juni 07, 2024, 23:05:05 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Og plutselig var girene borte vekk!  (Lest 4470 ganger)
Hagbart
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted:



Vis profil
« på: juni 02, 2011, 21:26:13 pm »

Etter 5-6 mil i strålende sørlandsk solskinn var det plutselig ikke lenger mulig å få bilen i gir. Hvert forsøk på å sku spaken i gir ble besvart med hjerteskjærende gnissing av usynkrone tenner i bevegelse. Når bilen står stille skal det vel ikke være mulig å få "tannpuss-lyd" når cluthen er presset i bånn? Da skal vel girkasse drevene stå stille, selv om motoren sviver. Prøvde å stoppe motoren også, og da fant jeg i det minste første og andre gir og kunne starte å kjøre. Heldigvis var jeg bare 100 m fra garasjen da tragedien inntraff!  Øyerulling

Men hvis det er clutchen som ikke løser skikkelig ut, hvorfor kunne jeg da starte i første gir med clutchen inne uten at bilen hoppet framover, eller motoren kveltes?

Bilen er en buggy, men med 1966 bunnplate og 1972  1600-motor og girkasse. Takker for tips forklart på en lettfattelig måte! ;-)
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: juni 02, 2011, 22:17:26 pm »

kjenner du noko forskjell på clutchpedalen? kan henda du har knekt armen til utløysarlageret. hiv ut motoren og sjekk(fort gjort i buggy)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Hagbart
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted:



Vis profil
« Svar #2 på: juni 04, 2011, 15:12:09 pm »

nei, merker ikke noen forskjell på clutchen egentlig, men testa litt til idag, og fant ut at det nok stemmer at clutchen ikke løser skikkelig ut. Bilen går sakte framover når clutchpedalen er i bånn og girkassa i gir. Er det noen vits å begynne å stramme på vaieren eller tror dere at det er noe gæli inne i selve utløser-mekanismen. Er ikke så gira på å begynne å ta ut motoren hvis ikke jeg er helt nødt. skal jo være enkelt nok, men har ikke gjort det før og da tar ting mye tid...
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: juni 05, 2011, 13:48:28 pm »

Du må skifte kløtsjvaier. Den har begynt å flise seg opp ca. en meter fra girkassen. Kjent problem.
Klarer du å gire uten kløtsj, ved å tilpasse turtall/fart til tannhjula? Det måtte jeg gjøre for å komme meg hjem fra treff.
Du setter bilen i første gir, og du rører ikke kløtsjpedalen. Start opp, kjør opp litt i fart, slakk litt på gassen mens du drar girspaken ut av 1. Så velger du 2. gir, og legger forsiktig press på girspaken, mens du varierer litt på turtallet. Når du treffer "the sweet spot" skal den gå pent i gir uten knasing. Sånn kan du gjøre med alle gir, opp og ned. Men prøv å holde deg unna rushtrafikken med køkjøring.
Prøver du dette, og det virker, er girkassa helt i orden.
« Siste redigering: juni 05, 2011, 13:53:08 pm av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Hagbart
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted:



Vis profil
« Svar #4 på: juni 06, 2011, 20:08:14 pm »

Tja, wire'n ser da hel ut (bortsett fra at den jo er skjøtet siden dette er en buggy.) Hvor mye skal utløser-armen bevege seg fra cluth-pedalen er helt ute, til den er helt inne? Hos meg forflytter den seg et par cm... Er dette nok til å løse ut clutchen? Prøvde å stramme clutch-wire'n for å se om den løste bedre ut da, men fortsatt gikk bilen framover med clutchen i bånn. Har lagt ved 2 bilder av utløser-armen. Ett med pedalen i bånn, og ett med pedalen urørt. hvis dere er enige i at armen forflytter seg nok til at clutchen burde vært utløst, så er d vel ikke annet å gjøre enn å ta ut motoren å se på utløsningsmekanismen inne i kassa.
* pedal uten trykk.jpg (122.62 KB. 480x640 - vist 178 ganger.)

*  (121.8 KB. 480x640 - vist 157 ganger.)
" alt="" border="0" />

Loggført
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: juni 06, 2011, 21:05:11 pm »

ser for meg ut som noe har skjedd med utløserlageret ditt
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: juni 06, 2011, 23:30:13 pm »

Kjenner ikke til buggy og hvordan wire er strukket, men kan du se hele vaieren? Om bare et par kordeler er røket, oppleves det akkurat slik du har beskrevet, fordi den strekker ut tvinningen i wiren, så den blir lengre under belastning. Den pleier å bli ødelagt inne i tunnelen, det er litt skarpere bøy før den går ut i wirestrømpen over girkassen.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Hagbart
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted:



Vis profil
« Svar #7 på: juni 11, 2011, 00:47:50 am »

Samlet mot hele uka, og gikk idag i gang med å ta ut motoren, for å kikke på utløserlageret. D motoren var ute hang denne ringen og dinglet mellom utløserlageret og trykkplate. Hva er dette for noe? Har kikket på en del komplette clutch-sett men ingen av dem har denne med på produktbildet? Trenger jeg en ny slik en hvis jeg skal bytte full pakke med utløserlager, trykkplate og clutch? Denne ringen så litt sliten ut på siden som vender mot trykkplaten...

*  (65.87 KB. 587x440 - vist 175 ganger.)
" alt="" border="0" />

Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #8 på: juni 11, 2011, 09:18:29 am »

Kan vera ein overgangsring for å bruka ny type clutch på gammal girkassa/utløysarlager. ta eit bilde av trykkplato og utløysarlageret so er det lett å finn ut
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: juni 11, 2011, 09:35:57 am »

Hvis du som du sier bytter utløserlager, trykkplate og clutchplate, trenger du den ikke.
Da velger du nye typen lager, trykkplate uten ring.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: juni 11, 2011, 19:17:32 pm »

går da an å setta på ny type lager på gammal kassa sånn heilt utan vidare då? må vel ha styrehylsa og?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: juni 11, 2011, 21:11:13 pm »

går da an å setta på ny type lager på gammal kassa sånn heilt utan vidare då? må vel ha styrehylsa og?
Hvis det er sant det han skriver i begynnelsen av tråden: og 1972  1600-motor og girkasse
Da er det nok mest sannsynlig styrehylse på. Og da må du velge trykkplate uten ring, for ringen går ikke over styrehylsa.
« Siste redigering: juni 11, 2011, 21:12:59 pm av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Hagbart
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted:



Vis profil
« Svar #12 på: juni 11, 2011, 22:44:02 pm »

Takk for mange hurtige svar. Må si jeg ikke er 100 % sikker på hva slags årsmodell motoren er, men trodde det var 72. Motorkoden er AD504392. Kan dere hjelpe meg så ikke jeg bestiller feil clutch-sett? Må jo være ett av disse to:

http://www.machine7.com/product.php?xProd=612&xSec=355
eller
http://www.machine7.com/product.php?xProd=613&xSec=355

Etter slik jeg ser det, trenger jeg den tidlige versjonen (første av linkene), men jeg legger med bilder av trykkplate og utløserlager jeg har, så dere kan se om dere er enige.


* 11062011(003).jpg (69.62 KB. 640x480 - vist 143 ganger.)

* 11062011(005).jpg (82.58 KB. 640x480 - vist 134 ganger.)

* 11062011(001).jpg (71.04 KB. 640x480 - vist 118 ganger.)

Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #13 på: juni 11, 2011, 22:48:38 pm »

Ja du har gamal kassa og ny type clutch. så den ringen funkar som eit adapter. men du skal kunna festa den på clutchen på ein måte, vri den fast eller noko?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Hagbart
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted:



Vis profil
« Svar #14 på: juni 11, 2011, 23:13:06 pm »

En gang har den nok kunne festes,ja! Tipper den har sett ut som denne en gang før den gikk i biter:

http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1272

Fant løse biter av den på begge sider av trykkplata!  Tvilende

Men hvis jeg kjøper gammel type utløserlager og gammel type clutch, vil det fungere uten adapter, eller vil den gamle typen clutch og pressplate ikke passe på motoren min? Beklager at jeg må ha dette inn med teskjeer....

« Siste redigering: juni 11, 2011, 23:15:46 pm av Hagbart » Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #15 på: juni 11, 2011, 23:21:41 pm »

Du har allerede gammel type utløyserlager, men trykkplata er nye typen....så du er på jakt etter gammal type trykkplate med diameter 200mm(dobbelsjekk!). sånn som detta: http://www.vwheritage.com/vw_act_shop.product_pID_55183_lang_EN_country_GB.htm

unneberg har på lager: http://www.unneberg-bil.no/webshop?referer=none&p=i&id=1470
men dette er komplette nye sett då. du klarar deg vel med kun trykkplata, sjølv om kanskje lamellen er dårlig? eller utløysarlageret begynner å verta sletent? isofall kjøpt eit sett med nytt
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Hagbart
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted:



Vis profil
« Svar #16 på: juni 12, 2011, 11:16:57 am »

Takk! Da skulle alt være klart til å bestille! Bytter full pakke, når jeg først har plukka motoren ut.  Blunker Ser at clutcharm-fjæra mi sannsynligvis også er brukket. Er det mulig å bytte denne uten å ta av armen? å bare tre den nye fjæra over armen liksom?
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #17 på: juni 12, 2011, 17:44:55 pm »

Jeg satt for noen uker siden på en ny fjær på utløserarmen på en 1964 modell. Det gikk bra uten å demontere. Var greit å være to, slik at den ene dro i et tynt tau for å stramme fjæra, og den andre styrte/vippet den på plass der den skal være.
Er nok denne fjæren som er grunnen til at resten har gått varmt. Når fjæra er knukket vil utløserlageret ligge innpå ringen på trykkplata og subbe.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #18 på: juni 16, 2011, 19:48:47 pm »

Jeg har den fjæra som du skal feste ringen til trykkplata med!
Trengte ikke til min, så jeg har sprell ny ring og festefjær. Du bruker fjæra til å låse ringen på innsiden.
Dette er til Kennedy stage2, så kan ikke garantere at den passer...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Hagbart
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted:



Vis profil
« Svar #19 på: juni 18, 2011, 09:05:59 am »

Takk, men har bestillt komplett nytt originalt clutch-sett som ligger klart for montering i ettermiddag! :-) Men kan noen fortelle meg hva slags moment skruene som fester trykkplata til svinghjulet, skal ha i Nm? kan det stemme at 18 ft-lbs tilsvarer 24,4 Nm?
Loggført
oyvinla
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #20 på: juni 20, 2011, 03:18:36 am »

Ifølge wolfram alpha er 18 ft lb = 24.4Nm
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!