets kanskje mest dokumenterte godkjente boble med nesten 200 hk. Gliser Gliser

Velkommen etter får jeg si da  Blunker... begynner å bli noen år siden jeg fikk godkjent motor, senk, bremser, seter og bur. Alt skrevet i vognkortet.

-BB-

Hehe, det var lettere når du var ung... Gliser
Det er jo ikke så mange år siden da. Poenget var bare at han gadd å gjøre det i motsetning til de fleste andre :-) Samme regler gjaldt da som i dag.
Jeg gjorde det samme med 1303'n og er veldig greit å ha alt i vognkortet når man er ute å kjører.
Gratulerer :-)

Bare trekker litt jeg. Blunker
Skjønner godt de som gruer seg til å begynne prosessen, men så lenge man ikke skal gjøre alt for sære ting så er det bare å kjøre på.
Med dokumenter, saklighet og tålmodighet går det meste, og følelsen av å kjøre en godkjent bil som også er forsikret til riktig sum er god. Glad

Jeg må også få takke Kai for kanon hjelp med dokumentasjon og tips til prosessen, hans kompetanse har vert en god støtte!
Loggført

JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #2638 på: september 01, 2017, 14:32:33 pm »

Prosessen har vert lang men det hadde nok gått fortere om det ikke var for at jeg ville godkjenne over 200 nm, da det ikke finnes papirer på slik. Det medførte at jeg måtte få simulert en styrkeberegning av bakstillingen/motor og girkasse oppheng. Heldigvis er dette bare en del av "arbeidsdagen" så det gikk fint. Blunker



Dette hadde vært morsomt med en egen liten tråd på - hva som ble ønsket og hva som ble satt opp av regnestykker med antagelser etc.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2639 på: september 01, 2017, 17:46:43 pm »

Prosessen har vert lang men det hadde nok gått fortere om det ikke var for at jeg ville godkjenne over 200 nm, da det ikke finnes papirer på slik. Det medførte at jeg måtte få simulert en styrkeberegning av bakstillingen/motor og girkasse oppheng. Heldigvis er dette bare en del av "arbeidsdagen" så det gikk fint. Blunker



Dette hadde vært morsomt med en egen liten tråd på - hva som ble ønsket og hva som ble satt opp av regnestykker med antagelser etc.

Det ble ønsket en styrkeberegning av stivheten til karosseriet, men etter litt diskusjon ble vi enig om at måten motoren og girkassen er festet på boble gjør at det holdt å simulere fra torsjonsrøret og bak. Dette ble simulert både med og uten triangelstag hvor jeg satt en kraft på 2000N nedover hvor motoren er festet og en med motorens maks moment. Så ble nedbøying og spenningenen sammenlignet og sjekket mot sjansen for utmatting. Siden dette var ok godkjente de 260nm hvis jeg bruker triangelstag.
Loggført

Sider: 1 ... 86 87 [88] 89 90 ... 95
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!