..oooppss... Alt etter luftfilteret er bortevekk, har ikke sett noe slikt før på mine motorer. På filteret har jeg koblet vakum på innsuget fast til luftfilteret, den andre utgangen på luftfilteret har jeg blendet igjen. Er ikke den vakumgreia for å styre forvarming til innsugslufta? Blir det krøll om jeg mangler den?
Vakuum-klokken ved innsuget virker slik:
Når du starter på kald motor er den termostatiske vakuumbryteren i luftfilterboksen åpen. Klaffen i luftfilteret "suges opp" og lukker dermed for kald luft og åpner for forvarmet luft.
Etter hvert som luften blir varmere inne i luftfilteret vil termobryteren stenge av vakuum-suget, og klaffen går tilbake i nedre stilling. Da får motoren kald luft hele tiden. Det er bra, siden det hindrer overoppheting.
"Blir det krøll om du mangler den?" Ja. Utgangspunktet er at det ikke finnes unødvendige deler på en Volkswagen-motor. Forvarmet luft i kaldt vær gir riktigere blandingsforhold, og sammen med godt fungerende forvarmingsrør fra eksosen, sørger varmluften for å motvirke kondensering av bensingassen i det lange insuget fra forgasseren ut til toppene.
Om dette er forklaringen på dine motorproblemer er ikke så sikkert, men termobryteren har en overtrykksfunksjon, så det kan være du suger falsk luft nå. Jeg ville koblet en slange mellom termobryteren og vakuum-klokken på luftfilterinnsuget, så er ting på plass som det skal være. Alternativt ville jeg blokket det lille røret nede på innsuget (og ikke oppe på termobryteren), da er du sikker på at du ikke suger falsk luft.