april 19, 2024, 13:38:51 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hva er galt med rumpa mi??  (Lest 21150 ganger)
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« på: mai 30, 2011, 15:09:14 pm »

Forrige helg var jeg og familien og "Der Thundersodder Spezialer" deltakere på GARDERMORACET 2011. Se her for noen bilder:
http://www.earlyford.no/gallerier.php?id=3

UTROLIG morsomt! En artig rundbane var satt opp på bremsestrekken på enden av Gardermo-banen og her var ca 40 biler og 20 motorsykler - alt fra før 1960, samlet til god gammeldags rundbaneracing i tidsrikitg modus. Skikkelig flott startfelt, med Goodwood-veteraner i form av Ferrari testarossa fra 50-tallet...og alt mellom himmel og jord. Og en VW - min Zwitter.

Jeg fikk både horn i panna og skikkelig "David mot goliath"-følelse, og bestemte meg raskt for å gi alt for å vise hva Bobla duger til. De (nå litt slitne) 127 Sauer&Sohn-hestene leverte og det ble både breisladd og god plassering.

Jeg følte den oppførte seg helt konge....rask både i sving og rett fram og god og kjøre. MEN - så får jeg se bildene av morroa. Makan til "rumpejekking".....som man ser av bildet nedenfor - bakenden jekker seg opp ved "hard cornering", og det ser både rart og farlig ut..

Derfor - hva gjør jeg på en smalsporet, gammel svingaksel-bil - for å unngå dette? Jeg vil at den skal jekke seg ned og "sette seg" ved hard cornering. Det er både stab stag og camber compensator....men hva er virkelig best og riktigst for slikt?

Jeg ser på Sørlies drifting-video at han har litt av det samme også...dette er jo et kjent fenomen.... Hvem har gjort noe med dette?


* ThunderAssUp 2.jpg (56.98 KB, 640x387 - vist 1121 ganger.)
Loggført

SCREWDRIVER #2
ALIEN
Supermedlem
*****
Innlegg: 749
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #1 på: mai 30, 2011, 15:19:06 pm »

Detr enkleste er å montere drop stop stropper og harde dempere.....
Loggført

SCREWDRIVERS  #3

www.screwdriversnorway.blogspot.com

hvor er hobbysjela til folket blitt av??  mi er til salgs, gi bud!!!
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: mai 30, 2011, 19:14:31 pm »

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,11345.0.html

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,19176.0.html

Og så finner jeg ikke den som det ble bra temperatur i; og absolutt mye leseverdig teknisk info.

Edit; fant den

http://vw2you.com/cgi-bin/UltraBoard.cgi?action=Read&BID=3&TID=88516&P=4&SID=660#ID75
« Siste redigering: mai 30, 2011, 19:21:35 pm av JTWE » Loggført
Pitt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1278
Bosted: Oppdal


oppdal så klart


Vis profil
« Svar #3 på: mai 30, 2011, 19:34:21 pm »

Jeg borra hull i den plata som stopperen på fjærplata går imot å satte inn en unbrakobolt som hode lå helt nede i stopperen på å det funka fint ! Men dette var i midten på åttitallet så det fins vel sikkert bedre metoder på det nå .


Pitt
Loggført

E ha kasta mange sånne !


Tlf 90834700
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #4 på: mai 30, 2011, 23:37:01 pm »

Takk for innspill..

To konkrete spørsmål:
- Virker virkelig og egentlig....en god gammeldags CamberCompensator?
- Finnes det offtheshelf stive og gode stab-stag-kit til smal svingakselbil?
Loggført

SCREWDRIVER #2
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #5 på: mai 31, 2011, 06:18:45 am »

Hvilke dempere har du Austin? Kjenner jeg deg rett er de sikkert "historiske"...  Blunker
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #6 på: mai 31, 2011, 07:26:36 am »

Dette er nok karakteristisk oppførsel for pendelaksel. Du kan nok korrigere det noe med tverrstag. VW gjorde en ordentlig fiks i 1969 med 1302 -> IRS.
Uavhengig oppheng med to ledd på drivakselen. Disse jekker ikke opp rumpa.
Loggført
Soddli
Seniormedlem
****
Innlegg: 413
Bosted: Levanger



Vis profil WWW
« Svar #7 på: mai 31, 2011, 08:28:15 am »

Det skal være sånn!!!! Glad Glad

http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=51&t=127619&start=15
Loggført

RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #8 på: mai 31, 2011, 09:00:52 am »

Kjempeartig at du bruker bilen til sånne arrangement! Hadde vært kjekt å se den her vestpå i The Tistlo Run
http://forum.regenstadt.com/viewtopic.php?f=4&t=322 og http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=3861.120

Synes prisen på dette var helt overkommelig, den vil vel være adapterbar til en gammel type1 hekk?
http://356enterprises.com/home/?page_id=38
« Siste redigering: mai 31, 2011, 09:04:55 am av RZR-Andy » Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #9 på: mai 31, 2011, 09:04:09 am »

Eller kommende helgs bakkeløp opp i Matrefjellene - fantastisk utsikt og nydelige kjøreveier!
http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=3909.msg316615#new
"Lørdag 4. juni:
10.30 - 11.30 God frokost (inkludert i treffavgiften) Smør niste til turen!
11.30 - 12.00 - Vi kjører til fjells!

Matre - Stordalen
Med TTR friskt i minnet, blir det nytt "bakkeløp" fra Matre til Stordalen! Det vil også denne gangen bli filmet og fotografert underveis. Vi vil forsøke å regulere trafikken, i den grad det er mulig.
"
« Siste redigering: mai 31, 2011, 09:07:03 am av RZR-Andy » Loggført
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #10 på: desember 22, 2012, 14:42:02 pm »

gammel tråd men vil bare få sagt at det var en opplevelse å kjøre opp matredalen på grus ! Sladde med en orginal 1958 var morro Glad
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #11 på: mai 27, 2014, 11:55:00 am »



Gardermoen Memorial 2014 er over...og nytt oppsett er testet.

Åpenbart har vi gjort noe riktig.

Her er fra 2011:

* ThunderAssUp 2.jpg (56.98 KB. 640x387 - vist 734 ganger.)


Og her er samme bane og samme sving fra i år 2014:

* ThunderAssDown.jpg (92.48 KB. 800x534 - vist 771 ganger.)



Det vi har gjort:
- byttet til "litt" stivere fjærstaver bak
- senket bilen bittelitt
- Øket sporvidden bak med totalt 30mm
- Nye, fullracing KONI justert på det hardeste

Ser ut til å fungere veldig bra i forhold til høyde og "jekking" bak - men bilen er blitt mer understyrt...så det må jobbes med.

Så er spørsmålet - skal man velge "katolisme eller buddhisme"....det vil si "camber compensator" eller "stabstag"....for å se hva det gjør...?

« Siste redigering: mai 27, 2014, 12:00:54 pm av SplitMan » Loggført

SCREWDRIVER #2
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #12 på: mai 27, 2014, 15:05:44 pm »

Jeg tviholder på stabstag, cambercompensator er visstnok kranglete på senkede biler.
Den er jo i prinsippet en bladfjær på tvers.

Hvis bilen er understyrt men har åpen diff så ville jeg endret på spissingen, prøv ca 0.10° toe-in på hver side.
Det er også triks å finne på foran. Hva er gjort foran forresten?

Hvordan er hjulvinklene på bilen, har du noen mål?

På min har jeg endret sporvidde med sikkert 50mm, har gått fra korte til lange aksler pluss 25mm spacere.

Tar du med bilen til Herbie Memorial til helgen?
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #13 på: mai 27, 2014, 15:24:05 pm »


Herbie hadde vært helt konge det...men familiepliktene kaller, så Lørdag er utelukket. Hva er tidsrommet for kjøringen på Søndag?
Loggført

SCREWDRIVER #2
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #14 på: mai 27, 2014, 20:54:10 pm »

Søndag starter vi kl10:00 og holder på helt til kl 18:00
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!