Hei. Beklager, jeg trodde du ikke mente det bokstavelig det med teskje:
Motoren er bak på ei boble.
Åpne motorluka med den blanke knappen nederst mot støtfangeren.
Ta av fordelerlokket, det runde rare med 5 tjukke ledninger på. Du tar det av med å dytte av to lange klips, ett på hver side.
Fjern rotoren, den likner på en gitar, er avlang, og kan dras rett opp.
Ta vekk den plastikkplata som dekker alt, om den er der. Om den ikke er der, gjør det ingenting.
Nå kan du se en blank aksling, som står rett opp, og en "stift" som ligger ved siden av festet med en skrue.
Den blanke akslingen er litt firkantet, og hvis du dreier motoren rundt for hånd, kan du se denne gå seint rundt.
Når du dreier motoren, og dermed også den firkantete akslingen, får stiften en åpning når hjørnet på akslingen "blir størst"
Denne åpningen kalles stifteåpning, og det er denne som skal være 0,4mm på sitt største.
Måten å stille på, er å dreie motoren slik at den stifteåpningen blir så stor som mulig, deretter løsne den ene skruen i bunnen som holder denne fast.
Ikke løsne den mye, bare slik at det går å flytte den litt.
På den plata som stiften er festet i er det et lite spor som du kan sette et skrujern i for å lette justeringen av åpningen.
Om du ikke finner den, er det ikke så farlig, så lenge du klarer å flytte delen så åpningen endrer seg til 0,4mm.
0,4mm måler du med en bladsøker, det er en samling av tynne metall plater med forskjellige tykkelser, som de selger på f.eks. Biltema.
Finn den delen på bladsøkeren som heter 040 eller 0,40mm.
Når stiftåpningen er riktig, skal denne gå trangt mellom stifthalvdelene uten at de flytter seg.
Da har du justert stifta til 0,4mm åpning, husk å stramme skruen igjen og sjekke en gang til.
Så monterer du sammen igjen i motsatt rekkefølge.
NB! Det er et hakk i rotoren(gitaren) som skal passe i ett hakk i akslingen.
Det er også et hakk i fordelerlokket som skal passe på fordeleren.
Lykke til