mars 28, 2024, 14:40:22 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Definisjon på Rat-Look?  (Lest 21734 ganger)
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« på: desember 03, 2007, 18:53:03 pm »

Nå er jeg på VELDIG tynn is her, men hva er forskjellen på en rat-looker og en bil som bare er i skikkelig dårlig stand? Hvis det er sånn at bilen knapt holder sammen er det jo ikke direkte trygt? Og hva er forskjellen på Rat-Look og en patinert bil? Er det samme sak?
Er det noen "krav" for at bilen skal defineres som Rat? Ser det diskuteres rust kontra "falsk" rust?
Som sagt, forsøker ikke å provosere noen bare lurer. Glad
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #1 på: desember 03, 2007, 19:38:58 pm »

Jeg mener at en rat-looker er en bil som har en finish som viser bilens historie. Om den har noen bulker her og der så trenger ikke det å fjernes, da det er en del av bilens historie, og kan gi bilen ekstra sjarm. Om bilen holder på å dette fra hverandre så er det kanskje på tide å fikse litt?

Fint at du fortsetter diskusjonen i en egen tråd JS Glad
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #2 på: desember 04, 2007, 10:05:09 am »

Enig med nicolai.
Synes forsåvidt at en rat looker og en patinert orginal bil går nesten ut på det samme, men jeg ville ikke personlig kalt en helt orginal bil med patina for en rat looker. For meg er en rat look boble ei boble som er "hottet" opp med senking og tøffe hjul. Gjerne også med perfekt restaurert drivlinje. Da har man en sikker bil med tøft stuk og "ratty" utsende.
Men jeg sier ikke at dette er fasiten.
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #3 på: desember 04, 2007, 15:49:39 pm »

Da er vi to som er 100% enige Blunker For det finnes ingen fasit! Hva mener resten?
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
wonderboy
Medlem
***
Innlegg: 213
Bosted: tynset..



Vis profil
« Svar #4 på: desember 04, 2007, 16:55:15 pm »

tja si det.  jeg synes at en sliten bil som man ikke kan speile seg i er rat..  at den er lav er bare en positiv bonus..  men noen steder ser man jo at rat er rimelig strøkne, men laget for å se sliten ut..  er vel rat det og synes jeg ihvertfall..  pluss de er mere brukervenlig, ang slitasje og striper/bulker o.l..  det er ihvertfall sykt tøffe biler...  rust er vel ikke alltid dumt.. så lenge det kan kjøres med trygt...
Loggført
Jon T
Supermedlem
*****
Innlegg: 657
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #5 på: desember 04, 2007, 17:28:30 pm »

Jeg synes ikke at en bil er rat look selv om den har litt sliten lakk med patina.
Rat look for meg er en gammel bil som har rikelig med patina, overflate rust/ rusthull og er senket med noen kule felger som ser "nye" ut. Det er i hvertfall slik jeg har lært meg ratlook, de fleste er senket i bånn men det er ikke et must i mine øyne....

JT
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #6 på: desember 04, 2007, 18:27:27 pm »

Hvis vi absolutt skal plassere de i "båser" da... Hvilken stil er da en patinert og sliten bil som er senka? Er ikke det en rat-looker fordi den ikke er gjennomrusta? En resto er det jo ikke, for de skal være 100% strøken slik jeg har forstått det. Cal-look skal ha stor motor og som regel rompa i været Rekker tunge
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Jon T
Supermedlem
*****
Innlegg: 657
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #7 på: desember 04, 2007, 18:53:37 pm »

Hvis vi absolutt skal plassere de i "båser" da... Hvilken stil er da en patinert og sliten bil som er senka? Er ikke det en rat-looker fordi den ikke er gjennomrusta? En resto er det jo ikke, for de skal være 100% strøken slik jeg har forstått det. Cal-look skal ha stor motor og som regel rompa i været Rekker tunge

Patinert, sliten og senket vw= kul bil ;-)

rat look er for meg litt mer en det, sliten på utsiden og teknisk veldig bra på innsiden, gjerne med litt mer futt en en 1300!
synes folk som kjører rat er ganske imponerende, jeg hadde ikke klart å la vær å gjøre noe med rusten Rekker tunge
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: desember 04, 2007, 19:50:52 pm »

Om man skal "lytte" til TheSamba sin VW dictionary så har de følgende definisjon:

"Distinct VW "Look" characterized by visible rust and an extreme lowering job.  Usually performed on a rusty or otherwise unrestorable VW."

Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #9 på: desember 06, 2007, 13:54:26 pm »

Synes hele "rat" begrepet har tatt litt av jeg da, og føler egentlig det har en litt negativ klang. For eksempel er begrepet så godt som borte i hot-rod miljøet, da de aller fleste som dyrker sjangeren "tradisjonell hot rod" i utgangspunktet bygger biler som faller under samme kategori. Ikke stas om noen kaller bilen du kanskje har lagt hele sjela di i (og ikke minst lommeboka) for en "rat" bare fordi du ikke er fan av glinsende lakk?

På tide å lage ett nytt navn på denne sjangeren her også? Patina-look, UNresto-look kanskje? Er altfor mange variabler innenfor sjangeren som den er i dag til å definere den som en egen stil kanskje.

Hva synes dere?
Loggført

Member #1 /Spliths venner
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #10 på: desember 06, 2007, 14:20:19 pm »

UNresto-look, den er fin!

Jeg sier rat-rod jeg da, selv om en praima hotrod er den eneste ekte rodden etter min mening. De ville vel lakke bilene sine før i tiden, men de kjørte de på stripa før de var helt ferdige, og før de hadde penger. Etterhvert så ble dette til en egen stil, da en kjent hot-rod kar viste sin prima rod på et treff og sa at den var helt ferdig. The Shifters kjørte vel bare prima hot-rods etter dette, og gjør det vel i dag også Glad

Dette har jeg sett på "Rides" på Discovery. Er en drit deilig episode der de bygger en gul T kalt "Bad News".
Skru opp lyden og lytt til V8'ern. Anbefales Rekker tunge
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
SAS
Medlem
***
Innlegg: 125
Bosted: Horten



Vis profil
« Svar #11 på: desember 06, 2007, 20:39:32 pm »

Synes hele "rat" begrepet har tatt litt av jeg da, og føler egentlig det har en litt negativ klang. For eksempel er begrepet så godt som borte i hot-rod miljøet, da de aller fleste som dyrker sjangeren "tradisjonell hot rod" i utgangspunktet bygger biler som faller under samme kategori. Ikke stas om noen kaller bilen du kanskje har lagt hele sjela di i (og ikke minst lommeboka) for en "rat" bare fordi du ikke er fan av glinsende lakk?

Hvis noen kaller bilen min en rat er det jo et kompliment(selv om den ikke er det) Blunker
Har jeg brukt masse $$ og tid på en bil som får en fin, matt og deilig finish og noen kaller den rat, så har dem ikke peiling.

unrestolook blir mer i retning av jeg-trillet-bilen-ut-fra-låven-i-går-der-den-hadde-stått-urørt-i-50-år-type bil.
Rat-look er ikke urørt...
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #12 på: desember 07, 2007, 22:02:21 pm »

Er vel ikke så mange som våger å kjøre rundt i det f.eks. Hoodride-gjengen sto for. Hoodride-Derek ragget jo rundt i en Zwitter uten kanaler, med teipede ruter osv. som må ha vært nesten livsfarlig bare å sitte i...
Det er grenser for hva som går an her til lands, akkurat som andre steder, men her får det kanskje større konsekvenser, hva vet jeg?

I mine øyne er "Rat-look" ikke noe "negativt". Bilen må uansett tilfredsstille kjøretøytekniske krav eller hva det nå heter, er den farlig har den ingenting på veien å gjøre! En "rat looker" ser kanskje etter normale folks oppfatning ille ut (og vil gjerne bli stoppet av lensmannen bare av den grunn), men kan du skilte med dønn strøken teknisk stand (så samme lensmann får hakeslepp) - da er det innertier. Denne er etter mitt syn mer "rat" en "looker", men det ser jo ut som at det er tatt rust i hjørnene bak. Hvordan det står til under med denne aner jeg ikke.

Hvor grensen går mellom patina-ratina-ratlook er vel bortimot umulig å definere, hva er nå egentlig meningen med det uansett? "Look" henger sammen med en eller annen variant av "stuk" - noe må definitivt gjøres med høyden, original høyde er, tja - vanlig eller kjedelig? Nosedown, assup, eller ned i alle kanter, samme det - da først blir det en "looker"!

Noen har kanskje fått det for seg at å bygge en rat-looker er både billig og enkelt, bare å slipe vekk lakken, smekke på noen gamle rustne felger og  dett var dett - i så fall blir det skivebom i mine øyne. Det koster både penger og er kanskje vel så krevende (om det skal gjøres gjennomført) som en tradisjonell restaurering. Forskjellen ligger i lakk og krom - og gjerne med kontraster. Sliten lakk og bling-bling på det blanke - men det er ikke noen betingelse. Fritt frem for egne valg her!
Jeg mener standarden ble satt med denne bilen "The Bitch" av Andy Ham:


Utgangspunktet bør ideelt sett være en "barnfind" originalbil, som restaureres uten å fjerne tidens tann - dvs. en motvekt til de altfor mange skifte-absolutt-alt-restaureringene. Begynner du å bytte og flikke litt her og der er du fort inne i en ond sirkel - da kan det liksom ikke bli strøkent nok. Dessverre lider altfor mange av "måhanytt"-syken - når du bare MÅ bytte en list eller gummipakning som ikke er helt 100% perfekt. Du kan jo skifte absolutt alt på nesten hvilken som helst folkevogn i dag - men HVORFOR?
Sune hadde "The Bitch" som målestokk da "The Patina"-prosjektet ble klekket ut. Forskjellen er at denne ikke blir noen "Resto"-utgave tynget ned med masse greier. Høyden bak er foreløpig urørt, men kommer kanskje ned et lite knepp?


Det ble ikke noen "walk in the park", tvert i mot kostet det både kroner og innsats. Karrosseriløft med diverse kanaltransplantasjoner og rustsveis (skiftet KUN det som var dårlig), bunnplaten ble slipt ned og primet/lakket, innerskjermer og utilgjengelige deler av karrosseriet ble sauset inn med penetrerende owatrol, alt av bremsedeler og fjæring ble skiftet, men motoren er den gamle gode, med muselort og støv i krokene. 

Et annet, men snart tyve år gammelt eksempel: en kamerat av meg kjøpte en veldig fin 61-modell (gammel utstillingsbil hos en tidligere VW-forhandler), litt matt i lakken, men den var en JUVEL av en bil. Det innser vi begge i dag. Hadde vi bare latt være å klå på den... det ble totalrenovering, helt ribbet ned, ny beryllgrønn lakk, 1300S bunnplate m/gir + 1835 motor. Alt av pakninger og lister ble nytt, ikke en eneste skrue var uskrudd. Bilen ble ALDRI den samme etterpå - ikke så verst, men det kostet også flesk... Selvsagt ble ikke alt perfekt heller, den ungdommelige tålmodigheten var begrenset, første prøvetur med den nye motoren foregikk uten lakk, uten seter, ruter, lys, osv. Den ble solgt før den var komplett og ferdig, etter hva jeg har hørt ble den splittet opp igjen og hva som skjedde videre vet jeg ikke. Men den ruller neppe på veien - kanskje noen deler av den?

Med hånden på hjertet - hvor mange kjenner ikke til tilsvarende historier? Hvor mange halvrestaurerte bobler kommer aldri på veien og blir stående ribbet rundt om i de tusen garasjer og løer? Bare fordi eieren i sin iver etter å få blank nok bil ikke klarte å la være å "tukle" med den. Økonomi og evner strekker ofte ikke til, dessverre... det er lurt å tenke på før en begynner! Det finnes heldigvis mange kjempeflinke "gjennomførere" - det ser vi av prosjekttrådene på forumet her - men de er seriøst i mindretall. Ikke alle kjenner sine begrensinger, og kalkulerer ikke alltid med motgangen som som regel kommer. Da bør man heller kose seg og kjøre rundt i en bil som ikke er perfekt, men har en ubetalelig sjarm som ingen lakkerer i verden kan skaffe deg!
« Siste redigering: desember 07, 2007, 22:06:00 pm av RZR-Andy » Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #13 på: desember 07, 2007, 23:22:40 pm »

SÅ godt sakt! Jeg er enig i at "The Bitch" er helt utrolig. Virkelig gjennomført. Jeg har den i et ultraVW blad, og det er virkelig imponerende å lese om bilen. Han leta lenge etter bil med den helt riktige patinaen, og bilen ble jo totalrestaurert (bare lakken på karossen som sto igjen).

Jeg bygde jo en rat av 69 modellen min. Den så ratty ut, men den var tross alt lakket opp, og hadde ikke den samme sjarmen som en bil med orginallakk har.

Det jeg synes er deiligst med en rat-looker er at den kan brukes uten at man er redd for å få en ripe eller to.
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #14 på: desember 08, 2007, 00:45:08 am »

Andy, endelig noen som skriver noe om Rat-Look som har litt substans og som jeg SKJØNNER. TAKK!  Gliser
Loggført
Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #15 på: desember 09, 2007, 22:58:37 pm »

Ratlook er for meg en bil i teknisk god stand(gjerne veldig lav) med mye motor men et karroseri som slitent men fortsatt forsvarlig å kjøre med!
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #16 på: desember 11, 2007, 10:18:54 am »

Jeg synes ikke den må ha en stor motor. Skal helst være low and slow Kult Rat-look handler jo mye om sjarm, og hva er vel mer sjarmerende enn en gammal 25-/30-hester?
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #17 på: desember 11, 2007, 11:03:46 am »

helt enig, jeg kan aldri huske å ha sett at stor motor er en del av definisjonen på en rat-look, men jeg skjønner jo selvsagt glede av å ha det :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
wonderboy
Medlem
***
Innlegg: 213
Bosted: tynset..



Vis profil
« Svar #18 på: desember 13, 2007, 14:17:57 pm »

hvis det er så masse usikkerhet om hva som er rat-look.  hvorfor ikke kalle hele denne seksjonen for hoodride i stede for rat-look.... er vel større nisje det .. eller?
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #19 på: desember 13, 2007, 14:44:45 pm »

Cuz hoodride is dead Rekker tunge ,sier de.. HoodRide Derick var en dick og da hater alle hoodride. Jeg mener da at stilen lever videre, og om det heter hoodride lr ikke bryr meg ikke stort.
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
wonderboy
Medlem
***
Innlegg: 213
Bosted: tynset..



Vis profil
« Svar #20 på: desember 13, 2007, 14:59:20 pm »

ok. sånn å forstå..  da er det vel ikke tvil da.. ikke helt informert om det..  trodde det var en slags fellesnevner det navnet..
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #21 på: desember 13, 2007, 17:40:48 pm »

Det trodde jeg også. Hvis du søker på thesamba forumet så finner du sikkert tråden der dette ble diskutert. Var visst begått økonomiforbrytelser på høyt plan. Tok imot betaling men sendte ikke varene, så forsvant han helt. Borte vekk!
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
wonderboy
Medlem
***
Innlegg: 213
Bosted: tynset..



Vis profil
« Svar #22 på: desember 13, 2007, 19:32:20 pm »

ok.. har hørt at nett siden hoodride.com var nede pga av det..  ,men tanker mer på navnet hoodride,, og dets betydning..  er vel litt samme som rat-look.. men trengte hvis bare slamma biler og ikke akkurat rustet og sånn..  men kan ha tatt feil der.. og det at du også faktisk har sprayet det på bilen din..  at det var et comunity og ikke en person..  rat-look er kult det. men hvis bilen din ikke er resto eller cal-look. men derimot senka og ellers original.. hva er den da...Hæ
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #23 på: desember 13, 2007, 20:16:20 pm »

Drit i hva den er Glad Det er en kul bil!

Jeg spraya på hoodride fordi jeg synes stilen er kul. At grunnleggeren var en drittsekk bryr jeg meg ikke om, og for min del så lever stilen videre. Blir jo nesten det samme som de som driver å bygger 70-talls racere med flake lakkering fortsatt den dag i dag Glad
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #24 på: januar 02, 2008, 13:46:05 pm »

men hvis bilen din ikke er resto eller cal-look. men derimot senka og ellers original.. hva er den da...Hæ

Den er en Resto om den er senket jevnt/baktung, og en cal-look om den har nesa lavere en rompa.

Vi snakker da om den mildeste formen for cal/resto.
Loggført

Speed is no substitute for direction
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #25 på: januar 02, 2008, 16:46:42 pm »

hva med buss a. fikk med meg en tidligere tråd det ble dratt opp det med resto buss og at det ikke gikk men rat buss a. her er jeg forvirra for det er jo så mange meninger . har mine egene meninger jeg men de er sikkert feil i forhold til mengden   Hemmelig så får jeg vel høre på bjørn og bruke og kalle det mer venlige ordet unresto , prøve i hvertfal Glad
Loggført

1 up
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #26 på: januar 02, 2008, 18:11:14 pm »

Greia med bussene var at det ble lagt ut bilder av originale busser som kun var senket... og de var da pr automatik resto. Dette var noen uenige i... 
Loggført

Speed is no substitute for direction
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #27 på: januar 02, 2008, 18:31:45 pm »

ja det er jeg fullstendig enig i . det er bare en lav buss . men jeg mener det er plass til busser i disse kategoriene også
Loggført

1 up
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #28 på: januar 07, 2008, 22:46:57 pm »

Er vel ikke så nøye hva vi kaller bilene, men jeg skjønner at det er lett for å bli forvirret, hvem er ikke i tvil både titt og ofte? Alt dreier seg om "trendsetterne" som blir kopiert av andre og dermed er en stil skapt.
Som et lite apropos hadde vi en kar her i Bergen som holdt på med en 1302 for tjue år siden, han la ned et enormt arbeid i den, men resultatet ble ikke helt etter hans mål. Bilen ble derfor kanskje byens første "rat-looker", intensjonen var at det skulle se værst mulig ut. Over hele bilen ble det limt på utrevne avissider fra Bergens Tidende (BT) og alt ble dekket med klarlakk for at ikke papiret skulle gå i oppløsning.

Den vekket mye oppsikt, må det vel være lov å si - ganske mange som dro på smilebåndet i alle fall. Nå var jo Erik også klubbens største humorist, så denne "BT-lookeren" som han kalte den ble vel nærmest som en kunstnerisk installasjon å regne.
Loggført
Uvdal
Nybegynner
*
Innlegg: 47
Bosted:


Vis profil

« Svar #29 på: januar 08, 2008, 10:28:21 am »

Enten bilen er rat look eller alle de andre lookene.. så er det kun en ting som går utenpå alle looker: gleden over å få KJØRE bil. I en ny bil er det bare å suse avsted. Alt er som å gire i smør.. Med en gammel luftkjølt kjenner du at du kjører bil...lukten av eksos,litt bensin,få lov til å høre motorlyd,kjenne at det rister i hele bilen,tung på rattet mm Kort sagt: Kjenne at du kjører bil... Gleder meg til sommeren allerede Gliser
Loggført
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!