april 27, 2024, 18:49:23 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Elektrisk hjelp 1981 modell 2,0 CU  (Lest 1388 ganger)
hunter
Nybegynner
*
Innlegg: 45
Bosted: Haugesund


Vis profil

« på: mars 27, 2011, 17:05:37 pm »

Hei. Har en 1981 modell doka med 2,0 CU-motor. Jeg er straks klar for oppstart men er litt "treneva" med kabler. Kan noen ut i fra bildene under si meg noe om hvor disse skal?
Bilde en viser to stk sorte kabler som kommer ut av boksen som er åpen i bakgrunnen... hvor skal disse kobles til? coilen?

* 003.jpg (52.74 KB. 640x480 - vist 118 ganger.)

Bilde to viser coilen. Fra coilen kommer det en grønn kabel. Hvor skal den?

* 004.jpg (46.77 KB. 640x480 - vist 109 ganger.)

Bilde tre viser koblingene på coilen. Her står den ene sorte kabelen i fra bilde en koblet til, men jeg tror det er feil koblet.

* 006.jpg (43.93 KB. 640x480 - vist 107 ganger.)

Bilde 4 viser en kabel som kommer fra dynamoen. Noen som vet hvor den skal? (Tror den er grønn under isolasjonen)

* 007.jpg (29.96 KB. 360x480 - vist 98 ganger.)

Bilde 5: det går en sort kabel mellom forgasserne som kommer ut i en kabelstuss... hvor skal denne kabelen fra forgasserne kobles?

* 001.jpg (46.81 KB. 640x480 - vist 99 ganger.)


Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #1 på: mars 27, 2011, 18:31:06 pm »

Den sorte som kommer fra "mellom forgasserne", det kan være å anta at det er choke?
Den grønne som kommer fra coil, skal ikke til fordeler da?

Litt gjetting her bare Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #2 på: mars 27, 2011, 20:18:03 pm »

Ut i fra bildene ser det ut som om den grønne er koblet på 15( tenning) på coil. Kan tenkes at den har blitt brukt som strømforsyning til forgasserne/ sort ledning på siste bilde.

Ledningen på bilde 1 er sorte og sannsynligvis også 15strøm (over tenningslås)

Bilde 4. Trolig kabel til ladelampe
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #3 på: mars 28, 2011, 11:01:49 am »

sjekk att sort kabel som går på coil er kobla til + det ser du om du har batterispenning på den når tenninga er på.Dei kablene som er på forgasserne skal gå i sammen til en og skal kobles på + på coilen.regner med att den som er grønn på coilen er koblet til klemme 1 på coilen,den går da opp i tenningsmodulen.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
hunter
Nybegynner
*
Innlegg: 45
Bosted: Haugesund


Vis profil

« Svar #4 på: mars 28, 2011, 23:01:57 pm »

Takk for tilbakemeldinger! Grønn kabel er koblet til 15 og er som det svares sikkert benyttet til forgasserne. Det går også en grønn kabel i fra -1 til tenningsmodul. Det kommer også en sort kabel inn på 15 - regner med det er hovedstrøm inn til coilen. Har ikke sånn måleapparat tilgjengelig så jeg har ikke fått målt om coilen faktisk får strøm. Det som skjer er at startmotor og motor går rundt men tenner ikke. Bensinpumpa fungerer. Når jeg vrir om tenninga får jeg trolig en kortslutning. Det gnistrer i hvert fall fra batteriet... så jeg må kanskje sjekke litt andre ting før jeg bekymrer meg om disse bak i motorrommet... Er det noen som har peiling på sånt og vet hvor jeg kan begynne å lete?
Loggført
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #5 på: mars 29, 2011, 07:18:18 am »

Hvis det gnistrer fra batteriet har du trolig dårlig kontakt der, sjekk polsko og andre koblinger.
"sånn måleapparat" trenger du stort sett ikke men kjøp deg en prøvelampe med pære i, ikke sånn fancy med lysdioder.
Loggført
hunter
Nybegynner
*
Innlegg: 45
Bosted: Haugesund


Vis profil

« Svar #6 på: mars 29, 2011, 14:19:39 pm »

Hvis det gnistrer fra batteriet har du trolig dårlig kontakt der, sjekk polsko og andre koblinger.
"sånn måleapparat" trenger du stort sett ikke men kjøp deg en prøvelampe med pære i, ikke sånn fancy med lysdioder.

har kun hatt et gammelt nødstrømsbatteri som ikke har vært koblet skikkelig... har i dag kjøpt inn nytt batteri til bilen og det blir koblet skikkelig når jeg har fått ladet det. Prøvelampe er også handlet inn. Selv jeg skal få til å bruke den Glad Tok også med en sånn tenningstester så jeg ser om det er gnist i pluggene (jada - sikkert helt unødvendig men kjekt å ha). håper på liv i motoren i løpet av kvelden!
Loggført
hunter
Nybegynner
*
Innlegg: 45
Bosted: Haugesund


Vis profil

« Svar #7 på: mars 29, 2011, 17:51:34 pm »

Nå går motoren! Takk for all hjelp!
Loggført
vwpower
Medlem
***
Innlegg: 208
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: mars 30, 2011, 20:44:44 pm »

Gatulere med oppstart,Hunter Blunker
Loggført
hunter
Nybegynner
*
Innlegg: 45
Bosted: Haugesund


Vis profil

« Svar #9 på: april 06, 2011, 21:56:22 pm »

Gatulere med oppstart,Hunter Blunker
Takk vwpower. Deilig ren lyd fra den; spesielt med tanke på at den har vært død siden 1997.

Men... jeg får ikke bolten helt tett... den tar ikke i gjengene skikkelig... så jeg funderer på hva jeg skal gjøre for å få ting tett frem til en gang jeg blir tvunget til å ta ut motoren og dele den...
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!