mars 29, 2024, 16:20:44 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Forstilling - ppgradering mot banekjøring  (Lest 13968 ganger)
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« på: juli 16, 2011, 12:16:06 pm »

Er i gang å oppgradere 1303s'en min ('74 mod.). Tanken er å gå gjennom for/bakstilling og oppgradere mot banekjøring men bilen skal være godkjent for ofentlig vei.

Så lenge har jeg handlet inn:

Polyurethane foringer
Stab. stag 22mm
Kerscher ventilerte bremseskiver
Tversoverstag (tvers og kryss)

Mangler fortsatt bremseslanger og skal se gjennom bremserør om jegmp bytte de...

Videre lurer jeg på hva skal jeg gjøre med endeleddene? Skal jeg bytte i det som er fra før (originale) eller fins det noen som selger "sport" endeledd for Bobler? Hva brukes i "race" biler? Noen som har erfaring?

Først vil jeg bli ferdig med forstilling så går jeg videre mot bakstilling. Der har jeg handlet skivebrems så lenge men resten får vente til jeg er ferdig med forstillingen.
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Bahnrennen
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: juli 16, 2011, 12:34:06 pm »

Hei
Topline selger en god del oppgraderinger til din forstilling. Caster+,camber+,flip it bushings og lignende.
Ellers så er også shoptalkforums en grei side å bruke. Bare noen forslag Glad Glad.
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #2 på: juli 16, 2011, 22:53:59 pm »

Stive opp bobla mye foran er ikke veldig mye vits. Selv for banekjøring har mange av Käafercup-boblene std. stab.stag. Har prøvd selv + snakket en del med Käafercup-folka i bla. sverige. Resultat er et fremhjul i lufta, og som de fleste skjønner , gir ikke et hjul i lufta mye veigrep..  Blunker

Stiv opp det du trenger bak og prövd deg frem foran etterhvert.  Stivere stabstag foran gjør ikke bare at den vifter med fremhjulet i lufta, men den blir VELDIG sporete ved ujevn vegbane les grusomme kjøregenskaper + at det vil føre til ujevn bremsevirkning foran.

Litt stivere dempere og fjørier er ok.+ urethan-foringer og eventuellt fjørbeinstag, men .. men.. du kan godt prøve selv   Blunker

Bak derimot er det viktig med stivere stabstag og noe stivere torsjonsfjører. Det sier seg selv at det er her det er viktig , da som kjennt bobla har tyngda si bak. Bilstein sine dempere er gull bak , eventuellt gule koni.Har prøvd boble med uni-ball-løsning bak, og jeg kan ikke si at jeg merket den helt store forbedringen ved bruk av det. Synes det koster mer enn det smaker.

944-bakstilling med stabstag fra turbo-utgaven er bra bak. En ting er HELT sikkert, at hvis du bare har stivere stag foran og null bak blir bilen HELT grusom! Det har jeg prørvd. Øyerulling
« Siste redigering: juli 17, 2011, 14:27:04 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Frederico
Juniormedlem
**
Innlegg: 67
Bosted: Lier


Fuck New model cars, we ride`in oldschool


Vis profil
« Svar #3 på: oktober 26, 2011, 14:46:04 pm »

Bra tips Jærva kommer med. Glad

Finnes en bra artikkel her: http://www.aircooled.net/gnrlsite/resource/articles/handling.htm

Denne artikkelen er basert på mange år med erfaring. Gir mye bra tips og fullstendig oppsett på hjulvinkler og alt.

eneste minuset i dette tilfellet er at det er snakk om balljoint forstilling. Men jeg tror det er mye der som er overførbart til mcpherson.
Loggført
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 27, 2011, 09:01:32 am »

Takk for tips.
Jeg har kjøpt stabstag forran fra kerscher. Må vel montere alt sammen før jeg kan teste eller si noe formening om staget. det blir vel ikke før 2012 sesong...

Det jeg mangler for å få montert alt sammen er endeledd for styring samt styringsdemper...

Skal jeg gå for originale? har prøvd å leite hos CSP men fant ikke, det fins en del endeledd men kan ikke se at det er noe foskjell mellom de. Noen som har erfaring med kjøp ev endeledd med rett og slett bra kvalitet?

Styredemper, bra nok med original?
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: oktober 27, 2011, 14:33:22 pm »

sau få montert tannstang Blunker
du kan bruke det fra audi 80,og det korte leddet (Ca 20cm lang med ledd)i begge ender) fra ratt stammen bruker du fra Fod Taunus.
å kutte litt i reservebrønnen for å få plass til tannstangen.
jeg har noen tegner på det jeg gjorde en gang på 80tallet Osteaktig

M
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #6 på: oktober 27, 2011, 14:39:16 pm »

Jeg har noen tegner på det jeg gjorde en gang på 80tallet Osteaktig

M

På en gul 1303?
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: oktober 27, 2011, 15:45:38 pm »

Svart  Øyerulling
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #8 på: oktober 27, 2011, 17:49:08 pm »

sau

M

Hadde vi ikke avtale at du klarer til slutt å huske navnet mitt med resterende 4 bokstaver???  Blunker

Ellers så tror jeg at bobler etter 74 mod. hadde tannstang. Jeg mener jeg har lest/sett i en av USA forum om en som gjorde en slik modd...

Er det vits? blir styringen virkelig bedre?Hæ
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #9 på: oktober 28, 2011, 10:50:15 am »

sau få montert tannstang Blunker
du kan bruke det fra audi 80,og det korte leddet (Ca 20cm lang med ledd)i begge ender) fra ratt stammen bruker du fra Fod Taunus.
å kutte litt i reservebrønnen for å få plass til tannstangen.
jeg har noen tegner på det jeg gjorde en gang på 80tallet Osteaktig

M

det er det du snakker om, ikker sant?


* racksteering.jpg (65.51 KB. 560x420 - vist 854 ganger.)

Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: oktober 29, 2011, 20:34:20 pm »

yes saulus Blunker
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #11 på: oktober 29, 2011, 21:21:15 pm »

yes saulus Blunker

He he, mangler "i"men godkjent blir det Blunker det som gjelder tanstang så vil jeg beholde samme type utstyr i bilen som fins fra fabrikken.

Men hjelper tanstang? Blir styringen mer komortabel? Lettere? Kunne nesten lage en separat tråd om det...

Saulius
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #12 på: oktober 30, 2011, 08:03:19 am »

Turbo Haraune har tråd om dette alt.

Tror jeg ville kjørt litt som den er først og så eventuelt fått prøve en bil med tannstang og kjent etter om det er noe du vil gjøre. det er en del ombygging for å få det til.

Beste typen tannstang å bytte til ser jeg for meg må være Opel Astra fra 92-98, eller tilsvarende., for den er ganske lik den typen som sitter på 1303 75 modell.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #13 på: november 08, 2011, 10:49:57 am »

"Ganske lik", går det på utseendet eller er lengden fra knute til knute lik?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #14 på: november 12, 2011, 21:29:01 pm »

Det kan jeg måle opp en dag, så får vi se.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!