april 29, 2024, 07:42:40 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: E85 på NA 1835 med MegaSquirt  (Lest 1377 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« på: juni 10, 2011, 19:51:16 pm »

Heisann,

jeg føler jeg begynner å få kontroll på tuning av 1835'n min på bensin, og er klar for å begynne å leke med e85. Har lest en del om hvordan jeg skal tune afr osv, så det tror jeg at jeg har kontroll på, men lurte på om noen har erfaring med hvordan jeg praktisk legger opp dette.

Bør jeg legge opp til en flexifuel sensor med en gang, slik at ecu selv kan korrigere VE-tabellen på bakgrunn av hva slags fuel jeg har på eller er det paraktisk med en bryter eller noe som jeg kan styre en logisk inngang på ecu som velger enten bensin eller e85?  Eller kanskje bare fylle e85 bestandig, og ikke tenke mer på det... Poenget er at dette er min daily driver, og jeg ser for meg at jeg kan ende opp i situasjoner ser jeg ikke har en e85 punmpe i nærheten.

Hvordan har dere andre som kjører på e85 løst dette rent praktisk?
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1 på: juni 10, 2011, 21:12:52 pm »

Jeg mener at du skal tenke deg GODT om før du fyller E85. Tåler pumpa E85? Slangene? injectorene? Det eneste du vil tjene på å bytte er kaldere topper og mindre forurensing. Har du problemer med varme?

Ingen flexfuel sensor på min. Bytter enkelt MAP når jeg kjører på bensin på høsten for å "rense" systemet.

Opp med komp eller turbo så gir jeg tommel opp for E85.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2 på: juni 10, 2011, 22:09:40 pm »

Akkurat det der med turbo tror jeg du har nevnt før Blunker
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3 på: juni 11, 2011, 09:54:16 am »

Akkurat det der med turbo tror jeg du har nevnt før Blunker

Go go! Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4 på: juni 15, 2011, 08:00:31 am »

tenkte jeg kunne bumpe denne nå som fler er tilbake fra helgens aktiviteter
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #5 på: juni 15, 2011, 08:13:56 am »

tenkte jeg kunne bumpe denne nå som fler er tilbake fra helgens aktiviteter

Tror de fleste kommer til å si at så lenge du ikke skal ha turbo eller gjør andre vesentlige forandringer så ser eg ikke nytten.
E85 har sine fordeler og ulemper, og uten å forandre motoren din blir det nesten bare ulemper. Blunker
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #6 på: juni 15, 2011, 08:21:13 am »

tenkte jeg kunne bumpe denne nå som fler er tilbake fra helgens aktiviteter

Tror de fleste kommer til å si at så lenge du ikke skal ha turbo eller gjør andre vesentlige forandringer så ser eg ikke nytten.
E85 har sine fordeler og ulemper, og uten å forandre motoren din blir det nesten bare ulemper. Blunker

Korrekt, nesten som om jeg skulle skrevet det selv.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #7 på: juni 15, 2011, 08:46:16 am »

Men hvad er så kriterierne for at bygge en motor til E85? Trykladning? højere komp?
Hvis jeg kan sakse tråden lidt med her Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #8 på: juni 15, 2011, 11:46:23 am »

Men hvad er så kriterierne for at bygge en motor til E85? Trykladning? højere komp?
Hvis jeg kan sakse tråden lidt med her Blunker

Det blir å ytnytte de to viktigste forskjellene med E85 mot bensin.
Høyere oktan tall og kaldere forbrenning.

Å kjøre NA med høy komp er jo greit nok det, men det er turbo som er tingen.
Du slipper så varm turbo osv osv.

Mer rentbrennede, og mindre miljø skadelige stoffer er jo også en unødvendig ekstrafordel. Gliser
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #9 på: juni 15, 2011, 14:01:16 pm »

miljø-aspektet er jo ikke uvesentlig, selv om jeg kjenner til diskusjonene rundt hvorvidt e85 er svaret på våre miljøutfordringer.

Ellers så var spørsmålet i denne tråden mest tenkt som et teknisk spørsmål ift hvordan andre har løst dette med egne tabeller for e85 og bensin. Planen min er å få alt det praktiske på stell, og så får vi se om neste skritt er turbo eller en NA optimalisert for å utnytte fordelene med e85.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!