april 28, 2024, 05:07:19 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Problemer med "tenning"  (Lest 4261 ganger)
johmolan
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 468
Bosted: Halden



Vis profil
« på: juli 18, 2011, 21:02:19 pm »

Når jeg starter motoren etter at den har stått en stund virker det som om den kun går på 3 sylindere, men når den blir varm så kommer den fjerde og den går greit på tomgang etc, men litt ujavnt. men når jeg ruser den opp evt drar den litt på girene så smeller det stygt i den, det smeller både i pottene og i forgasseren. Noen som har noen tips hva dette kan være evt hva som kan gjøres for å unngå det.

Når tanken ble fyllt så lurer jeg på om den ble fyllt med 95 og ikke 98, kan dette være årsaken? det er tilsatt blyerstattning men den krever jo høyere oktan mener jeg å huske???

Finnes det noe middel for å øke oktanen noe??
Loggført

Medlem Folkevognklubben Østfold
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #1 på: juli 18, 2011, 21:27:31 pm »

95 og 98 oktan er ikke så forskjellige at det burde gi så ekstremt utslag på bilen din.

Blyerstatning har ingenting med oktantall å gjøre.

Begynn med å sjekke stiftåpning.
Loggført
johmolan
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 468
Bosted: Halden



Vis profil
« Svar #2 på: juli 18, 2011, 21:32:58 pm »

Det skal jeg gjøre, kan det ha noe å si at det sitter et åpent filter der og ikke et originalt et?
Loggført

Medlem Folkevognklubben Østfold
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #3 på: juli 18, 2011, 23:04:49 pm »

Dette er nok ikke et oktanproblem. Sjekk ventiler-stiftåpning-tenning. Sjekk plugger. Bruk startgass og sjekk etter falskluft.
Om du har en sylinder som kommer og går er det ikke så rart at det smeller litt her og der... Ta av en og en pluggledning for å finne ut hvilken.
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #4 på: juli 18, 2011, 23:37:05 pm »

En knekt ventilfjær?
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: juli 19, 2011, 00:31:47 am »

Har hatt det samme, byttet bare plugger.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

johmolan
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 468
Bosted: Halden



Vis profil
« Svar #6 på: juli 19, 2011, 00:48:25 am »

Hvilke plugger anbefales?
Loggført

Medlem Folkevognklubben Østfold
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: juli 19, 2011, 07:56:42 am »

Nå får jeg sikkert mye pepper, men har tidligere brukt 4000 på denso iridium   til over kr.200.- pr stk, nå bruker jeg Biltema til kr. 149.- for et sett... merker ikke forskjell så langt...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #8 på: juli 19, 2011, 08:53:49 am »

Hadde du gjort det på en audi 5'er med turbo hadde du merka stor forskjell på ngk og f.eks. denso eller andre merker. De motorene virker ikke med annet ngk/bosch plugger. Alt annet fusker. men på en gammel boble med 7:1 i komp kan man bruke hva som helst. Jeg hadde gått for biltema ;-)
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #9 på: juli 19, 2011, 09:00:08 am »

Anbefaler NGK BP5HS (altså plugg med powertip = P'en).
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
johmolan
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 468
Bosted: Halden



Vis profil
« Svar #10 på: juli 19, 2011, 10:34:00 am »

Hadde du gjort det på en audi 5'er med turbo hadde du merka stor forskjell på ngk og f.eks. denso eller andre merker. De motorene virker ikke med annet ngk/bosch plugger. Alt annet fusker. men på en gammel boble med 7:1 i komp kan man bruke hva som helst. Jeg hadde gått for biltema ;-)

Vet du hvilken av biltemapluggene som kan benyttes?
Loggført

Medlem Folkevognklubben Østfold
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #11 på: juli 19, 2011, 13:12:15 pm »

Tror ikke biltema har tilsvarende BP5HS, finner den ikke i lista.
Biltema delenr på pluggen er: 752406
denne tilsvarer Bosch pluggen W8AC
disse pluggene passer også:
NGK B5HS
BERU Z68
BOSCH W8AC
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #12 på: juli 19, 2011, 15:00:08 pm »

Biltema vet ikke selv. De har gått over til nye nummer uten å ha fått konverteringstabell.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

johmolan
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 468
Bosted: Halden



Vis profil
« Svar #13 på: juli 20, 2011, 23:29:58 pm »

Da har jeg byttet plugger (NGK B5HS) og justert stifteåpning til 0,4mm.
Dette hjalp ikke noe, den smeller fremdeles stygt i forgasseren og potten, jeg har og justert tenningen men uten at det hjalp noe.

Noen som har noen flere gode ideer om hva dette kan være?
Loggført

Medlem Folkevognklubben Østfold
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu


Rust is not a crime..


Vis profil
« Svar #14 på: juli 21, 2011, 09:33:56 am »

og du har riktig tenningsrekkefølge oxo eller? og hva med forgasser ? har du fått grunnjustert den da? eller gjort rent den?
Loggført

Erik Andersen 3322 Darbu
tlf: 46813220
----------------------------------------------------------

Røyken og Omegn Aircoolers

Arrangement Ansvarlig




------------------------------------------------------------------------------
1967 Notchback
1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt
1969 Variant Solgt
1956 Oval Solgt
1973 1303S SOLGT
johmolan
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 468
Bosted: Halden



Vis profil
« Svar #15 på: juli 21, 2011, 09:49:00 am »

og du har riktig tenningsrekkefølge oxo eller? og hva med forgasser ? har du fått grunnjustert den da? eller gjort rent den?

Nei har ikke gjort noe med den, hva er grunnjusteringen på forgasseren?
Loggført

Medlem Folkevognklubben Østfold
johmolan
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 468
Bosted: Halden



Vis profil
« Svar #16 på: juli 21, 2011, 19:07:37 pm »

Da har jeg og justert forgasseren men den smeller fremdeles stygt i forgasseren spesiellt når turtallet er på vei ned, jeg synes og det høres ut som om motoren går litt hardt om noen forstår hva jeg mener med det.
Loggført

Medlem Folkevognklubben Østfold
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #17 på: juli 21, 2011, 19:10:37 pm »

Da har jeg og justert forgasseren men den smeller fremdeles stygt i forgasseren spesiellt når turtallet er på vei ned, jeg synes og det høres ut som om motoren går litt hardt om noen forstår hva jeg mener med det.

Har du titta bakom toppdekslene enda?
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
johmolan
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 468
Bosted: Halden



Vis profil
« Svar #18 på: juli 21, 2011, 19:24:25 pm »

Jeg har justert ventilene om det var det du tenkte på??
Loggført

Medlem Folkevognklubben Østfold
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #19 på: juli 21, 2011, 20:13:41 pm »

Skyting i gasser kommer stort sett bare av 2 ting. Utette ventiler eller feil tenningsrekkefølge.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
biotex
Nybegynner
*
Innlegg: 16
Bosted:


Vis profil

« Svar #20 på: juli 21, 2011, 22:37:52 pm »

Biltema vet ikke selv. De har gått over til nye nummer uten å ha fått konverteringstabell.

Biltema fører nå BRISK plugger.
Overgangstabell tror jeg du kan finne på http://www.briskusa.com/ Blunker
Loggført
johmolan
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 468
Bosted: Halden



Vis profil
« Svar #21 på: juli 21, 2011, 23:36:08 pm »

Skyting i gasser kommer stort sett bare av 2 ting. Utette ventiler eller feil tenningsrekkefølge.

Da skal jeg ta meg en runde til å gå over ventilene så er jeg sikker på at dette er slik det skal være.
Gjør jo ingenting å dobbeltsjekke når ting allerede er i uorden  Gliser
Loggført

Medlem Folkevognklubben Østfold
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!