mars 29, 2024, 07:57:01 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 69 70 [71] 72 73 ... 95
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...  (Lest 848183 ganger)
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2100 på: januar 25, 2015, 01:37:20 am »

står dere borte hos Svein ?  Gi en lyd så jeg kan plage dere noen minutter da . er jo ikke lange veien for meg vettu Glad 
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2101 på: januar 25, 2015, 09:43:39 am »

Hei . det er ikke hver dag jeg er innom forumet men leser når jeg har mulighet. Mye god kreativitet. Et spørsmål .
Leser litt om bremsene dine og du skriver du bruker 12.9 skruer. hvorfor det ?  På bremser og understell
leveres det med 10.9 skruer når skruer er med i esken.

Hei, en 12.9 bolt har høyere flytespenning og strekkfasthet enn en 10.9 bolt, derfor når jeg har mulighet til å bruke slike bolter på kritiske komponenter så velger jeg dem. Det er sikkert rikelig med 10.9, men skader ikke å oppgradere det man kan. Blunker

I din teoretiske tankegang har du glemt en kanskje vesentlig ting, nemlig at 12.9 ikke tåler rask oppvarming/nedkjøling/vibrasjoner så godt, siden stålet også er stivere og sprøere. Derfor lettere å få tretthetsbrudd/mister spennet hvis de er brukt på feil plass. Dette er praktisk erfaring.

Jeg antar Porsche visste hva de gjorde, og ville brukt spesifiserte bolter på såpass kritiske plasser.

Lykke til! 😊
« Siste redigering: januar 25, 2015, 09:47:29 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2102 på: januar 25, 2015, 11:48:46 am »

Hei, godt innspill!

Etter hva jeg husker så har alle bolter fra 8.8 til 12.9 så å si lik utmattningskurve.
Men resten kan jeg ikke komme med noe godt svar på, men jeg kan snakke litt med dem på beregningsavdelingen på jobben og spørre ut om dette så skal jeg komme tilbake med et bedre svar. Blunker

Ang valg av 12.9 bolter er dette også fordi det er dem vi har i unbrako på jobben og det som må brukes på porsche caliperne.
Kanskje det er noen som har en porsche av nyere årgang som kan sjekke kvaliteten på boltene? Gliser

Hans:

Jada vi er der om en halvtime og utover!
Loggført

Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2103 på: januar 25, 2015, 21:42:22 pm »

funker dårlig med meldinger her inne Håkon  Tvilende  får dumpe innom plutselig en annen gang
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2104 på: januar 26, 2015, 07:53:32 am »

Hans, om du huker av på varsler for emnet får du automatisk melding på ditt automobiltelefonapparat.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2105 på: januar 26, 2015, 09:16:41 am »

Hei . det er ikke hver dag jeg er innom forumet men leser når jeg har mulighet. Mye god kreativitet. Et spørsmål .
Leser litt om bremsene dine og du skriver du bruker 12.9 skruer. hvorfor det ?  På bremser og understell
leveres det med 10.9 skruer når skruer er med i esken.

Hei, en 12.9 bolt har høyere flytespenning og strekkfasthet enn en 10.9 bolt, derfor når jeg har mulighet til å bruke slike bolter på kritiske komponenter så velger jeg dem. Det er sikkert rikelig med 10.9, men skader ikke å oppgradere det man kan. Blunker



I din teoretiske tankegang har du glemt en kanskje vesentlig ting, nemlig at 12.9 ikke tåler rask oppvarming/nedkjøling/vibrasjoner så godt, siden stålet også er stivere og sprøere. Derfor lettere å få tretthetsbrudd/mister spennet hvis de er brukt på feil plass. Dette er praktisk erfaring.

Jeg antar Porsche visste hva de gjorde, og ville brukt spesifiserte bolter på såpass kritiske plasser.

Lykke til! 😊

Hei igjen, en 12,9 bolt tåler temperatursvingninger og vibrasjoner minst like godt som en 8,8 bolt (ca identinsk utmatningskurve).
Og hvis du tar utgangspunkt i å beholde samme klemkraften så vil en 12,9 bolt tåle vibrasjoner mye bedre enn en 8,8 bolt.

Men som du skriver på pm så var deres dårlige erfaring mot 12,9 boltet fra subsea industrien og det er veldig forståelig.
12,9 bolter er IKKE godkjent for subsea da materialet i disse er mye mer utsatt for kjervfaktoren, korrosjon og hydrogensprøhet.

Så oppsumeringen fra NTNU gutta borti gangen: en 12,9 bolt er utelukket en oppgradering for mitt bruk.
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2106 på: januar 26, 2015, 14:48:27 pm »

En prosjekttråd er ikke noe uten bilder så nå blir det endel bilder... Glad

Bilen ble kjøpt ny av ei gammel dame på ca 65 år som ikke turte å kjøre mye om vinteren, i tillegg fikk hun bilen tecktylert fra ny.
Dette viser seg godt og har gitt oss veldig lite arbeid. Glad

Først ut er noen bilder av bakspissene, disse viser seg å være så bra at vi velger å redde dem.
Venstre er litt dårlig og høyre er i meget bra stand!





Så fikk vi sveist ferdig hullene etter bensinvarmeren...



Et lite hull under støtfanger festet fremme...



Snart ferdig å skrape tecktyl...



Kommet ett stykke på å slipe ned lakken og små rust roser.



Videre begynte vi med venstre innerskjerm fremme.
Kappet til ca 1 cm inn på friskt stål.



Sandblåste og slipte med negerkusa.



Sveisegrunning fra wurth.



Tilpassing av plate og boring av hull.







Ferdig sveist.



Og slipt..




Så begynte vi på høyre fremme og kunne konstanter at kanalene er i fantastisk bra stand!
Fikk ikke tatt så bra bilde innover i kanalen men den var like bra så langt jeg kunne se.



Ellers samme prosessen som andre siden..










Avsluttet med et bilde av vår fast medhjelper som spiser opp alt av verktøy.

Milo!




Neste på lista er quarter panel, innerskjermer bak og tilpassing av bakplate.  Glad

Er det godkjent tistlo?
Loggført

Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2107 på: januar 26, 2015, 16:04:52 pm »

Hans, om du huker av på varsler for emnet får du automatisk melding på ditt automobiltelefonapparat.

orker ikke høre det pipe hver gang noen skriver noe klokt her inne, men takk for tipset  Glad
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #2108 på: januar 26, 2015, 20:51:08 pm »

Er det godkjent tistlo?

ja du skal vera glad Svein sveiser for deg Osteaktig ser bra ut
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2109 på: januar 27, 2015, 10:49:40 am »

Det lønner seg aldri å uttale seg positivt ang rust...

I går fant vi endel kjeks...

Så vi gikk fra dette.



Til dette....



Heldigvis var det veldig bra under..



Men det blir noe knot å lage den platen og sveise inne med B-stolpen..
Men først blir det litt sliping og ferrobet.




Ellers er alle skjermene blankslipt.






Ønskes kjøpt: venstre framskjerm og bakskjerm og god stand!
Loggført

Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #2110 på: januar 27, 2015, 16:18:32 pm »

Løpet er jo kjørt for denne bilen. Nå må Svein slippe sveiseapparatet her, og komme seg på KrankenHaus og sveise sammen SambOen isteden!
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2111 på: januar 27, 2015, 18:00:03 pm »

Løpet er jo kjørt for denne bilen. Nå må Svein slippe sveiseapparatet her, og komme seg på KrankenHaus og sveise sammen SambOen isteden!

Man kan ikke alltid leve på luft og god dugnadsånd, av og til må man få inn litt matpenger også. Blunker
Og med både Tistlo og Trygve på laget så har dere ikke manko på sveisere i alle fall! Osteaktig
« Siste redigering: januar 27, 2015, 18:06:22 pm av Dalland » Loggført

Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #2112 på: januar 27, 2015, 18:22:39 pm »

Sant nok Blunker
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2113 på: januar 27, 2015, 20:23:30 pm »

hvor mye betaler du for en slik polakk by proxy ?   Gliser 
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2114 på: januar 27, 2015, 20:41:10 pm »

hvor mye betaler du for en slik polakk by proxy ?   Gliser 

Som sagt matpenger, han betales utelukket i hockeypulver. Glad

Men nå blir det rolig fra de traktene ut uka, så vi får se om jeg får sumlet meg til å pusle med litt understells deler.
Satt å leste litt istad og forsto at det er jotun barrier dem bruker som grunning på punnplata, en 2k sink epoxy som vist nok skal være gode saker..

Når det kommer til lakk på karosseriet har vi kommet frem til å først sprøyte syregrunning over alt som er bart stål, for så å legge to strøk med pussegrunning og videre legge fire lag med tett farge.
Så får vi se om vi evt skal mellomslipe før siste lag med farge og kanskje våtslipe litt etterpå. Flatt og blankt skal det nå bli. Glad
Loggført

Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2115 på: januar 27, 2015, 22:59:32 pm »

[noterer meg hockeypulver]

4 lag tett lakk bør gi et bra resultat - du vil ikke avslutte med et par lag klarlakk for det lille ekstra ? 
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #2116 på: januar 28, 2015, 00:03:12 am »

Da er rep-platen din for innerkanalen knekket til på Kranken av metallsnekkeren din:





Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2117 på: januar 28, 2015, 07:56:28 am »

Tror jeg bare skal sitere tistlo her:

Ja du skal vera glad Svein sveiser for deg  Osteaktig ser bra ut

Takk for bilde.  Glad
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2118 på: januar 28, 2015, 08:58:38 am »

Hei Dalland, Tistlo og Svein,

Hva er unikt med Würth sin sveisegrunning? Tåler den varmen fra sveisen?

På forhånd takk!

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Sveins Autohaus
Juniormedlem
**
Innlegg: 58
Bosted: Bergen

Canpro AS


Vis profil

« Svar #2119 på: januar 28, 2015, 12:44:11 pm »

Hva er unikt med Würta sin sveisegrunning? Tåler den varmen fra sveisen?


* 18901093-Europax_m.jpg (11.36 KB. 276x250 - vist 252 ganger.)

Jeg vet ikke så veldig mye om sveisegrunningen til Würth, bortsett fra at Europax kommer fra planeten K-Pax, og at den brukes som solkrem der...

Nei, jeg har "alltid" brukt europax, synes den har fungert fint! Hadde sikkert kjøpt Volvo sin i dag, siden den høres ut som en bedre grunning, uten at jeg kjenner argumentene.
Når det gjelder sveising, så synes jeg faktisk det er lettere å sveise i europax, enn i Volvo sin.

Jeg har jo lurt på hvordan sveisegrunningen oppfører seg i tiden etter at bilen er ferdig behandlet! Det blir jo uansett liggende sveisegrunning på steder der det ikke er sveis.
Ved bruken av europax, så tenker jeg på svart bek! Svart kliss som en smører på, og det putrer og koker når en sveiser... Glad

På spørsmålet ditt om den tåler varme, så vil jeg nå påstå det ja! Det er nå tross alt en sveisegrunning!
Og når jeg ser hvordan beken "koker" rundt sveisen, så tror jeg nok den fungerer som den skal!

Loggført

'64 Dobbelkabiner
'73 1303S
djupevik
Medlem
***
Innlegg: 125
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2120 på: januar 29, 2015, 00:11:57 am »

Dette blir bra! Bra framgang Glad
Loggført

(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
Min 1966 boble
Min 1963 Type 3 Variant
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #2121 på: januar 29, 2015, 02:11:01 am »

Satt å leste litt istad og forsto at det er jotun barrier dem bruker som grunning på punnplata, en 2k sink epoxy som vist nok skal være gode saker..

Når det kommer til lakk på karosseriet har vi kommet frem til å først sprøyte syregrunning over alt som er bart stål, for så å legge to strøk med pussegrunning og videre legge fire lag med tett farge.
Så får vi se om vi evt skal mellomslipe før siste lag med farge og kanskje våtslipe litt etterpå. Flatt og blankt skal det nå bli. Glad

barrier har ein veldig god evne til å trekka inn i stålet. derfor er den ogso anbefalt av jotun i alle seriøse malingsaplikasjoner som 1.lags grunning. deretter epoxyprimer type jotamastic eller penguard og til slutt toppstrøk feks hardtop xp. den er altso ikkje anbefalt å bruka å leina.den er ikkje so slitesterk av seg.

for bilens del(og kanskje din?) bør du bruka eit skikkelig malingssystem på dei utsatte plassane, og heller bruka syregrunning,fyller og fin lakk på utsida(kanskje da va da du meinte?). sidan grunnarbeidet vert gjort skikkelig(sveisegrunning mellom plater) so ser eg ingen grunn til å ikkje fortsetta kvaliteten vidare. for å ungå at ein stakkars jevel må riva seg i krøllane om nokon tiår frammøve når rusta igjen har funnet tak i noko stål:=)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2122 på: januar 29, 2015, 11:48:35 am »

Satt å leste litt istad og forsto at det er jotun barrier dem bruker som grunning på punnplata, en 2k sink epoxy som vist nok skal være gode saker..

Når det kommer til lakk på karosseriet har vi kommet frem til å først sprøyte syregrunning over alt som er bart stål, for så å legge to strøk med pussegrunning og videre legge fire lag med tett farge.
Så får vi se om vi evt skal mellomslipe før siste lag med farge og kanskje våtslipe litt etterpå. Flatt og blankt skal det nå bli. Glad

barrier har ein veldig god evne til å trekka inn i stålet. derfor er den ogso anbefalt av jotun i alle seriøse malingsaplikasjoner som 1.lags grunning. deretter epoxyprimer type jotamastic eller penguard og til slutt toppstrøk feks hardtop xp. den er altso ikkje anbefalt å bruka å leina.den er ikkje so slitesterk av seg.

for bilens del(og kanskje din?) bør du bruka eit skikkelig malingssystem på dei utsatte plassane, og heller bruka syregrunning,fyller og fin lakk på utsida(kanskje da va da du meinte?). sidan grunnarbeidet vert gjort skikkelig(sveisegrunning mellom plater) so ser eg ingen grunn til å ikkje fortsetta kvaliteten vidare. for å ungå at ein stakkars jevel må riva seg i krøllane om nokon tiår frammøve når rusta igjen har funnet tak i noko stål:=)

Kan være jeg beskrev litt dårlig.

Husk på at nå skal bilen kun brukes for gøy på fine dager og være gullende ren hele tiden. Blunker

Bunnplata tenker vi å sprøyte med blank svart polyurethan.     (edit: vi sløyfer blank og går for halvblank)

Karroseriet sprøytes også i polyurethan da det er dette som er vanlig på disse gamle bilene.
Men om vi bruker vanlig syre grunning eller barrier i hjulbuene vet jeg ikke enda.

Jeg tenkte å høre med Bergen bygg og overflateteknikk for å sjekke om jeg kan få kjøpt en liten slant av dem.
Slik jeg har lest så er Jotun barrier en epoxy sink primer så hvorfor man skal ha en ny epoxy primer oppå skjønner jeg ikke (jotamastic).
Og ellers blir det ikke noe filler eller sparkel i hjulbuer da de er så strøkne at det er unødvendig. Glad
« Siste redigering: januar 29, 2015, 14:00:54 pm av Dalland » Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #2123 på: januar 29, 2015, 18:52:20 pm »

barrier funker dårlig på blanktslipt stål, i utgangspunktet berekna på sandblåst overflata, men du kan komma i havn vist du sliper med noko grovare for å få ein meir ru / matt overflata.

barrier bygger svert lite på stålet, då den trekker mykje inn. så for å få ei overflata som toler å bli brukt må du ha på noko med meir filmtjukkelse. som jotmastic eller penguard eller whatever 2kepoxygreier.

men da er ikkje min bil , so for alt eg bryr meg kan du godt berre gausa alt inn med hammerite prøver berre gje deg noko tips:=)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2124 på: januar 29, 2015, 23:01:22 pm »

barrier funker dårlig på blanktslipt stål, i utgangspunktet berekna på sandblåst overflata, men du kan komma i havn vist du sliper med noko grovare for å få ein meir ru / matt overflata.

barrier bygger svert lite på stålet, då den trekker mykje inn. så for å få ei overflata som toler å bli brukt må du ha på noko med meir filmtjukkelse. som jotmastic eller penguard eller whatever 2kepoxygreier.

men da er ikkje min bil , so for alt eg bryr meg kan du godt berre gausa alt inn med hammerite prøver berre gje deg noko tips:=)

Sette veldig pris på at du deler dine erfaringer, jeg har aldri satt en fot i et jotun spann...
Blir nok sikkert bra nok uansett om jeg velger jotun offshore produkter eller gode polyurethan billakk produkter. Glad


Ikveld kom delene fra Wolfsburgwest og det var imponerende bra kvalitet på alt de leverer! Gliser
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2125 på: januar 30, 2015, 14:15:35 pm »

Blir det bygd noen muskler snart da?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2126 på: januar 30, 2015, 15:56:44 pm »

Blir det bygd noen muskler snart da?

Det blir det, men etter følgende rekkefølge: Karroseri, bunnplate, hjuloppheng, motor. Blunker

Satser på at i alle fall bilen er klar til vårmønstringen også håper jeg at jeg rekker motoren også.
Men blir så godt som samme oppsett som tidligere. Glad
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2127 på: februar 02, 2015, 09:25:28 am »

I spalten Dalland tips og triks kommer en om clutch pedalen.
For alle som har måtte montere kennedy stage 1-2-3 osv trykkplater så vet dem hvor hard pedalen er og hvor lite vandring man har mellom null/fult inngrep.
Og for dem som har måtte bytte en clutchkabel så har dem kanskje sette hvordan kroken er nesten avgnaget.



Bildet av kroken er lånt men min så enda værre ut, så da gjorde jeg følgende:

Fant en M8 delgjenget unbrako. (tror den var m8 x 35, kappet gjengepartiet)
Boret hull i kroken men nå 35% nærmere senter.
Gjenger opp og satte inn bolten med to skiver.
Dette vil i teorien gi en lettere pedal samt en større inngrepslengde.
I tillegg vil slitasjen på clutch kroken bli redusert betydelig.



Ellers er alt blitt sandblåst, pulverlakket, smørt opp og montert.



Resten av understelldelene har blitt sandblåst, syregrunnet og lakkert i halvblank svart.





Idag fortsetter forhåpentligvis rust sveisingen etter jobb. Glad
« Siste redigering: februar 02, 2015, 09:51:41 am av Dalland » Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2128 på: februar 02, 2015, 10:02:26 am »

Boret hull i kroken men nå 35% nærmere senter. Gjenger opp og satte inn bolten med to skiver. Dette vil i teorien gi en lettere pedal samt en større inngrepslengde.

Stemmer dette Dalland? Du får lettere pedal på bekostning av mindre vandring.

Mvh
BB

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2129 på: februar 02, 2015, 12:00:52 pm »

Boret hull i kroken men nå 35% nærmere senter. Gjenger opp og satte inn bolten med to skiver. Dette vil i teorien gi en lettere pedal samt en større inngrepslengde.

Stemmer dette Dalland? Du får lettere pedal på bekostning av mindre vandring.

Mvh
BB



Forholdet mellom pedalen og clutch kroken blir større, dette gjør at det kreves mindre krefter på pedalen.
Og siden delesirkeldiameteren på kroken er mindre så må jeg flytte pedalen lengre for å strekke kabelen like langt.

Overdrevet tegning.


Men det kan alltid være jeg har gjort en god gammeldags brain fart? Osteaktig
Loggført

Sider: 1 ... 69 70 [71] 72 73 ... 95
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!