april 29, 2024, 06:26:32 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kraft Durch Freude  (Lest 1105 ganger)
Landmann
Medlem
***
Innlegg: 136
Bosted: Ved en fjord i nord

Det du eier det eier deg!


Vis profil

« på: september 23, 2011, 21:18:58 pm »

Leser med halvt øye om det store tyske statlige programmet i 30-årene kalt "Kraft Durch Freude" - om høy industriell aktivitet, store nasjonale fellesløft i fbm veger og jernbane .... og Das Volkswagen ...

Hitlers regjering hadde lagt opp til et spareprogram for den enkelte husholdning slik at bilen skulle være innen rekkevidde og i rimelig tid. Myndighetenes oppfordring var:

Fünf Mark die Woche musst Du sparen
- willst Du im eigenen Wagen fahren


Hvorvidt dette var innen nær rekkevidde hører kanskje en annen historie til: - med prislapp på 1000 riksmark ville det ta 200 uker før "småspareren" kunne trå på stigtrinnet. Men kanskje det fantes en støtteordning midtvegs i løpet??
Loggført

Då e' deinn 69-modellen berga frå rampen :-)
Det italofile med twin og aluminium hører et annet forum til!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: september 23, 2011, 23:57:41 pm »

Hitler finansierte deler av krigen på denne måten, han slapp å gi arbeiderne lønn, de kjøpte bare "frimerker" for deler av lønna som de satte i spareboka si. Alle drømte om et bedre liv, og en bil var toppen av lykke.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #2 på: september 25, 2011, 23:16:02 pm »

Hitler finansierte deler av krigen på denne måten, han slapp å gi arbeiderne lønn, de kjøpte bare "frimerker" for deler av lønna som de satte i spareboka si. Alle drømte om et bedre liv, og en bil var toppen av lykke.

Feil. Alle pengene som var kommet inn gjennom KdF-Wagen-prosjektet, stod urørt på en bankkonto ved krigens slutt. Var visst russerne som til slutt tok verdiene på kontoen som krigsskadeerstatning. Det hjalp naturligvis ikke alle de som hadde kommet godt igang med å spare opp til bilen, og det skulle gå mange år etter krigen før denne saken endelig ble avgjort, og folk fikk kompensasjon for de tapte pengene.

KdF var forøvrig den nazistiske arbeiderorganisasjonen.
Loggført
Landmann
Medlem
***
Innlegg: 136
Bosted: Ved en fjord i nord

Det du eier det eier deg!


Vis profil

« Svar #3 på: september 26, 2011, 21:45:11 pm »

Hentet fra Wikipedia, den frie encyklopedi
 
Kraft gjennom glede, på tysk Kraft durch Freude, forkortet KdF, var en statskontrollert fritidsorganisasjon i det tredje rike 1933-1945. KdF var en del av Tysk Arbeidsfront Deutsche Arbeitsfront (DAF), den tyske arbeiderforeningen.

Fra 1933 tilbød KdF rimelige fritidsaktiviteter som konserter, ekskursjoner og feriereiser. Store skip, slik som Wilhelm Gustloff, ble bygget nettopp for slik KdF-cruisereiser.

KdF begynte også produksjonen av en bil folk flest hadde råd til: der KdF-Wagen, senere omdøpt til Volkswagen - folkevogna. En ny by ble reist for produksjonen og boliger til arbeiderne, KdF-Stadt som nå heter Wolfsburg. KdF opprettet en særskilt spareordning som gjorde det mulig for vanlige arbeidere å få del i den luksusen en bil da var. Imidlertid ble lite av dette gjennomført på grunn av starten på andre verdenskrig, og både fabrikken og resten av KdF ble fokusert på å støtte opp under krigsinnsatsen
Loggført

Då e' deinn 69-modellen berga frå rampen :-)
Det italofile med twin og aluminium hører et annet forum til!
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #4 på: september 26, 2011, 21:57:24 pm »

Det er noe helt annet enn å si at pengene folk hadde satt inn for å spare seg opp til en bil, ble brukt til krigsinnsatsen. Jeg gjentar: Disse stod urørt på konto ved krigens slutt.

Derimot er det fullstendig korrekt at fabrikken gikk over til krigsproduksjon, med blant annet Schwimmwagen og Kübelwagen som kjente resultater av dette. Fabrikken ble da også grundig bombet på grunn av dette, og Volkswagen har en noe frynsete krigsfortid med bruk av slavearbeidere, som de har vært lite villige til å være spesielt åpne om.
Loggført
Landmann
Medlem
***
Innlegg: 136
Bosted: Ved en fjord i nord

Det du eier det eier deg!


Vis profil

« Svar #5 på: september 26, 2011, 22:44:25 pm »


KdF var forøvrig den nazistiske arbeiderorganisasjonen.


"Kraft durch Freude" var en egen organisasjon grunnlagt 27. nov 1933. Organisasjonen var underordnet der Deutschen Arbeitsfront (DAF). KdF var den mest populære enkeltorganisasjonen i NS-regimet grunnet sine oppgaver og hele folket som målgruppe.

Forbildet for KdF-organisasjonen var den fasistiske italienske frihetsorganisasjonen  „Dopolavoro“.

 Øyerulling Men ... det var ikke min mening å "gjenstarte krigshistorie", kun nyansere KdF-wagen  - vår Boble  Glad

Loggført

Då e' deinn 69-modellen berga frå rampen :-)
Det italofile med twin og aluminium hører et annet forum til!
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #6 på: september 26, 2011, 22:55:41 pm »

Hva er egentlig tema i denne tråden?

Det er vel ikke akkurat noen nyhet at Hitler på grunnsteinsdagen i Wolfsburg launchet navnet "KDF-Wagen" til alles forbauselse... Hva vil du frem til i denne tråden egentlig? ... Fjord- .... unnskyld: Landmann.
Loggført

SCREWDRIVER #2
Landmann
Medlem
***
Innlegg: 136
Bosted: Ved en fjord i nord

Det du eier det eier deg!


Vis profil

« Svar #7 på: september 26, 2011, 23:01:29 pm »

Et innlegg under "Snikk-snakk"; hverken mer eller mindre  Blunker

- ja, og så var det fem markene da!

Ta det med ro - kun snikk-snakk!!
Loggført

Då e' deinn 69-modellen berga frå rampen :-)
Det italofile med twin og aluminium hører et annet forum til!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!