juni 01, 2024, 06:42:28 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: motor  (Lest 1240 ganger)
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« på: mai 25, 2011, 20:52:33 pm »

Min gode gamle 76 mod, 2 liter er i ferd med å ta kvelden  Tvilende Det jeg da lurer på er, hvem er bra på bygging av motorer her på berget? Hvem bør jeg styre unna?
Jeg skal ha en hverdags motor som er politlig ,gjerne med 120+ hk  Gliser
Om den er brukt spiller ingen rolle ,bare den går bra,gidder ikke skru  akkurat nå da jeg har mer enn nok av prosjekter!
Jeg tenker at skal jeg få noe som er ok må jeg nok ut med 20 -30 tusen men er det en helt sjf motor kan jeg vel gå opp litt.
Har dere noen tips?
Loggført

Alt MÅ ned!!
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #1 på: mai 25, 2011, 22:03:49 pm »

T-4 motor?
Sørg for å bruke kam og løfter som funker. Seriøs motorbygger sørger for rette deler som funker, og gir garantier deretter.
Dette ER et problem på T-4.

Loggført

Har laaang VW-pause.
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #2 på: mai 25, 2011, 22:21:58 pm »

Er en T1 motor bedre å putte inn? Hva må til for å putte den inni Bayen da?
Det  neste spørsmålet da blir jo om det er bedre å bruke wankel eller Subaru motor, men så er det den evinnelige greia med godkjenninger da  Sjokkert
« Siste redigering: mai 25, 2011, 22:24:14 pm av riskyer » Loggført

Alt MÅ ned!!
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #3 på: mai 25, 2011, 22:54:32 pm »

Tja, hvis penger ikke er noe tema, gå for en T-1, f.eks 82x94.

Ellers blir det nok rimeligere å overhale den T-4 du har. Nye lager, nytt sylindersett (96 mm. borring) ny kam og løftere samt oppfreshing av topper. Med dette oppsettet så slipper du å maskinere blokk eller topper.
T-4 motoren har jo oljefilter og som oftest så er veiv og råder i fint skikk. Blokka ER den beste luftkjølte VW har laget. Linjeborring er som regel IKKE noe tema her. Kjøleblekk har du jo, og alt dette passer jo som det er, i bilen din.
Loggført

Har laaang VW-pause.
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #4 på: mai 26, 2011, 07:02:53 am »

Penger er nok et tema  ,med meg som de fleste andre  Gliser
Jeg kunne godt ha brukt blokka mi ,men jeg har ikke tid og ork til å gjøre det selv. Tvilende
Loggført

Alt MÅ ned!!
Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #5 på: mai 26, 2011, 18:27:41 pm »

noen tips

har bygget en 2056 til holmsen  var vel ca 100 hk på driven med org varmepotter og 4 til 1 anlegg
den inholdt

96mm cyl sats
1800 topper 41-34 ventiler enkle fjærer
9,5 komp
296 grader kam
45 delorto
org Kjøling

eller
2,4 ltr
104mm sats
46-38mm ventiler dobble ventilfjærer
312 grader kam
9,5 komp
48 mm idf
std 2 ltr veiv med std råder
org kjøling

bremset 150 motor hester med org exos med varme potter

Andersen Racing

Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #6 på: mai 27, 2011, 01:01:35 am »

Jeg ville ikke gått for en T1-motor når du har en T4 originalt. Det er masse meninger og følelser rundt T1 versus T4, min mening er at T4 er gode, sterke motorer og det er litt bortkastet å kjøpe nytt/tilpasse kjøleblekk osv for å få inn en T1-motor. Jeg tror også du kommer lettere og billigere til målet om 120 hk med T4.

Den beste buss-motoren jeg har vært borti, er den Holmsen hadde i Blåmann-bussen. Jeg tror det er den første Andersen Racing nevner. Den var skuddsikker i drift, kjørevennlig og samtidig veldig sterk. Det var etter å ha kjørt den bussen jeg bestemte meg for at jeg måtte ha en litt fresk motor i min buss Glad

Hvis du ikke skal bygge selv, er 20-30 tusen allerede et veldig tight budsjett. For meg ville valget vært veldig lett: Ta utgangspunkt i 2-litern du allerede har og ta en telefon til Andersen Racing. Han kan T4-motorer. Be om en "Blåmann-motor" Glad
Loggført

1969 Militær-buss
66 Cab
Supermedlem
*****
Innlegg: 619
Bosted: Skien


Boden Kratzende Autos


Vis profil
« Svar #7 på: mai 27, 2011, 07:56:55 am »

Så kjekt, her er det jo en til salgs med litt krutt i http://www.vwnorge.no/index.php/topic,35650.0.html  Gliser
Loggført

http://www.typ15.com/                      

Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2426
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #8 på: mai 28, 2011, 23:49:46 pm »

Hva med denne her, full pakke med motor og gir:
http://vwnettet.dk/topic/173594

Mvh Svein
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #9 på: mai 29, 2011, 08:44:09 am »


2,4 ltr
104mm sats
46-38mm ventiler dobble ventilfjærer
312 grader kam
9,5 komp
48 mm idf
std 2 ltr veiv med std råder
org kjøling

bremset 150 motor hester med org exos med varme potter

Andersen Racing


dette hadde vert noe for min 2L T4, hva vil noe slikt koste?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!