mars 29, 2024, 02:21:32 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 20 21 [22] 23 24 ... 95
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...  (Lest 848051 ganger)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #630 på: oktober 31, 2011, 18:54:10 pm »

Kan være lurt å få fagfolk som JEE eller Andersen Racing  til å gå over topper, veiv etc. før montering.

I tillegg kan det også være lurt å sjekke forgasserne på forhånd
God ide , send toppen til Andersen Racing

Føler jeg et hint av ironi?

Definisjon fra Caplex:
ironi (av gr. eironeia, forstillelse), uttrykksmåte som går ut på å si det mots. av det en mener, men slik at den eg. mening likevel skinner igjennom, ofte med en undertone av humor el. spott. Adjektiv: ironisk. — ironiker, person som uttaler seg ironisk. — ironisere, uttale seg ironisk; gjøre narr (på en humoristisk måte).

Å sende til jee kunne eg gjerne gjort, men Kåre skal aldri få ta på noen av mine motordeler.
Forgasserne var fylt med bensin og testet slik men var først når eg fikk trykk på at det ble nevnverdig synlig.
Og ang det du sa i putte tråden om halsringer så er det tøv, minste tversnitt er og blir minste tverrsnitt, eneste forskjellen mellom en stor og liten gasser ellers ved venturien er turbulens.
Loggført

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #631 på: oktober 31, 2011, 19:00:34 pm »

Ref: Cato®


Det er forholdet mellom spjell str og halsring str, som avgjør hvor kjørbart det blir.
Dvs. hvis du har problem med bunndrag og har en 40 mm med 36 halringer, så blir vakumet rundt halringen vesentlig større i en 48 mm med 36 halsring.
 En komponerer jo en motor ut i fra div. gitte forutsentninger og ønsker. Når eier synes motoren går bra,  er kjørbar og fin, så har han fått den motoren han ønsket seg.
Klart at denne gir mer effekt med større ventiler, mere komp etc. men da det blir uansett en annen karakteristikk på den.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #632 på: oktober 31, 2011, 19:01:51 pm »

Takker putte. Blunker

Lagte en jokke video til Lassen når eg var ute istad..
Loggført

Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #633 på: oktober 31, 2011, 19:44:39 pm »

Takker putte. Blunker

Lagte en jokke video til Lassen når eg var ute istad..


Takk takk.... Blunker
Loggført
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #634 på: oktober 31, 2011, 20:53:04 pm »




[/quote]
Og ang det du sa i putte tråden om halsringer så er det tøv, minste tversnitt er og blir minste tverrsnitt, eneste forskjellen mellom en stor og liten gasser ellers ved venturien er turbulens.
[/quote]

Hvis det er riktig, så burde en 40mm forgasser med 38 eller 40  halsring fungere like bra hele veien som en 48mm med samme halsringer.
 Da må jeg nok revurdere mine 20 års erfaring med forgassere.  Gliser Gliser Gliser
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #635 på: oktober 31, 2011, 20:59:13 pm »

Jeg prøvde og forskjellige halsringer på mine idf, husker ikke måledata men mener at dreiemomentet økte med små ringer, mens toppeffekt på høyt turtall ble større med større halsringer
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #636 på: oktober 31, 2011, 21:15:04 pm »

Jeg prøvde og forskjellige halsringer på mine idf, husker ikke måledata men mener at dreiemomentet økte med små ringer, mens toppeffekt på høyt turtall ble større med større halsringer

Helt riktig !
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #637 på: oktober 31, 2011, 21:26:54 pm »

Og da snakker vi om at siden det er dreiemomentet du bruker vanligvis når du kjører bil, kan det være riktig for noen å velge små ringer for raskere gass strøm og dermed høyere moment. Om du regner ut noe annet Dalland, vil jeg ikke bruke mye energi på å sjekke formelen din.  Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #638 på: oktober 31, 2011, 21:30:05 pm »


Hvis det er riktig, så burde en 40mm forgasser med 38 eller 40  halsring fungere like bra hele veien som en 48mm med samme halsringer.
 Da må jeg nok revurdere mine 20 års erfaring med forgassere.  Gliser Gliser Gliser

Nope da har du meget enkelt ikke forstått hvordan det fungerer, eller bare glemt det for et øyeblikk.
Det største problemet som også blir sett på som kjørbarheten er overgangen mellom nesten ingen gass til halv gass.
Når man bare har litt åpning på spjelder "brukes" kanalene/hullene rett over spjeldet, dette pga luften strømmer fort forbi langs veggene her, etter hvert som du åpner mer og mer vil det bli mindre sug langs veggene men totalt mer sug som gjør at den dysa/hullet lenger oppe i midten begynner å dra ut bensin.
Det er når forgasseren blir så stor at hastigheten ikke holdes høy nok til å lage denne overgangen riktig og da mest rundt 20-30% gass som gjør at vi får er ikke så kjørbar motor.

Enig? hvis ikke hva tenker du?
Loggført

Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #639 på: oktober 31, 2011, 21:42:14 pm »

Det er like mange meninger som kverulanter. Jeg har hørt flere ganger at det å kjøre en 2332 med 48 ida's i daglig drift ikke vil være kjørbart. Nå vet ikke jeg nøyaktig hva som er gjort med min, ikke husker jeg dele spec heller. men mer kjørbar maskinist har jeg aldri hatt. Og den har bremsa 189hk..  Huska desverre ikke skrive ned km stand på våren, men har kjørt mer i sommer enn siden jeg hadde bilen "ferdig" i 2007.  Hvilket betyr at teorien ikke alltid er praksis..   

Så i stedet for å hakke på hverandre, noe som nå er veldig vanlig i ett par motor tråder her, så la nå folk bygge som de vil. Er jo rene barnehagen her om dagen.

Kveldens hjertesukk.. 
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #640 på: oktober 31, 2011, 21:49:42 pm »

Det er like mange meninger som kverulanter. Jeg har hørt flere ganger at det å kjøre en 2332 med 48 ida's i daglig drift ikke vil være kjørbart. Nå vet ikke jeg nøyaktig hva som er gjort med min, ikke husker jeg dele spec heller. men mer kjørbar maskinist har jeg aldri hatt. Og den har bremsa 189hk..  Huska desverre ikke skrive ned km stand på våren, men har kjørt mer i sommer enn siden jeg hadde bilen "ferdig" i 2007.  Hvilket betyr at teorien ikke alltid er praksis..   

Så i stedet for å hakke på hverandre, noe som nå er veldig vanlig i ett par motor tråder her, så la nå folk bygge som de vil. Er jo rene barnehagen her om dagen.

Kveldens hjertesukk.. 

Hehe, du har mest trolig ida gassere med det ekstra progresjonshullet og på så stor motor er det så absolutt kjørbart, virker som en meget bra motor du har. Glad
Den vanvittige barnehagen kom i dag og skal dra i dag, blir sliten av sånn erting.
Loggført

cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #641 på: oktober 31, 2011, 21:56:16 pm »

Din teori er  forsåvidt riktig, men en forgasser fungerer på trykk/vakum forskjeller, og dermed blir forskjellen mellom spjell/halsring et veldig avgjørende moment. I det du åpner spjellet forbi de små progresjonshullene, så skapes et større vakum ved et stort spjell enn et lite.( ved en gitt mengde luft som skal passere, ønsket turtall)

Tenk deg et kjempestort spjell som må åpnes lite, kontra et lite  som må åpnes mye, for å slippe igjennom like mye luft.

Dette vakumet for plater seg da til halsringen og sprederen som sitter like over

 På full gass har det ingen betydning, da er  selvfølgelig vakumet likt på begge sider av spjellet. Dette er så langt jeg kan forklare det i teori, som jeg har erfart etter mye prøving og enda mer feiling.
Når jeg skal dimesjonere forgassere/halsringer, så ser jeg først på behovet for luftgjennomstørming ved forventet størst behov , velger halsring ut i fra det, deretter forgasser str. I noen tilfeller kan du kjøre liten forgasser og store halsringer, men ofte er "bigger better" for å hente mer kjørbarhet i overgangene. Men ingen motor er like  Osteaktig
« Siste redigering: oktober 31, 2011, 22:07:41 pm av cato® » Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #642 på: oktober 31, 2011, 22:04:26 pm »

Det er like mange meninger som kverulanter. Jeg har hørt flere ganger at det å kjøre en 2332 med 48 ida's i daglig drift ikke vil være kjørbart. Nå vet ikke jeg nøyaktig hva som er gjort med min, ikke husker jeg dele spec heller. men mer kjørbar maskinist har jeg aldri hatt. Og den har bremsa 189hk..  Huska desverre ikke skrive ned km stand på våren, men har kjørt mer i sommer enn siden jeg hadde bilen "ferdig" i 2007.  Hvilket betyr at teorien ikke alltid er praksis..   

Så i stedet for å hakke på hverandre, noe som nå er veldig vanlig i ett par motor tråder her, så la nå folk bygge som de vil. Er jo rene barnehagen her om dagen.

Kveldens hjertesukk.. 

Hehe, du har mest trolig ida gassere med det ekstra progresjonshullet og på så stor motor er det så absolutt kjørbart, virker som en meget bra motor du har. Glad
Den vanvittige barnehagen kom i dag og skal dra i dag, blir sliten av sånn erting.

Snakker du av erfaring? Har du noen gang kjørt med IDA? Eller siterer du andre bare?
Jeg har kjørt IDA uten det ekstra hullet og med. Begge deler virker faktisk :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #643 på: oktober 31, 2011, 22:08:12 pm »

Snakker du av erfaring? Har du noen gang kjørt med IDA? Eller siterer du andre bare?
Jeg har kjørt IDA uten det ekstra hullet og med. Begge deler virker faktisk :-)

Eg gikk inn på tråden hans, så at gasserne så ut som nye/ ikke gamle italienske og vis eg husker riktig har "alle" nye det tredje hullet.
Derfor konkluderte eg med det og skrev det..
Loggført

rofferen
Supermedlem
*****
Innlegg: 820
Bosted:



Vis profil
« Svar #644 på: oktober 31, 2011, 22:17:26 pm »

enig med espen her inne e pine med rene barnehagen...
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #645 på: oktober 31, 2011, 22:30:59 pm »

enig med espen her inne e pine med rene barnehagen...

Det var sannelig godt at du kom og skrev at du var enig i noe vi alle vet og har slått ifra oss....
Loggført

rofferen
Supermedlem
*****
Innlegg: 820
Bosted:



Vis profil
« Svar #646 på: oktober 31, 2011, 22:36:34 pm »

mye tror du att du får i hk ca daland?
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #647 på: oktober 31, 2011, 22:44:42 pm »

mye tror du att du får i hk ca daland?

Et sted mellom 160 og 190.
Blir trolig ikke dyno før utpå våren, motor må kjøres skikkelig inn, forgassere skal justeres skikkelig med lambda og de nye forgasser delene eg skal lage må testes ut  osv, i tillegg er det i dyreste lager å ta dynorun her i Bergen...
Men ser jo ut som om det blir billigere når eg har så trivlige boble kompisar her. Osteaktig
Loggført

rofferen
Supermedlem
*****
Innlegg: 820
Bosted:



Vis profil
« Svar #648 på: oktober 31, 2011, 22:45:31 pm »

tøft
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #649 på: oktober 31, 2011, 23:10:24 pm »

Og da snakker vi om at siden det er dreiemomentet du bruker vanligvis når du kjører bil, kan det være riktig for noen å velge små ringer for raskere gass strøm og dermed høyere moment.

hvilke tilfeller er det du ikke bruker dreiemonet når du kjører bil?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #650 på: november 01, 2011, 06:40:34 am »

Og da snakker vi om at siden det er dreiemomentet du bruker vanligvis når du kjører bil, kan det være riktig for noen å velge små ringer for raskere gass strøm og dermed høyere moment.

hvilke tilfeller er det du ikke bruker dreiemonet når du kjører bil?
Mener seff at i hverdagen under normal bruk har du som regel mer bruk for krefter på lavere turtall? Men har ikke lyst å diskutere det, tar gjerne feil.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #651 på: november 01, 2011, 06:44:42 am »

Generelt når det gjelder mine innlegg her i tråden, beklager jeg hvis det oppleves at jeg uvennlig innstilt overfor Dalland eller motorbygg, for jeg liker både Dalland og motorbygget.  Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #652 på: november 01, 2011, 15:24:12 pm »

Det som er så fantastisk med en ottomotor er at det er en masse greier som helt klart kan se ut som om det ikke skal fungere i praksis, som faktisk fungerer veldig bra. Derfor er det veldig dumt å gå ut med å si at det ikke fungerer, det kan godt være at det ikke er helt optimalt, men det kan godt fungere så godt at det ikke merkes alikevel.
Så la oss senke påstandsnivået litt og se hvordan ting fungerer når det er oppe og går.

Nå har Dalland satt ned foten og sagt over 160 hk så får vi se om det stemmer. Jeg gleder meg til å se resultatet etter slik nitidig perfeksjonisme.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #653 på: november 01, 2011, 15:46:37 pm »

Det som er så fantastisk med en ottomotor er at det er en masse greier som helt klart kan se ut som om det ikke skal fungere i praksis, som faktisk fungerer veldig bra. Derfor er det veldig dumt å gå ut med å si at det ikke fungerer, det kan godt være at det ikke er helt optimalt, men det kan godt fungere så godt at det ikke merkes alikevel.
Så la oss senke påstandsnivået litt og se hvordan ting fungerer når det er oppe og går.

Nå har Dalland satt ned foten og sagt over 160 hk så får vi se om det stemmer. Jeg gleder meg til å se resultatet etter slik nitidig perfeksjonisme.

Bare pass på at det du skriver nå ikke blir formulert slik at folk tror eg har sagt noe ikke fungerer.
All sytinga mi handler kun om å optimalisere og kan lett gjenspeiles i hvor pirkete eg har vert på motoren.
Eks det eg driver å forsker og skal lage til gasserne vil bare gi kanskje 2-3% forbedring fra nåværende oppsett, men alikevel legger eg ned mye tid på det.
Dette er og blir boble motorer og de tåler mye slurv, men eg tenker bare, at kan det gjøres bedre så hvorfor ikke prøve?
Loggført

Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #654 på: november 01, 2011, 18:37:42 pm »

Og da snakker vi om at siden det er dreiemomentet du bruker vanligvis når du kjører bil, kan det være riktig for noen å velge små ringer for raskere gass strøm og dermed høyere moment.

hvilke tilfeller er det du ikke bruker dreiemonet når du kjører bil?

Bra sagt !  Gliser
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #655 på: november 01, 2011, 18:44:48 pm »

Husk nm er kraft * arm, thats it hk er effekten som avgjøres i tilleg av turtallet. er ikke noen bryter eller turtall der du bare bruker en av delene... Øyerulling
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #656 på: november 01, 2011, 23:42:27 pm »

Husk nm er kraft * arm, thats it hk er effekten som avgjøres i tilleg av turtallet. er ikke noen bryter eller turtall der du bare bruker en av delene... Øyerulling
Ok.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #657 på: november 02, 2011, 00:44:34 am »

Husk nm er kraft * arm, thats it hk er effekten som avgjøres i tilleg av turtallet. er ikke noen bryter eller turtall der du bare bruker en av delene... Øyerulling

Min "gamle" bruksbil:

1999 Passat 1,9TDI

Chippet:

1. Run 155hk og 335nm
2. Run 155hk og 360nm

Hvilken konfig tror du ble valgt?  Blunker (samme turtall)
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

rofferen
Supermedlem
*****
Innlegg: 820
Bosted:



Vis profil
« Svar #658 på: november 02, 2011, 09:59:26 am »

nervøst moment i dag daland skal sette i motoren i kveld.men vil den starte
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #659 på: november 02, 2011, 10:07:07 am »

Husk nm er kraft * arm, thats it hk er effekten som avgjøres i tilleg av turtallet. er ikke noen bryter eller turtall der du bare bruker en av delene... Øyerulling

Min "gamle" bruksbil:

1999 Passat 1,9TDI

Chippet:

1. Run 155hk og 335nm
2. Run 155hk og 360nm

Hvilken konfig tror du ble valgt?  Blunker (samme turtall)


Jeg vill sett på kurvene og vurdert utifra det og hva slags resultat jeg ville hatt.  Glad
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: 1 ... 20 21 [22] 23 24 ... 95
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!