TomR
|
|
« på: juni 29, 2011, 10:04:18 am » |
|
Siden 95% av alle bilene jeg vet om har modifikasjoner - men som regel ikke innført dette i vognkort:
AMCAR er en organisasjon for de med amcar biler i Norge, de har forholdsvis stor påvirkningskraft på Statens Vegvesen og er veldig flotte å forholde seg til i alle modifikasjonsbehov.
Hvorfor har ikke VW miljøet fått til dette - det må da være ganske mange VW biler rundt omkring i det ganske land, jeg tviler på at det er så mange flere US biler.
Slagordet "Sammen er vi sterke" er liksom ikke tilstede i VW miljøet - HVORFOR??
|
|
« Siste redigering: juni 29, 2011, 16:23:42 pm av JHU »
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #1 på: juni 29, 2011, 10:11:16 am » |
|
Vi har EN landsdekkende klubb av størrelse, 1000 medlemmer... Tror kanskje ikke ambisjonene om en folkevogn versjon av "Amcar" finnes der ennå... men det kan/bør skifte. En interesse organisasjon for den luftkjølte hobbyen hadde kunnet gjøre vei i vellingen på mange måter.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
Innlegg: 2594
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
|
« Svar #2 på: juni 29, 2011, 10:17:51 am » |
|
I utgangspunktet er en bil "en bil"... Hvis man ser hva man kan få godkjent på en Hot Rod burde teoretisk de samme tingene kunne godkjennes på ei boble (ulik rulleomkrets på hjul, stor motor, sinnsykt stor motor, uorginale bremser, senking osv osv). Amcar entusiastene ligger mange hoder foran på dette området og de som kommer nye inn i miljøet kommer til dekket bord. Disse vet nok ikke hvor heldige de er(?).
|
|
|
Loggført
|
"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
Pål
Supermedlem
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
|
« Svar #3 på: juni 29, 2011, 10:19:11 am » |
|
Vi har EN landsdekkende klubb av størrelse, 1000 medlemmer...
Vi må ikke glemme at denne klubben har uglesett all ombygging og uorginalt inntil for få år siden. Og mange av de som fortsatt sitter i styr og stell fortsatt skulle sett at den politikken fortsatte
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
TomR
|
|
« Svar #4 på: juni 29, 2011, 10:21:54 am » |
|
Tror uansett ikke en eksisterende klubb ville gjort nytten - AMCAR har ca 90 tilsluttede lokalklubber og merkebilklubber over hele landet, så det er jo en paraplyorganisasjon...
|
|
« Siste redigering: juni 29, 2011, 10:26:35 am av TomR »
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #5 på: juni 29, 2011, 10:28:49 am » |
|
Godt poeng TomR!
"Vår" paraplyorganisasjon...og som enhver Veteran VW-Klubb medlem egentlig sokner til - er jo LMK. Landsrådet for Motorhistoriske Klubber prøver å være akkurat det samme som AMCAR, men på vegne av alle landets ikke-amcar-men-veterane-entusiaster.
Men - gammel mafiavirksomhet og generell ombyggings-rasisme, kombinert med en eneste ansatt (kontra AMCARs 12) - gjør at det brøytes svært lite vei i vellinga i LMK-regi. Bare se på "suksessen" med finsk forsikringsordning...
La oss håpe at AMCAR åpner for ikke-amerikansk-medlemskap så raskt som mulig...
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
|
« Svar #6 på: juni 29, 2011, 10:31:24 am » |
|
Vi har EN landsdekkende klubb av størrelse, 1000 medlemmer...
Vi må ikke glemme at denne klubben har uglesett all ombygging og uorginalt inntil for få år siden. Og mange av de som fortsatt sitter i styr og stell fortsatt skulle sett at den politikken fortsatte I amcarmiljøet er det en selvfølge å bygge om bilene for 95% av medlemmene, mens i vw-miljøet er nok originalfolket i overtall... Amerikanske biler går også for å være ett statussymbol, men en folkevogn er jo bare en folkevogn.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
|
« Svar #7 på: juni 29, 2011, 10:31:49 am » |
|
Jeg kjenner mange i det miljøet, og det første merkbare forskjellen er tolleranse. Finnes det tolleranse i vw-miljøet. Bare se her, på 4 innlegget er det i gang... Det lagest nesten ingen tråder på dette forumet uten en eller annen tosk ytrer noen sære meninger. Det gjenspeiler seg på noen treff også.
Mvh Marius
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
TomR
|
|
« Svar #8 på: juni 29, 2011, 10:32:37 am » |
|
Godt poeng II!! LMK er nok ikke VW miljøets redning nei - de er mest opptatt av helt andre ting enn ombygging.... Godt poeng TomR!
"Vår" paraplyorganisasjon...og som enhver Veteran VW-Klubb medlem egentlig sokner til - er jo LMK. Landsrådet for Motorhistoriske Klubber prøver å være akkurat det samme som AMCAR, men på vegne av alle landets ikke-amcar-men-veterane-entusiaster.
Men - gammel mafiavirksomhet og generell ombyggings-rasisme, kombinert med en eneste ansatt (kontra AMCARs 12) - gjør at det brøytes svært lite vei i vellinga i LMK-regi. Bare se på "suksessen" med finsk forsikringsordning...
La oss håpe at AMCAR åpner for ikke-amerikansk-medlemskap så raskt som mulig...
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #9 på: juni 29, 2011, 10:35:06 am » |
|
Jeg kjenner mange i det miljøet, og den første merkbare likheten på VW- og AMCAR-miljøet er mangelen på tolleranse.
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
TomR
|
|
« Svar #10 på: juni 29, 2011, 10:36:11 am » |
|
Det er vel ikke en sær mening i post 4, dette er jo sannheten - men det måtte en endring til for å hindre "forgubbing... Hilsen medlem nr 845 Jeg kjenner mange i det miljøet, og det første merkbare forskjellen er tolleranse. Finnes det tolleranse i vw-miljøet. Bare se her, på 4 innlegget er det i gang... Det lagest nesten ingen tråder på dette forumet uten en eller annen tosk ytrer noen sære meninger. Det gjenspeiler seg på noen treff også.
Mvh Marius
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
Pål
Supermedlem
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
|
« Svar #11 på: juni 29, 2011, 11:05:42 am » |
|
Jeg kjenner mange i det miljøet, og det første merkbare forskjellen er tolleranse. Finnes det tolleranse i vw-miljøet. Bare se her, på 4 innlegget er det i gang... Det lagest nesten ingen tråder på dette forumet uten en eller annen tosk ytrer noen sære meninger. Det gjenspeiler seg på noen treff også.
Mvh Marius
Et forum er til for å diskutere og ytre sine meninger. Hvis ikke du klarer det uten å kalle folk tosk så bør du holde deg for god til å åpne kjeften (tastaturet).... Jeg er selv medlem av den omtalte klubben. Selv om jeg syns det har vært sirompa holdninger der i alt for mange år, så er de nå på rett vei. Og glad er vi vel for det
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
nk
Supermedlem
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss
|
|
« Svar #12 på: juni 29, 2011, 11:16:04 am » |
|
LMK har jo åpnet for ombygde kjøretøyer nå, kansje en ide`å sjekke. Mitt inntrykk er at de fleste ombygde VW med forsikringsproblemer er 59 og eldre så ekstremt ombygd att de ikke vil bli godkjent. Mange velger jo 59 og eldre bare for å slippe EU kontroll. Tror ikke mange selskaper vil forsikre ikke godkjente kjøretøyer.
|
|
|
Loggført
|
tlf: 40843606
|
|
|
roarrag57
Seniormedlem
Innlegg: 380
Bosted: dokka
|
|
« Svar #13 på: juni 29, 2011, 11:16:37 am » |
|
de i amcar klubben har vel en/flere som har jobbet/jobber med ombygging hos biltilsynet. de sitter på masse kunnskap/papirer og vet og ta nytte av det. spurte de selv angående å få godskjent airride på bobla mi, og fikk masse nyttige tipps. de har vel også egne advokater. de er jo en stor klubb med masse av inntekter. hadde vært noe om vi kunne hatt noe ala det samme:)
|
|
|
Loggført
|
bumblebee
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #14 på: juni 29, 2011, 12:06:16 pm » |
|
Det er vel uansett fritt frem for å være medlem i amcar, uten å ha amcar?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TomR
|
|
« Svar #15 på: juni 29, 2011, 12:23:03 pm » |
|
Er det? (Jeg vet ikke...) Det er vel uansett fritt frem for å være medlem i amcar, uten å ha amcar?
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #16 på: juni 29, 2011, 12:36:27 pm » |
|
Det er vel uansett fritt frem for å være medlem i amcar, uten å ha amcar?
Ja det er det Kommer både VolksWorld og Amcar i postkassa mi støtt og stadig, he he.
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
Innlegg: 1043
Bosted: Skien
Rolf T. Kastenwagen
|
|
« Svar #17 på: juni 29, 2011, 13:04:37 pm » |
|
Se litt på vedtektene til LMK:
Forbundets vedtektsfestede formål er: LMK er en ideell sammenslutning uten partipolitiske eller økonomiske interesser. LMK skal i en kulturbevarende ånd fremme samarbeid og enhetlig holdning i saker av motorhistorisk interesse. LMK skal fremme bevaring av, forståelse for og kunnskap om motorhistoriske kjøretøy, med særlig vekt på kjøretøy som er 30 år og eldre.
Forbundets virksomhet er: LMK skal nasjonalt og internasjonalt fremme enhetlig opptreden og samarbeid i saker av motorhistorisk interesse som angår motorkjøretøy nevnt under formål. Forbundet skal ivareta medlemsklubbenes felles interesse ved å:
verne om og utvikle samhørighet mellom medlemmene og ivareta dette ved samarbeid med offentlig myndigheter og institusjoner. fungere som serviceorgan for medlemsklubbene samt bistå med råd og veiledning i forbindelse med virksomheten. samarbeide med nasjonale og internasjonale organisasjoner som driver med tilsvarende virksomhet.
LMK har sluttet seg til den internasjonale definisjon av motorhistorisk kjøretøy som er: - "Et motorhistorisk kjøretøy er et bevart mekanisk drevet kjøretøy, produsert for mer enn 30 år siden, vedlikeholdt i historisk korrekt tilstand og ivaretatt av en person eller organisasjon som har kjøretøyet for dets tekniske interesse og som ikke benytter det til daglig transport, et kjøretøy som kan få tildelt et FIVA-identitetskort." - Søknad om dette sendes LMK som utsteder slike.
Vedtektene til Veteran VW klubben er ikke så spesifikke: § 1
Klubben har som formål å knytte til seg eiere av alle luftavkjølte VW. Klubben skal også være et middel til inspirasjon og samarbeide om felles interesser, samt gjøre det vi kan for å holde liv i flest mulig luftavkjølte kjøretøy av merke VW. Klubben er selveiende, og ingen av medlemmene kan i kraft av sin eierposisjon disponere over dens formue, ei heller har noen krav på utdeling av overskudd/utbytte, ei heller hefter de for klubbens gjeld.
Kan ikke noen som gløder for ombygging ta seg av dette. Men trenger ikke å være siderumpa for å drive med originalbil/kulturbevarer.
|
|
|
Loggført
|
VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
|
|
|
Atmobil
Supermedlem
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....
|
|
« Svar #18 på: juni 29, 2011, 13:49:16 pm » |
|
Må si meg enig med at LMK vedtektene der er sirompa, en kan jo ikke bruke bilen til daglig transport engang MEN det vi trenger til syvende og sist er ikke en klubb som har masse papirer angående ombygging men et fast offentlig regelverk ala Engelske SVA eller Svenske SFRO. Pr i dag så oppfører biltilsynet seg som at de ikke har peiling på dette og dermed ikke vil ha noe med det å gjøre men det er jo faktisk de som SKAL ha peiling på bil, de skal kunne si at sånn å sånn skal det gjøres for at det skal være sikkert i bruk i trafikken.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #19 på: juni 29, 2011, 16:14:31 pm » |
|
AMCAR er en klubb for alle merker produsert i USA, mens VW er ett merke fra europa. Derfor mange fler som kan ta ett tak for det de brenner for. LMK er startet for å ta vare på originale kjøretøyer, det må foreningen ha lov til. Tross alt drar mange andre også nytte av arbeidet de gjør. Å kalle de sirompa betyr at man ikke forstår hvorfor den blei startet. Veteran VW klubben blei startet for militære kjøretøyer fra krigen, bobla blei ikke husvarm der før rundt 1980. Og klubben blir det medlemmene gjør den til. Finnes en forening, N.F.S.O.K., Norsk forening for spesielle og ombygde kjøretøyer, som i utgangspunktet var både for bil og mc. Dessverre var det ingen som ville gjøre noe på bilsida, så de har bare jobbet med ombygging av mc (bl.a. chopper). DEN foreningen ville være riktig for de som vil bygge om, der finns ekspertise for hvordan man har gjort det med mc. Her er f.eks. skjemaet man skal fylle ut ved ombygging av mc, som NFSOK har vært med å lage i samarbeid med BT: http://nmcu.org/files/soknadsskjema_ombygging_mc.pdfOg hjemmesiden: http://www.nfsok.no/Velkommen.htmlSelvfølgelig kreves det tilleggsdokumentasjon. Og en god dialog med BT. Dessuten kvittering på innkjøpte deler, så tyverier kan utelukkes / spores. Tilslutt vil jeg si at jeg ikke tror på at en klubb bare for ombygde vw vil klare jobben som trengs, jeg tror man må gå sammen med ALLE merker, for å bli sterke nok, mot Vegdirektoratet. Mulig NAF ville vært en bedre samarbeidspartner. De er store, og veit hvilke lus som er i direktoratet.
|
|
« Siste redigering: juli 01, 2011, 16:16:49 pm av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #20 på: juni 29, 2011, 16:23:25 pm » |
|
AMCAR er en klubb for alle merker produsert i USA, mens VW er ett merke fra europa. Derfor mange fler som kan ta ett tak for det de brenner for.
Det har ikke noe med hvor mange biltyper man hegner om, bare antall entusiaster.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #21 på: juni 29, 2011, 16:44:14 pm » |
|
AMCAR er en klubb for alle merker produsert i USA, mens VW er ett merke fra europa. Derfor mange fler som kan ta ett tak for det de brenner for.
Det har ikke noe med hvor mange biltyper man hegner om, bare antall entusiaster. Vel, vil vel si ombygningsentusiaster. Noen av de som bygger om biler, viser liten forståelse for hva som er trygt og godkjennbart, og det ville hjelpe saken om man tenkte mer på det. Tenk f.eks. en megasenka bil bråstopper midt i veien pga dype hjulspor, med en 50 tonns lastebil rett bak. Med dårlige bremser (de finnes).
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #22 på: juni 29, 2011, 18:05:41 pm » |
|
Sukk... Så lang tid tok det før det ble en diskusjon om stilart og ombygging.
For mange leire, for mange kokker og for få ildsjeler som hever blikket. Alt er mulig bare man gjør det skikkelig.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Martin
Supermedlem
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
|
« Svar #23 på: juni 29, 2011, 18:57:05 pm » |
|
Jeg er selv medlem av den omtalte klubben. Selv om jeg syns det har vært sirompa holdninger der i alt for mange år, så er de nå på rett vei. Og glad er vi vel for det da burde du møte opp på noen av treffa og møten som de arrangerer og ta en titt i motorommene på noen av bilene og se litt på høyden og felg-dekk bremse valg, på noen av de "sære" som du så fint kaller de Pål
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nk
Supermedlem
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss
|
|
« Svar #24 på: juni 29, 2011, 19:09:49 pm » |
|
Og du Pål, ta en titt inn i motorrommet til noen av de som sitter i styre og stell, da vil du bli forundra.
|
|
|
Loggført
|
tlf: 40843606
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
Innlegg: 869
Bosted:
|
|
« Svar #25 på: juni 29, 2011, 20:20:15 pm » |
|
Fordi VW entusiaster ikke er en homogen masse, og ingen har hittil klart å samle oss til ett felleskap (bortsett fra SCC da). Vi er i tillegg for få (og gjerrige) til å kunne ansette noen til å representere oss i offentlige fora. Selv ikke i hovedstaden var det mulig å drive klubben videre.
Hadde DU vært villig til å betale 1000 kroner i året for et klubbmedlemskap i en klubb som kunne tatt denne jobben? Tusen entusiaster a tusen kroner er det som skal til for å dekke en heltidsstilling inkludert skatter, avgifter, husleie, pensjonskostnader, IT kostnader, telefon, og alt annet som skal til.
LMK sporet tror jeg er HELT dødfødt. De er ikke interesserte i ombygde biler. Tror vi hadde hatt større sjans hvis vi organiserte oss i et underbruk av Amcar. VW og Amcar hobbyen er faktisk så close som det er mulig å komme. Stikkord: USA-inspirasjon (Cal-look er et stikkord), ombygging (med store motorer), dragrace osv
Jens Kristian
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TomR
|
|
« Svar #26 på: juni 29, 2011, 20:40:18 pm » |
|
Hadde glatt betalt 1000,-, om det hadde vært AMCAR takter over den/de som hadde repsresentert miljøet. Til sammenligning koster AMCAR medlemskap 500,- i året, gir SÆRDELES gunstige forsikringer og står på pinne for sine medlemmer. Fordi VW entusiaster ikke er en homogen masse, og ingen har hittil klart å samle oss til ett felleskap (bortsett fra SCC da). Vi er i tillegg for få (og gjerrige) til å kunne ansette noen til å representere oss i offentlige fora. Selv ikke i hovedstaden var det mulig å drive klubben videre.
Hadde DU vært villig til å betale 1000 kroner i året for et klubbmedlemskap i en klubb som kunne tatt denne jobben? Tusen entusiaster a tusen kroner er det som skal til for å dekke en heltidsstilling inkludert skatter, avgifter, husleie, pensjonskostnader, IT kostnader, telefon, og alt annet som skal til.
LMK sporet tror jeg er HELT dødfødt. De er ikke interesserte i ombygde biler. Tror vi hadde hatt større sjans hvis vi organiserte oss i et underbruk av Amcar. VW og Amcar hobbyen er faktisk så close som det er mulig å komme. Stikkord: USA-inspirasjon (Cal-look er et stikkord), ombygging (med store motorer), dragrace osv
Jens Kristian
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
Ruggen
|
|
« Svar #27 på: juni 29, 2011, 20:42:46 pm » |
|
Mener det var 775;- jeg betalte for i år i Amcar. Jeg har da noen fine vet-forsikringer via amcar i If
|
|
« Siste redigering: juni 29, 2011, 20:48:27 pm av Ruggen »
|
Loggført
|
|
|
|
TomR
|
|
« Svar #28 på: juni 29, 2011, 20:53:08 pm » |
|
Beklager, my bad:
Hovedmedlem: kr 775,- Juniormedlem: kr 475,- (t.o.m. fylte 18 år) Familiemedlem: kr 315,- (inkl. ikke AMCAR Magazine)
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
Ruggen
|
|
« Svar #29 på: juni 29, 2011, 20:57:02 pm » |
|
Ja, gutta i trondheim har masse å gjøre. Venter ofte lenge når jeg skal legge inn nye biler.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|