april 28, 2024, 22:01:43 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 59 60 [61] 62 63 ... 95
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...  (Lest 859566 ganger)
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #1800 på: august 13, 2013, 11:21:41 am »

http://www.ebay.co.uk/itm/RENAULT-UN1-5spd-TRANSAXLE-GEARBOX-FOR-MID-ENGINE-CAR-or-VW-conversion-/171100520098#ht_2051wt_1170

Mags
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1801 på: august 13, 2013, 17:47:33 pm »

Men kjære deg da, eg vil da ikke ha noe Fiat deler i bobla!  Gliser
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1802 på: august 14, 2013, 22:53:49 pm »

Da fikk eg endelig svar fra KCR.
For ca 16 høvdinger pluss eventuell moms har eg en kasse på døra.

Da er det en Forsterka kasse med alt dill dallet som en vanlig pro street + kasse har pluss gusset kasse og weddle gir.

Foreslått utveksling til nå er
3,88 R/P       Ved giring på 6500 rpm blir maks km/t:
3.44 1.giret      60
2.17 2.giret      96
1.48 3.giret     140
0.82 4.giret     253

Som gir disse turtallene ved gir skift:
1 -> 2
4075 rpm
2 -> 3
4447 rpm
3 -> 4
3593 rpm

Eg vurderer et litt høyere 3. gir kanskje men får se det litt ann, og kanskje eg tar meg råd til diff...

Noen innspill?
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1803 på: august 14, 2013, 23:06:35 pm »

høres ut som en god ide å ringe Unneberg Blunker
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1804 på: august 14, 2013, 23:28:02 pm »

Ha iallefall 3 tette, så du kan leke litt..

Her er min:
·         Gusetted case (Forsterket/sveist T1 girkassehus)
·         3.88 r/p
·         Weddle gears 3.75 1st, 2.14 2nd, 1.56 3rd and a 1.04 4th.
·         Chromoly pinion retainer
·         German bearings
·         h/d side plate
·         welded 3rd/4th
·         steel shift forks
·         Superdiff

Målgang i 3. på ca 8000omdr eller 160-163km/t..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1805 på: august 15, 2013, 07:17:49 am »

Da blir det altså samme kasse men andre gir. Blunker

Veldig i tvil om eg skal ta meg råd til å kjøpe quaife diff med en gang.
Er vel sånn at å bytte diff i ettertid ikke er en så avansert jobb?
Må vel sikkert innvistere i nye akslinger også og kanskje en bug tech girstang...

Blir dyrt dette... Øyerulling
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1806 på: august 15, 2013, 07:32:07 am »

Da blir det altså samme kasse men andre gir. Blunker

Veldig i tvil om eg skal ta meg råd til å kjøpe quaife diff med en gang.
Er vel sånn at å bytte diff i ettertid ikke er en så avansert jobb?
Må vel sikkert innvistere i nye akslinger også og kanskje en bug tech girstang...

Blir dyrt dette... Øyerulling

Med litt tanke bak det kan du få til en ålreit fraktpris og. Er de 16tusen inkl frakt? Og isåfall hva slags frakt?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1807 på: august 15, 2013, 08:34:00 am »

Bytte diff er den mest avanserte jobben.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1808 på: august 15, 2013, 10:01:36 am »

Han regnet med frakten kom på mellom 250-350$.

Er det noen her inne med litt erfaring fra kjøring på svingete vei med quaife diff?
Ettersom ugla sier det er komplisert så bør eg vel nesten bestemme meg nå.. Glad
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1809 på: august 15, 2013, 10:28:48 am »

få inn quaife med en gang.

"superdiff" fra kina er vel kjeks?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem
*
Innlegg: 255
Bosted:



Vis profil
« Svar #1810 på: august 15, 2013, 10:32:10 am »

Han regnet med frakten kom på mellom 250-350$.

Er det noen her inne med litt erfaring fra kjøring på svingete vei med quaife diff?
Ettersom ugla sier det er komplisert så bør eg vel nesten bestemme meg nå.. Glad

En annen ting å tenke på er at Quaife diff'n er meget tung som vil gi økt drivverkstap har noen fortalt meg. Jeg vil tro den er fin til å kjøre på bane med fordi den "slipper" opp difflåsing når du reduserer belastningen.

Folke Vogn
Loggført

11.96@180kmt - SCC2013 Gliser
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1811 på: august 15, 2013, 10:53:45 am »

At tyngre diff skal gi mer tap skjønner eg ikke helt hvordan men større treghetsmoment blir det jo..

Det eg tenker litt på ang kjøreegenskapene er at allerede nå ved akselerasjon gjennom en sving så ligger det rett mellom understyring og å begynne å spinne..
Så ved bedre kontroll over grepet på bakhjula så kan eg gå på gassen tidligere og hardere men risikerer å få kraftig understyring..

Etter å ha kjørt to år på bane med kraftig understyring og nå endelig fått fikset det så har eg ikke lyst til å komme tilbake dit.. Blunker
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1812 på: august 15, 2013, 11:02:55 am »

Du får gå på hardt nok så du får sladd i stedet, da slipper du understyring hvertfall Gliser

Nei se å få inn en skikkelig diff med en gang, quaife og andre drevbaserte (TorSen) differ er det beste.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
ragazzata
Seniormedlem
****
Innlegg: 440
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #1813 på: august 15, 2013, 11:11:10 am »

Jeg er stor tilhenger av Quaife og andre typer torque sensing differensials.
Har selv hatt Q diff på to forskjellige gearkasser på framhjulsdreven bil. Mye morsommere å kjøre i svinger.
Funderer på å sette det inn i dragbilen til fruen, men har ikke bestemt noe ennå.

Mer masse å snurre rundt, hemmer jo til en viss grad aksellerasjonen. Vet ikke hvor mye det utgjør.
Trond Dahl har kjørt flere år med en tilsvarende diff, men han har jo mye mer krefter å rutte med.
« Siste redigering: august 15, 2013, 11:18:46 am av ragazzata » Loggført

Oval ragtop - 54 Freak Power
1300 - 69
Baja Bug 1970
Bay buss 1977
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #1814 på: august 15, 2013, 11:19:15 am »

Litt morro at min arbeids giver eier  Quaife  Gliser
og de lager Porsche sine drivaksler også Gliser
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
ragazzata
Seniormedlem
****
Innlegg: 440
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #1815 på: august 15, 2013, 11:20:34 am »

Litt morro at min arbeids giver eier  Quaife  Gliser
og de lager Porsche sine drivaksler også Gliser

Da håper jeg du fixer rabatt til alle oss på VW Norge Glad Glad Glad Glad Glad Glad Glad Glad Glad Glad Glad
Loggført

Oval ragtop - 54 Freak Power
1300 - 69
Baja Bug 1970
Bay buss 1977
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1816 på: august 15, 2013, 12:02:44 pm »

Jeg er stor tilhenger av Quaife og andre typer torque sensing differensials.
Har selv hatt Q diff på to forskjellige gearkasser på framhjulsdreven bil. Mye morsommere å kjøre i svinger.
Funderer på å sette det inn i dragbilen til fruen, men har ikke bestemt noe ennå.

Mer masse å snurre rundt, hemmer jo til en viss grad aksellerasjonen. Vet ikke hvor mye det utgjør.
Trond Dahl har kjørt flere år med en tilsvarende diff, men han har jo mye mer krefter å rutte med.

Bilen tok hvertfall svingene på revebanen MYE MYE bedre med Guard TBD istedet for "superdiff"
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem
*
Innlegg: 255
Bosted:



Vis profil
« Svar #1817 på: august 15, 2013, 13:16:59 pm »

At tyngre diff skal gi mer tap skjønner eg ikke helt hvordan men større treghetsmoment blir det jo..

Det eg tenker litt på ang kjøreegenskapene er at allerede nå ved akselerasjon gjennom en sving så ligger det rett mellom understyring og å begynne å spinne..
Så ved bedre kontroll over grepet på bakhjula så kan eg gå på gassen tidligere og hardere men risikerer å få kraftig understyring..

Etter å ha kjørt to år på bane med kraftig understyring og nå endelig fått fikset det så har eg ikke lyst til å komme tilbake dit.. Blunker

Beklager, jeg ordla meg kanskje litt dårlig i forhold til fysikkens regler der, men du skjønte hvertfall hva jeg mente. Men en ting som er sikkert er at totalvekt på bilen øker som igjen vil påvirke hk/vekt forholdet. Hvor mye mer den veier er jeg usikker på men er visst en tung jæ..., men for all del, du kommer deg sikkert deg fortere rundt en bane selv med den ekstra vekten. Eventuelt er det bare å trimme mer :-)

Folke Vogn
Loggført

11.96@180kmt - SCC2013 Gliser
ragazzata
Seniormedlem
****
Innlegg: 440
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #1818 på: august 15, 2013, 13:48:26 pm »

Quaife diff for swing axle veier 8 kg. Samme diff for IRS veier den 9 kg.

Så nå håper jeg noen av dere kan veie en orginaldiff (uten kronhjul), men med alt annet, og gjerne også en superdiff.
Gøy å vite hvor mye 'overvekt' man pådrar seg med slikt utstyr.
Loggført

Oval ragtop - 54 Freak Power
1300 - 69
Baja Bug 1970
Bay buss 1977
ragazzata
Seniormedlem
****
Innlegg: 440
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #1819 på: august 15, 2013, 14:14:02 pm »


Det eg tenker litt på ang kjøreegenskapene er at allerede nå ved akselerasjon gjennom en sving så ligger det rett mellom understyring og å begynne å spinne..
Så ved bedre kontroll over grepet på bakhjula så kan eg gå på gassen tidligere og hardere men risikerer å få kraftig understyring..

Etter å ha kjørt to år på bane med kraftig understyring og nå endelig fått fikset det så har eg ikke lyst til å komme tilbake dit.. Blunker

Har som sagt bare testet det ut på framhjulstrekkere, men slik jeg har forstått teorien, vil den fungere motsatt av det du frykter at den skal gjøre.
Loggført

Oval ragtop - 54 Freak Power
1300 - 69
Baja Bug 1970
Bay buss 1977
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1820 på: august 15, 2013, 16:41:16 pm »

Quaife diff for swing axle veier 8 kg. Samme diff for IRS veier den 9 kg.

Så nå håper jeg noen av dere kan veie en orginaldiff (uten kronhjul), men med alt annet, og gjerne også en superdiff.
Gøy å vite hvor mye 'overvekt' man pådrar seg med slikt utstyr.

En original diff med planetdrev og slikt veier ikke stort. Tipper rundt 4-5kg.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1821 på: august 15, 2013, 19:55:11 pm »

Da har eg send ny mail med forespørsel på samme kassa men et litt høyere tredje gir 1.39 og med quaife diff og sway away aksler.
Blir fort tett oppunder 30 lapper ferdig på døra så det blir et grusomt innhugg i hobby budsjettet og lommeboka dette...

Haha denne bilen begynner å bli litt dyrere enn eg trodde når eg kjøpte den for fem tusen over vafler og kaffe. Gliser
Loggført

ragazzata
Seniormedlem
****
Innlegg: 440
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #1822 på: august 15, 2013, 20:35:53 pm »

Dette blir en god oppdatering av bilen.
Gled deg Glad
Loggført

Oval ragtop - 54 Freak Power
1300 - 69
Baja Bug 1970
Bay buss 1977
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2424
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #1823 på: august 15, 2013, 22:23:24 pm »

Hvorfor Sway Way aksler?  Jeg ville nå gått for Karpiola i stede. Har vel inntrykk av at de tåler litt mer.
Eller tar jeg helt feil?

Mvh Svein.
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1824 på: august 15, 2013, 22:33:15 pm »

Hvorfor Sway Way aksler?  Jeg ville nå gått for Karpiola i stede. Har vel inntrykk av at de tåler litt mer.
Eller tar jeg helt feil?

Mvh Svein.

Uten å ha sjekket prisen så regner eg med at de er en del dyrere...
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1825 på: august 15, 2013, 22:36:05 pm »

8000 på Unneberg
5750 for sway
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #1826 på: august 16, 2013, 00:03:26 am »

Da har eg send ny mail med forespørsel på samme kassa men et litt høyere tredje gir 1.39 og med quaife diff og sway away aksler.
Blir fort tett oppunder 30 lapper ferdig på døra så det blir et grusomt innhugg i hobby budsjettet og lommeboka dette...

Haha denne bilen begynner å bli litt dyrere enn eg trodde når eg kjøpte den for fem tusen over vafler og kaffe. Gliser

Skulle bare bytte ut injeksjon som ikke spellte helt mot 2 gassere jeg, og så ble Losen ble født og jeg blei blakk Glad
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
JLH
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar


Bumblebee bugs and busses


Vis profil
« Svar #1827 på: august 16, 2013, 13:50:33 pm »

Ikke kjøp away away! Det skal ihvertfall aldri inn i en kasse jeg bygger igjen. Var en slik aksling jeg knakk på scc, billig forsikring å kjøpe skikkelig kvalitet med en gang. Du vet at det du får fra Finland er bra vare. Ingen garanti for materiale kvalitet på disse sway away akskingene virker det som. Eller som folke sa, laget av pant og ølbokser..... Blunker
Loggført

T-1 1200 1965
T-1 Oval 1954
Golf MK2 1.6 Sport 1988
VW Caddy 2007
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1828 på: august 16, 2013, 13:55:22 pm »

Ikke kjøp away away! Det skal ihvertfall aldri inn i en kasse jeg bygger igjen. Var en slik aksling jeg knakk på scc, billig forsikring å kjøpe skikkelig kvalitet med en gang. Du vet at det du får fra Finland er bra vare. Ingen garanti for materiale kvalitet på disse sway away akskingene virker det som. Eller som folke sa, laget av pant og ølbokser..... Blunker

Er forskjell på sway away og.

Er visst noe årsgreier
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

JLH
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar


Bumblebee bugs and busses


Vis profil
« Svar #1829 på: august 16, 2013, 14:01:24 pm »

Ikke kjøp away away! Det skal ihvertfall aldri inn i en kasse jeg bygger igjen. Var en slik aksling jeg knakk på scc, billig forsikring å kjøpe skikkelig kvalitet med en gang. Du vet at det du får fra Finland er bra vare. Ingen garanti for materiale kvalitet på disse sway away akskingene virker det som. Eller som folke sa, laget av pant og ølbokser..... Blunker

Er forskjell på sway away og.

Er visst noe årsgreier.


De jeg kjøpte kom ihvertfall rett fra "fabrikk" Vente på at de skulle bli produsert før jeg fikk dem. Men har fått med meg at det er forskjell på år og hvor de er produsert, men dette er noe man ikke vet som kjøper da dette ikke blir spesifisert.  Glad
Loggført

T-1 1200 1965
T-1 Oval 1954
Golf MK2 1.6 Sport 1988
VW Caddy 2007
Sider: 1 ... 59 60 [61] 62 63 ... 95
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!