april 28, 2024, 21:33:14 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: hypotetisk spørsmål - dempere / fjærer 02  (Lest 840 ganger)
janpotet
Supermedlem
*****
Innlegg: 857
Bosted: spikkestad, buskerud


"harry" er ett kompliment!!


Vis profil
« på: mai 07, 2011, 16:50:06 pm »

som overskriften sier... heeeelt hypotetisk spørsmål.

om man har tatt av 2 runder på fjærene foran på en 02, og bilen fortsatt svever oppe i himmern.

vil original demperne bånne på 0,5 runde til, eller funker det fint å ta en hel runde til av fjærene?

 Gliser

edit: overskrift
« Siste redigering: mai 08, 2011, 05:13:10 am av janpotet » Loggført

tlf 90 11 98 33.
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #1 på: mai 08, 2011, 10:20:55 am »

Om jeg ikke kan hjelpe deg med svar, har jeg i allefall et par originale fjærer billig til deg(noen)  så du(noen) kan prøve, kan taes med til Sem en gang helt hypotetisk selvfølgelig.
***redigert***
« Siste redigering: mai 09, 2011, 08:00:15 am av Gullik » Loggført

Seaside VW Klubb
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #2 på: mai 08, 2011, 13:33:01 pm »

Enda godt dette var hypotetisk siden det ikke er den anbefalte måten å kurere høydeskrekk på Blunker
Loggført
janpotet
Supermedlem
*****
Innlegg: 857
Bosted: spikkestad, buskerud


"harry" er ett kompliment!!


Vis profil
« Svar #3 på: mai 08, 2011, 23:33:14 pm »

ja, ville jo selvfølgelig ikke gjort noe slikt.

men noen som vet uansett?
Loggført

tlf 90 11 98 33.
Motor Ed
Nybegynner
*
Innlegg: 9
Bosted:



Vis profil
« Svar #4 på: mai 28, 2011, 13:39:34 pm »

Man må forstå prinsippene her før man kapper. Ei spiralfjær er i prinsippet ei lang jernstang i fjærstål. Ved kapping blir den kortere men også stivere. (lettere å bøye en lang stang enn en kort ikke sant, og kjempe vanskelig å bøye en kort stump, og klarer man det knekker den gjerne....)

Derfor opplever mange at ingenting skjer med høyden ved kapping av et par vindinger. Kapper man veldig mye vil man merke høydeforskjell og få det lavt og stivt, men miste den viktige forspenningen som gjør at fjæra ikke spretter ut og river opp dekksida ved full utfjæring. Fjæra kan også bli overbelastet og knekke.

Mange har ødelagt fjærer for bare å finne ut at det er senkesett de trenger, men som forskning er det jo interessant..
En annen ulempe ved kapping er at fjæra ikke legger seg ned i fjærskåla skikkelig. Gjerne bare spissen som står ned i fjærtallerken. Ved svinging svinger da fjæra ut og tar i dekket.

På mitten av åttitallet da cal-look stilen kom med bilbladene fra usa, monterte jeg fjerbein fra Golf 1 på min -74 1303s Big. Selve Golf-fjærbeinet er vesentlig kortere og passer fysisk på 1303'er etter okt-73. Bilen ble ikke lavere, det på grunn av den stivere golffjæra. kapping ble bare problemer og ideen ble til slutt skrotet. Noe kom det likevel ut av det. Innsatsdemperen til Golfen er kortere og kan brukes i boblefjærbeinet med en rørbit på toppen, under muttera.. nok om det, nyttige erfaringer når man i dag står og skal godkjenne senkede biler.... Gliser
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!