181
Supermedlem
    
Innlegg: 510
Bosted:
|
 |
« på: april 14, 2011, 23:00:06 pm » |
|
Hei Jeg har tatt inn til norge en 1979 181. Bilen er opprinelig en militær bil. Jeg har fått beskjed fra trafikkstasjonen at blien blir registrert som bevaringsverdi og ikke som veteran fordi de mangler dokumentasjon om at bilen tilfredstiller kravene fra 79. Er det noen som kan hjelpe med dokumentasjon så jeg kan få bilen registrert som veteran? Her er bilde av bilen  Ps: bilen ble vist i trafikkstasjonen med 165R15 dekk og ikke 30"....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1303S73
Supermedlem
    
Innlegg: 735
Bosted: Haugesund NRVWK
1303LS Org. Cab. & Gullhuset
|
 |
« Svar #1 på: april 16, 2011, 23:10:45 pm » |
|
Ta en tlf til teknisk avd i Møller, de har sikkert papirer.
Hilsen Geir.
|
|
|
Loggført
|
1973 1303LS Org. Cab 1966 VW panel Gullhuset 1985 VW transporter syncro
|
|
|
181
Supermedlem
    
Innlegg: 510
Bosted:
|
 |
« Svar #2 på: april 17, 2011, 13:00:28 pm » |
|
Hei Geir
Jeg har kontaktet møller og de hadde ikke noe papirer. De også sa at denne modellen har aldri blitt solgt i Norge.
Alex
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #3 på: april 17, 2011, 13:59:38 pm » |
|
Hva blir forskjellen om den står som veteran eller bevaringsverdig? Det blir vel stående 1979 som årsmodell i vognkortet uansett? EU kontrollen slipper man ikke unna uansett hva som står, og det burde vel være mulig å få veteranforsikring på en 79 modell  Er jo noen andre på forumet her som har slike biler, så du kan jo høre hva deres biler er registrert som.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
heljo
Juniormedlem
 
Innlegg: 74
Bosted: lavik, sogn
|
 |
« Svar #4 på: april 17, 2011, 16:53:29 pm » |
|
kontakt VW 181, han veit kanskje noko om dette. han har samme bil, 1971 mod, importerte vel sjølv frå tyskland meinar eg.
|
|
« Siste redigering: april 17, 2011, 16:59:45 pm av heljo »
|
Loggført
|
|
|
|
1303S73
Supermedlem
    
Innlegg: 735
Bosted: Haugesund NRVWK
1303LS Org. Cab. & Gullhuset
|
 |
« Svar #5 på: april 17, 2011, 20:08:09 pm » |
|
Bevaringsverdig, tror ikke du kan bygge om bilen, den må være orginal.
Hilsen Geir.
|
|
|
Loggført
|
1973 1303LS Org. Cab 1966 VW panel Gullhuset 1985 VW transporter syncro
|
|
|
VW 181
Supermedlem
    
Innlegg: 814
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #6 på: april 17, 2011, 20:12:28 pm » |
|
Sjekket akkurat papirene på min. Står også at den er bevaringsverdig, ikke veteran. Men ikke noe problem med forsikringen, der står den som veteran, da de ikke hadde noe annet alternativ. 
|
|
|
Loggført
|
1971 VW 181 "Erwin" 1972 1302s "Smurfen"
|
|
|
jaru
Supermedlem
    
Innlegg: 675
Bosted: strømmen
|
 |
« Svar #7 på: april 17, 2011, 20:16:09 pm » |
|
hva er det de krever? er det mål, vekt osv?
|
|
|
Loggført
|
if it works don`t fix it Member of mandagsklubben
|
|
|
181
Supermedlem
    
Innlegg: 510
Bosted:
|
 |
« Svar #8 på: april 17, 2011, 20:41:28 pm » |
|
Hei
Det de krever er papirer fra fabrikanten som sier at bilen tilfredstiller kravene fra 1979 (mht sikkerhet ol...)
Jeg ønkser å registrere bilen som veteran fordi jeg har tenkt til å bygge den om litt. Føste ting som må gjøres er å montere bedre belter foran og belter bak. Jeg ønsker noe mer enn 2-punkts belter. Vurderer også montering av veltebøyle.
Vw181: ser at du har senket bilen litt og har ikke originale felger, får du noe trøbbel med det ved eu kontroll?
Alex
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
OTO
Supermedlem
    
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik
|
 |
« Svar #9 på: april 17, 2011, 21:00:11 pm » |
|
Jeg hadde en slik selv for noen år siden  Den velkjente O-181. Din bil er omtrent dobbel så høy som den jeg hadde  Kul doning var det, men jeg følte meg ikke akkurat høy i hatten etter europaveg 6 med frontruta nede og uten dører, men ble godt sett i trafikken.. Solgte den fordi det ikke akkurat ver en bil man tok med bikkje og barn i 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Elwood
Supermedlem
    
Innlegg: 721
Bosted: Hamar, Hedmark
Our lady of blessed acceleration.Don`t fail me now
|
 |
« Svar #10 på: april 17, 2011, 21:14:56 pm » |
|
Jeg hadde en slik selv for noen år siden  Den velkjente O-181. Din bil er omtrent dobbel så høy som den jeg hadde  Kul doning var det, men jeg følte meg ikke akkurat høy i hatten etter europaveg 6 med frontruta nede og uten dører, men ble godt sett i trafikken.. Solgte den fordi det ikke akkurat ver en bil man tok med bikkje og barn i  Hvorfor ikke OTO? Du hadde jo ingen av delene den gangen....he,he  Kongetøff bil forresten. Er ikke de fleste "militærbiler" lagt under bevaringsverdi kategorien da? Hør med gutta med scwimm og kubel. De har muligens svar på det.
|
|
« Siste redigering: april 17, 2011, 21:17:56 pm av Elwood »
|
Loggført
|
Tjofadderittan - två fingrar i ............kylskåpet.
|
|
|
OTO
Supermedlem
    
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik
|
 |
« Svar #11 på: april 17, 2011, 21:20:10 pm » |
|
Jeg hadde en slik selv for noen år siden  Den velkjente O-181. Din bil er omtrent dobbel så høy som den jeg hadde  Kul doning var det, men jeg følte meg ikke akkurat høy i hatten etter europaveg 6 med frontruta nede og uten dører, men ble godt sett i trafikken.. Solgte den fordi det ikke akkurat ver en bil man tok med bikkje og barn i  Hvorfor ikke OTO? Du hadde jo ingen av delene den gangen....he,he  Kongetøff bil forresten. Er ikke de fleste "militærbiler" lagt under bevaringsverdi kategorien da? Hør med gutta med scwimm og kubel. De har muligens svar på det. He, he.. joa Elwood.. Husker du ikke schëferen? 52 kilo hanbikkje. Skrekken var svart katte over veien  Eller var Herman satt i produksjon, så det var greit å sende den over til nik
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Elwood
Supermedlem
    
Innlegg: 721
Bosted: Hamar, Hedmark
Our lady of blessed acceleration.Don`t fail me now
|
 |
« Svar #12 på: april 17, 2011, 21:46:28 pm » |
|
Jeg hadde en slik selv for noen år siden  Den velkjente O-181. Din bil er omtrent dobbel så høy som den jeg hadde  Kul doning var det, men jeg følte meg ikke akkurat høy i hatten etter europaveg 6 med frontruta nede og uten dører, men ble godt sett i trafikken.. Solgte den fordi det ikke akkurat ver en bil man tok med bikkje og barn i  Hvorfor ikke OTO? Du hadde jo ingen av delene den gangen....he,he  Kongetøff bil forresten. Er ikke de fleste "militærbiler" lagt under bevaringsverdi kategorien da? Hør med gutta med scwimm og kubel. De har muligens svar på det. He, he.. joa Elwood.. Husker du ikke schëferen? 52 kilo hanbikkje. Skrekken var svart katte over veien  Eller var Herman satt i produksjon, så det var greit å sende den over til nik He,he, Ja det stemmer det  . Jeg og nik har hatt mange artige mil i en den bilen. Blikkfang så det holdt 
|
|
|
Loggført
|
Tjofadderittan - två fingrar i ............kylskåpet.
|
|
|
jaru
Supermedlem
    
Innlegg: 675
Bosted: strømmen
|
 |
« Svar #13 på: april 17, 2011, 22:26:02 pm » |
|
Hei
Det de krever er papirer fra fabrikanten som sier at bilen tilfredstiller kravene fra 1979 (mht sikkerhet ol...)
Jeg ønkser å registrere bilen som veteran fordi jeg har tenkt til å bygge den om litt. Føste ting som må gjøres er å montere bedre belter foran og belter bak. Jeg ønsker noe mer enn 2-punkts belter. Vurderer også montering av veltebøyle.
Vw181: ser at du har senket bilen litt og har ikke originale felger, får du noe trøbbel med det ved eu kontroll?
Alex
Har du sjekket med Tüv? jeg importerte en bmw motorsykkel og da krevde biltilsynet dokumentasjon fra produsent med tekniske data osv. bmw skulle ha 2000,- for å skrive ut dette, fikk akkurat det samme fra Tüv for 30 euro.
|
|
|
Loggført
|
if it works don`t fix it Member of mandagsklubben
|
|
|
VW 181
Supermedlem
    
Innlegg: 814
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #14 på: april 18, 2011, 20:42:53 pm » |
|
Hei
Det de krever er papirer fra fabrikanten som sier at bilen tilfredstiller kravene fra 1979 (mht sikkerhet ol...)
Jeg ønkser å registrere bilen som veteran fordi jeg har tenkt til å bygge den om litt. Føste ting som må gjøres er å montere bedre belter foran og belter bak. Jeg ønsker noe mer enn 2-punkts belter. Vurderer også montering av veltebøyle.
Vw181: ser at du har senket bilen litt og har ikke originale felger, får du noe trøbbel med det ved eu kontroll?
Alex
Nei, hittil har det ikke vært noe tema. Bruker faktisk et merke-verksted (ikke VW) her i Bergen til EU-kontrollene. De har folk som ser at bilene mine tas vare på, og derfor er de ikke opptatt av om de faktisk er originale. Som de sier: "Du kjører jo bare hjem, bytter om, viser bilen, og kjører hjem og bytter igjen."  Begge parter sparer seg for arbeid... Kjekke folk!! 
|
|
|
Loggført
|
1971 VW 181 "Erwin" 1972 1302s "Smurfen"
|
|
|
|