april 19, 2024, 14:15:05 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Buggy 1600 t1, får ikke gnist! og clutchen tar ikke.  (Lest 1511 ganger)
Stisn
Nybegynner
*
Innlegg: 20
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« på: april 15, 2011, 09:30:35 am »

Hei!
Når jeg parkerte buggyen for vinteren, så hadde jeg brukt den siste uka på å sette inn en 1600 12v-motor. Problemet som oppsto var at jeg ikke fikk gnist ut fra coilen. Etter å ha byttet alt av tenningsdeler etter coilen(fordelerlokk, rotor, kondens, stift) så prøvde jeg å bytte til en coil som jeg hadde prøve-gnista på en annen bil et par måneder tidligere = null gnist.
Har konstant + på coilen, og - bryter med stiften, akkurat som det skal virke. men kan det være at jeg har et lite brudd eller gamle/dårlige ledninger som gjør at coilen ikke får nok strøm av noe slag? Kan jeg ha kobla feil og kortslutta coilen?
Frustrerende feil, og siden snøen kom like etterpå fikk jeg ikke spesielt god tid til å feilsøke videre. Tenkte å hente buggyen til helga, og da må jeg virkelig sette fart for å få det gående! Været har jo vært kanon den uka her  Gliser

Også til den andre feilen... Jeg bytta fra en 1300 6v-maskin, med 180mm svinghjul(...?) over til 200mm-svinghjul som satt på 12v-motoren. Slipte ut girkassa, og leste et eller annet sted at man ikke skal sette over det runde glidelageret som sitter orginalt på 6v-trykkplata. Mistenker at uten den er det for stor glippe mellom utløseren og trykkplata. Har noen gjort dette tidligere, og kan forklare hvordan de løste det? er det bare å stramme til clutch-wiren, eller har jeg ikke nok å gå på der?

Håper jeg har fått med all info som trengs. Hvis ikke er det bare å si ifra Glad
Takker for all hjelp!
Loggført
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #1 på: april 15, 2011, 09:46:01 am »

Jeg hadde også problem med null gnist for en tid tilbake siden.. det som var galt, var at den grønne ledningen som går ut fra fordeleren og inn på coilen gikk til jord.. var en ørliten skade på kabel som gjor at den lå intill metall. sjekk denne du.. Blunker
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
Stisn
Nybegynner
*
Innlegg: 20
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #2 på: april 15, 2011, 12:28:03 pm »

Takk for raskt svar!
Ja, vet du... Denne hadde jeg litt problemer med å feste. Kabelskoen var litt annerledes enn på 6v-en, og det begynte å bli kaldt ute når jeg holdt på. Ledningene var stive som fy.
MEN... Hvis denne hadde gått i jord, da ville vel ikke minus på coilen slått seg av og på i takt med stiften vel?
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #3 på: april 15, 2011, 16:50:09 pm »

Takk for raskt svar!
Ja, vet du... Denne hadde jeg litt problemer med å feste. Kabelskoen var litt annerledes enn på 6v-en, og det begynte å bli kaldt ute når jeg holdt på. Ledningene var stive som fy.
MEN... Hvis denne hadde gått i jord, da ville vel ikke minus på coilen slått seg av og på i takt med stiften vel?

Blir det samme som at du ikke har stiftåpning hvis den går til jord.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Stisn
Nybegynner
*
Innlegg: 20
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #4 på: april 16, 2011, 11:26:50 am »

Ja, det er greit. jord på coilen pulserer jo med stiften, så det tyder jo på at det ikke har gått i jord noe sted...?
Prøver med ny coil i dag, hvis det ikke går er det vel bare å rive dritten ned igjen og legge opp nye ledninger.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: april 17, 2011, 09:34:32 am »

Sjå om stiften er brendt. pirk den opp med eit skrujern å sjå etter ein flekk på kontaktflata. isofall er det godt mulig att kondensatoren køddar med deg. puss stiften å juster å fyr igang.


Kor mykje vandring har du på clutchpedalen?? meinar det skal vera rundt 20mm dødgang. er det meir, juster vaieren
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Stisn
Nybegynner
*
Innlegg: 20
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #6 på: april 19, 2011, 10:23:13 am »

Problemet med clutchen er at jeg har den gamle typen utløser på girkassa, med den "nye" typen trykkplate. Får den ikke til å ta uansett hvor mye jeg strammer, så må ut igjen med motoren i dag.
Loggført
Bugman
Nybegynner
*
Innlegg: 49
Bosted: Sykkylven


Vis profil

« Svar #7 på: mai 05, 2011, 05:41:19 am »

Slenger meg på denne tennings tråden jeg, har samme problem med min 1500 maskin, fyra motoren nå i slutten av mars å den gikk fint som smurt, stoppa den å etter det ville den ikke starte. jeg kjører med en bosch 009 fordeler med elektronisk tenningsdel. så jeg har ikke denne lille grønne ledningen som kan gå i jord.
Men når jeg måler på coilen har jeg konstant pluss å jording kun ved tennings punkt, hva i alle deger kan være galt her da?

Den får bensin i massevis, pluggene og pluggledninger var bytta i fjor og coilen er også ny.
Moteren har gjort anntydning til å ta et par ganger med den vil liksom ikke starte. har også testa med tenningslampe for å se om det er noen reaksjon men det kan komme et lite lysglimt med en gang jeg vrir rundt nøkkelen men så stopper moroa.

Noen som kan ha svar på mitt irriterende problem, ville jeg bli veldig glad.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!