april 28, 2024, 07:49:20 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Mulig kjøp av 1303s 73mod...men pris?  (Lest 973 ganger)
Johannesholmen
Juniormedlem
**
Innlegg: 73
Bosted: Namsos


Hest er best...som pålegg


Vis profil WWW
« på: mai 31, 2011, 04:54:40 am »

Eg har vore å sett på ei 1303s 73 som eg vurdera å kjøpe... Men eg lura på kor mykje må/bør eg betale for ein slik bil?

Bilen er lite rust på (såg kun eit lite hull i "torpedovegg" framfor passasjerplass), ganske fin i lakken (ikkje orginallakk, litt små rustbobler rundtomkring), ikkje orginale felga, grei motor (litt svetting under), slitte seter, litt uorginal lysbryter (egenkomponert)... egentlig ein grei bil men med litt småpjusk (som det nok er på alle bobler) Men er den verd 20K?

Ja og då eg har mest erfaring med 1300 69mod lurer eg på om det er noko spesielt med 1303s som eg vite før eg kasta meg over eit slikt kjøp?
 
Loggført

Vw 1300L 69mod
Og ein Ford Focus stv (familiebil) He he...
Fender Stratocaster USA...1979mod
97105413 (Tar eg den ikkje er eg på jobb, do eller søv)
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #1 på: mai 31, 2011, 09:31:36 am »

Hei!
1303 er gode biler å kjøre, når alt er på stell. Pris er umulig å si, hørtes litt høyt ut med de tingene du beskriver - men her er noen generelle ting:
Rust:
De har sine svakheter rustmessig, vær spesielt obs på rammehodet og innfestning til fjærbeina fremme. Ellers er det de "vanlige" plassene som alle bobler har i kanaler, støtfangerfester, bakre karosserifester og ellers bør du sjekke under luftegjellene bak bakre sideruter. Her ruster det ofte fra innsiden, kondens samler seg opp i isolasjonenen på innsiden. I forkant av torpedoveggen er det jo allerede hull som du nevner, et tegn på at det trolig er mer...
Lakk:
Hvis lakken blærer seg så tyder det på at den har vært lakkert opp igjen, og at grunnarbeidet ikke har vært 100%. Er det mye må kanskje bilen slipes helt plateren og lakkes på nytt, dette avgjør du jo i så fall selv om er viktig overfor selger. En hellakkering på boble i dag koster fort 30-40000 avhengig av hvor mye du gjør selv.
Teknisk:
Om motoren svetter litt er det ikke unormalt. Bobler markerer jo bare revir... men en nyoverhalt byttemotor koster deg vel mellom 15 og 20000 om den er utslitt.
MacPherson-opphenget har endel foringer som må være på stell, hvis ikke blir den ustabil på veien. Full pakke med foringer, ledd, stag etc. kommer deg vel på ca 2000 - da bør den være bra i lang tid fremover. 

Beste er å få en vurdering av bilen hos kyndige på et verksted hvis du ikke føler deg kompetent selv. 
Loggført
Johannesholmen
Juniormedlem
**
Innlegg: 73
Bosted: Namsos


Hest er best...som pålegg


Vis profil WWW
« Svar #2 på: mai 31, 2011, 15:36:10 pm »

En liten ting: Passer ein 1300 motor 66mod i ei 1303S? Har ei boble 69mod 1300 fra før, så håpte kanskje at det var nokre ting eg kunne bruke frå den kanskje:)
Loggført

Vw 1300L 69mod
Og ein Ford Focus stv (familiebil) He he...
Fender Stratocaster USA...1979mod
97105413 (Tar eg den ikkje er eg på jobb, do eller søv)
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #3 på: juni 01, 2011, 08:24:22 am »

Motoren passer på girkassen, men clutchen/svinghjul er annerledes, og du har nok en utfordring i 6V vs. 12V. Alt kan fikses, men det kan fort bli enklere/billigere å selge motoren og få tak i en brukt 1600.
En 1303S skal ha 50HK iht vognkortet, så dette blir jo "antitrimming" og bilen vil underprestere i forhold til tekniske spesifikasjoner.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!