mars 28, 2024, 20:00:01 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 95
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...  (Lest 847916 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #210 på: juli 13, 2011, 17:08:34 pm »

Ta å Google coanda så ser du  hva jeg mener. Det var en ingeniør fra jugoslavia eller liknende som fikk problem med flammer fra flymotor som fulgte skroget.
Han var visstnok den første som kunne dokumentere at væske og gass prøver å kline seg inntil nærmeste overflate når den strømmer forbi.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #211 på: juli 13, 2011, 18:06:43 pm »

Sant, i kanaler med sug bør man porte i "innersving", mens på kanaler med trykk (eksos) skal yttersving prioriteres. Dette er i allefall hva jeg gjør og det virker bra.
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #212 på: juli 13, 2011, 20:33:24 pm »

Kjekt med litt historie Glad, kjenner til effekten men ikke ordet.
Da har eg ett til ord som eg kan dra fram når smårips skal imponeres.. Øyerulling

Mener dere innersvingen er feil portet eller var det bare generelt dere tenkte?
Loggført

Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #213 på: juli 13, 2011, 21:07:22 pm »

Når det gjelder innsug kan du tenke deg at lufta blir dratt inn i sylinderen. Da vil lufta ta korteste vei altså "slikke" kanter og svinger for å komme frem. Så innersving porting er ikke feil. Eksosen blir blåst ut av ventilen, så den må portes med mere tanke på at lufta blir trykket ut.

Gidder ikke si at dette er helt riktig eller at noe annet er feil for her blir folk halshugd for å skrive noe har jeg sett Blunker men dette har jeg lært av en som har drevet med bilsport og boxermotorer i over 20 år. Så hans garanti er godnok for meg.
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #214 på: juli 13, 2011, 21:37:40 pm »

Så med NA motorer porter vi innersving av innsugskanalen... Og med turbo yttersving?  Eller...  Gliser

Uten å ha fordypet meg i emnet.. (og kommer nok ikke til å gjøre det  Osteaktig ) ..Vet jeg ikke helt om Coandas teorier kan benyttes i denne form for kanal. Hans teori og korrekthet gjelder mer fløde rundt et objekt. Ikke motsatt. Det vi driver med er her mer fløde "i" et objekt. Coanda kan dras inn ved porting rundt ventil og styring.

Min synsing om emnet kommer mer ann på hvor mye knekk og hvor lang innsugskanalen skal være. Om man kun porter innersving på en type 1 topp vil overgang innsug og topp bli veldig turbulent.. Og kun utsiden for å bedre knekken vil kanalen bli unødvendig lang. Noe som i seg selv er fint på en momentmotor.

De portejobbene som har gitt mest effekt i mine prosjekter har vært portet all over. Noen CNC freste og andre håndportet uta av en annen verden. Felles for de alle er et nogenlunde jevnt kanal areal gjennom hele porten.

Forbrenningsrommet har også mye å si på fløde, forbrenningshastighet og temperatur. Men dette prates det lite om.

Ikke for å virke negativ på noen måte.. men det Dalland her har gjort på toppene sine faller mer inn under pusset over kanter enn en portejobb. Men såklart en helt klart nødvendighet. Og kanskje det viktigste for å hente mer pulver ut av disse halvfabrikat toppene.  Osteaktig
« Siste redigering: juli 13, 2011, 21:39:55 pm av Jee » Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #215 på: juli 13, 2011, 22:07:25 pm »

Flott å få flere meninger, om man kaller det porting, pussing eller polering er samme for meg.
Så lenge eg ikke får noe kritikk på arbeidet så lar eg det være Blunker, å fjerne den store klumpen i innsugskanalen rundt styringe vil eg mene er mer enn pussing. Øyerulling

Fikk dreid ned en ventilstyring i dag, ble meget fornøyd. Glad
Måtte først dreie en bit med pom for å lage et adapter feste i dreiebenken så ble det good shit, bilde i morgen.
Loggført

Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #216 på: juli 13, 2011, 22:48:24 pm »

Sitat
Da har eg ett til ord som eg kan dra fram når smårips skal imponeres..

vett ikkje ka smårips du ska imponera... men eg trur att eg heller ville sport om de ville vert med å sett på anaconda-effekten min ,  istede for "vil du ver med å se på coanda-effekten mi? "  Gliser Gliser

Trur det har meir effekt på smårips... lettare det, enn att du må begynna å forklara om coanda effekten...som går på sug & blås i innersvinger å yttersvinger.. Blunker

kan skriva møje om dette temaet..men det kan me ta i ein aen tråd Blunker
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #217 på: juli 13, 2011, 23:32:12 pm »

Sitat
Da har eg ett til ord som eg kan dra fram når smårips skal imponeres..

vett ikkje ka smårips du ska imponera... men eg trur att eg heller ville sport om de ville vert med å sett på anaconda-effekten min ,  istede for "vil du ver med å se på coanda-effekten mi? "  Gliser Gliser

Trur det har meir effekt på smårips... lettare det, enn att du må begynna å forklara om coanda effekten...som går på sug & blås i innersvinger å yttersvinger.. Blunker

kan skriva møje om dette temaet..men det kan me ta i ein aen tråd Blunker

Tror den eksospastaen gikk deg litt til hode.. Øyerulling
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #218 på: juli 14, 2011, 01:24:10 am »

Sitat
Da har eg ett til ord som eg kan dra fram når smårips skal imponeres..

vett ikkje ka smårips du ska imponera... men eg trur att eg heller ville sport om de ville vert med å sett på anaconda-effekten min ,  istede for "vil du ver med å se på coanda-effekten mi? "  Gliser Gliser

Trur det har meir effekt på smårips... lettare det, enn att du må begynna å forklara om coanda effekten...som går på sug & blås i innersvinger å yttersvinger.. Blunker

kan skriva møje om dette temaet..men det kan me ta i ein aen tråd Blunker
Eller kodeord som elektrisk verktøy og kanal i samme setning kan og fungere. Men rips er alltid godt, spesielt når du får litt fløte på...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #219 på: juli 14, 2011, 03:09:34 am »

Så Uten å ha fordypet meg i emnet.. (og kommer nok ikke til å gjøre det  Osteaktig ) ..Vet jeg ikke helt om Coandas teorier kan benyttes i denne form for kanal. Hans teori og korrekthet gjelder mer fløde rundt et objekt. Ikke motsatt. Det vi driver med er her mer fløde "i" et objekt. Coanda kan dras inn ved porting rundt ventil og styring.

Min synsing om emnet kommer mer ann på hvor mye knekk og hvor lang innsugskanalen skal være. Om man kun porter innersving på en type 1 topp vil overgang innsug og topp bli veldig turbulent.. Og kun utsiden for å bedre knekken vil kanalen bli unødvendig lang. Noe som i seg selv er fint på en momentmotor.

De portejobbene som har gitt mest effekt i mine prosjekter har vært portet all over. Noen CNC freste og andre håndportet uta av en annen verden. Felles for de alle er et nogenlunde jevnt kanal areal gjennom hele porten.

Ikke for å virke negativ på noen måte.. men det Dalland her har gjort på toppene sine faller mer inn under pusset over kanter enn en portejobb. Men såklart en helt klart nødvendighet. Og kanskje det viktigste for å hente mer pulver ut av disse halvfabrikat toppene.  Osteaktig

Slenger meg på Erik her. Husk at Coandă-effekten vil hjelpe i en aerodynamisk sammenheng hvis en har kontroll på grenselaget i luftstrømmen. En ru overflate med "rillene" 90 grader på luftstrømmen slik det kan skimtes i portene til Håkon, er et greit utgangspunkt.

Ellers så opprenskningsarbeidet ok ut. Blunker

Er gira på å se hvordan kammerne dine ser ut når du er ferdig med dem. Som Erik sier, så ligger det flere fallgroper og do's and dont's i dette lendet... Learning by doing er ofte en behagelig fremgangsmåte!

Lykke til videre!
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #220 på: juli 14, 2011, 08:22:34 am »

Forbrenningskammeret skal ikke forandres mer enn at det blir mye finere finish.
Kunne nok tenkt meg å hatt det litt anderledes men da måtte eg fått sveist i noen klatter og det hadde eg ikke mulighet til i denne omgang.
Blir spennende å se om det går an å klemme 160 hk gjennom de toppene... Øyerulling
Hvis ikke så kan eg unnskylde meg med at den blir gatevennlig, noe som en bruks motor skal være. Osteaktig
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #221 på: juli 15, 2011, 00:16:16 am »

Da var ventilstyringene klemt i, ventiler slipt og fjører på plass.
Gikk lekende lett med verktøyr fra Rocky Jennings. Blunker

Hjemmelaga/dreid til venstre (høyre siste bilde)

Loggført

HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #222 på: juli 17, 2011, 16:03:27 pm »

Hvaah!? Driver du fortsatt og somler? Kvikne til gutt! Fingeren ut av ræven! Sint
Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #223 på: juli 17, 2011, 19:46:21 pm »

Skal vise deg somling eg. Glad
Blir ikke en oppdatering til før uti august, reiser over til junaiten å handler deler. Blunker

Ok en liten skriftlig oppdatering:
Bilen er vasker og støvsugd, ventiler justert og eksoslekkasje fikset.
Blokka har blitt pusset ren utvendig, klar for lakk.
Og alle ventilstyringer er presset inn og ventiler montert.
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #224 på: juli 17, 2011, 19:57:53 pm »

Ikke det at min 1915-blokk har begynt å flasse lakk / primer ennå, men hvis ikke du har et skriknde behov for en jevn finish av ønsket farge, så gi faen i lakkering av blokka...

Hvis du allikevel SKAL lakkere blokka, så gå for det samme som det jeg gjorde:
En varmebestandig epoxy-primer + Hammerite-lakk.

Blokka mi' er som nylakkert ennå uten sår eller avflassing...

God tur over dammen
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #225 på: juli 17, 2011, 20:07:09 pm »

Blir ikke en oppdatering til før uti august, reiser over til junaiten å handler deler. Blunker

Snop noe gøy til meg Gliser
Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #226 på: juli 17, 2011, 23:17:29 pm »

E da so lurt å lakka blokka då? forsvinner jo masse varmebortleding, som igrunn ikkje er for mykje av på ein boblemotor
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #227 på: juli 18, 2011, 00:14:51 am »

Tenkte å bare lakkan med noe hammerite svart matt på sprayboks, ikke ute etter noe mer enn en matt overflate.

Tistlo, det er ikke blokka som skal kjøle motoren, vil også tenke at matt svart overflate reflekterer bedre bort varmen enn blank børstet magnesium.

Henrik, har ei lista selv på ca 2000 kr over småting..
(ble ikke noe av det POM verktøyer eg skulle lage, far oppdaga at eg stjal POM'en) Gliser
Loggført

HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #228 på: juli 18, 2011, 08:20:47 am »

Tenkte å bare lakkan med noe hammerite svart matt på sprayboks

Tror ikke hammerite leveres på sprayboks i den silkematte versjonen. Du får lete litt rundt Blunker

Henrik, har ei lista selv på ca 2000 kr over småting..
(ble ikke noe av det POM verktøyer eg skulle lage, far oppdaga at eg stjal POM'en) Gliser

Uffda. Jeg hadde ikke hjulpet deg med beregninger om jeg visste du stjal, bare så jeg har mitt på det tørre Gliser
Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #229 på: juli 18, 2011, 08:30:38 am »

Godt mulig eg bare bruker noe svart eksos lakk, den er så matt og "porøs".
Stjal? mente låne.. Øyerulling
Loggført

HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #230 på: juli 18, 2011, 08:44:56 am »

Om du kjøper den oljekjøleren du har planlagt burde det være plenty med kjøling uansett Blunker Eller drit i å spraye dypsumpen Glad

Denne fønker jo alltid til det meste:


 Gliser
Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #231 på: juli 18, 2011, 09:43:50 am »

Om du kjøper den oljekjøleren du har planlagt burde det være plenty med kjøling uansett Blunker Eller drit i å spraye dypsumpen Glad

Denne fønker jo alltid til det meste:


 Gliser

Oljekjøler? har ikke planer om å kjøre noe mer enn org kjøler foreløpig, satser på at det ikke trengs. Blunker
Både blokk og dypsump har lite med kjølingen å gjøre, men ja dypsumpen gidder eg ikke å lakke, lettere å se lekasje/svetting hvis ikke.
Biltema spraybokser vet du at eg aldri vil kjøpe, verktøy og litt annet er dem greie på, men spraybokser er virkelig skammen selv, skal man være gjerrig så er europris boksene mye bedre, og dem reagerer ikke med alt mulig som biltema skiten gjør. Blunker
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #232 på: juli 18, 2011, 09:53:14 am »

Både blokk og dypsump har lite med kjølingen å gjøre
Så ribbene under blokka er ikke kjøleribber.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #233 på: juli 18, 2011, 10:12:21 am »

Både blokk og dypsump har lite med kjølingen å gjøre
Så ribbene under blokka er ikke kjøleribber.

Kjøleribbe og beskyttelse for steinsprut osv.
Meningen er at den lille prosenten kjøling som skjer under og rundt blokka er ingenting imot hva toppene er utsatt for.
Ville ikke overaske meg om støtstangrørene kjøler mye mer enn blokka gjør...
Loggført

Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #234 på: juli 18, 2011, 10:25:33 am »

Sitat
vil også tenke at matt svart overflate reflekterer bedre bort varmen enn blank børstet magnesium.

....så en sølvgrå bil blir varmere enn en svart i sola da...  Hæ





Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #235 på: juli 18, 2011, 10:33:25 am »

Ikke det at jeg er ekspert på lakk, men litt erfaring har jeg da:

Først ut. Bruk en primer i bunnen som et sjikte mellom blokk og den lakken du måtte ende opp med.
Helst en primer som er beregnet for alu/magnesium. Denne vil også gi lakken din langt bedre heft.
På toppen av det ville jeg sandblåst den matt og primet den kort tid etter. Rengør godt med aceton/silikonfjærner før priming.

Biltema hot paint har jeg elendig erfaring med (dok kun på eksos - litt varmere der), og tror ikke resultatet lakkert på blank magnesium uten en primer i bunn blir noe langvarig. Denne har lett for å flasse.

Aberet med at du skal lakkere blokka di matt svart og at du eventuelt ikke får den til å hefte SKIKKELIG, er at i det du kjører en motorvask med høytrykk og den lakken ikke sitter, så kommer du til å forbanne deg selv opp og ned i mente for at blokka di ser ut som et verdenskart i monochrome.  Gliser
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #236 på: juli 18, 2011, 10:34:26 am »

Folk som har gått fra magnesium blokk til alu blokk har merket at motorene får høyere oljetemp av byttet. Toppene kjøles også av olje som havner i sumpen.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #237 på: juli 18, 2011, 11:09:59 am »

Lassen: eg formulerte den setningen dårlig, du vet sikkert hva som er riktig selv.
Jo mindre en farge reflekterer jo bedre kan den avgi eller oppta energien. (ble det bedre? Øyerulling )

Tmbryhn: Kan ikke kalle meg ekspert eg heller, men eg jobber hos lakkspesialisten, hjelper det? Osteaktig

JHU: Kan ikke si imot deg på det, men at alu holder mer på varmen enn magnesium er jo helt innlysende.
Men vi beveger oss nok litt ut på sidelinjen av hva som var den røde tråden, altså lakke blokka. Glad
Hva tror du "varmer" mest, alu blokk eller ett tynt lag med matt svart maling? (fisker oss inn på den røde tråden) Glad
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #238 på: juli 18, 2011, 11:30:47 am »

Jobbet i billakkavdeling hos farvehandel for tre år siden selv.

Dog ikke der jeg har erfarngen og utdannignen min fra...

Prøv, se om det funker.

Eneste jeg veit for meg selv er at hvis jeg skulle lakkert en blokk til (hvilket jeg aldri kommer til å gjøre igjen), så ville jeg sørget for at det kom til å vare.
Skuddsikkert sålangt på 1915: Varmebestandig epoxy-primer + hammerite.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #239 på: juli 18, 2011, 13:49:29 pm »

Dro en tur ned å snakka med noen glupe hoder, og dem anbefalte "varmelakk" da den type lakk inneholder silikon som fyllemiddel fremfor vanlig lakk som inneholder en form for eboxy i lakken. Dette gjør at den isolerer mye mindre og tåler mer varme, så å lakke med epoxy primer og tykk hammerite er nok bland det verre du kunne gjøre for å la blokken sleppe ut varme... Øyerulling

Men viktig er det å vite at alle lakker med silikon fyllemiddel kan lett reagere med vanlige lakker, dette er også grunnen til at biltema sin utbedringslakk reagerer med det meste av flottere lakk.
Loggført

Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 95
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!