mars 28, 2024, 11:01:37 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Trenger hjelp til lakkode  (Lest 10608 ganger)
Isak
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Ottestad



Vis profil
« på: april 10, 2008, 17:59:26 pm »

Jeg er plutselig blitt usikker på hvilken farge bilen min har. Bilen er en desember 1950 (11C).

Jeg har i utgangspunktet trodd at den er pastellgrønn L11, men i boka "The 1949-1959 VW Beetle" av Bob Wilson står det oppført at 1950 sedan ble levert med hele tre grønnfarger - L11 pastellgrün, L-13 medium green.. og L14 resedagrün.

Etter søk på nettet er jeg ikke blitt så mye klokere, men den eneste kopien av fargekart jeg finner for "Zweitürige limousine" inneholder L11, L14 finner jeg for cabriolet og L13 finner jeg ikke i det hele tatt.

Dersom noen vet mer spesifikt hvilken eller hvilke farger VW ble levert med i 1950 er jeg glad for svar. Jeg har lenge tenkt jeg skulle bestilt en fødselsattest, men ting tar litt tid her på Hedmarken.

Legger ved et bilde, men utvendig lakk lyver fordi bilen er blitt lakkert i feil nyanse en gang i tiden.

Mvh

ISAK


* 1950 ve side.JPG (122.48 KB, 1155x773 - vist 720 ganger.)
Loggført

Type 1 1950
Type 1 1968
Type 2 1966 ambulanse
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #1 på: april 10, 2008, 18:55:29 pm »

Jeg er egentlig ganske sikker på at det er L11 pastellgrün du skal ha. Ut i fra de ulike fargekartene jeg har sett opp igjennom åra, så ble det ikke levert mer enn fire ulike farger i 1950. Året etter derimot endret fabrikken fargene litt, samt at de totalt sett leverte en farge mer enn tidligere. Utelukker nå selvfølgelig alle andre modeller bortsett fra deluxe utgaven av bobla.

Her er for øvrig en artig detalj i en av bøkene jeg har om fargene levert fra april 51 og frem til oktober 52:
Köparna och fargvalet ser så här ut: Pastellgrönt 31,4%, azurblått 21,3%, sandgrått 17,2%, kastanjebrunt 16,8% og svart 13,3%.

Egentlig litt overraskende at det ble solgt minst av svarte biler i denne periode. Forklaringen er vel kanskje at fargen var litt gammeldags i på denne tiden (?)

En annen kuriositet er at standardmodellen ble levert i mellomblått og perlegrått. 25% av kjøperne i samme epoke som over valgte blått og 75 % valgt grått.

Jeg er plutselig blitt usikker på hvilken farge bilen min har. Bilen er en desember 1950 (11C).

Jeg har i utgangspunktet trodd at den er pastellgrønn L11, men i boka "The 1949-1959 VW Beetle" av Bob Wilson står det oppført at 1950 sedan ble levert med hele tre grønnfarger - L11 pastellgrün, L-13 medium green.. og L14 resedagrün.

Etter søk på nettet er jeg ikke blitt så mye klokere, men den eneste kopien av fargekart jeg finner for "Zweitürige limousine" inneholder L11, L14 finner jeg for cabriolet og L13 finner jeg ikke i det hele tatt.

Dersom noen vet mer spesifikt hvilken eller hvilke farger VW ble levert med i 1950 er jeg glad for svar. Jeg har lenge tenkt jeg skulle bestilt en fødselsattest, men ting tar litt tid her på Hedmarken.

Legger ved et bilde, men utvendig lakk lyver fordi bilen er blitt lakkert i feil nyanse en gang i tiden.

Mvh

ISAK
« Siste redigering: april 10, 2008, 19:00:55 pm av Brezelfürsten » Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Isak
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Ottestad



Vis profil
« Svar #2 på: april 10, 2008, 22:13:46 pm »

Tusen takk for svar!

Ut fra svaret ditt, måtte jeg også bla litt i "Allt om min Volkswagen" (jeg har den svenske utgaven).
Det er selvfølgelig korrekt som du skriver at i 51/52 er fargene beskrevet som pastellgrønt 31,4 % osv.
Men: Når jeg blar sju sider lenger fram og leser om "Volkswagen Limonusine (ja, det er en trykkfeil) Export-modell 1949-50/51, står det: "Denna vagn skeppades till alla värdens bilmarknader. I sina läckra färger, djupsvart, brun, bordeauxröd eller resedagrön (!) skilde den sig iögonfallande från de tidigare modellernas litet sjaskiga lacker."

Nå er jeg plutselig like forvirra. Her om dagen var jeg innom Hamar Bilpleie. De har katalog med fargeprøver fra tilbake til 1952. De hadde ikke L11 å sammenlikne med, men L14 resedagrønn. Det kan være denne fargen, men det kan like gjerne være den andre.

Som en kuriositet, må jeg bare nevne hva ekspeditøren hos Hamar Bilpleie fortalte meg: Tyskerne var ledende på utvikling av lakk rett etter krigen. Dette skyldtes at de hadde store lager av nitroglycerin som de ikke hadde avsetning for. Det eneste sivile formålet denne kunne brukes til, var lakkproduksjon. Da lagrene var tomme, gikk de over til å produsere lakk med andre bestanddeler.

Vi får nøste videre!

Mvh ISAK
Loggført

Type 1 1950
Type 1 1968
Type 2 1966 ambulanse
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #3 på: april 10, 2008, 22:55:04 pm »

Nydelig farge på denne. Minner alt for mye om agave.
Loggført

Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #4 på: april 11, 2008, 07:56:53 am »

Interessant opplysning Isak!
Kanskje det er er smart å poste denne under pre 53-forumet på thesamba. Der befinner det seg en del fantastisk beleste figurer som helt sikkert har litteratur-referanser nok til å bekrefte eller avkrefte dette. Jeg var egentlig ganske sikker på at L11 ble levert over flere år, men time will show - som Rudolf Blodstrupmoen sa..

For øvrig har jeg også fått problemer ved flere anledninger når det gjelder L-koder. Det har ofte ikke hjulpet meg noe særlig med selve koden fordi grunnfargene og systmet for blanding ikke lengre er like som for noen år siden - visstnok. Derfor har jeg blitt nødt til å "skyte" fargen stort sett hver gang for å få det korrekt. Det skal vel også sies at jeg har hatt litt flaks. Ikke alltid det er like lett å finne områder på bilen som har områder med lakk som er godt nok bevart for å få det autentisk. Undersiden av dashbordet reddet meg  Glad

Tusen takk for svar!

Ut fra svaret ditt, måtte jeg også bla litt i "Allt om min Volkswagen" (jeg har den svenske utgaven).
Det er selvfølgelig korrekt som du skriver at i 51/52 er fargene beskrevet som pastellgrønt 31,4 % osv.
Men: Når jeg blar sju sider lenger fram og leser om "Volkswagen Limonusine (ja, det er en trykkfeil) Export-modell 1949-50/51, står det: "Denna vagn skeppades till alla värdens bilmarknader. I sina läckra färger, djupsvart, brun, bordeauxröd eller resedagrön (!) skilde den sig iögonfallande från de tidigare modellernas litet sjaskiga lacker."

Nå er jeg plutselig like forvirra. Her om dagen var jeg innom Hamar Bilpleie. De har katalog med fargeprøver fra tilbake til 1952. De hadde ikke L11 å sammenlikne med, men L14 resedagrønn. Det kan være denne fargen, men det kan like gjerne være den andre.

Som en kuriositet, må jeg bare nevne hva ekspeditøren hos Hamar Bilpleie fortalte meg: Tyskerne var ledende på utvikling av lakk rett etter krigen. Dette skyldtes at de hadde store lager av nitroglycerin som de ikke hadde avsetning for. Det eneste sivile formålet denne kunne brukes til, var lakkproduksjon. Da lagrene var tomme, gikk de over til å produsere lakk med andre bestanddeler.

Vi får nøste videre!

Mvh ISAK
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Isak
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Ottestad



Vis profil
« Svar #5 på: april 11, 2008, 08:51:26 am »

Foreløpig er det kun 5 felger jeg skal lakkere. Det spørs om jeg ikke skal ta sjansen på L14 resedagrün og deretter sammenlikne med fargen innvendig. Dersom jeg bestiller en fødselsattest, håper jeg at jeg får med opplysninger om farge på bilen. På The Samba, ser jeg at ikke alle får med denne opplysningen.

Kanskje hjelper det å skrive pent på tysk i forespørselen...?

Jeg bør kanskje også ta mot til meg og poste et innlegg på The Samba.

Takk for hjelpa så langt, det blir sikkert flere spørsmål!

Mvh ISAK
« Siste redigering: april 11, 2008, 08:57:34 am av Isak » Loggført

Type 1 1950
Type 1 1968
Type 2 1966 ambulanse
Isak
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Ottestad



Vis profil
« Svar #6 på: april 11, 2008, 12:39:55 pm »

Ny oppdatering!

Det ser ut til at jeg havner på L11 likevel. Det stemmer nok at L14 kom en gang rundt 1950, men da antakelig kun på cabriolet. Det forklarer fargekartet hos lakkforhandleren som starter med L14 i 1952.
Har funnet et par sider som ser pålitelige ut og legger link til disse her:

http://www.oldbug.de/index.html?/werkstatt/farbnummern/farbnummern.html
http://www.karmannghia.org/paint_chips/start_1.gif
http://www.thesamba.com/vw/archives/lit/50colors.php

Flere med synspunkter?

Mvh ISAK

Loggført

Type 1 1950
Type 1 1968
Type 2 1966 ambulanse
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #7 på: april 26, 2017, 22:52:11 pm »

Er det lov å komme med synspunkter 9 år senere?  Osteaktig

Det stemmer nok at både L11, L13 og L14 var inne i bildet i 1950.
L11 Pastellgrün på Deluxe sedan (og ganske utvilsomt den fargen bilen din har hatt opprinnelig).
L13 Mittelgrün skal ha vært tilgjengelig på Standardbilene fra 49 til 51.
L14 Resedagrün på Cabriolet.

Men så til grunnen til at jeg tar opp dette etter alle disse årene (kom over tråden i et søk)
Du skriver at det foreløpig er felgene du skal lakkere. Biler lakkert i L11 Pastellgrün hadde felgene lakkert (ensfarget) i en lysere grønnfarge, nemlig L16 Hellgrün.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!