mai 01, 2024, 20:47:21 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Trommelbremser - problemer med å få på trommel:  (Lest 2022 ganger)
trOND
Medlem
***
Innlegg: 176
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: mai 11, 2011, 20:06:18 pm »

Jeg sliter med å få på trommelen igjen, etter at jeg har byttet bremsepumpe/bremsesylinder. Måtte ta av bremsebånda, når jeg gjorde dette. Monterte alt sammen igjen, sjekket at alt var tett (luftet bremsene), før jeg skulle sette på trommelen. Men, da ble det litt for trangt. Det var nok dumt å lufte bremsene før jeg satt på trommelen...Skal tillegge at dette er selvjusterende trommelbremser, så jeg kan ikke lure med å skrue bremsebånda sammen. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre, det er snakk om få milimeter.... Hæ Har også gjort den samme jobben på den andre siden, men det gikk alt greit...
Loggført

“There is no such thing as fun for the whole family.”

Karmann Ghia 1970 modell
VW Golf C 1983 modell
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1043
Bosted: Skien


Rolf T. Kastenwagen


Vis profil
« Svar #1 på: mai 11, 2011, 20:28:31 pm »

Hvis det er VW er det en "kile" oppe med en fjær under. Det er tenner på kilen. Press den litt opp så legger du av bremsene. Når tromlen er på plass kan du presse ned kilen fra baksiden forå legge båndene inntil tromlen. Trekk noen ganger i håndbrekket også for justering. Håper dette er til hjelp.
Loggført

VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt
VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
trOND
Medlem
***
Innlegg: 176
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: mai 11, 2011, 21:07:08 pm »

Hei. Takk for det, men fikk det ikke til. Det er en VW, men en Vw golf...Er ikke mye om å gjøre at jeg får på trommelen, men det vil liksom ikke. Får vurdere om mulighen for å koble av håndbrekket eller slakke på wiren, for å se om det hjelper. Andre tips??
Loggført

“There is no such thing as fun for the whole family.”

Karmann Ghia 1970 modell
VW Golf C 1983 modell
ClassicVAG
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: mai 11, 2011, 21:52:18 pm »

Legg en utslitt tannreim eller noe rundt bremsebåndene og snurr den rundt en skrutrekker slik at du kan stamme reimen med å dreie skrutrekkeren. Ikke så enkelt å forklare, men du får heller spørre...

Da kan du legge litt press på båndene og deretter åpne litt på lufteskruen. Da vil bremsesylinderen presses sammen og båndene komme lenger inn, og vips så skal du kunne få på trommelen igjen.
Hvis du holder press på båndene så lenge lufteskruen er åpen så vil det heller ikke være nødvendig å lufte igjen.
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #4 på: mai 12, 2011, 06:17:30 am »

Løft opp kilen til seljusteringen visst det er golf II så smetter trommelen på.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
trOND
Medlem
***
Innlegg: 176
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: mai 13, 2011, 23:59:46 pm »

Takk for hjelpen. Løsningen var å bruke en lastestestropp rundt bremsebåndene, stramme til med et skrujern som tvinne, skru opp luftingen. Dyttet også selvjusteren opp, og dermed så kunne trommelen settes på. Byttet bremsevæske, og 45 minutter senere var bilen frisk Sjokkert) Deilig med et slikt forum!!
Loggført

“There is no such thing as fun for the whole family.”

Karmann Ghia 1970 modell
VW Golf C 1983 modell
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!