mars 28, 2024, 10:41:29 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4 ... 95
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...  (Lest 847812 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #30 på: april 30, 2011, 08:26:24 am »

Ser veldig bra ut dette. Jeg følger med på tråden selv om jeg ikke har skrevet noe  Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #31 på: april 30, 2011, 08:54:15 am »

Noen som har prøvd å bore et lite hull i siden på støt stengene nærme toppen for å lage et "olje spraye system" ?
Har ikke funnet noen som har prøvd det enda, men så lenge cromo støtstengene kan tåle det så vurderer eg det..

Her er jeg ikke helt med... hvor/hvorfor skal de "spraye" olje? På vipper/ventilfjærer?
Skinne har på sinn wbx montert slanger og dyser som sprayer olje i toppene. Uten å vite antar jeg det har noe med kjøling av ventilfjærene/ventilstamme?

Jeg tror jeg hadde lagt arbeidstimer et annet sted om det ikke var en ekstrem turbo motor jeg bygget, men ville i alle fall brukt slanger/dyser om jeg skulle gjøre det. Det er vel bare da en får rettet oljen på nøyaktig rett sted.

Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #32 på: april 30, 2011, 21:48:33 pm »

Du er helt inne på det, handler kun om smøring og senke tempen i toppen.
Viste ikke at skinne hadde bygget sånn spraye system, men har vert inne på tanken, men det blir nok litt for mye arbeid.
Hvorfor ikke legge ned arbeidstimer i å lage en mest mulig holdbar motor? Glad

Eg vet sikkert eg ikke har råd til å lage en motor igjen med det første. Gliser
Så da gjør eg alt eg kan for å unngå å måtte lage en til. Glad
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #33 på: mai 06, 2011, 22:48:20 pm »

Må beklage å si at inntil litt uti juni blir denne tråden nokså død eller nesten bare teoretisk.
Eksamene nærmer seg med stormskritt og delene er ennå ikke ankommet Norge.

Vet det begynner å bli veldig mange olje modder og tanker, men her er dem siste:
Bore et lite hull i hver vipper på skrå ned mot fjærene, altså ikke røre støtstengene.
Notche rådene for å spraye stemplene, og kanskje gjøre noe med thrust flatene...

Har derfor noen spørsmål til dem mer erfarne..
Hvordan vil å notche to hakk i hver råde påvirke oljestrømningen, må jeg eks kjøre med mye mindre klaring mellom råde og veiv?
Ser flere notcher i thrusten på eks kam lageret, men jeg skjønner ikke hvorfor?
Oljen beveger seg jo ut på siden uansett, men i stede for at den beveger seg likt rundt lageret så skal den forsvinne ut i 4 notch?
Hvis noen har en god grunn til dette så velger jeg gjerne å gjøre det. Glad

Kom gjerne med ideer og tanker rundt temaet. Glad
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #34 på: mai 07, 2011, 00:04:43 am »

Ka med ein ekstern oljekrets for trykksmørning. bora nokon hol i blokka og setta inn dyser som spyler olja der det trengst. med ei ekstern pumpa og tank som er plassert feks bak baksetet. + ein oljekjølar under bilen.
Eller kanskje ikkje? 
forresten so er da vel ein misjon bak desse notchingane av lagera. sikkert ikkje gjort for att da skal sjå tøft ut:)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #35 på: mai 07, 2011, 03:24:42 am »

Det viktigste du kan gjøre for å få en holdbar motor er å sørge for stabilt oljetrykk uansett oljetemp. I en VW motor synker trykket ved høy temp, og høy temp får du ved hard belastning av motoren, akkurat da du ikke ønsker dropp i trykket!
Best måten å få kontroll på trykket pr i dag er etter hva jeg har skjønt ved benytte en slik fra JayCee:


Check out our new oil control system! We have eliminated the large brass bypass valve and machined it internally into our 6061 billet aluminum oil manifold housing.  The systems are all calibrated to 80psi and includes a high flow relief piston, double ground precision spring and complemented with the black anodized #8 an fittings. The housing comes in blue, black or red anodized color for a long lasting professional finish!
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #36 på: mai 07, 2011, 07:53:33 am »

Den var verken dum eller stygg! Glad
Men hva er fordelene med å begrense oljetrykker før lagrene i stede for å ha overtrykksventilen bak?
Kanskje jeg ikke er helt med på tanken?

Hva skader egentlig høyt oljetrykk annet en tap av hk?
(har selvfølgelig handla "bypass" oljepumpe lokket, så filteret sier ikke pang). Øyerulling
Har også handlet inn den justering lokk/skruen for å justere oljetrykket, lurer på hva deres erfaring er om denne.
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ACC%2DC10%2D5389
Tenkte bare å montere den for å finjustere et passe oljetrykk..
Loggført

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #37 på: mai 07, 2011, 09:41:00 am »

Poenget er at denne sørger for at du har stabilt trykk inn på lagrene hele tiden. Stabilt trykk = lite slitasje.
Som sagt, et av problemene i en VW bokser er at trykket faller ved varm olje (hard belastning), og det er da du trenger trykket som mest.

Dette er ikke synsing, men noe Roar Lunde har funnet ut ved logging av oljetrykket på hans (nå min) dragmotor under hvert drag. JayCee filterholder med trykkventil ble løsningen og han logget deretter stabilt oljetrykk under hele draget, med minimal slitasje som resultat.
Ghia motoren min skal få en slik ved neste overhaling Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #38 på: mai 07, 2011, 09:52:18 am »

Virkar jo ganske essensiell den bypass ventilen frå jaycee!
Kva med dette i tilleg? http://www.vwparts.net/JC1037.html
Sånn eg forstår da so går returen rett inn til oljegalleriet og ikkje til sump??
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #39 på: mai 07, 2011, 10:51:14 am »

Poenget er at denne sørger for at du har stabilt trykk inn på lagrene hele tiden. Stabilt trykk = lite slitasje.
Som sagt, et av problemene i en VW bokser er at trykket faller ved varm olje (hard belastning), og det er da du trenger trykket som mest.

Dette er ikke synsing, men noe Roar Lunde har funnet ut ved logging av oljetrykket på hans (nå min) dragmotor under hvert drag. JayCee filterholder med trykkventil ble løsningen og han logget deretter stabilt oljetrykk under hele draget, med minimal slitasje som resultat.
Ghia motoren min skal få en slik ved neste overhaling Glad


Tror eg trenger en liten oppklaring i dette. Øyerulling

Ved kald olje får vi veldig høyt trykk, dette reguleres av ventilen i oljepumpe lokket, bakre stempel som ikke leder olje til kjøleren og fremre stempel som regulerer maks trykk i kanalene.

Når oljen blir varmere synker oljetrykket, bypassen i lokket er stengt, bakre stempel sender mesteparten av olje til kjøleren og det fremre stempelet slipper ut overtrykk, men her skjer kun overtrykk når motoren har høyt turtall.

Hvis jeg skrur inn den skruen jeg linket til på fremre stempel så vil maks oljetrykk bli høyere, men ellers likt på lavere turtall...

For å få høyere oljetrykk velger man en tykkere olje eller større oljepumpe.

På hvilken måte gir denne stabilt trykk hele tiden?
Mener du at den eks holder 30 psi på lageret uansett temp og turtall?
I så fall høres det jo helt magisk ut. Gliser
Hvordan vil denne ventiler ødelegge for bakre stempel som skal regulere oljen til kjøleren når trykket er høyt...
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #40 på: mai 07, 2011, 10:59:36 am »

Ut fra teksten på vwparts: http://www.vwparts.net/JC1013.html
Så virker det som dette er akkurat samme jobben som oljepumpe lokket utfører.
Altså, unngå skyhøyt oljetrykk akkurat under oppstart.

Men hey, eg tar ofte feil. Øyerulling
Loggført

Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #41 på: mai 07, 2011, 12:54:52 pm »

Setter pris på at noen i Bergen forsker på motor - sørg bare for å dokumentere godt så jeg kan kopiere Blunker

stå på
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #42 på: mai 07, 2011, 16:49:52 pm »

Tror det er noen missforståelser med den Jaycee bypass'n i filterholderen.

Dette er en overskuddsventil. Som gjør at du kan kjøre større oljepumpe uten at interntrykket blir for høyt. Men gi høyere trykk på lavere turtall. Kall det gjerne en sikkerthetsventil mot for høyt oljetrykk. Blokka har en slik funksjon fra, derfor fjærbelastede stempler.. men de takler ikke oljemengden det blir med en større pumpe og høyt turtall. Utslipps kanalene blir for små.

CSP og Gene Berg oljepumpe lokkene har samme funksjon. Men der returneres olja til andre siden av oljepumpen. Men JayCee sender det tilbake i sumpen. LowBugget gutta er en fjerde løsning på samme problem. Men den går jeg ikke inn på nå..

Har en Volvo Penta filterholder fra 60 tallet med samme funksjon.. Så dette er ikke noe nytt  Osteaktig

Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #43 på: mai 07, 2011, 17:12:17 pm »

Takk for god info!

Ble plutselig litt mer interessant å kjøre 30 mm pumpe og filter holderen for å holde et mer likt trykk.
Men tror jeg i denne omgang prøver meg med vanlig filter holder og 26 mm pumpe.

Jee, kan du forklare hvorfor folk notcher lagrene mot thrust flaten?
Loggført

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #44 på: mai 07, 2011, 19:48:36 pm »

For bedre smøring. Teorien er vel at det går mer olje inn i lagerflaten med flere inngangsmuligheter.

Gjør det samme på drev i girkassen. Selv om det der har mer hensikt da det bare er skvalpesmøring.
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #45 på: mai 18, 2011, 23:36:25 pm »

Fin tråd! Kjenner meg litt igjen her ja! Blunker
HPX-moden hadde vært spennende å prøve. Vurderte det den gangen 1915 skulle skrus sammen, men ble liksom ikke noe av det...

Takk for god info!
Ble plutselig litt mer interessant å kjøre 30 mm pumpe og filter holderen for å holde et mer likt trykk.
Men tror jeg i denne omgang prøver meg med vanlig filter holder og 26 mm pumpe.

Touché! Kjører CSP sitt indre bypass-lokk med Shadek 30mm. Fint med de tempene vi går i møte nå...
http://www.vwparts.net/CSP115141138K.html

Du lurte på hva høyt oljetrykk gjør annet enn tap av HK.
Kompresjon gir økt varme. Høyere oljetrykk gir varmere olje. De sier jo at de fleste energiformer til slutt ender opp i varme - Jeg tror det kanskje er en sammenheng her siden olja tilføres mer energi i form av høyere trykk.
JHU, kan du hjepe oss med dette nok en gang? Glad

Noen av de med erfaring sier at 4 bar er det høyeste en bør gå, jeg tør ikke mene for mye om den saken, men fint er det å ha forsikring i at olja blir sirkulert godt rundt inni der med en kraftigere pumpe slik jeg ser det. En har vel kommet frem til at flow er det viktigste. Trykket sier jo bare at det er motstand i systemet ditt, i form av lagerklaringer og trange, oljekanaler. Dog vil økt trykk på et ellers umidifisert oljesystem tilsi at olja blir presset igjennom med en større kraft.

Eller hur?
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #46 på: mai 20, 2011, 08:52:59 am »

Den var verken dum eller stygg! Glad
Men hva er fordelene med å begrense oljetrykker før lagrene i stede for å ha overtrykksventilen bak?
Kanskje jeg ikke er helt med på tanken?

Du er ikke alene om å ikke skjønne tanken, der finner du alle som driver med hydraulikk.
Riktignok finnes det i alle trykk systemer en regulator før komponenten (motoren) som sørger for at trykket ikke blir mer enn komponenten kan håndtere. Tror denne regulatoren lett blir missforstått.

ETTER komponenten sitter den regulatoren som sørger at systemtrykket til enhver tid er det riktige.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #47 på: mai 20, 2011, 08:55:35 am »

Best måten å få kontroll på trykket pr i dag er etter hva jeg har skjønt ved benytte en slik fra JayCee:


Eller man kan begynne å kjøre en gammel enkelredusert VW blokk i stedet... du vet den man ikke KAN kjøre med av samme grunn... Obs du må da brorre opp kanalene til dobbelredusertblokkdimensjon
Loggført

Speed is no substitute for direction
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #48 på: mai 20, 2011, 09:00:59 am »

Dette er ikke synsing, men noe Roar Lunde har funnet ut ved logging av oljetrykket på hans (nå min) dragmotor under hvert drag. JayCee filterholder med trykkventil ble løsningen og han logget deretter stabilt oljetrykk under hele draget, med minimal slitasje som resultat.

Dette ER synsing, men det er DATALOGGER synsing... som er en ny type synsing å forholde seg til.
Hva som skjer i motoren og hva sensoren ser er ikke nødvendigvis det samme...spørs hvor sensoren sitter. Om den sitter på samme plass som folket har oljetrykk sensoren sin (!!!) så vet man svært lite om hva som skjer i svinghjulsenden av butikken...
Men man sover bedre om natten om man kjøper JayCee og sensoren sier "sov godt".
Loggført

Speed is no substitute for direction
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #49 på: mai 20, 2011, 09:03:47 am »

Tror det er noen missforståelser med den Jaycee bypass'n i filterholderen.

Jeg er enig med deg, men jeg tror alle bruker den motsatt av det du sier.

Utslipps kanalene blir for små.
De kan bores  Osteaktig
Loggført

Speed is no substitute for direction
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #50 på: mai 20, 2011, 09:06:10 am »

For bedre smøring. Teorien er vel at det går mer olje inn i lagerflaten med flere inngangsmuligheter.

Det er motsatt (teorien altså)  det er for at oljen skal slippe lettere ut av lageret og dermed ta med seg varme...

Gjør det samme på drev i girkassen. Selv om det der har mer hensikt da det bare er skvalpesmøring.

Enig
Loggført

Speed is no substitute for direction
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #51 på: mai 20, 2011, 09:16:06 am »

JHU, kan du hjepe oss med dette nok en gang? Glad

Tror nok det er bedre om noen av de kompetente motorbyggerne med erfaring tar seg av dette.

Det er antagelig en forskjell på hydraulikkfysikk feltet og hva som som foregår inne i en VW motor.
At ting er annodisert blått er langt mindre viktig i resten av verden enn her...


Men ja, å produsere skyhøyt trykk koster hk, men det gir varm og god blokk og olje da...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #52 på: mai 20, 2011, 12:23:09 pm »

Jeg driver og blir jævlig usikker på alt det her, derfor har jeg bestemt meg for at i den neste blokka jeg skal bruke, ikke den jeg alt driver med, men den neste, der blir det orginalt hele veien, bortsett fra HMX, for den har jeg tro på.

Men en ting som er sikkert er at hvordan trykk som er før lagrene betyr lite så lenge det er nok, og nok skal det være uten mega pumpe, med mindre man har kjempe digre klaringer i motoren sin da.

Jeg har brukt Gene Berg reduseringslokk noen år, og med det hadde jeg nesten alltid lavt oljetrykk i hver gang jeg dro igang på stripa (det blunket litt i oljelampa), med 1600 motor og av en eller annen grunn orginal T4 pumpe som sitter der nå har jeg aldri merket noe likt.
Jeg mistenker rett og slett at fra høyt oljetrykk på høyt turtall før klutsjen dumpes, til at bilen er igang på mye lavere turtall rekker ikke trykket å bygge seg opp på nytt helt inn til lagrene, pga at denne ventilen har vært åpen. Ved å ikke blø av trykket før helt til slutt i galleriene høres riktig ut for meg. Skulle jeg hatt en slik ventil igjen skulle den sitti der den orginale sitter, oi ja nei der trenger jeg ikke slik ventil for der sitter det jo en fra før. Kjekt.

Bedre å montere en orginal pumpe eller hvertfall ikke så mye større og kontrollere olje trykket i galleriene, dette er eneste måten å beholde alle funksjonene til det orginale oljesystemet.

Eller man kan gå helt egne veier. Kutte ut begge de orginale ventilene og den orginale kjøleren, sette inn en egen kjøler, med termostat, og sette inn reduseringsventil som er justerbar ved svinghjulet.

For min del har min usikkerhet ført meg dit at jeg må gjøre enten eller. Altså helt orginalt eller helt uorginalt.

Det problemet som var med å blåse filter, hadde med digre oljepumper å gjøre, ikke noe jeg er redd for. Dem kjørte sikkert også, skikkelig usa kvalitet på filteret. (med andre ord, sikkert bare ræl)

Mine meninger er mine egne og alle er ikke utprøvd, men de er hvertfall gjennomtenkt.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #53 på: mai 21, 2011, 11:52:33 am »

Oi, plutselig litt fart i tråden.
Kjekt å se. Glad

Mine tanker ang fluidmekanikken er nok på et enkelt plan, faget skal jeg ha neste år. Øyerulling
Men eg er veldig enig med Gunnar her, men om det er pga det er beste metoden eller mangel på kunnskap har eg ikke peiling på.
Så lenge pumpe lokket har ventil på 80 psi så trenger eg vel ikke oljefilter holderen som gjør samme jobben bare litt lenger ute i systemet.
Og regner med at å bore opp retur huller ved svinghjulet og styre trykket der er det greieste.

Olja eg har handla inn i første omgang er redline WT40 (15w40) som er en racing ester olje mye gode sttp verdier og høy oljefilm styrke.
Ser derfor ikke vitsen av å kjøre høyere trykk en maks 40 psi, da høyere trykk ikke vil skape mye forskjell i flowen, men heller mer motstand i pumpa og litt mer unødvendig energi bruk.
Ser ikke vitsen av at veiv og kam skal trenger mer enn 40 psi, er jo tross alt motvekts veiv og pga rotasjonen vil rådene har et mye høyere oljetrykk enn alt annet.

Foreløpig blir det en oljetrykk giver på org plassen og olje temp i oljefilter holderen.
Kunne gjerne tenkt meg en oljetrykk giver med svinghjulet og en olje temp i tippene samt en metall temp i toppene.


For å følge opp i den selve prosjekt delen av tråden, så fikk eg mesteparten av delene i går, og er spesielt imponert over veiva som kosta småmynt på cip men ser minst like bra ut som cb sine flotte 4340 veiver. Men selvfølgelig så er det under målinger vi finner svarene.
Spesial vekt er også knabbet fra jobben så nå kan alt statisk balanseres opp til 7 kg med 0.1 gram nøyaktighet. Glad

Noen som har innspill på hvilket fjærtrykk jeg bør ha til fk-8 kammen?
Loggført

JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #54 på: mai 21, 2011, 12:30:53 pm »

Trykk har "ingenting" å si for å opprettholde klaringen metall-til-metall mellom veiv blokk etc. Det er en kileeffekt som dannes under rotasjonen, gitt at det er olje tilgjenglig (noe flow må det være da det natruligvis er noe tap av oljemengden). Flow i så måte er mer relatert til å ta med seg varme enn hindre kontakt, men selvfølgelig en meget viktig del.

Det ideelle oljetrykket er nok mindre enn 4 bar, og mer enn 1 bar.  Problemet er bare at man ikke kan styre oljetrykket uavhengig av turtall på motorene, derfor må man akseptere at ting ikke er ideelt mtp trykk i forhold til det lagre etc trenger.

Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #55 på: mai 21, 2011, 13:21:00 pm »

Trykk har "ingenting" å si for å opprettholde klaringen metall-til-metall mellom veiv blokk etc. Det er en kileeffekt som dannes under rotasjonen, gitt at det er olje tilgjenglig (noe flow må det være da det natruligvis er noe tap av oljemengden). Flow i så måte er mer relatert til å ta med seg varme enn hindre kontakt, men selvfølgelig en meget viktig del.

Det ideelle oljetrykket er nok mindre enn 4 bar, og mer enn 1 bar.  Problemet er bare at man ikke kan styre oljetrykket uavhengig av turtall på motorene, derfor må man akseptere at ting ikke er ideelt mtp trykk i forhold til det lagre etc trenger.



ser kun en måte å prøve å skape gjevn trykk uansett turtall: Stoor pumpe og overtrykks ventil..
Satt å tenkte på enda en ting, veiv lageret eg har fått tak i har ikke sånn indre spor mot veiva, som igjen gjør at oljen ikke har konstant "kanal" til råde lagerne. Skulle helst hatt de flotte lagerne, men fikk ikke tak i. Hvordan stillere dere dere til å slipe spor i lageret? Øyerulling
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #56 på: mai 21, 2011, 16:45:51 pm »

Ka med å bruka ei an pumpa då? som ikkje er avhengig av turtalet på motoren, eitlanna eksternt. kanskje mykje arbeid men.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #57 på: mai 21, 2011, 17:15:03 pm »

Ka med å bruka ei an pumpa då? som ikkje er avhengig av turtalet på motoren, eitlanna eksternt. kanskje mykje arbeid men.

I så fall blir det elektrisk, og hvis du regner raskt så blir det både dyrt og høyt strøm forbruk.
Loggført

HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #58 på: mai 22, 2011, 10:56:34 am »

I så fall blir det elektrisk, og hvis du regner raskt så blir det både dyrt og høyt strøm forbruk.
Og veldig kjedelig hvis en ledning hopper av eller sikringen ryker....
Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #59 på: mai 27, 2011, 21:05:16 pm »

Svarte, ble påkjørt nå nettopp.
Trenger nytt panser, skjerm og fronten må rettes. Flau

Les mer og bilder her:
http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=4149.msg316493#new
Loggført

Sider: 1 [2] 3 4 ... 95
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!