mai 01, 2024, 21:45:10 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hva skal man bruke på bunnplata av lakk/stoff  (Lest 5383 ganger)
Ben1303
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted:


Vis profil

« på: juni 17, 2011, 12:40:40 pm »

Skal hive meg rundt og gjøre rein bunnplata, og skal lakke/smøre den.
 Skal gjøre den så ren som overhodet mulig, og børste vekk det lille av overflaterust som er.
Hva er bra og bruke? Blir neppe noe særlig vinterkjørt, men grussprut er vel det jeg er mest redd for.
Loggført
cmi
Supermedlem
*****
Innlegg: 2217
Bosted: Buskerud


Vis profil

« Svar #1 på: juni 17, 2011, 13:28:10 pm »

Ovatrol eller hammerlakk er vel noe av det som er mest verdsatt tror jeg, finnes vel en god del slike emner her inne med samme spørsmål Glad
Loggført

Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! Glad
Löf
Seniormedlem
****
Innlegg: 372
Bosted: Sverige


55Panel, 62DC, 63SC, 70411


Vis profil
« Svar #2 på: juni 17, 2011, 15:27:44 pm »

Por 15!

http://www.por15.com/
http://www.gasolin.no/index.php?main_page=index&cPath=23&sort=20a&filter_id=16
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: juni 19, 2011, 00:20:03 am »

hammarlakk vil eg ivertfall ikkje anbefala. ubrukeleg maling som ikkje hefter skikkeleg på glatte overflater men mest der du har rust/gravrust og då er jo meininga vekke..

veit ikkje heilt kor høgdt du skal legga lista her. men skal du ha gode og langvarige resultat bør du ungå å kjøpa produkt meint for privatpersonar som du får kjøpt i hyllo på jernia,fargerike,rema etc. industrimaling er noko heeeilt ant.  Om du har nokon mek.verkstadar eller sveisesjapper etc so kan du jo reisa in til dei og høyra om du får kjøpt med deg ein eller to liter med grunning. på jobben bruka me ein som heiter corrolux primer ht-50.  produsenten er flesberg malingsfabrikk. kontakt flemo.no for bestilling. kun 20liter... mangen bruker den som universal grunning og den er kanongo. tjukk suppa som er voldsom slitesterk. perfekt på eit boblegolv før du malar svartmaling. om du vil ha da besta av da besta so kan eg anbefala deg jotun jotamastic. (prøv eit gogel søk) den malingen er noko av da yppersta som finst. omtrent som flytande gommi og ufattlig slitesterk greier.

eller berre gje f og smør på ovatrol/bengalakk:)

edit: fant ein liten test her som kanskje er intresang. etter eit år med kjøyring i variert ver, blandtanna salte britiske vegar so ser alt dønn strøkent ut på denna boblo: http://www.volkszone.com/VZi/showthread.php?p=7110622 der e da brukt ein maling med navn epoxy mastic 121. jotun sin jotamastic er jo som av navnet, ogso ein epoksy mastic basert maling so da e nok samma ulla.
« Siste redigering: juli 04, 2011, 18:52:23 pm av Tistlo » Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #4 på: juni 19, 2011, 01:12:21 am »

Jeg er tildels enig med deg Tistlo. Det beste er selvfølgelig 100% rent stål uten rust, syregrunning, en skikkelig 2k primer og deretter 2k lakk. Men dette krever omfattende jobb da slike produkter ikke er særlig glad i urene overflater.
På biler som ikke skal restaureres men hvor man vil preservere innerskjermer, bunnplate osv er ikke Owatrol og Arcanol evt Bengalack kombinasjonen noe å fnyse av. Ovalen min hadde stått lagret i nesten 30 år og hadde en kombinasjon av flakket tectyl, originallakk og overflaterust på nevnte steder. Jeg fjernet all gammel tectyl, lot originallakken være der den var hel og fjernet mest mulig overflaterust.
Et strøk Owatrol som fikk tørke godt, to strøk Arcanol tilsatt 25-30 % Owatrol. Innerskjermene og innsiden av skjermer fikk så et tynt strøk ny tectyl.
Bilen har siden det gått ca 80.000 km som sommerbruksbil i all slags vær og står for det meste ute om sommeren. Det finnes ikke en eneste antydning til brun flekk noe sted.. Sier ikke at det er optimalt, men det funker.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: juni 19, 2011, 11:17:40 am »

Eg har ogso go erfaring med ovatrol/bengalakk. men kun der det har vert brukt på bart stål/evt org. lakk. ikkje over anna transportgrunning på sveisdeler feks..

skal du ha noko som varar i ca 279år so kan du levera bunnplata til sandblåsing og metallisering deretter 2 strøk jotamastic og tilslutt 2 strøk jotun topcoat i valgfri farge. Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #6 på: juni 19, 2011, 11:44:47 am »

Jeg malte et smårustent bølgeblikktak med 2 strøk arkanol for 26 år siden, har ikke rustet igjennom noe mer der.






Og det har stått ute hele tida...  Osteaktig
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: juni 22, 2011, 06:09:51 am »

Jeg malte et smårustent bølgeblikktak med 2 strøk arkanol for 26 år siden, har ikke rustet igjennom noe mer der.






Og det har stått ute hele tida...  Osteaktig
Det er en bra test.
Skulle teste brunox på jobben. Vi skulle lage noe transportemballasje i tre og stål.
Skar av en bit 200x200 firkantrør, sprøytet Brunox på 50% og hadde biltema grunning og toppstrøk på alt.
Hang det ut i regnet, og etter 14 dager er det rust gjennomslag over alt, ser ikke forskjell på brunox og ikke.
Det var da jeg bestemte meg for å sandblåse vekk all Brunox fra Turboroadster... Og bruke 2k epoxy for oljeinstallasjoner(nordsjøen)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #8 på: juni 22, 2011, 09:14:10 am »

Noko seier meg at arkanol for 26år sidan var mykje bedre enn dagens..pga HMS miljø etc.  trur da gjeld alle malingar forsovidt menmen
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #9 på: juni 22, 2011, 09:32:58 am »

Til info: Jotamastic har som minste embalasje 20 liter. Så dessverre ikke et alternativ for de fleste av oss. Men det går an å gå sammen å spleise på en pøs, om alle skal ha sort Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: juni 22, 2011, 09:46:41 am »

nei ,10liter

jotamastic smart pack er 5+5 liter som er herdar og base. blandast 50/50 Glad brukte vel nesten halvparten på komplett alle innerskjermar, under skjermar komplett bunnplata og kanalar +diverse alt med 2 strøk.
MEN skal du ha svart farge so får du vel minimum 10+10liter ja.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
cmi
Supermedlem
*****
Innlegg: 2217
Bosted: Buskerud


Vis profil

« Svar #11 på: juni 22, 2011, 11:19:17 am »

Noko seier meg at arkanol for 26år sidan var mykje bedre enn dagens..pga HMS miljø etc.  trur da gjeld alle malingar forsovidt menmen

Alt var mye bedre før... I følge de som opplevde det Rekker tunge
Loggført

Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! Glad
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #12 på: juni 22, 2011, 11:26:15 am »

nei ,10liter

jotamastic smart pack er 5+5 liter som er herdar og base. blandast 50/50 Glad brukte vel nesten halvparten på komplett alle innerskjermar, under skjermar komplett bunnplata og kanalar +diverse alt med 2 strøk.
MEN skal du ha svart farge so får du vel minimum 10+10liter ja.

Det fantes også 3 litere før, men alle mindre embalasjer har gått ut. Og finnes nå kun i 10+10 liter.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #13 på: juni 22, 2011, 11:27:11 am »

Noko seier meg at arkanol for 26år sidan var mykje bedre enn dagens..pga HMS miljø etc.  trur da gjeld alle malingar forsovidt menmen

Alt var mye bedre før... I følge de som opplevde det Rekker tunge

Jo værre det lukter jo bedre er det. Spør de som fikk æren av å lakke parkettgulv med DD lakk Osteaktig
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #14 på: juni 22, 2011, 11:44:15 am »

nei ,10liter

jotamastic smart pack er 5+5 liter som er herdar og base. blandast 50/50 Glad brukte vel nesten halvparten på komplett alle innerskjermar, under skjermar komplett bunnplata og kanalar +diverse alt med 2 strøk.
MEN skal du ha svart farge so får du vel minimum 10+10liter ja.

Det fantes også 3 litere før, men alle mindre embalasjer har gått ut. Og finnes nå kun i 10+10 liter.

kortid slutte dei med 5+5 liter då?? kjøpte seinast i fjord haust
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #15 på: juni 22, 2011, 12:07:06 pm »

nei ,10liter

jotamastic smart pack er 5+5 liter som er herdar og base. blandast 50/50 Glad brukte vel nesten halvparten på komplett alle innerskjermar, under skjermar komplett bunnplata og kanalar +diverse alt med 2 strøk.
MEN skal du ha svart farge so får du vel minimum 10+10liter ja.

Det fantes også 3 litere før, men alle mindre embalasjer har gått ut. Og finnes nå kun i 10+10 liter.

kortid slutte dei med 5+5 liter då?? kjøpte seinast i fjord haust

Vet ikke. Info fra teknisk avdeling på Jotun. Skulle tro info er korrekt.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
RIN94
Medlem
***
Innlegg: 209
Bosted: Rogaland- Nærbø



Vis profil
« Svar #16 på: juni 23, 2011, 10:15:02 am »

Jeg fjerna all overflateeust å malingsrester med stålbørste. Sandblåste hvor jeg ikke kom til. Vaska plata med lynol. La så på etch tech 2k syregrunning til og gå inn i gravrustet. La så på god 2k grunning. Har ikke lagt på noe farge enda. Så henger meg på tråden om tips til farge lakk? Er det foresten mulig og bare legge  tectyl på grunninga?
Loggført

1300 - 68mod
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #17 på: juni 23, 2011, 10:54:09 am »

Jeg fjerna all overflateeust å malingsrester med stålbørste. Sandblåste hvor jeg ikke kom til. Vaska plata med lynol. La så på etch tech 2k syregrunning til og gå inn i gravrustet. La så på god 2k grunning. Har ikke lagt på noe farge enda. Så henger meg på tråden om tips til farge lakk? Er det foresten mulig og bare legge  tectyl på grunninga?

Grunninga er ikke "tett", og det er fare for at løsemiddler fra understellsmasse trenger inn i grunningen. Ville lagt et strøk med en tett farge før understellsmasse.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #18 på: juli 04, 2011, 18:59:55 pm »

nei ,10liter

jotamastic smart pack er 5+5 liter som er herdar og base. blandast 50/50 Glad brukte vel nesten halvparten på komplett alle innerskjermar, under skjermar komplett bunnplata og kanalar +diverse alt med 2 strøk.
MEN skal du ha svart farge so får du vel minimum 10+10liter ja.

Det fantes også 3 litere før, men alle mindre embalasjer har gått ut. Og finnes nå kun i 10+10 liter.

kortid slutte dei med 5+5 liter då?? kjøpte seinast i fjord haust

Vet ikke. Info fra teknisk avdeling på Jotun. Skulle tro info er korrekt.

Ikkje korrekt Glad kjøpte seinast idag ein dose 5+5 jotamastic smart pack via jobben.

redigerte inlegget mitt over her einplass. sjekka opp kva den universal grunninga som me bruker på jobben heiter. corrolux primer ht-50, produsert av flemo(.no) den fåes kun i 20 liter desverre, men kan brukast på alt! Ligger ei røys med bjelker i skråningen utanfor der egjobbar og dei vart malt med grunninga som rustne bjelkar for 13år sidan og endå ser dei nymalte ut! dvs sett bort frå grønska og driten. Den grunninga torkar voldsomt fort og er ikkje kresen på underlaget. verdt å prøva
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #19 på: juli 04, 2011, 22:18:11 pm »

nei ,10liter

jotamastic smart pack er 5+5 liter som er herdar og base. blandast 50/50 Glad brukte vel nesten halvparten på komplett alle innerskjermar, under skjermar komplett bunnplata og kanalar +diverse alt med 2 strøk.
MEN skal du ha svart farge so får du vel minimum 10+10liter ja.

Det fantes også 3 litere før, men alle mindre embalasjer har gått ut. Og finnes nå kun i 10+10 liter.

kortid slutte dei med 5+5 liter då?? kjøpte seinast i fjord haust

Vet ikke. Info fra teknisk avdeling på Jotun. Skulle tro info er korrekt.

Ikkje korrekt Glad kjøpte seinast idag ein dose 5+5 jotamastic smart pack via jobben.

redigerte inlegget mitt over her einplass. sjekka opp kva den universal grunninga som me bruker på jobben heiter. corrolux primer ht-50, produsert av flemo(.no) den fåes kun i 20 liter desverre, men kan brukast på alt! Ligger ei røys med bjelker i skråningen utanfor der egjobbar og dei vart malt med grunninga som rustne bjelkar for 13år sidan og endå ser dei nymalte ut! dvs sett bort frå grønska og driten. Den grunninga torkar voldsomt fort og er ikkje kresen på underlaget. verdt å prøva

Tipper dette er overskudd som ligger igjen på lager. Produksjonen av mindre kvanta hadde i hvert fall stoppet
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #20 på: juli 04, 2011, 22:32:55 pm »

Jeje tippar to sånne 10liters bytter skal få bein å gå på uansett..Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #21 på: juli 04, 2011, 22:56:37 pm »

Jeje tippar to sånne 10liters bytter skal få bein å gå på uansett..Glad


Var det sort du fikk tak på? Jeg skulle hatt den i RAL7037
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #22 på: juli 04, 2011, 23:18:58 pm »

nei eg kjøpte ein grå, men svart får du sovidt eg veit kun tak i på 10+10uansett,så da får venta til 5+5lageret er tomt
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!