april 19, 2024, 04:40:20 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: hva gjør dere ved klage på bilsalg?  (Lest 3238 ganger)
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« på: juni 01, 2011, 13:54:42 pm »

Ingen vw, men relatert:)

Solgte en 2005 mod bil med 84 tusen på telleren, altså ikke noe ny bil.
Har selv kjørt ca 16 000 med bilen uten noe form for problemer.

Kjøper ringte meg i dag og ville heve kjøpet da det viser seg å være en omfattende vannlekasje på bilen ifølge kjøper.
Han ville ha dekket utføring av skade, eller heve kjøpet. Han hadde loven på sin side sier han. Loven sier jo egentlig ikke så mye om salg av bil privat.
I kontrakten står det "selges som den står"
Kjøper hadde også mulighet for utføring av tilstandsrapport på bilen, noe som ble avslått.

Skrev et brev til kjøper i dag med en omfattende tekst hvor jeg avslo reklamasjon og mulig heving av kjøp.

Noen andre som har erfaring med lignende saker?

Mvh Marius
Loggført

Mvh

Marius
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #1 på: juni 01, 2011, 14:01:43 pm »

Det er ingen angrefrist ved privatsalg av bil, så vil tro du har en god sak, men hvis du er medlem av NAF, så ta en telefon til dem og be om å få snakke med en advokat.

Det er jo derimot kjip for kjøper, så å komme til et kompromiss er kanskje det beste.
Loggført

1969 Militær-buss
Wheeler
Supermedlem
*****
Innlegg: 608
Bosted: Svarstad,Vestfold


Vis profil

« Svar #2 på: juni 01, 2011, 14:19:15 pm »

Hva slags vannlekasje ?
Loggført
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #3 på: juni 01, 2011, 14:27:01 pm »

Det er ingen angrefrist ved privatsalg av bil, så vil tro du har en god sak, men hvis du er medlem av NAF, så ta en telefon til dem og be om å få snakke med en advokat.

Det er jo derimot kjip for kjøper, så å komme til et kompromiss er kanskje det beste.
Er enig i første del her , men om kunden var ute etter å sikre seg burde han gjort alvor av muligheten til å få tatt en tilstandsrapport. Dette her kan vise seg å bli de dyreste hundrelappene han noen gang kommer til å spare,MEN det er hans (bevisste?) valg.
Hvis man skal forvente garanti på bruktbil må en regne med å betale en langt høyere pris hos en forhandler, enn hva man kan få en tilsynelatende maken bil for ved privatkjøp.
Her har vel også kunden din gjort et valg.
Klart det er trasig om nykjøpt bil går i hundene etter kort tid, men det er da en risiko en tar, istedenfor å betale en "forsikringspremie" i form av høyere pris hos forhandler som da kanskje gir en 3mnd begrenset garanti på bilene som blir solgt.  
Her mener jeg du kan puste rolig ut , og hvor trasig det enn måtte være for kjøper...suck it up, her har du driti på draget!
Loggført

Seaside VW Klubb
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #4 på: juni 01, 2011, 14:27:25 pm »

Det forsvinner kjølevann.
Kompromi er jo smørje en fin løsning. Jeg har ikke for vane å bruke den vis jeg ikke føler skyld.
Loggført

Mvh

Marius
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #5 på: juni 01, 2011, 14:31:32 pm »

Kjøpsloven gjelder selv ved privatekjøp,  så lenge bilen selges som " selges som den står" så er det grei skurring for kjøper å klage. Hadde du solgt den som prosjekt/delebil så er det med alle feil "uten klagerett"
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #6 på: juni 01, 2011, 14:36:55 pm »

Juridisk praksis er på selgers side: Enten er kjøperen lurt, eller så er han svindlet. For å være svindlet må kjøperen kunne bevise at selgeren visste at det var feil på bilen da han solgte den. Hvis han ikke kan bevise det, er han bare uheldig, og har ingen rettigheter.

Jeg vet litt om dette, siden jeg ble svindlet da jeg kjøpte en bil en gang, men ikke klarte å bevise det. Dermed var jeg bare lurt, synd for meg.

Men:

Det finnes noe som heter moral. Grådighet varer jo beviselig lengst, men det er noe besnærende med mennesker som har en viss grad av ærlighet og moralske prinsipper (det hadde ikke han som solgte bilen sin til meg).

Vet ikke nok om denne saken her, det høres nesten ut som at du har solgt bilen i god tro, og vannlekasjen er noe som har oppstått i ettertid  - sånt skjer jo med gamle biler (nå kan man jo vært flåsete og råde kjøpren til å handle luftkjølt neste gang, men... Glad). Sikkert bra å gå i god dialog med den ulykkelige kjøperen, det kan ikke skade.
Loggført
Eivind E
Supermedlem
*****
Innlegg: 529
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: juni 01, 2011, 14:39:52 pm »

Kjøper ringte meg i dag og ville heve kjøpet da det viser seg å være en omfattende vannlekasje på bilen ifølge kjøper.
Han ville ha dekket utføring av skade, eller heve kjøpet. Han hadde loven på sin side sier han. Loven sier jo egentlig ikke så mye om salg av bil privat.
I kontrakten står det "selges som den står"

Ved salg mellom to privatpersoner er det kjøpsloven som kommer til anvendelse.
Korrekt lovhjemmel blir da:
§ 19.
(1) Selv om tingen er solgt « som den er » eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når
(c)   tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.
Antar dette er korrekt anvendelse av nevnte paragraf.

Kan jo gjerne skumme gjennom bøkene mine men.. tror nok at kjøper vil få medhold i en eventuell sak.
Det er masse saker som blir avgjort, som går på akkurat dette.

En 05 modell med bare 84.000km på telleren - hva kan kjøper ha rimelig grunn til å forvente?
Hadde det vært en 1984 VW Polo med 262.000 kjørte km, måtte selger nok ha større grunn til å forvente problemer.
Men her er det jo en seks år gammel bil som ikke har gått all verden.

Videre er det slik i sånne saker, at man snakker om tidspunktet for når risikoen går over mellom kjøper og selger.
Risiko-overgangen for en sak vil da i praksis bety på hvilket tidspunkt slutter noe å være ditt ansvar, og når begynner det å bli hans ansvar.
Da er det slik at ved slike skjulte feil og mangler som i denne saken, legges det som regel til grunn at risikoen for dette føres tilbake til selgeren, og man antar da at de eksisterte på forhånd, med mindre man kan sannsynliggjøres at det har oppstått grunnet feil bruk.

§ 21. Tidspunkt for mangel.
(1) Ved bedømmelse av om tingen har mangel, skal det tidspunktet da risikoen går over på kjøperen legges til grunn, selv om mangelen først viser seg seinere.

Et krav om retting medfører at selgeren skal sørge for å få satt tingen, altså her bilen, i kontraktsmessig stand.
§ 34. Krav på retting og omlevering (avhjelp).
(1) Kjøperen kan kreve at selgeren for egen rekning retter mangel dersom dette kan skje uten å volde selgeren urimelig kostnad eller ulempe.

Heving er jo også greit hjemlet.
§ 39. Heving.
(1) Kjøperen kan heve kjøpet dersom mangelen medfører vesentlig kontraktbrudd.

Nå er det slik da, at du oppfordret han til å få tatt en tilstandsrapport.
§ 20. Kjøperens onde tro, forundersøkelse m m.
(1) Kjøperen kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.
(2) Har kjøperen før kjøpet undersøkt tingen eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme selgerens oppfordring om å undersøke den, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende noe som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen, med mindre selgeren har handlet grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

Spørsmålet blir da om det å takke nei til å utføre en tilstandsrapport er det samme som å unnlate å undersøke bilen.
Kjøperen kan jo likevel ha undersøkt bilen grundig på forhånd.
Jeg tror nok ikke at å takke nei til å få utført tilstandsrapport er det samme som å unnøate å undersøke bilen, i rettslig forstand.

Jeg tror nok at det lureste du kan gjøre her er å tilby fyren å betale halvparten av reparasjonen, dersom den ikke er urimelig dyr, så får du dette ut av verden uten noe mer om og men.
Loggført

65 Karmann Ghia @ 2332
66 1300 @ 1914
72 Doka @ 2.4
Rabben
Seniormedlem
****
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland


Diktator -> Klubbløs #001


Vis profil
« Svar #8 på: juni 01, 2011, 15:30:32 pm »

Ved å tilby å betale hele, eller delvis, betaling av reparasjonen, gir du samtidig en form for innrømmelse av at bilen har feil/mangler "du burde ha vist om" på salgstidspunktet. Det vil si at dersom kjøper i neste uke finner en ting til å klage på, så har han et sterkere kort på hånden vil han heve kjøpet.

Eivind E har funnet frem til riktige paragrafer i riktig lov, og der gir paragraf 34 inntrykk av at "her bør du tilby deg å betale". Men legg merke til slutten "uten å volde selgeren urimelig kostnad eller ulempe." I praksis så har flere firma sluppet unna krav om å rette opp i feil eller mangler siden det blir en "urimelig kostnad eller ulempe". Som privatperson er vurderingen om "urimelig kostnad eller ulempe" enda sterkere. Har du f.eks brukt salgspengene til å betale ned lånet på bilen og resten har gått til ferietur for deg og familen, vel da begynner ting å nærme seg "urimelig" ganske så fort.

For god samvittighet, tilbyr du deg å betale deler av regningen. Alternativet er at du sier at dette er noe som har oppstått etter at kjøper fikk bilen, så blir det opp til kjøper å gå videre med saken.

§19 sier noe om "vesentlig dårligere stand". Dette vil bli vurdert ut fra hva kjøper ga for bilen og en takst fra en takstmann av hva bilen var verdt på salgstidspunktet. Ta derfor vare på salgsoppgaven siden den er ditt bevis for hva du solgte.
Loggført

---
Mvh Rabben
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #9 på: juni 01, 2011, 17:36:21 pm »

Jeg holder med deg Marius  Gliser

Uansett, vet ikke om dette er et VAG produkt men en "kjent" feil med audi a4 (og sikkert flere) er i alle fall at kjølevannet ofte lekker i radiatoren til varmeapparatet. Da tømmes det for kjølevann ganske fort. En enkel måte å se dette på er at det enten er vått under bilen eller inni bilen (på gulvet på passasjersiden).

Ikke det enkleste og billigste å fikse men allikevel billigere enn å overhale toppen på motor.

Syntes at feilen burde lokaliseres før kjøper begynner å kjefte.
Loggført

1961 T1 - Custom
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #10 på: juni 01, 2011, 18:22:49 pm »



Syntes at feilen burde lokaliseres før kjøper begynner å kjefte.

Sier meg enig her, finn ut hva som er feil og hvor mye det koster å reparere. Da er det lettere å ta et standpunkt. Kan jo være noe så enkelt som en sprukket radiatorslange også (noe jeg hadde på Passaten min engang i tiden) som er lett å fikse eller noe slikt Kjetil foreslår her.
Loggført

-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #11 på: juni 01, 2011, 19:24:14 pm »

Her var det mange svar. Noe av saken er jo at kjøper sier den legger veldig mye, men ikke mere en at det er 2 uker siden han fikk bilen. Altså har han brukt bilen daglig uten å varsle meg. Jeg kjenner jusen rundt dette og har ingen videre ønske om å gi noe. Jeg hæ bedt kjøper få bilen kontrolert på et verksted. De kommer så med en vurdering, er det en enkel sak kan kjøper bringe bilen tilbake til meg for utbedring.

I følge min advokat var dette normal praksis i bruktbilhandel. Vis dette er en feil som intraff før salg har jeg som selger krav til utbedring på mine premisser.
Loggført

Mvh

Marius
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #12 på: juni 01, 2011, 19:54:18 pm »

Når det gjelder paragraf 19 har det ingen ting med alder på bil. Det går på hva kjøper kan forvente med tanke på pris i forhold til kvalitet. En forventer mere hvis en betaler 30 tusen over markedspris. Denne bilen ble solgt for 25 tusen under markedspris.
Hadde motoren godt dagen etter salg hadde kjøper hatt rett på utbedring av feilen vis dette var noe jeg burde vite om. Her er det snakk om vannlekasje som kjøper finner ut av 2 uker etter kjøp.
Loggført

Mvh

Marius
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #13 på: juni 01, 2011, 21:47:33 pm »

Alt avhenger av hva som egentlig er årsaken til lekasjen og hvor mye det vil koste å utbedre. Å heve kjøpet virker jo litt drastisk. Da er det bedre for kjøper å selge bilen videre.
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!