november 01, 2024, 01:27:20 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Starte Motor Ute Av Bilen EDIT: Stygge slag-lyder i sylinder hjelp!  (Lest 3723 ganger)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« på: april 15, 2008, 18:33:30 pm »

Eg har motoren ståandes i garasjen, men har lyst til å starte den. Kva treng eg?? Og korleis skal eg gjera det med startaren?? må den festest til svinghjulet på ein måte? korleis??

Ein an ting eg kan nevne er att motoren ikkje har vert starta på 13-14år. Den sviver "litt" rundt, dvs den går fint heilt til det følest som den møter ein vegg, og du høyrer stempelene slår inn i noko. er dette bra?

Takk for alle svar Glad
« Siste redigering: april 15, 2008, 21:08:59 pm av Tistlo » Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
pungar
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted:


Er du i tvil, GI GASS!


Vis profil
« Svar #1 på: april 15, 2008, 19:38:49 pm »

Hvis du tar ut alle tennpluggene, skal motoren svive forrholdsvis lett, og jevnt rundt. Er det mulig at den "veggen" du møter er kompresjon?
Hvis noe lugger når pluggene er tatt ut, ville jeg ikke prøvd å fyre den.
Husk å bytte olje, og sveive den noen ganger, før oppstart.
For plassereing av starter lønner det seg å ha en girkasse på..
Loggført

vw T2 pickup 1600,     75mod
Lada 1500s                76mod
Ford Cortina 1600       70mod
Audi 80 1,8 16vt,        90mod
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #2 på: april 15, 2008, 20:08:30 pm »

Okå, takk fø hjelpen Blunker
Skal opp i garasjen asap og prøva tennplugg trikset Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: april 15, 2008, 21:07:51 pm »

Nei, det ser ikkje l attdet var kompen  Trist
Eg tok ut tennplugger og til syl. 1+2 var dei sota og til 3+4 var dei litt sota og ellers veldig dretne med noko kvitt kalk lignande drit   
Nokon som har peiling på kva det kan bety?

Og det virkar som eg møter veggen endå Trist
Eg roterer svinghjulet ca 1 runde til høgre eller venstre og så-bang, metall mot metall. Eg roterer svinghjulet ca 1 runde i motsatt rettning og samme stygge lyden der og Trist
Ut i frå kor lyden kjem i frå så høyrest det ut som sylinder 2 og 4 som går rett i toppen eller noko
Kan det bety att nokon råder sitter fast eller må dei uansett a vert bevegelige sidan eg klarte å svive motoren "litt" ??

Skal opp og sjekke med lommelykt ned i tennpugg hullene og se om eg ser noko mistenkelig
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #4 på: april 15, 2008, 21:09:28 pm »

Endra overskrifta litt Øyerulling
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #5 på: april 15, 2008, 21:13:36 pm »

Støvsuger, lite rør, og litt tape! Dytt det nedi plugghullet. Utrolig hva som kan havne igjennom en gasser på så mange år.. Har også vært borti att store sotflak har løsnet, og lagt seg i bunn av sylinder..
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #6 på: april 15, 2008, 21:18:01 pm »

Det er nok verre enn som så...
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Elliot
Supermedlem
*****
Innlegg: 775
Bosted: AALESUND


Tlf 91160684


Vis profil
« Svar #7 på: april 15, 2008, 21:34:35 pm »

Har vært borti dette ett par ganger. Begge ganger er det en veivstake som har sveist seg fast til veiva. Og da blir det litt sånn derre bang... En ting å gjøre, demontere alt og bytte masse deler. Sjekk om stemplene blir med når du tørner veiva for hånd. Stikk et skrujern eller noe nedi plugghullet og tørn. Sist dette skjedd meg hadde faktisk veivstaken løsnet fra veiva med at ene skruen hadde åpnet seg, og så hadde staken åpnet seg. Dermed sto stempelet i ro... Må bytte veiv og staker...
Loggført

'57 T-2 Kombi
'64 T-2 Doka (Castrol)
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #8 på: april 15, 2008, 21:37:18 pm »

Det er nok verre enn som så...

Sjekket om ventilene følger vippene ut igjen, eller om de sitter fast på full åpning?
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #9 på: april 15, 2008, 21:46:45 pm »

Har lyst litt i der, og det ligg ett eller ant i sylindar nr 3 (høgre side bake) Det er noke metall, for det er rusta. Ligg ca 3-4 cm frå tennplugg hullet. Når eg snur på svinghjulet so ser eg ganske tydeleg att det er denne stor dingsen som alt stoper på...

Det ser ut som eit slags stag,ja. Men kva må eg gjera? må eg ha av toppene/-en eller kan eg ordne det via å opne topplokket?

Og kan eg opne topplokket utan att det kjem massevis av olja ut?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
vidar eiane
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Sandnes/ Hommersåk



Vis profil WWW
« Svar #10 på: april 15, 2008, 22:02:52 pm »

Du kan åpne topplokkene uten alt for mye søl. Men pass på å ha nye pakninger til monteringen igjen. For meg høres det ut som en ventil som tar i stempelet.
Når du først har av dekslene , juster ventilklaringen.
Loggført

Jeg er å nå på telefon 98262190
www.srvwk.com
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #11 på: april 15, 2008, 22:04:08 pm »

Har fått av topplokket, vippearmene såg ikkje ut til å vera heilt i lodd. men det som ligg i sylindaren ser ut til å vera restane av ein ventil eller noko. den er heilt laus så eg skal få lånt meg ein magnetstav og sjå om eg klarar å fiska beten opp av sylindaren. med litt flaks klarar eg dette utan å måtte demontera stor delar av motoren Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #12 på: april 15, 2008, 22:17:49 pm »

Tipper ekosventilen på sylinder 3 har åkt en tur nedi ja - da må du vel bytte topp og stempel i beste fall...Been there - done that!
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #13 på: april 15, 2008, 23:05:03 pm »

Eg kan no bekrefta att det er ein ventil som ligg inni der. Trist
Så må eg vel demontera ca heile motoren og deretter komma meg inni sylindarane Øyerulling

Men korleis kan sånt sje? motoren gjekk heilt sidan bilen vart satt vekk når me bygde huset for ca 12år sidan. Kan ein ventil rusta laus av seg sjølv?
Min teori er jo att sidan motoren stod fast for ei stund tilbake, og eg klarte på magisk vis å få den laus igjen, Så må det vel vera det att stempelett har rusta fast i ventilen, så då eg drog laus stempelet, hang ventilen fast på stempelet og derfor drog eg det av...? uansett, meir arbeid enn bestilt Rekker tunge
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #14 på: april 16, 2008, 09:19:57 am »

Den teorien holder ikke helt :-)
Loggført

1961 T1 - Custom
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #15 på: april 16, 2008, 14:34:39 pm »

Nokon som veit om ein teori som held heilt, då??
For motoren gjekk heilt til bilen vart stua vekk, så det må ha skjedd då motoren stod i ro i ca 12år..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #16 på: april 16, 2008, 15:31:02 pm »

Ventilen kan uansett ikke ruste fast i stempelet.

Motoren er jo ute av bilen, skru av toppene og se hvor galt det er da. Du har jo gjort så mye med bilen din og jeg tviler ikke på at du får til dette og. Kjøp deg en rep manual/bok (finnes mange på Amazon.com) og ta det step by step.

Toppene klarer du sikker også å skru av uten manual. Da de uansett må av ville jeg bare satt i gang. Kjøp deg en eske med Z-lock poser (fryseposer) hvor du kan legge oppi deler etterhvert og skriver på med tusj hvor delene hører hjemme.
Loggført

1961 T1 - Custom
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #17 på: april 16, 2008, 15:43:02 pm »

Eg har eit par sånne bug me filmar og ein av dei tek opp overhaling av motoren.
Men det er kanskje ikkje so dumt att motoren er sånn, for no er eg nødt til å opne den og dermed lerer eg mykje/endå meir Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #18 på: april 25, 2008, 21:01:17 pm »

skaff deg en til å hjelpe deg tror jeg er det beste
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #19 på: april 25, 2008, 21:07:27 pm »

Nai, detta skal eg klara sjøl Rekker tunge
Kan jo ikkje vera so forbanna vanskelig å demontera, hona litt, evt byta toppar og montera igjen + justera...

Målet mitt er å klare å overhala motoren sjøl. Klarar eg det spanderer eg ein is på meg sjøl Kult
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!