juni 09, 2024, 19:42:24 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Noen newbie t4 megasquirt spørsmål  (Lest 2378 ganger)
Padden
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: bergen


Vis profil

« på: juni 23, 2011, 22:12:06 pm »

Nå har jeg fått handlet inn litt deler til innsprøytnings prosjektet, fikk en god deal på ebay på en komplett ubrukt pakke fra et oppgitt prosjekt.


* kvittering.jpg (100.64 KB. 615x800 - vist 162 ganger.)


* bilde.jpg (1.42 KB. 64x48 - vist 379 ganger.)


Men litt usikker på hva jeg egentlig har kjøpt Osteaktig Så jeg har endel spørsmål jeg håper noen kan svare på...

Ser hjernen er modifisert for en utgang til tenning, kan man kjøre edis på denne? Noe tips til hvordan montere triggerhjul på reimskive? Passer t1 reimskive på t4 så jeg bare kan kjøpe en ferdig?

Er det like greit og oppdatere til MS2 med en gang? Etter det jeg har forstått tar man ut prosessoren og setter inn et "MS2 daughterboard" til 98$.

CLT sensoren, kan den monteres i toppdekslene f.eks?

Innsug lager jeg selv og spjeldhus blir 44mm fra en CBR1000Blackbird , fikk de med dyser og tps for en meget god pris. Dysene er etter det jeg har funnet ut 313cc/min ved 42 psi. De holder til 180 hester på på motoren de kommer fra, så da skal de vel holde til en 2056 t4 også.
Tips og erfaringer andre har gjort seg mottas også med takk.

Loggført
Padden
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: bergen


Vis profil

« Svar #1 på: juni 25, 2011, 08:11:40 am »

Etter mye lesing i megamanualen tror jeg det er mulig og styre tenning med denne ECUen, er det sånn og forstå at man sender signalet fra vr sensoren inn til hjernen og manipulerer det der før det går til EDIS boksen? Prøver og forstå prinsippene for hvordan ting fungerer Glad

Er det sånn at man kan kun bruke Megatune og ikke Tunerstudio med MS1? Finner ikke MS1 i listen over ecu i tuner studio ihvertfall.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7158
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2 på: juni 25, 2011, 12:09:53 pm »

jeg kan nok svare på det meste du lurer på, bare ikke akkurat nå... sommeravslutning på jobben i går. Kommer sterkere tilbake når hjernen funker Blunker
Loggført
Padden
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: bergen


Vis profil

« Svar #3 på: juni 25, 2011, 16:31:28 pm »

Haha, ta den tiden du trenger. Ble sendt fra junaiten i går så er nok en stund til jeg har det her Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7158
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4 på: juni 25, 2011, 19:57:04 pm »

Nå har jeg fått handlet inn litt deler til innsprøytnings prosjektet, fikk en god deal på ebay på en komplett ubrukt pakke fra et oppgitt prosjekt.

Men litt usikker på hva jeg egentlig har kjøpt Osteaktig Så jeg har endel spørsmål jeg håper noen kan svare på...

Ser hjernen er modifisert for en utgang til tenning, kan man kjøre edis på denne?
ja sikkert, men jeg ser den er modifisert til å bruke pin 36 til tenning, og når du setter opp til std EDIS, så brukes nettop pin 36 til en av signalene til/fra EDIS modulen. To muligheter slik jeg ser det: reversere den modden (snakk om en enkel loddejobb), eller konfigurere til å bruke en annen pinne enn 36.

Noe tips til hvordan montere triggerhjul på reimskive? Passer t1 reimskive på t4 så jeg bare kan kjøpe en ferdig?
Det kan jeg ikke svare på... kjenner ikke t4 motorer... Skal motoren inn i en boble?
Er det like greit og oppdatere til MS2 med en gang? Etter det jeg har forstått tar man ut prosessoren og setter inn et "MS2 daughterboard" til 98$.
Ja, det er nok ikke så dumt hvis du skal styre tenning og bensin samtidig.
CLT sensoren, kan den monteres i toppdekslene f.eks?
Ja, en del monterer den i dekslene, jeg har montert den i selve toppen; de toppene jeg har har innstøpt plass til temp-føler; igjen kjenner jeg ikke til hvordan t4-motoren ser ut. CLT sensoren brukes bare til å fortelle ECUen om motoren er varm eller ikke. Den brukes ikke aktivt i beregningen av bensinmengde, så plasseringen er ikke så kritisk
Innsug lager jeg selv og spjeldhus blir 44mm fra en CBR1000Blackbird , fikk de med dyser og tps for en meget god pris. Dysene er etter det jeg har funnet ut 313cc/min ved 42 psi. De holder til 180 hester på på motoren de kommer fra, så da skal de vel holde til en 2056 t4 også.
tenk på at en mc-motorer generer effekten ved 2-3 ganger så høyt turtall som det vi kjører på våre vw-motorer, så man må passe på duty-cycle også. Med andre ord må dysene på en mc-motor levere mer bensin på kortere tid, siden neste "sprut" kommer litt brått på ved 12000 rpm...  de mc-spjellhusene jeg har liggende her, har to sett med dyser for å både få brukbar tomgang og henge med helt opp til max turtall
Tips og erfaringer andre har gjort seg mottas også med takk.

les prosjekttråden min på shoptalkforums.com, så ligger det mange tips og råd fra flere "guruer" rundt omkring i verden Glad
« Siste redigering: juni 25, 2011, 20:10:30 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7158
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #5 på: juni 25, 2011, 20:06:34 pm »

Etter mye lesing i megamanualen tror jeg det er mulig og styre tenning med denne ECUen, er det sånn og forstå at man sender signalet fra vr sensoren inn til hjernen og manipulerer det der før det går til EDIS boksen? Prøver og forstå prinsippene for hvordan ting fungerer Glad

Er det sånn at man kan kun bruke Megatune og ikke Tunerstudio med MS1? Finner ikke MS1 i listen over ecu i tuner studio ihvertfall.

Ja det er omtrent slik det funker. Det er EDIS-boksen som styrer coilene, og det eneste ECUen gjør er å sende en kommando til EDIS boksen om hvor mange ms den skal drøye gnisten. Dersom det ikke kommer noe signal fra ECU, legger EDIS boksen seg på 10grader, slik at man i teorien skal komme seg hjem selv med død ECU (Men dersom man styrer bensinen med samme ECU, hjelper jo ikke det så mye....

Jeg kjører selv med EDIS, og det er en veldig enkel og grei løsning, men med den regnekraften man har tilgjengelig i de siste versjonene av kontrollerne, og tilgjengelige coil-driver-kretser, er det mange som i stedet styrer tenninga rett fra ECU-en, via COP (Coil on Plug) f.eks fra "moderne" V8 (er det LS1-de heter tro?). Da får man bl.a muligheten til å lage en litt bedre turtallssperre, pluss at man kan styre hver plugg for seg, slik at avanserte funskjoner med banke-sensorer og EGT sensorer kan åpne muligheten for ganske avanserte systemer. Men EDIS er som sagt en enkel og grei måte å komme i gang på.

Når det gjelder MegaTune vs TunerStudio, er autotune-funksjonen i TunerStudio uten tvil verdt de $40 du må ut med, så i mitt hode er det alene en grunn til å oppgradere til MS2, hvis MS1 ikke støttes av TunerStudio.
Loggført
Padden
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: bergen


Vis profil

« Svar #6 på: juni 25, 2011, 23:19:55 pm »

Takk for gode svar!

Den er modifisert til og ha tenningsutgang på pin 36, men står ikke noe om hvor input er, annet enn at den har en input circuit. Sender de en mail og hører, så får jeg det bekreftet/avkreftet.
Så CLT sensoren styrer kun når man går over til "varm motor" mapping? Da kan den feks plasseres i oljekretsen også?
Etter nærmere undersøkelser så kan man bruke Tuner Studio på alle MS så jeg trenger ikke oppgradere for og få VE Analyzer live ihvertfall. Og de dollarsene for og få komplette utgaven av tuner studio betaler jeg gjerne Glad
Har brukt en dysekalkulator jeg fant på nett og den kom med 262,5 cc/min så dysene er ihvertfall store nok med 313 cc/min, er det et problem og kjøre litt for store dyser? forhåpentligvis blir det nye topper og litt mer hester i løpet av vinteren så da kommer jeg nok nærmere 80% duty cycle.

Har forresten kjøpt et EDIS med COP sett i dag, gleder meg som en unge til og få alle delene i posten nå.

Har lest igjennom tråden din på shoptalkforums flere ganger Glad føler jeg begynner og få noenlunde oversikt over teorien nå, men det dukker jo alltid opp litt spørsmål og endel hodekløing når det skal settes ut i praksis.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7158
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #7 på: juni 26, 2011, 10:01:09 am »

problemet med for store dyser kan være at du ikke får den til å gå rent på tomgang. At dutycyclen blir så lav at de ikke rekker å åpne seg før de lukkes igjen, men hvis du regnet ut at du skal ha 262, og har 313, tror jeg du er godt innenfor.

Hvor stor motor skal du ha? Jeg har en 1835 uten turbo, og bruker 185cc dyser, og nå har jeg 74% DC ved fullt pådrag. på tomgang ligger de på 5-6%.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: juni 26, 2011, 10:33:00 am »

de dyse str der (så lenge de er i orden og av normal kvalitet) vil ikke være noe problem.

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: juni 26, 2011, 10:35:06 am »

som grelland nevner vil jeg anbefale å starte med EDIS systemet MED EDIS modul.
da det er  en del andre ting å tenke på.
EDIS systemet har en "nødprogram" som setter tening 10 grader hvis den f.eks mister signal fra ECU.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Padden
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: bergen


Vis profil

« Svar #10 på: juni 26, 2011, 19:53:43 pm »

Motoren er en 2056 (96x71) uten turbo, ukjent kam antakeligvis rundt 290 grader, 39x33 ventiler i godt portede topper inntil videre, skal ha nye topper hvis det er plass i budsjettet i løpet av vinteren, håper og lande et sted rundt 150 hk tilslutt. Og da tror jeg den dysestørrelsen skal være grei.
Merker man forresten om dysene er for små når man begynner og mappe? Er Keihin dyser som står i spjeldhusene og Keihin vil ikke gi ut flowtall på dysene sine av en eller annen årsak.

Er en  EDIS modul med COP jeg har kjøpt, den i linken under

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=110704355292&viewitem=&sspagename=STRK%3AMEWNX%3AIT

Blir det forskjell på og bruke denne i forhold til en standard EDIS modul med èn coil med fire utganger?
« Siste redigering: juni 26, 2011, 20:33:02 pm av Padden » Loggført
Padden
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: bergen


Vis profil

« Svar #11 på: juni 27, 2011, 14:50:50 pm »

Fikk svar fra DIY Autotune nå, input til tenning er på pin 24, så da kan jeg også styre tenningen med denne. Sweeeeet!
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!