juni 16, 2024, 10:52:34 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Trenger råd om topper vs Turbo  (Lest 1043 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7170
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« på: juli 23, 2011, 23:41:42 pm »

Heisann.

Jeg har som noen sikkert har fått med seg, en oxybokser på gang, og siden vinteren nærmer seg tenkte jeg det var på tide å planlegge litt mer i detalj hva jeg trenger når det gjelder topper.

Saken er den at jeg har et par gromme SuperFlow topper liggende som jeg i utgangspunktet planlegger å bruke på denne oxyen, men nå har jeg begynt å revurdere litt.

Saken er at jeg har veldig lyst til å montere turbo på denne motoren; kanskje ikke med en gang, men etter en sesong kanskje. Og da kommer spørsmålet om disse toppene er ideelle...

Har ikke målt cc, men tidligere eier hadde 47cc, men reduserte de enda noen cc for å få nok komp i sin NA motor. Så hvis jeg antar 44cc i min oxy, og med 1mm deck height, vil jeg ende opp på 10.3:1 i statisk komp. Helt greit (kanskje litt lavt til og med) i en NA motor, men ikke bra i en turbo.

Nå har ikke jeg veldig stor erfaring med turbo-motorer (heller...) men har lest meg til at 8.1-8.3 er bedre statisk komp for en turbo-applikasjon. For å få til det, må jeg ta ut noe sånt som 12cc i stemplene, noe som er ganske mye, så vidt jeg vet. I tillegg betinger det at jeg bruker dyre wiseco el.l stempler, siden cima/mahle ikke lar seg maskinere i særlig grad.

Så da er jo spørsmålet om jeg ikke heller bør selge disse SF toppene til en som er ute etter gromme topper til en NA motor, og heller legge de kronene i et sett Steve Timms, eller CB 044 CNC topper, som er optimalisert for turbo med en gang.

Et element til er dette med innsug. Jeg har tenkt å bruke std T1 kjøling og et plenum fra tysk EFI-bil, og da er det mye enklere å finne innsug som passer på T1 topper (CB sine EFI end castings er brukt med hell i tilsvarende applikasjoner). Jeg har funnet noen som lager innsug/end castings for SF toppene, men de koster $350 bare for innsugene, så igjen peker det i retning av T1-topper.

Kort oppsummert:

1. Er det realistisk å ta ut så mye som 12cc i stemplene?
2. Vil den reduserte kjølinga i SF toppene evt bli et problem med turbo?
3. Kan jeg bruke cima/mahle stempler i en slik motor ? (blir ikke noe ræser-motor som skal gjøre 8000 rpm...)

Håper noen har noen tanker om noe av dette:)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7170
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1 på: juli 24, 2011, 17:58:39 pm »

hmmm, ingen som har greie på trimma motorer her?  Blunker
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: juli 24, 2011, 18:08:23 pm »

Jeg vet hvertfall at wedgeport topper fungerer meget bra til sin pris.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #3 på: juli 24, 2011, 19:06:20 pm »

Hvorfor må du gjøre alt "gravearbeidet" i stemplene da, er det ikke enklere å gjøre noe med toppene?

Loggført

Har laaang VW-pause.
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7170
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4 på: juli 24, 2011, 19:36:26 pm »

antakelig, men jeg har inntrykk av at de er ganske godt gravd fra før, så jeg er ikke sikker på hvor mye jeg kan ta uten å grave for mye. I tillegg er det vel lurt å ha en del "squish" areal igjen også, men det er kanskje ikke så kritisk på en turbo-motor?

Kan ta et par bilder av disse toppene senere i kveld.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #5 på: juli 24, 2011, 20:54:25 pm »

Kort og godt: en bra NA motor blir en enda bedre turbomotor Blunker eller snu på det om du vil, en dårlig NA motor blir ikke noe bedre selvom du setter en turbo på den.

Grave i et Mahle stempel? Nope. Men bytt til Wiseco så kan du trygt grave ut inntil 13cc.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7170
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #6 på: juli 24, 2011, 21:38:53 pm »

så det du sier er behold SF toppene, og bruk wiseco-stempler med med "utgravinger" i ?

I så fall er det jo mulig å kjøre første sesong med flate stempler og grei komp som NA, og så grave ut stemplene når jeg konverterer til turbo
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #7 på: juli 24, 2011, 21:53:35 pm »

så det du sier er behold SF toppene, og bruk wiseco-stempler med med "utgravinger" i ?

Det kan jeg ikke svare på da jeg ikke kjenner toppene dine. Mener å huske at du har både flowtall og en datautregning på en NA motor klart?

I så fall er det jo mulig å kjøre første sesong med flate stempler og grei komp som NA, og så grave ut stemplene når jeg konverterer til turbo

Høres jo ut som en plan. Jeg gikk fra 10.7 i komp og lystgass til 8.6 og turbo ved å øke 0.25 i vendehøyde og deretter lommer på 11cc i stemplene.

Lykke til, spennende prosjekt.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!